SNS

Bedrijfsuitjes tijdens de financiele crisis

• 20 augustus 2010
  • 0 Reacties
  • 10517 Keer bekeken

Een groot feest in de RAI met een optreden van Marco Borsato of een dagje naar de Efteling met de hele familie! En dat op de kosten van de zaak ... Niet verkeerd!

Gezamenlijk geeft het Nederlandse bedrijfsleven ongeveer €2 miljard uit aan bedrijfsuitjes, bedrijfsevenementen en zogenaamde incentivereizen (reisjes bedoeld om medewerkers te belonen of te stimuleren om harder te werken).

Financiele crisis
Tijdens de financiele crisis hebben bedrijven flink bezuinigd op de diners, feestjes, dagjes uit en reisjes voor hun medewerkers. En diezelfde crisis zorgde ervoor dat er veel kritiek was vanuit de samenleving op de bedrijfsevenementen van het Amsterdam Medisch Centrum (AMC) in de RAI en het Ministerie van Landbouw in de Efteling. Deze uitjes kostten bij elkaar ongeveer €3,8 miljoen.

De voorstanders
Voorstanders van bedrijfsuitjes geven aan dat deze zich vanzelf terugbetalen. Zulke evenementen hebben directe voordelen voor een bedrijf, omdat ze vaak een opleidingselement bevatten, de teamgeest versterken en werknemers stimuleren en inspireren.

Volgens de branchevereniging voor bedrijsevenementenbureau's zijn tijdens de crisis zulke uitjes juist extra belangrijk. Er heerst vaak onzekerheid binnen een bedrijf en de werkdruk en druk om te presteren is meestal hoger dan normaal.

De tegenstander(s)
Demissionnair Minister van Financien Jan Kees de Jager lijkt het hier niet mee eens te zijn. Hij heeft een nieuwe wet ingesteld. Deze wet houdt in dat bedrijven niet meer dan 1.4% van hun budget aan bedrijfsevenementen mogen uitgeven. En als zij wel meer dan 1.4% van hun budget hier aan willen besteden, moeten ze daar 80% belasting over betalen.

Ondanks deze nieuwe wet laat de markt voor bedrijfsuitjes (inderdaad er is hier een markt in) zien dat we aan het opkrabbelen zijn uit de economische crisis. Het organiseren van bedrijfsevenementen is weer populairder aan het worden.

Toch zijn de budgetten voor bedrijfsevenementen nog lang niet zo hoog als voor de crisis. Daarnaast zijn bedrijven ook voorzichtiger geworden in het communiceren van de details van hun uitjes na de massale kritiek op het AMC en het Ministerie van Landbouw.

En wat vinden wij?
Voor mijn laatste bedrijfsuitje ben ik gaan paintballen. Dat vond ik dus maar helemaal niks; ik zat de dag erna (niet onder de verf, maar ... ) onder de blauwe plekken van de verfballonnetjes. Het aankomende bedrijfsuitje gaan we apenkooien in het bos. Ik vrees dat ik er ook nu niet geheel onbeschadigd vanaf kom...

Ik hoor hieronder graag jouw ervaringen met bedrijfsuitjes?

0 reacties

Geen reactie

Reageer