SNS

Gemeente subsidieert geld-automaat

• 29 augustus 2014
  • 25 Reacties
  • 2674 Keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1
Vandaag in het nieuws:

De Gelderse gemeente Ubbergen, bij Nijmegen, heeft een subsidie van 10 duizend euro gegeven aan de Regiobank voor de plaatsing van een geldautomaat in het dorp Leuth (1.800 inwoners). De 'flappentap' in de lokale Spar-supermarkt, die vandaag officieel wordt geopend, is voor zover bekend de eerste gesubsidieerde geldautomaat in Nederland.

www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3729257/2014/08/29/Pinautomaten-trekken-weg-uit-dorpen-gemeente-springt-bij.dhtml

Wat vinden we hiervan? Ik zelf denk dat de ondernemer van de supermarkt dit ook wel had kunnen aanbieden (of "bij-pinnen", maar dat schaffen steeds meer supermarkten juist af).

Wel een stukje service naar de inwoners toe, maar wat als er nu nog 3 banken wel een flappentap willen openen als ze maar subsidie krijgen? Of blijft het een kostenpost en is dat dus onwaarschijnlijk?

25 reacties

Badge
Ik vind dit werkelijk een schande. We hebben nog niet zo heel lang geleden een paar banken overeind gehouden met belastinggeld, dus daar mag wat mij betreft wel wat tegen over staan. Bovendien, mensen moeten de mogelijkheid hebben om bij hun geld te kunnen. Dat is een service die bij je rekening past.
Banken kunnen niet alleen de krenten uit de pap halen en alleen de winstgevende diensten leveren.
Hi Sanne,

Een primeur voor Leuth en Regiobank. Of dit een trend gaat worden durf ik niet te zeggen. Een terechte vraag van jou of dit een goede ontwikkeling is.

Het is wel een trend dat diverse voorzieningen zoals een geldautomaat verdwijnen uit dunbevolkte gebieden. Maar er spelen ook andere factoren mee zoals de toename van elektronisch betalen. Dit draagt ook niet bij aan de instandhouding van het aantal geldautomaten.
Wat mijzelf betreft, ik dacht wat is dit allemaal, maar ik heb de URL geopend en ik citeer:

@
Leuth heeft nooit een geldautomaat gehad. Voor contant geld waren dorpelingen aangewezen op geldautomaten in Millingen aan de Rijn, 6 kilometer verderop, of Beek, op 8 kilometer. Vooral voor ouderen vormde die afstand een probleem. Bij de dorpssuper konden ze wel pinnen, maar dan moesten ze ook iets kopen.
:)
Bij Wikipedia heb ik nog een leuk stukje gevonden en dat wil ik wel met jullie delen:

@
De eerste geldautomaat van de banken werd op 22 april 1982 bij de toenmalige Rabobank Pey en Maria-Hoop in de gemeente Echt, op initiatief van de directeur van de bank, in gebruik genomen. Ondanks de tegenwerking van Rabobank Nederland en de bezwaren van de Nederlandse Bankiersvereniging, plaatste de plaatselijke Rabobank de automaat. Rabobank Nederland besloot toen mee te werken. De Nederlandsche Bank eiste dat de naam gua (geld uitgifte automaat) werd gewijzigd in gea (geld automaat), omdat alleen de Nederlandsche Bank het recht heeft geld uit te geven!

Pela:
Waarom gaat u een bericht van 32 jaar geleden delen?:)
@Pela, leuke berichten. Zie je hoe de tijden veranderen.

T.a.v. de geld automaten; ik heb hier als eens vaker aangekaart dat de banken een "geldautomaten plaats bedrijf" zouden moeten oprichten. Net als bij bijv. "het spoor" is het gebruik (de gebruiker, bijv. NS) ook een ander dan de beheerder/eigenaar van het systeem (het spoor). Volgens mij heeft dat verschillende voordelen; eenheid, verspreiding, onderhoud enz.
En och, de subsidie van de overheid komt toch uiteindelijk ook van de klanten!?
Groet,
Ben 🆒
Ja tijden veranderen, het kan heel snel gaan……………………..:)
Ik citeer even de wethouder:

'Een geldautomaat in het dorp was een vurige wens van de bewoners', zegt wethouder Leidy van der Aalst van Financiën, Sociale Zaken en Welzijn. 'Ik zie het als een bewonersinitiatief dat we steunen, net zoals we een dierenwei of speelvoorzieningen financieren.'

