SNS

Beantwoord

Garage: welke opties om te kopen?

• 7 december 2012
  • 7 Reacties
  • 24972 Keer bekeken

Onlangs is een garage beschikbaar gekomen op een minuutje lopen van mijn huis. De vraagprijs is 30K. Daar gaat natuurlijk nog wat vanaf 😉. Op dit moment heb ik een parkeerabonnement (kosten : 40 euro per maand) in een algemene garage. Ik heb een afspraak gemaakt met een adviseur om eens te praten over de aanschaf van de garage. Dit topic is bedoeld als vrije discussie / meedenken over een dergelijke aanschaf. Wat vinden jullie? Slimme investering? Niet doen? Voorwaarden? Financieringsvorm?

Wat ik tot nu toe heb uitgezocht;
- Rente lijkt sowieso niet aftrekbaar (huis zit niet aan garage vast)
- Volgens mij kan ik nooit die 30K lenen tegen 40 euro per maand (wat ik nu kwijt ben voor de functionaliteit : parkeren
- Een garage lijkt wel een slimme investering, daarom is misschien 60 euro per maand wel te verantwoorden?
- SNS biedt een "Extra Ruimte Hypotheek". Misschien is zoiets daarmee te financieren?
- Een persoonlijke lening lijkt veel te duur om dit van te doen.
- Ik vraag me af hoe dit zich verhoudt tot een BKR registratie. Die heb ik niet en daar zit ik ook niet op te wachten. (afgezien van een hypotheek, uiteraard).
- Een eventuele schuld voor een garage is wel aftrekbaar van bezittingen, dus daar moet je rekening mee houden qua Vermogensrendementheffing.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
icon

Beste antwoord door kkoenen 10 januari 2013, 10:33

Leuk dat je ernaar vraagt!

Prima gesprek, goede opties, betere keuze (lees : investering) dan de parkeerplek in de huidige garage...

EN...

Verkoper heeft nog een te hoge prijs in 't hoofd. Bijkomende kosten (onderhoud, verzekering) spelen ook een rol.

Voorlopig blijft het even zoals het is. Mocht de verkoper ernstig zakken, dan ga ik het opnieuw bekijken 😉
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 4
Badge +1
Het mooiste zou zijn als je dit uit eigen middelen zou kunnen financieren.

Zodra je geld moet lenen wordt het wel een beetje een ander verhaal....Rente alleen gaat je al meer dan €40 p/m kosten...
En dan is nog de vraag of je in de huidige tijd hier nog een hypotheek voor kan krijgen...misschien slechts voor de helft ofzo...
Reputatie 2
Badge +1
Onlangs is een garage beschikbaar gekomen op een minuutje lopen van mijn huis. De vraagprijs is 30K. Daar gaat natuurlijk nog wat vanaf 😉. Op dit moment heb ik een parkeerabonnement (kosten : 40 euro per maand) in een algemene garage. Ik heb een afspraak gemaakt met een adviseur om eens te praten over de aanschaf van de garage. Dit topic is bedoeld als vrije discussie / meedenken over een dergelijke aanschaf. Wat vinden jullie? Slimme investering? Niet doen? Voorwaarden? Financieringsvorm?

Wat ik tot nu toe heb uitgezocht;
- Rente lijkt sowieso niet aftrekbaar (huis zit niet aan garage vast)
- Volgens mij kan ik nooit die 30K lenen tegen 40 euro per maand (wat ik nu kwijt ben voor de functionaliteit : parkeren
- Een garage lijkt wel een slimme investering, daarom is misschien 60 euro per maand wel te verantwoorden?
- SNS biedt een "Extra Ruimte Hypotheek". Misschien is zoiets daarmee te financieren?
- Een persoonlijke lening lijkt veel te duur om dit van te doen.
- Ik vraag me af hoe dit zich verhoudt tot een BKR registratie. Die heb ik niet en daar zit ik ook niet op te wachten. (afgezien van een hypotheek, uiteraard).
- Een eventuele schuld voor een garage is wel aftrekbaar van bezittingen, dus daar moet je rekening mee houden qua Vermogensrendementheffing.

