SNS

Griekenland uit de euro.

• 6 juli 2015
  • 34 Reacties
  • 2607 Keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1
Nu de Grieken bij het referendum in meerderheid "OXI" (nee) hebben gestemd is de toekomst voor hun in de eurozone onzeker.

Ik zou ze graag bij de euro zien blijven maar niet ten koste van alles; er moeten een aantal structurele dingen gefixt worden anders blijft het geld in een zwart geld pompen.

Wel lastig; als ze er bij blijven kost dat de belastingbetalers in de andere europese landen nog meer geld, maar als ze er uit gaan zijn we het geld wat er al ingestopt is waarschijnlijk kwijt. 

Wat vinden jullie?

34 reacties

Beter eenmalig 250 miljard afschrijven, dan ieder jaar 50 miljard in een bodemloze put kieperen. Laat de Grieken hun eigen broek ophouden. Een gekregen euro heeft immers minder waarde dan een zelf verdiende euro.
Ik vind het te onoverzichtelijk. Er zijn heel veel ins en outs, die ik helemaal niet weet. Door op deze wijze "besluitvorming" te willen van mensen, krijg je maar vreemde meningen. Velen (de meesten) weten, net als ik, waarschijnlijk er ook veel te weinig van. 
Wat mij wel irriteerde: Grieken die vallen over de arrogantie van Europa? In NL hebben we hier een spreekwoord voor die gaat over de splinter en een balk.
Ik begrijp niet dat ze niet snappen, dat ze niet kunnen verwachten van mensen hier, dat er begrip komt voor hun standpunt hun pensioenleeftijd niet te willen verhogen. Die is bij hun 57 jaar en hier 67 jaar! En dat moeten we hier dus gaan betalen?
Ze leven gewoon op te grote voet en zullen wel terug moeten. Het zijn meestal echter, net als in NL, de verkeerden die het slachtoffer zijn / worden. En dat is wrang.
De Grieken hebben al jaren een (veel) te hoog begrotings tekort. Daar is al veel jaren nauwelijks (niets) aan gedaan. Frankrijk doet het hetzelfde. Kortom, Europa is mooi, nuttig en noodzakelijk, maar we willen geen macht aan Europa.
Groet,
Ben 🆒
Badge +1
De kredietcrisis heeft in elk land in Europa impact gehad. In elk land moesten grofweg 2 zaken geregeld worden: bezuinigen om het lopende tekort op de begroting op te lossen en hervormen om de economie structureel gezond te krijgen. In landen (zoals NL) die beide pijnlijke maatregelen hebben genomen, is de crisis voorbij. Landen waar onvoldoende maatregelen zijn genomen of waar deze weer zijn teruggedraaid (bijv. Frankrijk - pensioenleeftijd), is het begrotingstekort nog altijd meer dan 3%.

Griekenland heeft geen structurele hervormingen doorgevoerd. Wel zijn de belastingen verhoogd, maar dat is alleen voor die paar Grieken die het ook daadwerkelijk betalen. De Griekse economie draait goeddeels op cash, het sluiten van de banken heeft daardoor veel minder impact dan in bijv. NL (hier zou de economie daadwerkelijk instorten als de banken dicht blijven en we max. 60 euro per dag kunnen opnemen). NL is een land waar de inwoners (bijna) de hoogste belastingmoraal hebben, Grieken zitten aan het andere uiterste van het spectrum. Pensioenleeftijd is door BigBen ook al genoemd. Zonder deze zaken op orde te brengen, zal Griekenland nooit economisch gezond kunnen worden, waardoor er vanuit Europa elk jaar miljarden euro's naar toe gepompt moeten blijven worden. Euro's die door de belastingbetalers uit andere landen opgebracht moeten worden.

Met het 'oxi' hebben de Grieken in meerderheid aangegeven dat ze niet geholpen willen worden. Ik ben heel benieuwd naar wat de uitslag zou zijn van een Europees referendum (in de andere EU landen dus) waarin de andere EU burgers 'ja' of 'nee' mogen zeggen tegen een extra belastingverhoging in hun eigen land om zo de Grieken te blijven helpen. Ik weet wat ik zou stemmen...

