SNS

Computer gebruikers

• 7 november 2014
  • 7 Reacties
  • 1837 Keer bekeken

Computer gebruikers zijn er in alle soorten en maten. Ook wij gebruiken computers. "Veel" gebruikers ("Hobby-ísten") staan niet altijd positief in het nieuws (bijv. Hacken).
Nu maar eens een heel positief bericht, waar waarschijnlijk de meesten geen idee van hebben.
Computers staan vaak aan zonder dat ze eigenlijk echt iets doen. Eigenlijk moet ik zeggen; dat de processors echt iets doen. Op de wereld zijn al jaren allerlij projecten waarin gebruik wordt gemaakt van die onbenutte processor "aan" tijd. Eigenlijk gaat dat heel eenvoudig; zet een programmaatje op je computer die regelmatig contact onderhoud met een "grote computer" (van bijv. een onderzoeksinstelling). In die grote computer worden hele grote berekeningen uitgevoerd. Die computer is in staat om die berekeningen op de delen in "stukjes" en die te geven aan het programma op die privé computer. Deze doet dan een heel klein stukje van die hele grote berekening en geeft de uitkomst weer terug aan die "grote computer". Deze zet alle stukjes van duizenden computers weer bij elkaar en geeft de totale uitkomst. 
Op deze manier koppel je dus vele computers "aan elkaar" en ben je in staat "super berekeningen" uit te voeren, bijv. voor de wetenschap of de ruimtevaart.
De gewone computer gebruiker kan gewoon "normaal" zijn computer gebruiken voor wat hij wil, het programmaatje gebruikt alleen de onbenutte processortijd..
Vandaag las ik het volgende;
"Dutch Power Cows hebben succesvol geholpen met algoritme dat kanker herkent"
Door Yoeri Nijs, vrijdag 7 november 2014 17:47, reacties: 31, views: 12.443 • Feedback
Submitter: EektheMan
Leden van Dutch Power Cows hebben de afgelopen jaren succesvol geholpen bij de ontwikkeling van een computeralgoritme om kanker te herkennen. Het Nederlandse distributed-computingcollectief organiseert zich via Gathering of Tweakers.
Dutch Power Cows CaseBadgeDat maakte de organisatie achter de World Community Grid, één van de meest populaire medische projecten, deze week bekend. Vrijwilligers, onder wie dus van de Dutch Power Cows, werken al sinds 2006 met IBM aan het project. Zij analyseerden in die tijd 100.000 huidmonsters en doneerden daarbij meer dan 2.900 jaar aan computertijd.

Lees hier verder.
Mooi toch!
Groet,
Ben 🆒

7 reacties

Heb jij al je computers al ter beschikking van de wetenschap gesteld?
Of is dat pas na je overlijden? Sorry als dit een beetje cru overkomt, maar zo bedoel ik het niet.
Ik doe hey met de mijne niet, want die start uit zichzelf verschillende malen per dag opnieuw op. Hoef ik helemaal niets voor te doen (behalve dat ding 's- ochtends 1 x aan te zetten). Tsja, het is en blijft wel een Bill Gates apparaat. Ga binnenkort denk ik toch maar over op Linux. Iedereen een goed weekend en veel nachtrust gewenst. 😮
Heb jij al je computers al ter beschikking van de wetenschap gesteld?
Of is dat pas na je overlijden? Sorry als dit een beetje cru overkomt, maar zo bedoel ik het niet.
Ik doe hey met de mijne niet, want die start uit zichzelf verschillende malen per dag opnieuw op. Hoef ik helemaal niets voor te doen (behalve dat ding 's- ochtends 1 x aan te zetten). Tsja, het is en blijft wel een Bill Gates apparaat. Ga binnenkort denk ik toch maar over op Linux. Iedereen een goed weekend en veel nachtrust gewenst. :o

Voor jaren terug had ik een programma draaien voor ruimte onderzoek. Met de nieuwste telescopen kreeg men zoveel data, dat het met eigen computers veel te lang zou duren. Door een grote grooep prive computers ook te gebruiken lukte het wel de data te verwerken binnen redelijke tijd. 
Ik merkte weinig van het programma, deze regelde zelf waar de berekeningen gebleven waren na een nieuwe start bijv. Af en toe melde het programma dat het klaar was en de uitkomst verzond en nieuwe data haalde.
Dus niks na m´n dood! Juist nu kun je wat doen.
Groet,
Ben 🆒
PS Met een beetje goede beveiliging op je computer, loopt je weinig risico, denk ik. Zeker weten doe je n....
Wow Ben, dat is best fascinerend om te lezen. 100.000 huidmonsters en meer dan 2.900 jaar aan computertijd; dat is nogal wat! Ik ben heel benieuwd hoe zich dit vertaalt naar de herkenning van ziektes in het voortraject. Hou ons op de hoogte als je meer over dit onderwerp tegenkomt 🙂
Als je meer wilt weten of ergens aan wilt meedoen (zomaar een paar links om op gang te komen);
Boinc Open-source software voor "volunteer computing" en "grid computing".
Boinc uitleg verhaal 
Seti Wikipedia uitleg van het project
Even verder zoeken bij Google en er komt vast veel meer.
Groet,
Ben 🆒
Ik doe het ook al jaren!
Ik doe het ook al jaren!

er zijn schijnbaar maar weinig mensen die hiervan weten. Reacties tot op heden minimaal dus. 
Maar ;
Sebastiaan doet zelfs mee!!
Ik heb het in het verleden veel gedaan, maar om de een of andere reden is het in een "donker gat" verdwenen.
Ik zal me er ook weer eens verder in verdiepen.
Grüßen an Berlin,
Ben 🆒
PS In de koffiekamer is af en toe een berichtje uit Berlijn wel interessant lijkt mij! Lijkt mij een wereld op zich (alhoewel jij dus nog steeds deze community wereld nog weet te vinden)
Ik doe het ook al jaren!

er zijn schijnbaar maar weinig mensen die hiervan weten. Reacties tot op heden minimaal dus. 
Maar ;
Sebastiaan doet zelfs mee!!
Ik heb het in het verleden veel gedaan, maar om de een of andere reden is het in een "donker gat" verdwenen.
Ik zal me er ook weer eens verder in verdiepen.
Grüßen an Berlin,
Ben 🆒
PS In de koffiekamer is af en toe een berichtje uit Berlijn wel interessant lijkt mij! Lijkt mij een wereld op zich (alhoewel jij dus nog steeds deze community wereld nog weet te vinden)

Ik ben in het verleden zelfs lid geweest van de DPC, in die tijd ging het alleen nog om het kraken van RSA sleutels, althans hoelang ze er over zouden doen om zo'n 1024bits RSA te ontmantelen.
Later heb ik een tijdje SETI@home gedaan, zoals jij data uit de ruimte analyseren, waarin de schotel nog een grote rol speeld in de 007 film GoldenEye.
Toen SETI@Home een gezamelijke client kreeg (WCG) vond ik de FightAIDS@Home. En ben ik daar mee begonnen.

Reageer