SNS

Beantwoord

Welke gegevens worden uitgewisseld bij mobiel betalen?

• 15 december 2019
  • 14 Reacties
  • 17646 Keer bekeken

Bovenstaande vraag heb ik enige tijd geleden gesteld.

Er kwamen vele reacties, maar geen enkel inhoudelijk antwoord. Ik heb ook meermalen aangegeven dat er nog geen antwoord was. Toch is dat topic botweg afgesloten. Gaat SNS voortaan zo met klantvragen om?

icon

Beste antwoord door Evelyn SNS 17 december 2019, 20:44

Beste @Koos,

In het afgesloten topic heb ik uitgebreid antwoord gegeven over hoe we omgaan met de gegevens van klanten. Daarmee is de vraag beantwoord en kon het onderwerp afgerond worden. Nu dezelfde vraag terugkomt, deel ik ook in dit topic graag de informatie. 

Om iedereen te informeren heb ik op de community verwezen naar 
onze datavisie. Hierin staat onder andere dat we altijd zo transparant mogelijk zijn, bijvoorbeeld over hoe je data wordt ingezet om onze dienstverlening te verbeteren. Bij SNS staat je privacy voorop. Het is jouw data, dus jij bepaalt. Ook leggen we uit hoe we met cookies omgaan en wat je rechten zijn. En in een oogopslag lees je hier alle voorwaarden en juridische informatie. Als je gebruik maakt van onze diensten wil je ook op de hoogte zijn van je juridische positie. Dit kun je nalezen in de disclaimer. Om de mogelijkheid te geven deze gebruiksvoorwaarden te printen en te bewaren, bieden we op de website de volledige disclaimer als pdf-bestand aan. In de voorwaarden SNS Mobiel Betalen staat precies wat je van ons kunt verwachten. Maar ook wat wij van jou verwachten. Lees ze daarom goed door als je alles wilt weten over van contactloos (mobiel) betalen bij SNS.

Wil je weten welke persoonsgegevens we nog meer hebben verwerkt? Gebruik dan het formulier ‘Gegevens inzien’.

Als we het ingevulde formulier binnen hebben, krijg je een overzicht van alle persoonsgegevens die we van je verwerken. In het overzicht staat nog meer informatie:

• Een overzicht van de persoonsgegevens die we van je hebben.
  • De reden waarom we deze gegevens verwerken.
  • Met wie we deze gegevens delen.
  • Hoe lang we je gegevens bewaren
  • Een overzicht van de criteria die bepalen hoe lang we de gegevens bewaren.
  • Van wie we de gegevens hebben gekregen als dat niet van jou is.
  • De logica, het belang en de gevolgen bij automatische verwerking

Je kiest zelf hoe je het overzicht krijgt: Met de post of met mSafe, een beveiligde online omgeving. Tot zover, ik vertrouw erop deze informatie volledig is.

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 5
Badge +4

Beste @Koos,

In het afgesloten topic heb ik uitgebreid antwoord gegeven over hoe we omgaan met de gegevens van klanten. Daarmee is de vraag beantwoord en kon het onderwerp afgerond worden. Nu dezelfde vraag terugkomt, deel ik ook in dit topic graag de informatie. 

Om iedereen te informeren heb ik op de community verwezen naar 
onze datavisie. Hierin staat onder andere dat we altijd zo transparant mogelijk zijn, bijvoorbeeld over hoe je data wordt ingezet om onze dienstverlening te verbeteren. Bij SNS staat je privacy voorop. Het is jouw data, dus jij bepaalt. Ook leggen we uit hoe we met cookies omgaan en wat je rechten zijn. En in een oogopslag lees je hier alle voorwaarden en juridische informatie. Als je gebruik maakt van onze diensten wil je ook op de hoogte zijn van je juridische positie. Dit kun je nalezen in de disclaimer. Om de mogelijkheid te geven deze gebruiksvoorwaarden te printen en te bewaren, bieden we op de website de volledige disclaimer als pdf-bestand aan. In de voorwaarden SNS Mobiel Betalen staat precies wat je van ons kunt verwachten. Maar ook wat wij van jou verwachten. Lees ze daarom goed door als je alles wilt weten over van contactloos (mobiel) betalen bij SNS.

Wil je weten welke persoonsgegevens we nog meer hebben verwerkt? Gebruik dan het formulier ‘Gegevens inzien’.

Als we het ingevulde formulier binnen hebben, krijg je een overzicht van alle persoonsgegevens die we van je verwerken. In het overzicht staat nog meer informatie:

• Een overzicht van de persoonsgegevens die we van je hebben.
  • De reden waarom we deze gegevens verwerken.
  • Met wie we deze gegevens delen.
  • Hoe lang we je gegevens bewaren
  • Een overzicht van de criteria die bepalen hoe lang we de gegevens bewaren.
  • Van wie we de gegevens hebben gekregen als dat niet van jou is.
  • De logica, het belang en de gevolgen bij automatische verwerking

Je kiest zelf hoe je het overzicht krijgt: Met de post of met mSafe, een beveiligde online omgeving. Tot zover, ik vertrouw erop deze informatie volledig is.

