Beantwoord

Wanneer kan ik betalen met NFC chip?

• Goed op dreef
  • 14 reacties
Ik heb nu al mijn derde GSM met NFC mogelijkheid, wanneer gaat het gebeuren dat ik hiermee kan betalen het schijnt dat bij andere banken dit al mogelijk is ?????

m.vr.gr. Frits Verbeek
icon

Beste antwoord door Othman 8 april 2014, 13:23

Hallo Stefan,

Het enige wat we nu kunnen vertellen is dat SNS Bank binnenkort (tijdsduur niet bekend) een contactloze pas beschikbaar heeft. Verder kunnen wij hier nog geen mededelingen over doen :)

Bekijk origineel

55 Reacties

Hallo Fatman,

SNS Bank is te klein om een marktstandaard voor mobiel betalen neer te zetten. We wachten op een marktstandaard en sluiten die vervolgens aan.

Er zijn een boel losse innitiatieven en technieken (NFC, iBeacon/bluetooth, QR), maar er is helaas nog geen standaard. Ook aan de mobiele telefoon-kant is er nog geen standaard. Iphone heeft geen NFC. Bij Android heeft maar een deel NFC. Nog even geduld dus ;).
Jammer, ik had gehoopt dat SNS als relatief kleine grootbank in Nederland meer de "uitdager" rol zou pakken.
In mijn beleving is dat het tegenovergestelde van "wachten op de inzet van nieuwe techniek totdat er een standaard voor is". :(

SNS bank loopt momenteel erg achter op het gebied van contactloos betalen. De OV-chipkaart is in Nederland nog steeds de enige grootschalige vorm van contactloos betalen, maar is beperkt tot openbaar vervoer. Op het gebied van contactloze EMV technologie zijn ABN en ING wel aan het uitrollen met nieuwe contactloze bankpassen. Rabo doet dat niet, maar kiest helemaal voor mobiel. Deze drie banken hebben er in Leiden al succesvol een proef mee gedaan. Vodafone is afgelopen week begonnen met contactloze pre-paid creditkaarten, zowel als pasje en als NFC (gebruik makend van de SIM kaart). Wanneer begint SNS met het definieren en implementeren van haar mobiele (betaal-)strategie??? :o

Jammer, ik had gehoopt dat SNS als relatief kleine grootbank in Nederland meer de "uitdager" rol zou pakken.
In mijn beleving is dat het tegenovergestelde van "wachten op de inzet van nieuwe techniek totdat er een standaard voor is". :(

Als ik op dit forum up-votes kon uitdelen had ik het hier gedaan ;)
Reputatie 2

Als ik op dit forum up-votes kon uitdelen had ik het hier gedaan ;)

Staat tegenover dat het goedkoper is en geen (weinig) risico op miskleunen heeft. :)
Groet,
Ben :cool:
PS Ook ik zou wel wat meer een voortrekkersrol prefereren. Kan de SNS zich ook mee profileren naar klanten.
Hoi Stefan! :)

Ik kan mij je reactie goed voorstellen. Je vraag ga ik intern voorleggen en hier komen wij zo snel mogelijk op terug.
Ik sluit mij (als Windows Phone aanhanger) aan bij het NFC verhaal. Dat hele iBeacon (eigen Apple standaard) moeten we gewoon allemaal negeren. Zowel Android als Windows Phone hanteren NFC en ook Vodafone en Rabobank hebben hier al aansluiting bij gezocht. Ik hoop dat SNS deze functionaliteit in navolging van de SNS Bank ook gaat toevoegen aan z'n Apps (voor Android en Windows Phone)!

Helemaal met de komst van Windows Phone 8.1 (die net is aangekondigt) gaat Windows Phone alleen maar groeien (universele apps voor Phone en Tablet!)