Eindelijk een gemeente die naar (de wensen van) haar ingezetenen luistert en vooral, handelt.
Hoe zou het dan gaan met de telefoonmasten voor mobiel gebruik van bv. het noodnummer 112.
Er zijn zoveel witte plekken in Nederland, dat m.i. uit het onderzoek naar voren zal komen dat de overheid dit een ongewenste zaak vindt. De telecombedrijven zeggen dit niet te kunnen (lees: willen) betalen. Gevolg: de overheid zal dit subsidieren. Mark my words.
Het plaatsen van gesubsidieerde pinautomaten lijkt me bij uitstek een middel waarmee de Regiobank zichzelf kan afficheren en ook tegelijk op de kaart kan zetten als de nieuwe rabobank. Ik zou me dan ook kunnen voorstellen dat de Regiobank hiervoor extra geld vrijmaakt zeker wanneer er zich op niet al te grote afstand ook nog eens een kantoortje met een franchisenumer bevindt van deze bank. Juist zoals ik onlang ook weer hoorde lijkt me de Regiobank een uitermate geschikte kandidaat voor mensen die nog iemand willen zien en spreken (desnoods met koffie en koekje) alvorens ze een flinke smak geld aan de bank toevertrouwen. Sinds een week ken ik nu al twee van zulke gevallen en ook al geloof ik in kruisbestuiving tussen Regiobank en SNS, het is een machtig mooi middel om aan langdurig geld te gaan komen.
Zeker in deze regio en het Land van Maas en Waal bestaat er behoefte aan geldautomaten ook al zou het wel eens iets psychologisch kunnen zijn dat er om zo'n automaat gevraagd gaat worden terwijl er zo goed als geen winkels meer bestaan in een dorpskern. Een soort te vergelijken emotie als bij het sluiten van de plaatselijke kerk denk ik.
Indien de Regiobank zo'n netwerk zou willen gaan uitrollen stromen de klanten vast binnen ook al bestaat dan het gevaarv van kannibalisatie.
  het is een machtig mooi middel om aan langdurig geld te gaan komen

helaas hebben de banken geen behoefte aan geld. Kijk maar eens naar de rentevergoedingen die ze geven. Zelfs de Regiobank is beduidend gezakt in haar rentevegoedeingen. Dit lokt zeker geen klanten. Maar ik ben het wel eens met de stelling dat wie pinautomaten plaatst, goodwill bij de bevolking oproept.
Blacktomcat: Inmiddels begrijp ik dat de SNS en daarmee deels dus ook de Regiobank zich gaan herbronnen en zich daarin ook veel meer zullen gaan richten op normale bankproducten voor zeg maar normale mensen zonder doelstellingen om in niches van de markt actief te gaan worden laat staan leidend.
Ik zou me daaruit kunnen voorstellen dat dan - op termijn - ook het hele verhaal van de rentevergoeding nog wel eens wat anders kan gaan worden.
Hi Umweit en Blacktomcat,

Het klopt dat we ons gaan herpositioneren. Wat dit betekent voor zaken zoals spaarrente en geldautomaten, weten we nog niet. Veel wordt de komende tijd duidelijk. Bedankt voor jullie suggesties en bijdragen in ieder geval!
En toch zal de SNS ook haar uitgaven moeten dekken met inkomsten. De uitgaven naar beneden brengen is een hele lastige en is men (wat ik heb begrepen) is daar nog nauwelijks aan begonnen.
Dus moeten de inkomsten het oplossen. Geld brengt steeds minder op, dus ook geld uitlenen (hypotheek, lening end.) ook. Bovendien gaan de klanten er steeds meer over klagen.
Blijft nog de per klant gemaakte kosten verhalen, bijv. per activiteit voor de klant een vergoeding (is bij zakelijke klanten al zo, per transactie en transactie overzicht moet je betalen) in rekening brengen. Ook dat is lastig.
Blijft nog de pakketvergoedingen omhoog brengen. Tsja, dat is gezien de concurrentie al bijna onmogelijk!
Subsidie´s?
Een spagaat ten top!
Groet,
Ben 🆒
Herpositioneren cq. herbezinnen is een goed idee. Iedereen zou van tijd tot tijd moeten evalueren om te zien waar je staat en hoe je verder wilt. Dit geldt voor personen en bedrijven. Dus ook voor een bank. Al zou de SNS zich richten op de 'gewone'particulier (zo die al bestaat) dan nog kan ze niet de allerhoogste spaarrente of de allerlaagste hypotheekrente geven, alleen al omdat ze een zgn. staatsbank zijn geworden. Kosten omlaag brengen gebuert door te snijden in de organisatie (uiteraard onder het topkader), en als klanten daar hinder van ondervinden dan is dat jammer maar helaas en onvermijdelijk. Inkomsten omhoog gaat inderdaad alleen door de klanten meer te laten betalen voor hun activiteiten. Wat er ook besloten wordt, het is altijd een afweging van hoeveel (reputatie)schade loop ik op en welk voordeel brengt het met zich mee. Ik laat gewoon alles op me afkomen en reageer zo nu en dan. Zoals in dit forum. De ene keer met een glimlach of een compliment en de andere keer cynisch en negatief.