Zucht…

Ik geef het op.

• Tja Koos. Het kan zijn dat SNS niet beschikt over mensen die deze vraag kunnen beantwoorden of die ook niet weten wie in de organisatie het juiste antwoord kan geven.
    Misschien dat jouw hele goede vraag nog wat versterkt weergegeven moet worden.
    Bijvoorbeeld:
    - De vraag is niet welke gegevens SNS van een klant heeft en waarvoor deze gebruikt worden
    - De vraag is welke gegevens van klant en SNS worden heen en weer gezonden bij het proces van een mobiele betaling.

En als het antwoord dan nog niet gegeven kan worden dan weet ik het ook niet meer.

Het doet mij denken aan het grapje van de man die in een luchtballon laag over een weiland vliegt en de weg kwijt is.
    Hij vraagt aan een willekeurige persoon op de grond kunt u mij zeggen waar ik nu ben.
    En krijgt als antwoord u staat in een luchtballon die op een hoogte van ongeveer 10 meter voorbij gaat.
    Ook dit was een goed antwoord maar de man heeft er niets aan.

Groet, Carel

Daarom is het vervolg van dat verhaal nog leuker:

De ballonvaarder vraagt: U bent zeker ICT’er/?

Jawel, hoe weet u dat?

U geeft een correct atwoord maar het maakt me niet wijzer.

Dan bent u zeker manager?

Hoezo

U wist niet waar u was, die situatie is niet veranderd, maar nu is het opeens mijn schuld...

• Tja Koos. Het kan zijn dat SNS niet beschikt over mensen die deze vraag kunnen beantwoorden of die ook niet weten wie in de organisatie het juiste antwoord kan geven.

Dat zou het nog erger maken. Dan is er helemaal geen controle meer.

Reputatie 5
Badge +4

Dag allemaal,

De antwoorden die op de community worden gegeven, zijn misschien niet altijd wat mensen wensen of verwachten te horen. We zetten ons in om iedereen goed, helder en duidelijk te informeren en we vertrouwen erop dat onze klanten begrijpen dat we - bijvoorbeeld - niet kunnen ingaan op hypothetische situaties. Met betrekking tot dit topic zijn alle antwoorden gegeven. Maar ik begrijp dat het mogelijk is dat je soms meer wilt weten. Iedereen die aanvullend vragen heeft, kan terecht bij de functionaris die voor de gegevensbescherming is aangesteld. Deze kun je bereiken op fg@devolksbank.nl 

Tot zover, graag wens ik jullie een voorspoedige jaarwisseling en de beste wensen voor het nieuwe jaar. 

Dag allemaal,

dat we - bijvoorbeeld - niet kunnen ingaan op hypothetische situaties.

Is mobiel betalen hypothetisch??

Reputatie 5
Badge +4

Beste @Koos

De hypothetische situatie die in de laatste reacties geschetst werd was:

• @el perro: Tja Koos. Het kan zijn dat SNS niet beschikt over mensen die deze vraag kunnen beantwoorden of die ook niet weten wie in de organisatie het juiste antwoord kan geven.
  • @Koos Dat zou het nog erger maken. Dan is er helemaal geen controle meer.

Met betrekking tot dit topic zijn inhoudelijk alle antwoorden gegeven en ik beschouw je laatste vraag als retorisch. We gaan afronden, maar niet voordat ik jullie een goede jaarwisseling en alle goeds voor 2020 heb gewenst. Veel plezier!

Beste Evelyn,

In je laatste reactie geef je aan dat volgens jouw mening/inzicht alle antwoorden gegeven zijn.
Uit je reactie begrijp ik ook dat je wat geirriteerd raakt.
E.e.a. heeft niets te maken met “wat iemand anders zou wensen”.
Ook heeft het niets te maken met de FG functionaris die in ieder bedrijf is aangesteld om de uitvoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) te toetsen en te bewaken. Je zoekt het te ver.

Ik had liever gezien dat je aangeeft “ik kan deze vraag niet beantwoorden en ga op zoek naar iemand die dit wel kan”. Want binnen SNS zal zeker iemand aanwezig zijn die het wel weet. Neem aan dat iemand van de IT-Afdeling hier zeker kennis van heeft.

Jammer,

Doe vooral ook de groeten aan Ton als je die nog eens tegenkomt.
Hij weet zeker wie deze vraag kan beantwoorden.

En uiteraard hele prettige dagen dat geldt voor een ieder.
Met uiteraard een gezond, veilig en gelukkig 2020

gr. Carel

Reputatie 4
Badge +1

Volgens mij wordt er een beetje langs elkaar heen gepraat. Zoals ik de vraag begrijp:

Bij een betaling worden gegevens uitgewisseld tussen betaler (Partij A) en de ontvanger (Partij B ).