Daarnaast lijkt mij bluetooth niet echt een manier om (veilig!) contactloos te betalen.
Hallo Stefan,

Het enige wat we nu kunnen vertellen is dat SNS Bank binnenkort (tijdsduur niet bekend) een contactloze pas beschikbaar heeft. Verder kunnen wij hier nog geen mededelingen over doen :)

Hallo Stefan,

Dus jullie gaan ook zelf 'iets nieuws' verzinnen? Waarom niet aansluiten bij de bestaande initiatieven (NFC App / SIM kaart) en daar gebruik van maken?

Ik neem aan dat de techniek die RABO gebruikt (d.m.v. functionaliteit in hun App) ook voor de SNS gewoon werkbaar zou kunnen zijn (je pakt dan de meest recente Android en Windows Phone toestellen), negeer de iPhone gewoon een keer...dan stappen mensen wel over naar Android of Windows Phone ;-)

En anders......Vodafone doet 'iets'  met een SIM kaart met daarin een NFC chip.....

Beide zijn volgens mij toch stukken goedkoper dan 'weer een nieuwe pas'..... :( IK WIL NIET NOG EEN PASJE.......volgens mij wil niemand dat :(

Nouja, misschien 'de ouderen'...maar ik neem aan dat de 'jeug' (=de toekomst) niet op nog een pasje zit te wachten....
Reputatie 2

Beide zijn volgens mij toch stukken goedkoper dan 'weer een nieuwe pas'..... :( IK WIL NIET NOG EEN PASJE.......volgens mij wil niemand dat :(

Nouja, misschien 'de ouderen'...maar ik neem aan dat de 'jeug' (=de toekomst) niet op nog een pasje zit te wachten....

TheVMaster; je gaat over de schreef!! :mad:
Groet,
PS "De jeug" de toekomst?? Ze willen niet meer voor hun 20ste werken, denken (bijna) allemaal dat ze een "ster" zijn (met navenanten inkomsten) en willen mij mijn pensioen afpakken (ik meen daarvoor gewerkt te hebben)! En nu moet ik ook nog "pasjesdrager" worden (blijven)??
PS2 Ik wil een onderhuidse (NFC) chip voor al die passen! 
BigBen schreef:

Groet,
PS "De jeug" de toekomst?? Ze willen niet meer voor hun 20ste werken, denken (bijna) allemaal dat ze een "ster" zijn (met navenanten inkomsten) en willen mij mijn pensioen afpakken (ik meen daarvoor gewerkt te hebben)! En nu moet ik ook nog "pasjesdrager" worden (blijven)??

hehe wist niet dat je al 'zo oud' was Ben :) Heb ook niet gezegd dat je niet mee 'mag' doen he, maar kan me voorstellen dat 'ouderen' (lees : 60+ ers) misschien liever een pasje hebben...
Reputatie 2

BigBen schreef:

Groet,

hehe wist niet dat je al 'zo oud' was Ben :) Heb ook niet gezegd dat je niet mee 'mag' doen he, maar kan me voorstellen dat 'ouderen' (lees : 60+ ers) misschien liever een pasje hebben...

Not me!!!
Groet,
Nou ik heb nu zo'n SmartPass van Vodafone. En ik heb er ook al een paar keer mee betaald op het station (Kiosk en Brooodzaak). Alleen nog wel met behulp van de meegeleverde contactloze bankpas (V-PAY). Ik moet nog even langs de Vodafone winkel om een nieuwe SIM kaart te halen die de Vodafone Wallet ondersteunt (nodig om de NFC functionaliteit in mijn telefoon te kunnen gebruiken met de SmartPass). Dan kan ik dit tijdelijke pasje weer uit mijn portemonnee halen en voortaan mijn smartphone gebruiken. Overigens zit op deze Vodafone betaalpas ook een 'normale' contact-chip, dus ik kan er ook gewoon mee pinnen (met weer een pincode uiteraard).