Groeten,
Stefan
Badge
Ten eerste is de pensioenleeftijd hier nog geen 67 jaar maar 65 (en een maand) Bovendien gaan hier nog steeds mensen eerder met pensioen. Een paar jaar geleden was de effectieve leeftijd waarop Nederlanders met pensioen gingen zo'n 62 jaar. De grieken werken vaak langer en daar was de effectieve leeftijd 61.
Een paar jaar geleden hebben veel mensen al een kwart van hun pensioen verloren. Veel mensen hebben een kwart van hun salaris ingeleverd. Tot de nieuwe regering gekozen werd is er in Griekenland veel meer bezuinigd dan in bijvoorbeeld Italie, spanje of portugal. Ik zou niet weten wat daar nog te halen is. Er moet namelijk € 350 miljard terug betaald worden. Een schuld die met name onstaan is omdat de toenmalige regering zich een zooi giftige producten in de mag heeft laten splitsen door onze oh zo lieve banken. Banken die nu weer gered moeten worden. 90 procent van onze belasting centen ging namelijk rechstreeks naar Franse en Duitse banken.
Badge
En we weten allemaal nog wie de kredietcrisis hebben veroorzaakt. En hoeveel van ons belastinggeld naar die banken is gegaan. Gek genoeg horen we daar niemand meer over.
Nederland staat er niet beter voor vanwege de bezuinigingen. Nederland staat er beter voor ondanks de bezuinigingen. Gewoon omdat we veel betere kaarten hebben dan de Grieken.

En over dat geen belasing betalen. We snappen natuurlijk allemaal dat die goedkope restaurantjes en barretjes tijdens onze vakantie zo vreselijk goedkoop waren. Of zijn we nou echt zo dom.
Badge
Hou er trouwens rekening mee dat met name het Verenigd koninkrijk en de VS belang hebben bij het falen van de Euro. In die landen, met name in Engeland staat de economie er ook nogal slecht voor. En verder zijn al die kleine munteenheden erg leuk om me te speculeren. Een groepje speculanten kan op die manier zo de economie van een lang gijzelen zoals de vrienden van Nigel Farage al een keer gedaan hebben met onze VK vrienden.

Nederland staat er niet beter voor vanwege de bezuinigingen. Nederland staat er beter voor ondanks de bezuinigingen. Gewoon omdat we veel betere kaarten hebben dan de Grieken.

En over dat geen belasing betalen. We snappen natuurlijk allemaal dat die goedkope restaurantjes en barretjes tijdens onze vakantie zo vreselijk goedkoop waren. Of zijn we nou echt zo dom.

Het eerste ben ik met je eens.
Het tweede is een beetje te... Ik hoorde vorige week dat scheepswerven geen belasting betalen. Evenals als veel groot bedrijven en veel groot bezitters. Hun vermogen is allang "veilig".
Ik schreef al dat het veel gecompliceerder is dan wat de media ons wil doen geloven. Zij zijn de "hype"  makers, en helaas doen de "zielige" beelden het nu weer goed. Terecht dat er aandacht voor is, maar het echte probleem ligt ergens anders en daar hoor je bijna niemand over. 
Er is eenvoudigweg teveel "lucht" tussen realiteit en waargenomen werkelijkheid. Niet alleen in Griekenland, maar ook in Nederland.
Groet,
Ben 🆒
Badge
Een groot deel van de informatie die ik heb komt niet uit de media.
Ik was twee jaar geleden in Kreta. We hebben heel lang gesproken met onder ander George. Georges moeder haar pensioen was al met een kwart gekort (zie je dat in Nederland gebeuren?) Zijn moeder kon dus alleen nog de vaste lasten betalen.
Het jaar daarvoor was een slecht jaar geweest voor tourisme dus bijna alle hotels hadden de salarissen van hun werknemers met een kwart verminderd (vergelijk dat eens met een dreiging tot loonoffer hier bij v en d. ) George werkte in de middag bij het restaurant zodat zijn collega Jan thuis bij zijn tweeling kon zijn zodat zijn vrouw de hele dag in een hotel kon werken. Aan het eind van de middag kwam jan op zijn werk en dan kon George door naar zijn eigen werk. dat was twee jaar geleden en het gebeurde in Kreta waar men door het toerisme beter heeft dan in grote andere delen van Griekenland.

