SNS

Betalen een product?

• 28 januari 2011
  • 0 Reacties
  • 316 Keer bekeken

Betalen wordt door banken gezien als een product. Zelf werk ik nog niet zo heel lang in de bancaire sector, dus dat was even raar opkijken toen ik dit voor het eerst hoorde. Hoezo product dacht ik? Een product is iets dat ik koop. Ik zie de aansluiting van mijn huis op het gas- en electranetwerk ook niet als een product. Het is een dienst. Een betaalrekening is iets dat je ?gewoon hebt?. Je moet wel in de moderne samenleving. Net als die aansluiting op het gas- en electranetwerk. Ik heb hier nog steeds wel moeite mee.

Er is momenteel ook weinig onderscheidends op het gebied van betaalrekeningen. Een beetje zoals met gas- en electra, of je telefoon of televisie abonnement. Iedereen heeft een pasje, toegang tot pinnen, bankieren via het internet etc. OK, de manier waarop je toegang hebt tot internetbankieren is iets anders afhankelijk van welke ?provider? je hebt? (een kastje waar je pas in gaat, een kastje met een nummergenerator of een SMS?je met een code naar je mobiele telefoon of zo?)

Je bankrelatie is ook iets dat de meeste mensen niet graag veranderen. Als je van bank wisselt, krijg je ook een ander rekeningnummer. Dat is voor de meeste mensen toch erg lastig. Al die zaken waar automatische incasso?s of betalingen voor lopen. Je moet gevoelsmatig met zoveel zaken rekening houden? Iedereen die wel eens verhuisd is, weet nog wel hoe lang post naar het verkeerde adres gestuurd blijft worden. Ook als je van een verhuisservice gebruik hebt gemaakt. Dat schept zorgen rondom het verkassen van bankrekening?

Toch wordt een betaalrekening in de toekomst wellicht anders ervaren?

Wat gebeurt er als we, net zoals bij onze mobiele telefoon tegenwoordig, nummerbehoud zouden krijgen? (iets wat overigens met de nieuwe IBAN nummers lastiger is geworden omdat de code voor de bank zelf dan in je rekeningnummer verwerkt zit?)

En wat gebeurt er straks als de nieuwe generatie smartphones als betaalmiddel kunnen functioneren? In 2001 toonde onderzoek al aan dat mensen eerder hun mobiele telefoon op zak hadden dan hun portemonnee. Krijg je straks wellicht een mobieltje in plaats van een bankpas bij je rekening? Ga je dan je rekening kiezen op basis van welk mobieltje je kan krijgen om mee te betalen?

De hele bancaire sector staat op het punt om te veranderen. De nieuwe technologische middelen gaan ook hier hun intrede doen, en openen nieuwe mogelijkheden. Hopelijk kunnen banken dan eindelijk van bepaalde saaie ?producten? leuke en interessante diensten maken. Ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken, en wat je als bank zou moeten doen met betaalrekeningen om het w?l leuker ?n makkelijker te maken?

0 reacties

Geen reactie

Reageer