Belastingaangifte

• Community Manager
  • 674 reacties
Zoals jullie weten kun je vanaf 1 maart weer je jaarlijkse belastingaangifte doen. In Mijn SNS kun je veel gegevens al naar voren halen.
Zie jij het als een noodzakelijk kwaad, of ben jij op zoek naar het maximale voordeel.

Ik vind het zelf leuk om te zien waar ik een voordeel kan behalen.

Wat vind jij van de belastingaangifte?

26 Reacties

n.v.t.
Geraldo54 schreef:

n.v.t.

Goedemiddag Geraldo54,

Dat is een kort en krachtig eerste bericht op de community ;) Bedoel je met "n.v.t." dat je een ander gevoel hebt bij de belastingaangifte dan de opties in de poll?
De belastingdienst maakt het wel wat makkelijker, maar als je het goed wil doen en er echt iets uit wil halen, moet je er wel voor gaan zitten. En het is bepaald niet mijn hobby, jakkes! Dus, blèèrgh!
Hoi Fluwijn,

De Belastingdienst zet tegenwoordig een ingevulde aangifte voor je klaar. Breng je hier veel wijzigingen in aan voordat je de aangifte verstuurt?
Als je er echt even voor gaat zitten en ieder jaar de tips die her en der in het nieuws enz. verschijnen dan kom je er met puzzelen goed uit en levert dat ook zeker wel geld op. De belasting dienst zet wel altijd e.e.a. klaar in de aangifte, maar als je aftrekposten wilt gebruiken moet je toch echt zelf aan de bak. Maar ja, tenzij je grootverdiener bent levert dat altijd per uur meer op dan je eigen baan per uur. Dus gewoon doen. Zelfs als de 'winst' laag is kun je er gauw van uit eten toch?
Jazeker! Vorig jaar 'vergat' de belastingdienst een deel van mijn inkomen...als ik eens iets vergeet moet je ze horen...
Verder als langdurig zieke heb ik heel veel in te vullen aan facturen die niet door de verzekering gedekt worden, aan kilometervergoedingen voor doktersafspraken, etc, daarnaast maak ik ook heel wat kilometers aan mantelzorg.
Als woningbezitter controleer ik ook altijd de hypotheeksaldi en vul ik in hoeveel erfpacht ik betaal.
Kortom, het is niet iets wat ik zo even tussendoor doe...
Het aantal aftrekposten wordt steeds minder en de aangifte ieder jaar weer wijzigingen. Moeilijk om zelf een resultaat te berekenen.
Dag,
Ik krijg de hulp van de seniorenorganisatie.
Die hebben ervaring en soms maakt dat wat uit.
Echter het is niet alleen invullen.
Ook als b.v. je echtgenote AOW krijgt.
Welke gevolgen heeft dat voor de huur- en gezondheidszorg subsidie.
En natuurlijk zoeken de meeste mensen naar aftrekposten.
Doe ik ook.
Maar het is mijn vak niet, dus vraag ik hulp.

dutch1
Reputatie 2
Zie het als een noodzakelijk kwaad. Niet een van de drie opties trouwens. Het meeste werk vind ik het bij elkaar zoeken van de informatie. Bij ons is het doen van de aangifte een redelijk standaard proces. Positief daaraan is dat het langzamerhand een beetje routine is geworden. Een keerzijde is dat er ook weinig is om mee te variëren. Als er al aftrekposten zijn dan is het drempelniveau zo hoog opgetrokken dat we zonder veel analyse al kunnen vaststellen dat we dat niveau nooit gaan halen. Ook zijn we niet het hele jaar lijstjes aan het bijhouden of iets in aftrekpost X of Y zou zijn te schuiven. Als onze overheid dit gedrag bij veel anderen wel zou opwekken, dan zie ik dit als het faillissement van het aftrekposten beleid. Onze overheid creëert zo een conditionering bij haar burgers en dit is niet goed voor onafhankelijkheid en creativiteit. Het liefst zie ik gewoon lage belastingen en dus zo veel mogelijk autonomie hoe ik mijn leven inricht. Sla overheidsinkomsten zo veel als mogelijk om naar belasting op consumptie van goederen en diensten. Belasting op arbeid heeft wat dat betreft nu wel zijn langste tijd gehad. Misschien wordt die aangifte dan nog minder gedoe dan dat ze nu al is :cool:.