En ja, ik geloof graag dat grote bedrijven daar geen of weinig belasting betalen. Net zoals Starbucks, McDonalds, Apple en U2 bijvoorbeeld. Maar die bedrijven gaan echt niet onder de problemen lijden. De werknemers des te meer.

Maar ook als er veel meer bezuinigd kan worden 350 miljard euro gaat echt niet gebeuren.
Er valt hier heel veel over te vertellen. Onder andere:
Griekenland had al veel geleend voor ze in de Euro stapten (net als heel veel andere landen). Geholpen (tegen fikse betaling) door een Amerikaanse bank (ik dacht Goldman Sachs) zijn ze bij de Euro gekomen. Dat was gewoon manipuleren van de cijfers. Daarna konden de Grieken (lees Griekse overheid) tegen een veel lagere rente geld lenen. Buitenlandse banken (o.a. Franse, Duitse en ook Nederlandse) hebben grif geld geleend aan Griekenland (zonder al teveel vragen over zekerheden). Toen de crisis kwam, waren deze leningen een molensteen om de nek van die banken. En om die banken niet om te laten vallen, is er Europees geld (dus gemeenschapsgeld) in die banken gepompt (o.a. door het opkopen van die leningen). De banken die er eerst grof aan verdiend hebben, de winsten in de vorm van o.a. bonussen hebben uitgedeeld zijn wederom gered door gemeenschapsgeld. Griekenland bleef me zijn schulden en op haar blaren zitten. De schuld van het land is zo groot, dat het zelfs met een fatsoenlijke economische groei nog tientallen jaren zal duren om enige verlichting in schulden te krijgen. Ik ben voorstander van Griekenland in de Euro te houden en als het moet, een (groot) deel van haar schulden kwijtschelden. Alleen hoe kunnen we daar de banken (= particuliere sector) aan mee laten betalen zonder dat het weer alleen maar gemeenschapsgeld kost. We hadden die banken toen niet moeten helpen. Maar ja, dat is achteraf. Mogelijke oplossingsrichting: Griekenland komt met een fatsoenlijk hervormingsplan en gaat dat ook uitvoeren. Als blijkt dat ze na een paar jaar hier goede vooruitgang mee boeken, wordt er gesproken worden over kwijtschelding. En niet eerst kwijtschelden en dan pas hervormingen invoeren. 

Trouwens, ik dacht wij vanuit Nederland de Grieken al jaren (zeker meer dan 5 jaar) bijstaan om hun belastingen te hervormen en een beter controleerbaar systeem van te maken. Zitten we daar nog wel of hebben onze belastingambtenaren zich daar al aan de Griekse cultuur aangepast?