@BigBen: Nog gefeliciteerd met je 2000e reactie. Ik zag wel eerder dat je de 2000 bereikt had, maar kon nog geen gelegenheid vinden je hiermee te feliciteren. Proost.

@BigBen: Nog gefeliciteerd met je 2000e reactie. Ik zag wel eerder dat je de 2000 bereikt had, maar kon nog geen gelegenheid vinden je hiermee te feliciteren. Proost.

Dank je. Mijlpalen aan de lopende band tegenwoordig.
Groet,
Ben 🆒
Dank je. Mijlpalen aan de lopende band tegenwoordig. Groet, Ben 🆒

Deze ken ik; welke zijn er dan nog meer? 😕
Hi Sanne,

Een primeur voor Leuth en Regiobank. Of dit een trend gaat worden durf ik niet te zeggen. Een terechte vraag van jou of dit een goede ontwikkeling is.

Het is wel een trend dat diverse voorzieningen zoals een geldautomaat verdwijnen uit dunbevolkte gebieden. Maar er spelen ook andere factoren mee zoals de toename van elektronisch betalen. Dit draagt ook niet bij aan de instandhouding van het aantal geldautomaten.

Ik vind het te walgelijk voor woorden dit past alleen maar bij het beleid om mensen te dwingen van contant geld af te zien en alleen nog maar te pinnen bovendien waar betalen burgers nu nog pasgeld voor? toch niet voor de service van de banken wat al jaren alleen maar minder wordt.
En als de banken het op deze manier willen spelen dan behoeven de hoogeplaatse figuren van de bank ook geen tonnen meer te ontvangen maar gewoon naar prestatie te worden beloond en dat is nog ver onder bijstands nivo.
Ik denk dat Regiobank juist bij uitstek goed functioneert met een geldautomaat.
De aanwezigheid van een geldautomaat maakt namelijk exact duidelijk waar de Regiobank voor wil staan:  wel mensen die te spreken zijn, sterker nog mensen die u kennen en bijvoorbeeld ook al weten hoeveel klontjes suiker u graag in uw koffie wilt hebben, mensen die ook weten dat u alleen maar producten wilt gebruiken die u zelf goed begrijpt en die zij u gewoon duidelijk en zonder nonsens kunnen uitleggen. Gewonen producten waar iedereen wat van kan begrijpen en die u ook zelf kunt uitleggen. En ja als het dan ook echt om geld gaat dan is dat geld ook gewoon daar op de plek aanwezig waar u samen met de u bekende Regiobankman/vrouw genoegelijk van de koffie geniet.

De vraag is alleen of zo'n vestiging commercieel florerend neergezet kan worden in kleine kernen.
Hiervoor zijn mijns inziens wel een aantal voorwaarden te bedenken:
- Er dienen nog winkels aanwezig te zijn.
- Er dient een franchisenemer gevestigd te zijn met een (assurantie-)kantoor dat daar al veel langer is gevestigd en waarvan het personeel ook lokaal bekend is.
- Er is geen geldautomaat meer in de directe buurt.
- Er is geen andere bank meer in de directe omgeving voorhanden.
- De franchisenemer moet bereid zijn om op deze öuderwetse" manier zijn taken te vervullen, dus koffie.

Eerlijk gezegd lijken me deze voorwaarden best wel in veek kleine kernen nog geheel en al aanwezig te zijn zodat de formule Regiobank daar uitgerold zou kunnen worden.
Wel dienen personeelsleden ten kantore ook on-line zaken te kunnen verrichten die klanten daar ook nog steeds heel graag verricht zien worden zoals het openen van een
rekening, dat van een spaarrekening en de franchisenemer dient ook in staat gesteld te worden om ook in zijn eigen branche actief en geld verdienend te kunnen zijn.
Daarnaast dient hij/zij in staat te zijn om een stukje WMO-subsidie binnen te halen voor de installatie van een geldautomaat van de betreffende gemeente maar in ruil voor die steun ook actief het lokale verenigingsleven te gaan benaderen en van bankservice te willen gaan voorzien. Maak de Regiobank van puur bank tot een soort van mede stakeholder bij een leefbaar milieu binnen een kleine kern. Dan is het ook niet heel bijzonder meer wanneer iemand van de bank zich ook wat meer met financiering van dergelijke projecten bezighoudt richting WMO en leefbaarheidsbevorderende subsidies tot en met in Brussel toe!!!!
Echt anders gaan denken en inspringen op een sociaal maatschappelijk gegeven in Nederland!!!!
Dank je. Mijlpalen aan de lopende band tegenwoordig. Groet, Ben 🆒