Maar de vraag die in mij opkomt is: waarom kan een Vodafone wel een contactloze betaalpas introduceren voor iedereen die dat wil (ook niet-Vodafone klanten dus!) en SNS bank niet voor haar eigen klanten?
:confused:

Maar de vraag die in mij opkomt is: waarom kan een Vodafone wel een contactloze betaalpas introduceren voor iedereen die dat wil (ook niet-Vodafone klanten dus!) en SNS bank niet voor haar eigen klanten?

Goedemorgen Stefan,

Er zijn 2 redenen.

1. De simkaart (met NFC) is van de Telco, alleen zij kunnen dit uitrollen, NB: alleen voor zichzelf.
Als je dit als bank zou willen voor al je klanten dan zou je dit met alle Telco’s moeten regelen en hiervoor moeten betalen (wat de kosten van de betaalrekening verhoogd).
2. Vodafone maakt gebruik van een wallet (die niet rechtstreeks is gekoppeld met je betaalrekening). Klanten moeten dus eerst geld overmaken naar hun wallet voordat ze contactloos kunnen betalen. De wallet moet vervolgens nog geaccepteerd worden bij alle contactloze betaalpunten.

Met de contactloze betaalpas kun je direct (gekoppeld aan je betaalrekening) betalen bij alle contactloze betaalpunten. Daarnaast zijn we andere mogelijkheden op de de mobiele telefoon aan het onderzoeken.

Hallo TheVMaster,

Contactloos betalen bij ING en ABN werkt gewoon met de bankpas. De nieuwste passen kunnen dat al, oude passen worden vervangen. Ook bij ons zal dat zo gaan werken.

Goedemorgen Stefan,

Er zijn 2 redenen.

1. De simkaart (met NFC) is van de Telco, alleen zij kunnen dit uitrollen, NB: alleen voor zichzelf.
Als je dit als bank zou willen voor al je klanten dan zou je dit met alle Telco’s moeten regelen en hiervoor moeten betalen (wat de kosten van de betaalrekening verhoogd).
2. Vodafone maakt gebruik van een wallet (die niet rechtstreeks is gekoppeld met je betaalrekening). Klanten moeten dus eerst geld overmaken naar hun wallet voordat ze contactloos kunnen betalen. De wallet moet vervolgens nog geaccepteerd worden bij alle contactloze betaalpunten.

Met de contactloze betaalpas kun je direct (gekoppeld aan je betaalrekening) betalen bij alle contactloze betaalpunten. Daarnaast zijn we andere mogelijkheden op de de mobiele telefoon aan het onderzoeken.

Hi Tibor,
Dat van die simkaart snap ik, maar dat bedoel ik niet:
Vodafone biedt de SmartPass primair aan als pre-paid betaalpas, zodat iedereen (ook zonder mobiele telefoon!) contactloos kan betalen. Daarbij bieden ze eigenlijk meteen 2 fysieke betaalpassen behorende bij hetzelfde pre-paid account: eentje zoals een 'gewone' betaalpas met een contact chip die daarnaast ook contactloos kan werken (net als de nieuwe betaalpassen van ING en ABN) en een betaalpas in de vorm van een sticker die alleen contactloos werkt. Deze sticker kun je op een mobiele telefoon plakken, maar kan ook op een willekeurig ander object geplakt worden (horloge).
Als je klant bent van Vodafone en je hebt een nieuwe simkaart en je hebt een geschikte (op een lijst voorkomende) smartphone met NFC, dan kun je de SmartPass ook verkrijgen als betaalpas in de Vodafone Wallet. Daar ben ik overigens nog steeds mee bezig (is wat lastiger).

Eigenlijk lijkt de Vodafone SmartPass nog het meest op de SNS servicepas, maar dan ook met de mogelijkheid om contactloos te betalen en met de mogelijkheid om geld bij te storten (pre-paid).
:p

Groeten,
Stefan
Tibor schreef:

Contactloos betalen bij ING en ABN werkt gewoon met de bankpas. De nieuwste passen kunnen dat al, oude passen worden vervangen. Ook bij ons zal dat zo gaan werken.