En wat als Europa (en/of Amerika en/of het IMF) Griekenland niet te hulp schiet en Rusland of China wel?
Willen we dan dat die Russen of Chinezen zoveel invloed krijgen dat Griekenland de achilleshiel van Europa van Europa gaat worden?
Ze hebben daar al eens een Trojaanse oorlog gevoerd en eentje lijkt me voldoende.
Ja dat denk ik ook, maar ik zou het anders doen. Toevallig heb ik er gewoond en er heel erg veel gezien........
Ik zou ze erbij houden maar wel stoppen met sponsoringen daar dat zoveel betekend als water naar de zee dragen. Maar, ik zou wel eisen dat het "bewind" het Griekse kabinet overgenomen zou worden door een Europees team die de EU regels introduceren èn implementeren en erop toezien dat ze nageleeft worden. Het is een prachtig land met zee veel opportuniteiten die absoluut niet in een dergelijke crisis hoeven te zitten indien en als ze stoppen met de corrupte praktijken en zien wat ze hebben waar momenteel niets of iet veel mee gebeurd. Dit is op diverse vlakken zo. Niet enkel het toerisme is voor Griekenland van belang, maar hun Agricultuur, de constructie sector, de Hotels die grotendeels achter blijven in onderhoud, de Griekse culinaire keuken die geen veranderingen meer kent, de Medische sector, er is in dat Griekenland zó veel wat gewoon "blijft liggen zoals het er ligt" geen haan die ernaar kraait......het komt wel weer goed, EU sponsort nog wel wat, de banken sluiten weer voor een dag of 3 - de kapitalisten worden gebeld en kunnen hun geld cadeau komen ophalen, ze moeten net even zeggen hoeveel ze kunnen gebruiken. De overigen kunnen geen kant op want die hebben niks, het geld wordt ook echt niet geïnvesteerd in wat moet. Dus de terassen blijven van vroeg in de ochtend tot laat in de nacht vol zitten, een deel zit in de winkels te wachten op toeristen en een deel neemt het er gewoon zo wel van. Komt er iets is het oké komt er niks dan is het wachten vanuit de macht van het niks doen. Dus, ik geloof wel in Griekenland, we zouden als EU dom zijn om zo een mooi land te laten varen, maar, het moet wel degelijk helemaal drastisch anders aangepakt gaan worden daar of het is snel allemaal terug in het oude stramien. En dat betekend dat het mooie land niet meer is dan een parasiet van EU en dat kunnen wij niet meer gebruiken. Het is niet simpel en eigenlijk wel simpel op te lossen en ik denk dat het nú het moment is of we zijn te laat. Ik zou me daar nog wel toe uitgedaagt voelen moet ik heel eerlijk zeggen......werk genoeg te doen.

Badge
Er valt hier heel veel over te vertellen. Onder andere:
Griekenland had al veel geleend voor ze in de Euro stapten (net als heel veel andere landen). Geholpen (tegen fikse betaling) door een Amerikaanse bank (ik dacht Goldman Sachs) zijn ze bij de Euro gekomen. Dat was gewoon manipuleren van de cijfers.

Het probleem van de constructie met Goldman Sachs is dat het veel meer kostte dan opleverde. Het was eigenlijk een soort renteswap waar de banken hier de halve MKB om zeep hebben proberen te brengen maar dan in het kwardraat.

Klein details is natuurlijk verder dat Goldman Sachs een amerikaanse bank is en de amerikanen alle baat hebben bij het opblazen van de Euro. Het is dus en win-win situatie.

Verder is het leuk te vermelden dat op een gegeven moment de premier van Italie, de premier van griekenland en de president van de ECB (nogs steeds) van Goldman Sachs kwamen dus dat was een gezellig clubje zo bij elkaar.
 Verder is het leuk te vermelden dat op een gegeven moment de premier van Italie, de premier van griekenland en de president van de ECB (nogs steeds) van Goldman Sachs kwamen dus dat was een gezellig clubje zo bij elkaar.

Zo werkt dat old-boys-netwerk dus.
Hoe weet je dat van Goldman Sachs?  Toevallig ken ik die bank redelijk vanuit mijn verleden in Zwitserland......
Hoe weet je dat van Goldman Sachs?  Toevallig ken ik die bank redelijk vanuit mijn verleden in Zwitserland......

Dat is toch een algemeen bekend gegeven? Goldman Sachs heeft de Griekse regering destijds geholpen de cijfers zodanig te presenteren dat Griekenland daarmee voldeed aan de eisen om de Euro te mogen gaan voeren als munteenheid. En geloof maar niet dat Goldman Sachs dat voor niets gedaan heeft. En mogelijk gaat Goldman Sachs de Grieken nu opnieuw 'helpen' om de boel weer op de rit te krijgen. Ik heb er geen woorden meer voor. Dus ......................
Badge

Ik heb wat verschillende bronnen voor je opgezocht:
http://www.npodoc.nl/documentaires/series/tegenlicht/2012/Goldman-Sachs-en-de-vernietiging.html
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/24258239/___Schuld_Griekse_sores_bij_Goldman_Sachs___.html
http://beurs.com/2015/03/18/einde-griekenland-vrijdag-finaal-in-zicht-na-ontdekking-verlopen-valuta-swap
http://compliancex.com/greece%E2%80%99s-secret-loan-from-goldman-a-costly-mistake/