Deze ken ik; welke zijn er dan nog meer? 😕

Sorry, "vergeten" (hmmm) te reageren. Er waren op dat moment een aantal "mijlpalen", zoals de 20.000ste reactie. Ik weet niet meer precies welke nog meer, maar dat viel me toen op, dus vandaar de reactie.
Groet,
Ben 🆒
PS Ik lees meestal snel alle berichten in aparte vensters. Waar ik op wil reageren laat ik open om te reageren, de andere sluit ik meteen. Soms loopt dat mis, soms crast mijn computer (Videokaart probleem) waardoor dus alle vensters weg zijn. Iets dergelijks was het. Nogmaals mijn verontschuldigingen.
Er waren op dat moment een aantal "mijlpalen", zoals de 20.000ste reactie. Ben 🆒
PS Ik lees meestal snel alle berichten in aparte vensters. Waar ik op wil reageren laat ik open om te reageren, de andere sluit ik meteen. Soms loopt dat mis, soms crast mijn computer (Videokaart probleem) waardoor dus alle vensters weg zijn. Iets dergelijks was het. Nogmaals mijn verontschuldigingen.

Ben, je bent wel erg optimistisch "20.000". 10 x zo veel!
Je verontschuldigen zijn uiteraard niet nodig, desondanks geaccepteerd.
Blauwe schermen ken ik ook. Zo maar ineens. oorzaken bv. hiparse.sys, dxgkrnl.sys, dxgmms1.sys, win32k.sys, Rt64win7.sys.
Je wordt er horendol van. Het is dat ik een boekhoudprogramma onder Windows heb, anders was ik misschien al volledig overgestapt op Linux.
Ik heb ze wel allebei op mijn PC staan, maar om elke keer te switchen heb ik ook geen zin in. Dus waarschijnlijk is het gemakzucht dat ik nog onder Windows werk. Man, wat heb ik die Bill Gates al honderden keren vervloekt. Afijn, ik laat mijn dag niet bederven door die man, en neem nog een bakje trosst (hoe toepasselijk). 🙂

Ben, je bent wel erg optimistisch "20.000". 10 x zo veel!

20000 in de community totaal! Gemist? Vandaar de opmerkingen dat ik 10% daarvan had.
Groet,
Ben

20000 in de community totaal! Gemist? Vandaar de opmerkingen dat ik 10% daarvan had.
Groet,
Ben

Ben, je hebt gelijk. Ik las te snel, d.w.z. ik trok te snel de conclusie dat jij die 20 000 reacties geplaatst had. Maar dat zei je niet. Ik zal de volgende keer (nog) beter lezen.  😮

Ben, je hebt gelijk. Ik las te snel, d.w.z. ik trok te snel de conclusie dat jij die 20 000 reacties geplaatst had. Maar dat zei je niet. Ik zal de volgende keer (nog) beter lezen.  :o

Je bent net een mens (als ik)! :)
Groet,
Ben 🆒
[QUOTE=BigBen;59987
Blijft nog de per klant gemaakte kosten verhalen, bijv. per activiteit voor de klant een vergoeding (is bij zakelijke klanten al zo, per transactie en transactie overzicht moet je betalen) in rekening brengen.
Groet,
Ben 🆒[/quote]

Bv  1 cent voor alle post boven de 1000 posts per jaar.
[quote][/QUOTE">

Bv  1 cent voor alle post boven de 1000 posts per jaar.

Oei...
Ik hou me even stil! :)
Groet,
Ben 🆒
Vandaag in het nieuws:

De Gelderse gemeente Ubbergen, bij Nijmegen, heeft een subsidie van 10 duizend euro gegeven aan de Regiobank voor de plaatsing van een geldautomaat in het dorp Leuth (1.800 inwoners). De 'flappentap' in de lokale Spar-supermarkt, die vandaag officieel wordt geopend, is voor zover bekend de eerste gesubsidieerde geldautomaat in Nederland.

www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/article/detail/3729257/2014/08/29/Pinautomaten-trekken-weg-uit-dorpen-gemeente-springt-bij.dhtml

Wat vinden we hiervan? Ik zelf denk dat de ondernemer van de supermarkt dit ook wel had kunnen aanbieden (of "bij-pinnen", maar dat schaffen steeds meer supermarkten juist af).

Wel een stukje service naar de inwoners toe, maar wat als er nu nog 3 banken wel een flappentap willen openen als ze maar subsidie krijgen? Of blijft het een kostenpost en is dat dus onwaarschijnlijk?

Voor klanten is een geld pinnen volkomen gratis. En banken betalen elkaar geen vergoeding meer. Anderszijds zijn er wel kosten (investering, kosten van de computerlijn, kosten van verzekering en bijvullen, enz.). Zie het voor kleine plaatsen dus als een service. En wees gerust, er komen heus niet meer banken.

Reageer