SNS

De 11e van de 11e

• 11 november 2016
  • 11 Reacties
  • 3655 Keer bekeken

Vandaag is het feest. Het carnavalsseizoen wordt geopend met de bekendmaking van de Raad van Elf onder aanvoering van Prins Carnaval. In Groningen leeft carnaval niet echt, daarom wil ik het graag hebben over een ander feest dat vandaag plaatsvindt: Sint Maarten. Van vroeger herinner ik me nog levendig dat we op school een lampion verfden. 's Avonds gingen we aan de hand van vader en moeder langs de deuren bij de buren. Als je een liedje zong, dan mocht je een snoepje (of als je 'pech' had een mandarijn) uitzoeken. Later gingen we in groepjes langs de deuren om in een zo hoog mogelijk tempo zo veel mogelijk snoep te verzamelen. Mevrouw Kikkerbil sloegen we over, die gaf toch niets. Populair waren de supermarkt en de cafetaria, waar je een zak snoep kreeg als je was uitgezongen.

Vanavond is het zover: ik mag voor het eerst in zeker 20 jaar weer een liedje zingen bij de buren voor de deur. De traditie gaat over van vader op zoon en vandaag beleeft mijn zoontje zijn 1e Sint Maarten. Ik ben heel benieuwd en heb er zin in. Vorig jaar kreeg ik bijna 100 kinderen aan deur dus heb ik zelf flink ingekocht. Wordt Sint Maarten bij jullie gevierd?

11 reacties

yep
Reputatie 2
Veel plezier Dennis. Het wordt vast leuk.
Overigens is het Sint Maarten-zingen wel regionaal gebonden. Waar ik nu woon, in een stadje in de Betuwe, doen ze er niets aan. Maar in de kop van Noord-Holland en in Zuid-Holland weer wel. Verder natuurlijk uitgebreid in Limburg. Waar wordt het nog meer gevierd? Misschien kunnen we via deze blog wel een landelijk overzicht bij elkaar reageren. Gaat het eens een keer niet over bankzaken.
Ik heb hier ook nog het e.e.a. in de gang staan, maar ik geloof dat ik de kids gemist heb. Het kan ook zijn dat ze hun ronde niet op de 11e doen.
Dus hier in Emsland, Duitsland (Groß Berßen) wordt iets soortgelijks gevierd met de kinderen.
Martin wordt het hier genoemd.
En Dennis, hoe was het in Stad bij de ronde?
Groet,
Ben 🆒
Ps Ik heb tot mijn 10e in Bedum gewoond en ken het dus ook.
Hier in Utrecht krijg ik weinig mee van Sint Maarten. Gisteren zijn er geen kinderen aan de deur geweest. Dennis is er maandag weer en zal dan verslag doen van zijn ronde langs de deuren.
Badge
Heel incidenteel gebeurt het in Hengelo wel eens dat een groepje kinderen langs de deuren trekt. Maar omdat eigenlijk niemand er op rekent is de 'oogst' niet groot. En daarmee de animo ...
En Dennis, hoe was het in Stad bij de ronde?
Groet,
Ben 🆒
Ps Ik heb tot mijn 10e in Bedum gewoond en ken het dus ook.

We zijn langs een paar buren gegaan. Mees is net 2 jaar, dus het zingen van de liedjes kwam op mij neer. Hij had het ondanks het koude weer wel naar zijn zin en was blij met de 'buit'. Bij ons zijn ongeveer 40 kinderen aan de deur geweest, een stuk minder dan vorig jaar. Dat zal ook met het weer te maken hebben gehad. Het was een geslaagde Sint Maarten 🙂
Hier in onze wijk in Enschede wordt het ook gevierd. We krijgen (kort) van tevoren een brief in de bus dat als je mee wilt doen (met het ontvangen van kinderen) dat je dan een kaars/lantaarn/o.i.d. zichtbaar buiten bij de voordeur hebt staan. Altijd heel leuk. Wij geven dan snoep en mandarijntjes. Voor de ouders hebben we ook wat (bv. chocolaatjes of bonbons). Bruegel schilderde het al eens:

Hoi Blacktomcat,

Dat hoorde ik vorige week ook voorbij komen. Dat mensen die in flats wonen een sticker o.i.d. op de brievenbus plakken zodat ze kenbaar maken dat ze meedoen. Heb je een kaarsje buiten gezet op 11 november?
Ja zeker. Wel twee. Helaas was ik in het begin van de avond niet thuis, waardoor ik de eerste groepen gemist heb. Later zijn er toch nog een aantal groepjes geweest. Bij ons mogen ze langs de deuren gaan van 18.00 - 20.00 uur (of iets dergelijks). Dus niet de hele avond.
Ik vind tot 20 uur nog best laat (voor Groningse begrippen). Bij ons beginnen de kleinsten rond half 5 en is het rond half 8 stil. Hoe oud waren de kinderen die bij je langskwamen?
Het zou bij ons ook best van 17.00 - 19.00 of 19.30 geweest kunnen zijn. Ik weet het niet precies meer. De leeftijd zal zo'n beetje variëren van 3 - 10 jaar.

Reageer