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Momenteel heb ik zo'n extra ruimte hypotheek naast mijn bankspaarhypotheek. Daarmee heb ik destijds het deel gefinancierd boven de executiewaarde van mijn woning, zodat ik dit later makkelijk af kon lossen. Dat laatste heb ik eind vorig jaar ook gedaan doordat ik mijn aandelen heb verkocht; dat kwam beter uit i.v.m. de heffing in box 3 en het lage rendement op belegd vermogen. Bovendien was het de verwachting dat de huizenprijzen verder zouden dalen. Terugkijkend denk ik dat het een goede beslissing was, mede omdat mijn huis nu "onder water" zou staan zoals ze dit in de media noemen...
Omdat deze hypotheekschuld nu op 0 staat, kan ik makkelijk het geld weer opnemen als ik dat zou willen. Bijvoorbeeld voor een garage zoals in jouw geval. De rente is erg laag vergeleken met andere financieringsvormen (momenteel 4,3%), maar houd er rekening mee dat hij niet meer aftrekbaar is in box 1. Houd er ook rekening mee dat je afsluitprovisie moet betalen als je nu een dergelijke hypotheek wilt afsluiten. Deze kon ik destijds wel aftrekken van de belasting omdat ik hem aan ben gegaan voor de financiering van mijn huis, maar dat gaat in jouw geval niet op als je deze hypotheek nieuw aangaat voor de financiering van de garage.
Wat betreft de investeringsvraag (aanschaf van de garage): ik zou het doen. Je moet rekenen dat parkeertarieven in de regel harder stijgen dan de rente op de lening. Bovendien kun je laatstgenoemde kosten verlagen door (versneld) af te lossen. Dat zal je niet lukken met de parkeertarieven. Daarnaast spelen er mogelijk nog andere gunstige effecten: de auto staat droog en beter beschermd tegen "van buitenaf komend onheil" (gunstig voor onderhoudskosten, zeker als de garage ook nog verwarmd is) en je hebt het voordeel in de winter dat de auto ijs- en sneeuwvrij is als je 's-morgens weg wilt (gemak/luxe/comfort)...
Ik weet vanuit het verleden dat in buurten waar kleine kavels/huizen zijn, deze vaak geen garage hebben. Indien daar dan wel een garage is, is dat vaak een geliefd object. De prijs is dan redelijk "standvast/oplopend".
Ik weet niet hoever je garage nu weg is en hoe de omstandigheden daar zijn (veiligheid, afstand, afgesloten/openingstijden enz.). Dat teld natuurlijk.
Is het een kleine of grotere garage (ook voor Fiatje?:) sorry). Meerdere of alleenstaand, veiligheid? enz.
30k (is toch €30.000?) is een behoorlijke investering. ervan uitgaande dat je iets van een hypotheek zou lukken, is dat toch gauw een kleine €1500.- per jaar, buiten onderhoudskosten, instandhoudingskosten, OZB, verzekering enz. Heel wat anders dan de €480.- nu. en dus ook heel wat meer "zorgen".
Hoe lang wil je daar nog blijven wonen?
Allemaal vragen waar je zelf (jullie) op moet antwoorden.
Ik kan me de aantrekkingskracht wel voorstellen.
Even lekker maken; ik heb hier een garage met op afstand bedienbare deur. "knopje drukken 100mtr van huis, achterwaarts meteen binnen rijden, deur dicht en droog uitstappen". Ik vind het echte luxe (en mijn vrouw nog meer geloof ik). ´s Morgens evt. in omgekeerde volgorde.
Succes met je keuze.
Groet,
Ben 🆒
En?
Groet,
Ben 🆒
Leuk dat je ernaar vraagt!

Prima gesprek, goede opties, betere keuze (lees : investering) dan de parkeerplek in de huidige garage...

EN...

Verkoper heeft nog een te hoge prijs in 't hoofd. Bijkomende kosten (onderhoud, verzekering) spelen ook een rol.

Voorlopig blijft het even zoals het is. Mocht de verkoper ernstig zakken, dan ga ik het opnieuw bekijken 😉
Badge +1
Prima gesprek, goede opties, betere keuze (lees : investering) dan de parkeerplek in de huidige garage...Voorlopig blijft het even zoals het is. Mocht de verkoper ernstig zakken, dan ga ik het opnieuw bekijken ;)

Klinkt als een weloverwogen voorlopige beslissing 😉. Nu hopen dat de verkoper flink zakt met de prijs.
Garage nog steeds te koop?
(laag) Bod doen!
Blijft toch een dure hobby, die auto :rolleyes:
Groet,
Ben 🆒

Reageer