http://www.quotenet.nl/Nieuws/Goldman-Sachs-verdedigt-slopen-euro-en-steun-Griekenland-32051
En als bonus de rol van Goldman Sachs in de subprime crisis
https://www.managementsite.nl/abp-slachtoffer-goldman-sachs
Ik heb wat verschillende bronnen voor je opgezocht:
http://www.npodoc.nl/documentaires/series/tegenlicht/2012/Goldman-Sachs-en-de-vernietiging.html
http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/24258239/___Schuld_Griekse_sores_bij_Goldman_Sachs___.html
http://beurs.com/2015/03/18/einde-griekenland-vrijdag-finaal-in-zicht-na-ontdekking-verlopen-valuta-swap
http://compliancex.com/greece%E2%80%99s-secret-loan-from-goldman-a-costly-mistake/

http://www.quotenet.nl/Nieuws/Goldman-Sachs-verdedigt-slopen-euro-en-steun-Griekenland-32051
En als bonus de rol van Goldman Sachs in de subprime crisis
https://www.managementsite.nl/abp-slachtoffer-goldman-sachs

Goed werk Eva.
We kunnen het beste leren uit de fouten, onze conclusies hieruit trekken dat het zó dus ècht niet werkt, vervolgens beslissen om het dan ook nóóit meer te doen, hoe erg het ook zijn mag voor sommigen. Met vervolgens de blik op vooruit te houden, te opereren vanuit de gedegen basis van ervaringen en de de kracht van positief denken maar toe te passen, dan komt het echt wel weer goed. Achterom blijven kijken en negativiteit zal ons er niet bovenop helpen, het is nu eenmaal zo, het leven gaat door en wij moeten vooruit met of zonder de Grieken  hoe jammer en erg het ook allemaal is en ik het ook niet met de corrupte gespeelde spelletjes eens ben.........
Badge
We kunnen het beste leren uit de fouten, onze conclusies hieruit trekken dat het zó dus ècht niet werkt, vervolgens beslissen om het dan ook nóóit meer te doen, hoe erg het ook zijn mag voor sommigen. Met vervolgens de blik op vooruit te houden, te opereren vanuit de gedegen basis van ervaringen en de de kracht van positief denken maar toe te passen, dan komt het echt wel weer goed. Achterom blijven kijken en negativiteit zal ons er niet bovenop helpen, het is nu eenmaal zo, het leven gaat door en wij moeten vooruit met of zonder de Grieken  hoe jammer en erg het ook allemaal is en ik het ook niet met de corrupte gespeelde spelletjes eens ben.........

Wat bedoel je met leren uit de fouten en dat het "zo" dus echt niet werkt?
Welke fouten en welke zo heb je het dan over?
 En "Met vervolgens de blik op vooruit te houden, te opereren vanuit de gedegen basis van ervaringen en de de kracht van positief denken maar toe te passen" is wel heel erg nietszeggend.

Ofwel om het concreet the houden, wat zijn jouw oplossingen en hoe gaan we voorkomen dat dit nog een keer gebeurt?
Tip!;
Laat ons beginnen met duur betaalde managers (vooral mannen) er uit te knikkeren.
Dan gaan we op zoek (die melden zich vast vanzelf) naar capabele mensen die het met kennis van en idealisme doen.
En dan nog de democratie onderwijzen aan de "normale" (huh waar ken ik dat van?) burger.
Wanneer beginnen we?
Groet,
Ben 🆒
Wat ik daarmee bedoel is met hetgeen er allemaal uitkomt over het bank gebeuren, èn wat Griekenland betreft,  de eindeloze sponsoring naar Griekenland vanuit EU zonder dat er iets tegenover staat, of niet genoeg, bleef het een financieel kanaal een sponsoring naar de zogenaamde rijke Grieken en de arme bleven arm. Bepaalde Grieken werden gewoon opgebeld dat ze geld konden komen afhalen, gewoon zo, zonder dat er iets tegenover staat.........wij kijken ernaar en stemmen toe. 