Heeee, die laatste opmerking is interessant (en relevant)!
:cool:
Hoi Stefan,

Bedankt voor deze uitgebreide uitleg :). Hopelijk word je te zijner tijd ook zo enthousiast van ons systeem ;).
Marnix schreef:

Hoi Stefan,

Bedankt voor deze uitgebreide uitleg :). Hopelijk word je te zijner tijd ook zo enthousiast van ons systeem ;).

Hi Marnix,
Je maakt me wel heel nieuwsgierig met je laatste opmerking :rolleyes:

Groeten,
Stefan
Tibor schreef:

Hallo TheVMaster,

Dat snap ik....maar volgens mij kunnen jullie dat toch ook gewoon via de App laten lopen?
TheVMaster schreef:

Dat snap ik....maar volgens mij kunnen jullie dat toch ook gewoon via de App laten lopen?

Goedemorgen TheVMaster,

Dit vraag ik voor je na. Zodra ik antwoord heb, hoor je van me. Alvast een fijn paasweekend gewenst!
TheVMaster schreef:

Hi TheVMaster,

Ik heb antwoord ontvangen:

"De contactloze bankpas heeft NFC en kan daarmee contactloos communiceren. Dit is een oplossing voor alle klanten.
Slechts een deel van de Android telefoons heeft NFC, daarvoor zouden we een specifieke oplossing voor kunnen maken. Maar omdat we daarmee maar ongeveer 30% van onze mobiele klanten ondersteunen, doen we dat nog niet."

TheVMaster schreef:

Hi TheVMaster,

Ik heb antwoord ontvangen:

"De contactloze bankpas heeft NFC en kan daarmee contactloos communiceren. Dit is een oplossing voor alle klanten.
Slechts een deel van de Android telefoons heeft NFC, daarvoor zouden we een specifieke oplossing voor kunnen maken. Maar omdat we daarmee maar ongeveer 30% van onze mobiele klanten ondersteunen, doen we dat nog niet."

Ja maar...ja maar....ik heb helemaal geen Android telefoon.....Windows Phones ondersteunen ook gewoon NFC. Ach...de meeste betalingen gaan via de Rabo en die gaan (gelukkig) ook Windows Phone ondersteunen via de App (met NFC). Waarom doet de SNS Bank toch net of er alleen maar Android en iOS telefoons/tablets zijn? Ik weet het antwoord zelf wel....het % klanten met Windows op zijn/haar telefoon/tablet is te klein..... ik weet het :)
Ach, het is eigenlijk heel simpel; als de bank van mijn voorkeur niet de financiele dienst wil en/of kan leveren zoals ik dat graag wil, en een andere dienstverlener wel, dan is de keuze niet zo moeilijk. Het is alleen voor de SNS bank niet fijn dat ze klanten mislopen mochten ze in de toekomst wel overgaan tot het leveren van de gevraagde dienst. Het is dan nog maar de vraag of klanten ervoor terugkomen...
:o

Groeten en een prettig paasweekend,
Stefan
Reputatie 2
Staat tegenover dat DE SNS (wie?) wel bezig is flink te ontwikkelen. Helaas krijgen we van dat proces weinig (tot niets) mee, echter wel de resultaten.
Probleem lijkt mij dat hele afdelingen de swich mee moeten meemaken en dat is nog wel eens een probleem en dat vergt (soms veel) tijd.
Prettig Pasen.
Groet,
PS2 Ik wil een onderhuidse (NFC) chip voor al die passen! Hier word ik echt bang van Ben.

Voor mij hoeft het op afstand betalen niet, en zal het ook gelijk uit zetten! De reden is dat vrij gemakkelijk je geskimmed kan worden, en dan niet alleen door hackers maar ook door bedrijven die jou als product misbruiken. Denk dan aan wifi tracking.

Techniek is mooi, maar heb eigenlijk niet de behoefte om een product te worden.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)