Consument dingt vaker af

• SNS Topper
  • 714 reacties
Gisteren las ik op nu.nl het artikel “Consument dingt vaker af”. Uit onderzoek is gebleken dat bijna de helft van de Nederlanders wel eens onderhandelt in de winkel over de prijs. Dit doen consumenten omdat ze het gevoel hebben teveel te betalen en omdat het vaak ook resultaat heeft.

Zelf behoor ik tot de 52% van de Nederlanders die niet proberen af te dingen. Ik onderhandel niet over de prijs omdat ik met daar onprettig bij voel. Daarnaast verwacht ik eigenlijk gewoon altijd een eerlijke prijs te betalen.

Ga jij in onderhandeling over de prijs in de winkel?

4 Reacties

Als ik een los artikel koop of een dienst wil afnemen waarbij het zin heeft om af te dingen, dan doe ik dat natuurlijk ook. Dus niet in de supermarkt bij de kassa, maar wel bij de witgoed winkel, tweedehands markt, autodealer, aannemer, schilder, etc..

Ik hoef niet het onderste uit de kan te hebben en gun een ondernemer ook een redelijke winst die overeenkomt met het klantgevoel dat ik bij de bewuste persoon ervaar. Iemand die in het verleden spullen of diensten heeft geleverd waarover ik zeer tevreden ben (c.q. goede prijs/kwaliteit en klantvriendelijk) gun ik meer marge dan iemand met wie ik nog geen zaken heb gedaan in het verleden.

Voor de verbruiksartikelen (als boodschappen) waar het makkelijk is om gewoon naar een andere winkel te gaan is onderhandelen overbodig.
Reputatie 2
Ik weet (en voel dat ook zo) dat ik principieel (meestal) teveel betaal. In elk geval meer dan wat het artikel in feite zou moeten kosten (bederf, mode, diefstal, woekerwinsten enz.). Zo kocht (koop) ik wel eens een parfum o.i.d. voor mijn vrouw. Vaak is er "iets extra´s" van een/het merk (sjaaltje, miniatuur, toilettasje enz.). Indien de winkel dit niet doet/heeft, koop ik er meestal niets (hier betaal je dus ontzettend veel extra (reclame, kadootjes enz.), wat "willekeurig" (bijv. medewerkers) wordt weg gegeven).
Kortom, ja ik "pingel" heel erg vaak (iets van de prijs af, iets (met korting) erbij)..
Natuurlijk hou ik wel rekening met de uitgangssituatie (scherp geprijsd, kleine winkel, service enz.). Daarnaast koop ik inmiddels erg veel via het internet. Daar vergelijk ik dus vooraf (€100 cosmetica normaal (winkel, internet), €70 via internet (scherpe prijs)).
Laatste "scherpe koop" in winkel (hier in DE); magnetron/oven, prijs €269, na vraag of men "iets met de prijs kon doen", moest even worden gekeken en betaalde ik €179!! RaRa?
Laatste "scherpe koop" via internet (hier in DE); internetradio prijs €179 (winkel, internet), gekocht voor €124.50 (internet, incl. verzendkosten).
Wat mij inmiddels opvalt (nu ik wat langer in Duitsland woon), dat over het algemeen de prijzen in NL wat hoger liggen en dat "men" er verbaasd over doet als je om korting vraagt. Vaak geeft "men" de indruk dat "men" vindt dat het een mooie prijs is, de prijs echt niet lager kan.
Vooral t.a.v. "uit eten" is er ook erg veel verschil, in DE lagere prijs (de helft soms), grotere porties, aanzienlijk betere kwaliteit (de "goede niet te na gesproken" natuurlijk) (hier "pingel" ik niet).
Naar mijn idee zit hier (in NL) ook een behoorlijke laag "lucht" in.
"Pingelen" vind ik in NL wat makkelijker en succesvoller dan in DE (doe je niet om vragen, "gehoorzamer").
Groet,
Ben :cool:
Bedankt voor jullie reactie @BigBen en @Stefan. Als ik dit zo lees moet ik misschien mijn schaamte maar aan de kant zetten. Het loont dus echt op af te dingen!

Ik ben erg benieuwd of er nog meer van dit soort succesverhalen zijn. Of voel jij je onprettig bij het afdingen in de winkel?
Afgelopen zaterdag ben ik nog naar de slaapkamerconcurrent gegaan voor een nieuw ledikant. Ze hadden een goede aanbieding (goedkoopste via internet) voor het (merk) ledikant dat ik zocht. 
Ik heb geen auto of aanhanger waarin ik grote stukken kan vervoeren, dus ben ik afhankelijk van bezorging. Zonder veel moeite heb ik afgedongen dat ik deze niet hoef te betalen als ik meteen een standaard lattenbodem (die ik ook nodig had) erbij bestelde. Scheelt toch weer 10% in de totaalprijs!
:cool:

Ik kan me voorstellen dat het de eerste keren onprettig voelt om af te dingen op de prijs. Vooral om het onderwerp aan te snijden. Maar ik kan je verzekeren dat dit gevoel snel verdwijnt als je merkt dat het in de meeste gavallen erg makkelijk is om korting te krijgen!

Tip: ga winkelen als het rustig is in de winkel. Bijvoorbeeld op een doordeweekse dag of in een periode als de omzetten laag zijn. Januari en februari zijn bijvoorbeeld rustige maanden waarin veel verkopers al lang blij zijn dat ze iets kunnen verkopen. Zeker in deze tijd van crisis.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)