Wat ik in praktische zin nog wel heb is dat ik die documentatie over voorlopige aangifte en uiteindelijke aangifte met elkaar verwar, vooral omdat je in periode X post over verschillende jaren ontvang. Bij een beetje nader kijken lost zich dit altijd wel op, maar in eerste instantie kom ik even op het verkeerde been terecht. Ook gaan we wat minder in de brievenbus ontvangen en wat meer via MijnOverheid (...zet het ene hoepeltje in de hoek en pakt een andere op). Even opletten dus.
Reputatie 4
Ik kan doorgaans niks wijzigen. Gewoon een standaard-burger.
Overigens moet je in december al beginnen te denken aan de aangifte, zodat je nog maatregelen kunt nemen. Als je in de groep vermogensrendement valt is het handig om in die maand zoveel mogelijk vooruit te betalen om het saldo op 1 januari zo laag mogelijk te houden.
Leuk dat jullie massaal je gevoel en ervaring over de jaarlijkse belastingaangifte delen. Sommigen van jullie vinden het invullen een noodzakelijk kwaad en anderen hoeven eigenlijk niets aan te passen en klikken er zo doorheen. Ik lees goede tips over het uit elkaar houden van de voorlopige en definitieve aangifte en over het vooruit betalen van kosten in december. Hebben jullie nog meer tips om de belastingaangifte eenvoudiger te maken?
Reputatie 3
echt lastig is het in mijn geval niet, maar je moet er even voor gaan zitten.
Tips Denis? Oké.
- stop met denken dat een belastingaangifte of toeslag regelen moeilijk is, anders wordt het nooit wat.
-gebruik de kleine vraagtekentjes (en eventueel verder doorklikken daarna) in het formulier bij iedere vraag. Daar wordt uitleg gegeven. En kun je dus steeds per aftrekpost kijken of het wat voor jou is. Er zitten ook vaak rekenhulpen achter als je dat handig vindt.
-laat de boel niet tot de laatste dag liggen.
-je kunt de aanvraag op ieder moment opslaan en onderbreken voor onbepaalde tijd (bijvoorbeeld om stukken te zoeken of raad te vragen of wat dan ook) en je kunt aan het eind ook weer helemaal teruggaan en zaken wijzigen en overnieuw invullen. Je kunt dus ook zien wat het effect is van je invullen aan de berekening (van wat je moet betalen of terugkrijgt) die achterin staat. Pas als je echt klaar bent teken en verzend je. Tot die tijd mag je er in klooien tot je een ons weegt.
-het is erg handig als je je administratie op orde hebt, maar ja dat geldt ook voor je bankzaken toch?
-Ik heb al mijn aangiftes per jaar in een enveloppe, die op jaar op rij staan in mijn kast. Ik gooi er het hele jaar spullen in die ik aan het eind nodig heb zoals jaaropgaven, maar ook autokosten/rekeningen van zorgverleners/giften enz. Zo hoef ik niet meer te zoeken als ik ervoor ga zitten. Ook op mijn computer heb ik een map belastingen waar stukken per jaar te vinden zijn.
Hier heb ik al veel gemak van gehad om het zo goed geordend te houden. Ik heb, over de jaren, al een paar keer, steekproeven/vragen gehad nav een aangifte. Ik kan dat dus in no time met bewijzen ondersteund beantwoorden.
-Informeer je rond de jaarwisseling over belastingwijzigingen voor het komende jaar, dus als het goed is heb je dat voor 2018 nu zo'n beetje gedaan. Dat maakt het je makkelijker om je inkomen/vermogen enz. zo in te richten dat je het minst hoeft te betalen en het meest terug krijgt.
-als je grote teruggaven (toeslagen) krijgt of juist betalingen over het lopende jaar doet en er zijn grote wijzigingen in dat jaar (bijvoorbeeld je inkomen verhoogt of verlaagt heel sterk of je verandert van huis) wijzig dan die vooraanslag/toeslag-toekenning in de loop van het jaar al of reserveer geld voor de terugbetaling.
-Als je toeslagen hebt gekregen en je hebt je aangifte klaar, dan weet je in principe wat je definitieve belastbare inkomen is waarop die toeslagen definitief berekend zullen worden. Dit gebeurd echter veel later dan de eventuele nabetaling/teruggave. Je kunt echter door een proefberekening te maken op de site van de belastingdienst al van te voren ook daarvoor ongeveer berekenen hoe die uit gaat pakken. Dan weet je wat je daarvan kunt verwachten.

Voor wie dit leest zal ik je hetzelfde wensen als ik als bedrijfsadviseur startende ondernemers altijd toewenste: Ik hoop dat je zoveel mogelijk belasting moet betalen. (per slot van rekening betaal je alleen heel veel als je ook heel veel hebt)
Succes
Reputatie 4
Anne01 schreef:

Pas als je echt klaar bent teken en verzend je. Tot die tijd mag je er in klooien tot je een ons weegt.
-het is erg handig als je je administratie op orde hebt, maar ja dat geldt ook voor je bankzaken toch?

Aanvulling: zelfs na het verzenden kun je nog wijzigingen aanbrengen. De Belastingdienst gaat altijd uit van de laatst ingediende aangifte.