Wat betreft het bank gebeuren, wel, er zijn bij diverse banken grote en grove fouten ontdekt, ofwel zaken die niet kunnen en totaal anders zouden moeten gaan en die ook anders kunnen gaan. De balorigheid was ten top, machtsspelletjes en verborgen corruptie begon een ingewortelde gewoonte te worden. Ik denk dat gewoon normaal zijn en blijven voor een land als Nederland het beste en volgens mij het enige wat in Nederland continu en stabiel blijft.  En als er dan dingen gebeuren moet er terug een nieuw plan van aanpak gemaakt worden, door geanalyseerd vanuit de oude patronen, om opnieuw te kunnen (door) starten. M.a.w. de knelpunten aanpakken, nieuw plan van aanpak maken en door gaan.

Mijn plan van aanpak wil ik heel graag kenbaar maken, maar ik ben bedrijfs organisatie analyst en het is mijn werk. Ik vind het leuk om wat te chatten, maar er moet ook gewerkt en verdient worden.........als je geïnteresseerd ben, maak ik er graag een afspraak voor. :o anders blijft bij mij de schoorsteen ook niet roken en krijg ik ook een probleem.
Ik geef mijn adviezen hier nog steeds gratis. Dat zijn er inmiddels meer dan een gemiddeld kantoor in enige jaren produceert. En dat allemaal ondanks dat er ook bij mij een schoorsteen aanwezig is. 
Sorry, m.a.w. het is een beetje flauw hier in discussie te gaan en dan halverwege aan te geven dat je alleen maar professioneel verder wilt. Ik moet zeggen dat mij dat eigenlijk weinig professioneel overkomt (al weer een gratis advies!).
Inhoudelijk valt er ook nog wel wat aan te merken op je stellingen, bijv. "de eindeloze sponsoring naar Griekenland vanuit EU zonder dat er iets tegenover staat" . Dit is totaal bezijden de werkelijkheid. In vele vorige bijdragen hier in de community kun je daar aardig wat over lezen. Ik woon in Duitsland en o.a. Duitsland heeft wel degelijk behoorlijk geprofiteerd van de Grieken (NL trouwens ook).
Groet,
Ben 🆒
Hallo Big Ben,

Nou, flauw is het natuurlijk niet, dat is maar hoe je ertegen aan kijkt. En wie of wat er nu geprofiteerd heeft van Griekenland is een allesomvattende mening waarmee niet iedereen het eens is en ook niet hoeft te zijn. Ik heb in Griekenland gewoond op diverse plaatsen en heb er heel wat gezien, mijn mening is dan ook echt wel ergens op gebaseerd. De situatie van de Grieken is dan ook niet voor niets zoals deze is en hoe dan ook, wat geleend wordt moet terug betaald worden. Tenzij we denken in het kader van altruïsme waarbij de een opereerd uit de macht van het niks doen en de ander maar spartelt om de boot recht te houden. Laat ik aan jouw de keuze wie wie is.........overigens kan er niet geprofiteerd worden waar er sluitende verdragen zijn die je wel mag en kan verwachten op dergelijke niveau's. Dus dat er geprofiteerd wordt van de Grieken is niet voor de hand liggend. 
Badge
Hallo Big Ben,

Nou, flauw is het natuurlijk niet, dat is maar hoe je ertegen aan kijkt. En wie of wat er nu geprofiteerd heeft van Griekenland is een allesomvattende mening waarmee niet iedereen het eens is en ook niet hoeft te zijn. Ik heb in Griekenland gewoond op diverse plaatsen en heb er heel wat gezien, mijn mening is dan ook echt wel ergens op gebaseerd. De situatie van de Grieken is dan ook niet voor niets zoals deze is en hoe dan ook, wat geleend wordt moet terug betaald worden. Tenzij we denken in het kader van altruïsme waarbij de een opereerd uit de macht van het niks doen en de ander maar spartelt om de boot recht te houden. Laat ik aan jouw de keuze wie wie is.........overigens kan er niet geprofiteerd worden waar er sluitende verdragen zijn die je wel mag en kan verwachten op dergelijke niveau's. Dus dat er geprofiteerd wordt van de Grieken is niet voor de hand liggend. 

