SNS

Dodenherdenking: doe jij je telefoon uit?

• 4 mei 2017
  • 4 Reacties
  • 8497 Keer bekeken

Het is vandaag 4 mei: Dodenherdenking. Om 20 uur herdenken we de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Dat doen we ieder op onze eigen manier en je mag er zelf invulling aan geven. Dat spreekt me enorm aan. Hoe je het ook doet, ik merk dat 't ons verbindt. We herdenken en 1 dag later vieren we de bevrijding, samen. Toch herdenkt niet iedereen of houden mensen wel hun mond en gebruiken ze de tijd om een social media-check te doen. Verschillende media roepen op om je telefoon vanavond 2 minuten uit te zetten om écht te herdenken. Ik vind het een prachtig initiatief en zet 'm zeker uit. Hier lees je er meer over.

Op welke manier geven jullie invulling aan de Dodenherdenking?

4 reacties

Ik ben bewust even stil..en zet mijn telefoon niet uit, maar wel de trilstand..ik kijk er dan ook niet op voor 2 minuten.

Fijne dag nog Irene..en laten we vooral er even bij stilstaan..

Bedankt voor je berichtje in ieder geval!

Op 5 mei ga ik gewoon werken..ik vind eigenlijk dat dit een verplichte vrije dag moet zijn voor iedereen!
Mooi dat jij er ook bewust bij stilstaat, Sjaakie93. Fijn dat we ook dit soort onderwerpen hier kunnen bespreken. En ik ben het met je eens: een standaard vrije dag om samen te vieren. Helaas zijn wij niet degenen die daarover beslissen. Toch moet ik een kleine notitie plaatsen: morgen is standaard mijn vrije dag, dus ik heb geluk.
Nee, ik zet hem niet uit. Allereerst ligt dat ding rond 20:00 uur niet bij mij in de buurt (zoals trouwens heel vaak het geval is). Ik mag aannemen dat er niemand op dat tijdstip belt, zodat ook een alarmerend telefoonsignaal niet wordt verwacht. In het extreme geval dat het toch gebeurt, dan heeft hij / zij pech.
5 Mei als nationale feestdag moet voor iedereen vrij zijn. Al besef ik dat dit een elitair standpunt is, want al die muzikanten en horeca-medewerkers op de bevrijdingsfestivals zullen daardoor alleen maar harder moeten werken.
Zoals al vele jaren ben ik )zeker meer dan) 2 minuten stil geweest. Herdenken is goed, maar ernaar handelen nog beter. Als ik zie hoeveel stille tochten we houden omdat er bv, in het weekend iemand is omgekomen door zinloos geweld en er de volgende dag/weekend weer iemand omkomt, vraag ik me af wat het nut daar van is.Wij leren i.h.a. te weinig van de fouten uit het verleden. Als je alcohol gaat nuttigen of aan de drugs gaat, weet je van tevoren dat dat mis zou kunnen gaan cq. uit de hand kan lopen. Als dat dan gebeurt, moet je ook de gevolgen aanvaarden zonde je te beroepen op iets van, 'ja maar ik was dronken' of 'ja maar ik zat onder de drugs'.
Kortom, ja ik herdenk 4 mei en vier 5 mei met volle verstand.

Reageer