SNS

De drie grootste valkuilen bij de koop van je eerste huis

• 22 februari 2017
  • 3 Reacties
  • 11804 Keer bekeken

• Oud Moderator
  • 903 reacties
Ben jij op zoek naar je eerste koophuis of heb je net je eerste huis gekocht? Dan ben je er wel achter gekomen dat er bij de koop van je eerste huis een hoop komt kijken.

Welke eisen heb je aan een bestaande of nieuwbouw woning? Wil je in een groene en kindvriendelijke buurt wonen of zit je nog volop in het bruisende nachtleven en woon je liever midden in de stad? Maar vooral: waar moet je op letten zodat je nieuwe droomhuis geen miskoop blijkt te zijn?

Uit onderzoek van PanelWizard, in opdracht van SNS, is gebleken wat de drie grootste valkuilen zijn voor starters op de huizenmarkt.

1 Verborgen gebreken in je nieuwe koophuis
De grootste angst bij het kopen van het eerste huis zijn verborgen gebreken. En terecht, want dit kan je een hoop ellende bezorgen.

2 Geluidsoverlast van de buren
Beter een goede buur dan een verre vriend. Geluidsoverlast is vervelend en wordt vaak veroorzaakt door geluiden die zich via de muur verplaatsen. Vooral in oude huizen is de isolatie minder goed.

3 Verkeerde hypotheek gekozen
Bij de zoektocht naar je eerste koophuis bezichtig je vaak meerdere woningen. Door de huizen te vergelijken vind je uiteindelijk je droomhuis. Waarom zou je dat niet met je hypotheek doen?

Herkenbaar? Of heb jij veel grotere rampen gezien en – hopelijk – tijdig vermeden? We horen het graag. Wie weet, help je de lezers op onze community er mee. Want een lekker huis dat gun je toch iedereen.

Nieuwsgierig naar meer valkuilen en hoe je ze ontloopt? Lees dan de tips om valkuilen bij het kopen van je eerste huis te vermijden.

3 reacties

Badge +1
Mijn ervaringen zijn al even geleden, maar komen overeen met de twee laatste topics in dit lijstje.
2. Heel belangrijk is het om je potentiële buurt te verkennen: Interview tenminste je buren; ga posten in de straat op verschillende momenten van de week in je wijk. Bij mijn tweede huis heb ik dit gedaan nadat ik bij het eerste huis er zwaar voor geboet heb door het niet te doen.
3 Eerste hypotheek was een spaarhypotheek, eigenlijk veel te ongunstig met al die verborgen kosten. Gelukkig was ik toen eigenwijs genoeg om niet in een beleggingshypotheek te geloven.
4 Afhankelijk wat je carrière perspectief is kun je eventueel gaan voor een iets groter huis, maar dan moet je wel geld van bv familie kunnen lenen. Met mijn werkgever heb ik het in der tijd op een accordje gegooid: 10% salaris verhoging en de komende jaren niets, en daar tegenover stond dat ik de komende jaren niet zou vertrekken. Dit had ik nodig, ander kon ik geen hypotheek krijgen en we wilden niet met een appartement beginnen.
Reputatie 2
Badge +1
Van punt 1 heb ik (gelukkig) nooit serieus last gehad. Mijn echtgenote en ik hebben in 1997 ons eerste appartement gekocht (nieuwbouw) en sinds 2013 wonen we in onze huidige (droom)woning (bj 1995). Afgezien van de gebruikelijke kleine opleverproblemen bij nieuwbouw, is dit 2x goed gegaan.

Voor 1997 hebben we altijd gehuurd en ervaren dat het hebben van fijne buren absoluut randvoorwaardelijk is voor het woonplezier. Bij de aanschaf van ons nieuwbouwappartement hebben we erg geluk gehad met de medebewoners van het appartementencomplex. Bij ons huidige huis hebben we voorafgaand aan de koop eerst uitvoerig kennis gemaakt met de buren. Dat klinkt misschien een beetje vreemd, maar het belang ervan wordt in het algemeen zwaar onderschat. Natuurlijk heb je geen garantie voor de toekomst (buren kunnen immers zelf ook verhuizen), maar van onze huidige buren weet ik dat ze geen concrete plannen hebben ;)

Wat betreft hypotheekvorm ben ik vaker gewisseld. Deels omdat ook hier hypotheekverstrekkers je binnen lokken met een scherpe aanbieding, maar bij de verlenging van de rentevaste periode terugpakken. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op een bankspaarhypotheek (2011), die ik nu nog steeds heb. Lage (niet verborgen) kosten, zeer lage risico's (geen beleggen e.d.) en een hoog rendement. Maar ook hier heb ik met de kennis van achteraf nog steeds niet de meest ideale keuzes gemaakt voor wat betreft de mogelijkheden voor extra stortingen in het spaardeel. Ik ga niet klagen dat ik daar onvoldoende over ben geadviseerd, ik kan er namelijk nu toch niets meer aan veranderen. Neemt niet weg dat het complexe materie is die ook door de adviseurs zelf niet helemaal wordt doorgrond. Wat dat betreft is de keuze vandaag iets overzichtelijker geworden door de fiscale beperkingen die worden gesteld aan de aflossingsvormen.

Als ik nog een tip mag geven (in lijn met eRik19): kijk goed naar wat je wilt kwijt zijn aan woonkosten en staar je niet blind op wat je maximaal kunt lenen. De afgelopen jaren hebben ons geleerd dat huizenprijzen ook flink kunnen dalen. En dan is het fijn om je te realiseren dat je nog spaarcapaciteit over hebt om het gedeelte dat je huis 'onder water staat' te kunnen compenseren. Dat slaapt lekkerder 🙂
Naast de hier eerder genoemde aspecten van mijn mede communityleden, is het m.i. van belang dat je de kosten goed op een rijtje hebt. Een grotere woning of een eerste woning betekent in het algemeen een hogere hypotheek, hogere verzekeringslasten, hogere energiekosten, meer onderhoud, meer of een hogere onroerendezaakbelasting, mogelijk ook meer tuinonderhoud, etc.
Leen dus vooral niet het maximale of koop iets goedkopers.

Reageer