Ik heb je verschillende links gegeven over hoe Golman sachs de Grieken in deze situatie heeft gebracht en daar ben je totaal niet op in gegaan.
Speciaal voor jou deze dan nog maar een keer.

http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2015/07/31/ex-medewerker-tipt-griekenland-op-proces-tegen-goldman-sachs

Het feit dat je in Griekenland gewoond hebt betekent nog niet perse dat je meer verstand van de situatie hebt  dat wij. Het is maar wat je wil zien.  
Je blijft maar roepen dat we Griekenland niet geld kunnen blijven geven zonder dat er wat tegenover staat.  Toch heeft Griekenland meer bezuinigingen door gevoerd dan Italie en Spanje. Daar zijn ze pas mee gestopt toen deze regering aan de macht kwam. Veel geholpen heeft het niet.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd over welke sluitende verdragen die misbruik tegen zouden gaan je het hebt.
Badge
Uit de volkskrant van vandaag: 
Is Duitsland rijker door eurocrisis?

De kwestie Peter de Waard

Door: Peter de Waard 13 augustus 2015, 02:00
Voor- en tegenstanders van de euro bestoken elkaar niet alleen met argumenten en pure demagogie, maar ook met sommetjes waarbij de baten en kosten van de gezamenlijke munt op een rijtje worden gezet. Nogal eens worden die sommetjes door creatieve boekhouders op maat gefabriceerd ter ondersteuning van het eigen gelijk, waarbij oneigenlijke kosten en baten worden verzonnen en eigenlijke weggelaten.

Maar af en toe zit er ook een interessante of heel pikante tussen. De Duitse denktank Halle Institute for Economic Research (IWH) heeft berekend dat de eurocrisis Duitsland 100 miljard euro aan rentebesparingen heeft opgeleverd. Dat is meer dan de 90 miljard euro die Duitsland kwijt zou zijn als Griekenland geen cent van de huidige schuld ooit zou afbetalen, inclusief het Duitse aandeel in het derde reddingspakket van 86 miljard euro dat vrijdag in Brussel zal worden besproken.

Nu is een mooi rond getal van 100 miljard al gauw verdacht. Maar de rekenmethode is dat niet. De besparing is een gevolg van de zogenoemde vlucht naar veiligheid sinds de Griekse crisis in 2010 begon.

Staatsschuld
Slecht nieuws voor Griekenland was goed nieuws voor de Duitse schatkist

Als de zorgen op de markt over een Grexit toenamen, zoals bij de verkiezingsoverwinning van Syriza begin dit jaar, daalden de rentekosten voor de Duitse staat. Dat voordeel liep soms op met 30 tot 40 basispunten (0,3 tot 0,4 procentpunten) per dag. Als de rust rond Griekenland zich voor langere tijd herstelde, zoals in 2014, was Duitsland weer duurder uit op de kapitaalmarkt. Slecht nieuws voor Griekenland was goed nieuws voor de Duitse schatkist.

Het IWH heeft de daadwerkelijke Duitse rentekosten vergeleken met een hypothetisch model, waarbij is berekend wat Duitsland kwijt zou zijn geweest aan rentebetalingen op de staatsschuld als er geen eurocrisis was geweest. Hierbij is het gemiddelde renteverschil genomen (euribor) in de periode dat van een crisis nog geen sprake was. En ter controle is dat vergeleken met de uitkomst van de rekenmethode die de centrale banken hanteren voor het vaststellen van de optimale rentestand: de zogenoemde taylor rule.

Met deze wiskundige simsalabim wordt die rente berekend op grond van de verschillen tussen inflatiedoelstelling en feitelijke inflatie en die tussen potentiële groei en daadwerkelijke groei.

Begrotingstekort
Beide sommetjes hebben dezelfde uitkomst. Als de beleggers die uit angst voor een Grexit Duitse staatsobligaties kochten waren weggebleven, had Duitsland 100 miljard euro meer aan rente op de staatsschuld hebben moeten betalen. Duitsland zou geen begrotingsoverschot zoals nu hebben maar een tekort.

Het IWF zegt dat ook Nederland en Frankrijk voordelen hebben gehad van de eurocrisis, maar dat de baten daarvan niet te vergelijken zijn met die van Duitsland.

Of: Duitsland heeft het grootste financiële voordeel bij het creëren van een continue crisissfeer rond Griekenland.

Reageer