Dit zijn o.a.:

• Bedrag en valuta
  • Datum en tijdstip
  • Bankrekeningnummer Partij A
  • Pasnummer Partij A

• Naam Partij A

• Naam rekeninghouder Partij B

En misschien nog wel wat. De vraag is nu: Als je met je mobiel betaalt ipv met je betaalpas, worden dan exact dezelfde gegevens uitgewisseld of kijkt de mobiele App elders op je telefoon en neemt andere dingen mee. Bijvoorbeeld:

• Type Telefoon Partij A
  • Telefoonnummer Partij A
  • OS versie op telefoon Partij A
  • SNS App versie Partij A

Zo interpreteer ik de vraag van @Koos  in elk geval.

Fijne jaarwisseling allemaal en voorzichtig met vuurwerk!

Dat we langs elkaar aan het “communiceren waren is inderdaad al heel lang duidelijk. Maar ik wist (weet) niet meer hoe ik een en ander duidelijk kon (kan) maken. Ik heb ook voorbeelden genoemd die jij naar voren haalt, Sanne.

Kortom: jouw interpretatie is volkomen juist. Maar dan wel compleet, en niet alleen o.a. of bij voorbeeld.

...en ik houd mij al jaren verre van vuurwerk.

Fijn uiteinde !

Ha Sanne, leuk dat je hier nog bent.

Maar ook jij hebt er geen enkele moeite mee de terecht gestelde vraag te begrijpen.
Ik bezoek nauwelijks meer deze community. Ik verbaas mij over het feit dat de klanten nu wel op een uitermate vreemde manier “te woord gestaan worden". En dan druk ik mij nog zacht uit.
Dit past niet bij SNS en zeker niet in een community.
Ten tijde van Wanda, Tineke, Tibor en Dennis om slechts enkele kanjers te noemen , was dit gedrag toch niet voorgekomen.

Ik vind het onwaardig hoe de zeer trouwe en meedenkende klanten als bijvoorbeeld Koos hier behandeld worden.
Ten tijde van Wanda, Tineke, Tibor en Dennis om slechts enkele kanjers te noemen , was dit gedrag toch niet voorgekomen.

Wederom sluit ik met Jammer.

Het zal weer enige tijd duren voor ik deze community weer bezoek.

Groet, aan Ben, Erik, Sanne en Koos en alle vroegere trouwe klanten uiteraard.

Carel

Badge +1

@el perro, Carel, Dingen zijn gaan schuiven zoals je hebt gemerkt, maar dat geeft ook weer nieuwe uitdagingen. Een jaar geleden bleek uit de discussie "Welke gegevens worden er binnen de EU uitgewisseld”, dat er zelfs NAW gegevens tussen banken uitgewisseld worden (maar echte helderheid kwam er niet, en dat zal hier ook wel zo zijn). SNS: “We zijn daarom verplicht om bij een overboeking meerdere gegevens mee te sturen. We zijn het eens met je dat gegevens niet zomaar bij iemand terecht mogen komen zonder jouw toestemming. Daarom zijn we ook tegenstander van het feit dat de bank van de ontvanger zomaar andere gegevens dan naam en IBAN toont zonder dat daar een goede reden voor is.“ Het zou met niet verbazen dat binnen NL ook nog burgerservicenummers mee gaan in transacties naast NAW gegevens.

Kan me niet voorstellen dat deze info geheim is dit moet ook open en transparant gecommuniceerd kunnen worden (om het maar eens populair te zeggen). In het kader van AVG (of WOB) zou dit ook openbaar gemaakt behoren te worden. Ik heb me nog niet aan een aangetekende brief gewaagd. Kost me ook weer te veel tijd.

Dit soort zaken moet in wet/regel-geving vast gelegd zijn, dus openbaar….

@Kooseen telefoontje naar DNB kan wonderen doen. Ik heb al tot twee keer toe contact gehad met ze over PSD2 en behoorlijke achtergrond info gekregen.

P.S.

Carel, Alle goeds voor 2020, natuurlijk ook voor alle SNS mods en forumleden.

P.S. II

SNS Mods, @el perro is een alias voor @de Hond als jullie nog meer achtergrond info willen hebben.

@el perro,

@Kooseen telefoontje naar DNB kan wonderen doen. Ik heb al tot twee keer toe contact gehad met ze over PSD2 en behoorlijke achtergrond info gekregen.

Ik heb afgelopen zomer gesproken met iemand van DNB. Twee dingen zijn me daarvan bijgebleven betreffende PSD2:

1. achterdeurtje is bekend, maar heeft niet de hoogste prioriteit.
  2. hogere prioriteit: zorgen over de vrijblijvendheid rond de PSD2-toestemming als je een financiele dienst (bijv. hypotheek, lening, krediet) vraagt. Ook dat is hier al ter sprake geweest in dit forum.

@el perro: dank voor je mentale steun. Inderdaad, er is veel veranderd, meer window dressing, minder inhoud. Mede daardoor is de “harde kern” gekrompen en minder actief. Jammer, op termijn ook voor SNS.

Op naar een beter 2020 !

Reageer