Anne01 schreef:

Voor wie dit leest zal ik je hetzelfde wensen als ik als bedrijfsadviseur startende ondernemers altijd toewenste: Ik hoop dat je zoveel mogelijk belasting moet betalen. (per slot van rekening betaal je alleen heel veel als je ook heel veel hebt)
Succes

Zei mijn vader ook altijd...
Anne01 schreef:

Succes

En hoe meer belasting je betaalt, hoe meer belastingteruggave je krijgt. Ik zie er het voordeel wel van in :)
Reputatie 2
Koos schreef:

Aanvulling: zelfs na het verzenden kun je nog wijzigingen aanbrengen. De Belastingdienst gaat altijd uit van de laatst ingediende aangifte.

Wat ik dan wel nog mooi zou vinden als je dan bij zo'n tussentijdse aangifte niet weer door alle gegevens hoeft heen te lopen. Op zich begrijp ik wel dat dit nodig is om het aangifteproces weer opnieuw af te kunnen wikkelen, ook bij zo'n tussentijdse stap moet weer een nieuw aangiftebedrag tot stand komen. Bij dit tot stand komen vindt in ons geval nog een manueel verdeelkunstje (gezamelijke aangifte) plaats. Ik vermoed dat met name dit laatste kunstje een automatische aangifte tegenhoudt. En met het niet automatisch aangeven is het vermoed ik ook niet mogelijk om alleen wijzigingen door te geven (een soort incrementele aangifte). Nu is dat verdeelkunstje in ons geval toch al een beetje flauw gedoe. Dus misschien is er een doelgroep te definieren waarbij dit kunstje kan vervallen, als een soort overbodige handeling. Die groep kan dan alleen even doorgeven dat ze wat extra op hun hypotheek hebben afgelost en kunnen de aangifte verder door de belastingdienst laten doorrekenen. Die communiceert dan nog het resultaat, waarna alleen nog akkoord moet worden gegeven en klaar.
Reputatie 4
Ferd schreef:

Koos schreef:

En met het niet automatisch aangeven is het vermoed ik ook niet mogelijk om alleen wijzigingen door te geven (een soort incrementele aangifte).

Dat moet je vooral willen als je een totale chaos wilt veroorzaken. Dan moet de Belastingdienst alle incrementele stukjes bij elkaar zoeken en zelf een totaalaangifte gaan produceren. Met alleen de verdeling zou dat nog niet zo'n ramp zijn, maar je begrijpt toch wel dat hiermee alle miscommuncatiesluizen worden opengezet. Want waar staat je handtekening dan nog voor?
Reputatie 2

Dan moet de Belastingdienst alle incrementele stukjes bij elkaar zoeken en zelf een totaalaangifte gaan produceren.

Gelukkig bestaat er tegenwoordig software waaraan ik dat soort beheer zo aan toe zou vertrouwen. De belastingdienst hoeft er niet eens het wiel voor uit te vinden. Het is gewoon versiemanagement in de breedste zin van het woord. Hiervoor zijn al genoeg oplossingen op de markt.

Eigenlijk vind ik het donkere beeld over de belastingdienst niet terecht. Ze heeft dat aangifteproces behoorlijk geautomatiseerd, zeker afgezet tegen de middelen waarmee ze dat moest doen. Vergeet dat ook niet.

Voor de dergelijke volgende stap zou de belastingdienst niet weer van scratch moeten beginnen. Gekeken zou moeten worden hoe veelbelovende marktoplossingen het gewenste doel zouden kunnen bereiken.

Je zal mij niet horen zeggen dat het makkelijk is, maar de technologie voor een dergelijke oplossing bestaat al wel. Voor ons zit de winst in gemak en controle, de belastingdienst wint aan flexibiliteit. Dit hoeft allemaal niet ten koste te gaan van traceerbaarheid. Zelfs handtekeningen zijn met statussen hieraan te koppelen.

Naar mijn idee is het accent leggen op wat verandert een logische volgende stap. Ik kan alleen maar de wens ervoor uitspreken.
Reputatie 4
Ferd schreef:

Het is gewoon versiemanagement in de breedste zin van het woord. Hiervoor zijn al genoeg oplossingen op de markt.

Dat is juist het probleem. versiemanagement veronderstelt een goed overzicht bij alle betrokken partijen. De Belastingdienst zou dat technisch kunnen oplossen (hoewel ik bang ben dat dat heel wat meer voeten in de aarde heeft dan jij veronderstelt). Maar hoe zit het met die miljoenen belastingplichtigen, die met verschillende aangifteprintjes in de weer gaan? Zij hebben geen veelbelovende markttoepassingen of technologische tools tot hun beschikking, hooguit een schoenendoos of een aantal min of meer samenhangende bestandjes op hun pc. Want met incrementele aangiftes kun je de oude niet weggooien, maar moet je alles bewaren.
Reputatie 2

De Belastingdienst zou dat technisch kunnen oplossen (hoewel ik bang ben dat dat heel wat meer voeten in de aarde heeft dan jij veronderstelt).

Die kant denk ik dus ook op. Wat ik mij als stappen voorstel:
1. burger geeft wijziging door aan belastingdienst
2. belastingdienst verwerkt wijziging in meest recente aangifte informatie
3. belastingdienst stelt gewijzigde aangifte inclusief wijziging voor akkoord aan burger voor.
4. burger accordeert of start een correctieslag.(1-4)

Zo hebben belastingdienst en burger weer dezelfde aangifte status. De administratie van de verschillende versies zouden in MijnOverheid-achtig portal kunnen worden aangeboden. Zodat de burger ook niet verantwoordelijk hoeft te zijn voor de consistentie van de informatie. Dit laatste is niet ieders ding.

Kijk, er is best een valkuil aan die verandering gerichte aanpak. Als een burger niet door alle gegevens heengaat, realiseert die zich niet als iets anders inmiddels ook verouderd is. Maar het opnieuw door alle gegevens heengaan en wijzigingen kan ook vergissingen opleveren.

Ik denk dat die verandering georiënteerde aanpak een keuze zou moeten zijn. Verandert er weinig in je leven, en heb je wijzigingen goed op de kaart, dan is het een benadering. Anders ga je gewoon rustig door de aangifte heen om te kijken of je alles nog vindt kloppen.
Hoi mannen,

Jullie zitten duidelijk goed in de materie en met jullie ideeën wordt de belastingaangifte misschien leuker én makkelijker. Verwachten jullie een leuke teruggave?
Reputatie 4
Het wordt het eerste belastingjaar in een nieuwe levensfase (AOW), maar in andere zaken (woning, aftrekposten) is weinig veranderd. Zoals ik zei, ben ik een "standaard"burger, dus ik verwacht geen grote aanpassingen. De voorlopige inhoudingen zijn doorgaans behoorlijk accuraat.
Reputatie 4
Helaas leiden de beperkende SNS-regeltjes ertoe dat ik de belastingaangifte niet soepel kan uitvoeren. Ik heb daarom onder Waarschuwingen en storingen een topic aangemaakt.

Bij nader overdenken werd mij de oorzaak ook duidelijk. Die ligt echt bij de SNS. Daarom heb ik deze kwestie in een nieuw topic (Nieuwe belemmering financiele zelfstandigheid mederekeninghouder) nog maar eens onder de aandacht gebracht. Deze koffiekamer lijkt mij een minder geschikte plek daarvoor.
Reputatie 2
Ik vrees dat ik al een maandelijks voorschot neem op die teruggave, dat voelt toch iets minder direct. Momenteel krijgen we volgens mij 340 Euro terug. Bij onze vorige (1999) hypotheek lieten wij het eens per jaar uitbetalen. Die hypotheek was relatief tot ons salaris kleiner. Toendertijd was die teruggave echt een gebeurtenis. Wanneer bij de definitieve aangifte dan de teruggave werd uitbetaald, dan was dat echt een gebeurtenis. Nu is de definitieve aangifte vaak reden tot een beetje bijbetalen of niets terugkrijgen.

Maar, om eerlijk te zijn vind ik dat we meer dan genoeg krijgen en ben ik het met het huidige overheidsbeleid eens dat de renteteruggave bij een hypotheek wordt versoberd en wat mij betreft uiteindelijk verdwijnt. Wat ooit is begonnen als stimulans voor bevordering van eigen woning bezit (~woning bezitters nemen verantwoordelijkheid voor huis en omgeving was toen de redening) is nu wat uit de bocht geschoten met belachelijk hoge huizenprijzen en overeenkomstige hypotheken. Een van de gevolgen hiervan is dat Starters zonder hulp bijna niet meer de woningmarkt kunnen betreden.

De overgang naar minder rente teruggave of geen teruggave is alleen een razend ingewikkeld proces. Ik hoop dat ik dit laatste niet hoef toe te lichten.
Reputatie 2
Ferd schreef:

De overgang naar minder rente teruggave of geen teruggave is alleen een razend ingewikkeld proces. Ik hoop dat ik dit laatste niet hoef toe te lichten.

Mij lijkt het vrij simpel en voor iedereen duidelijk uit te leggen; het is een "centen kwestie".
Betaal je meer of minder, thats the question! :?
Groet,
Ben :cool:
PS wat ik tot op heden in deze draad mis, is het simpele feit dat we in een democratie leven en dat het democratische gekozen bestuur voor ons taken uitvoert. Daarvoor is geld nodig en via vele wegen (o.a. inkomsten belasting) betalen we met z´n allen (in meer of mindere mate) dus daarvoor.