SNS

Heb jij weleens vals geld in je bezit gehad?

• 17 augustus 2015
  • 7 Reacties
  • 1766 Keer bekeken

• Oud SNS Medewerker
  • 928 reacties
Afgelopen weekend dacht ik dat het raak was; een vals briefje in m’n handen. Het papier voelde dun aan en ik vond de kleur niet helemaal helder. Na wat onderzoek bleek het vals alarm te zijn. Waarschijnlijk was het briefje meegegaan in de was 😛.

Zelf ben ik hier altijd extra alert op. Ik moest meteen denken aan een reportage van EditieNL (16 juli j.l.) over een populaire bijbaan: het verspreiden van vals geld. Het komt steeds vaker voor en veel ondernemers hebben er last van.

Heb jij weleens te maken gehad met vals geld? En wat deed jij in die situatie?

Op de site van De Nederlandse Bank staat een leuke quiz om je kennis over papiergeld te testen. Ik ben benieuwd naar jullie uitkomst.

7 reacties

Afgelopen weekend dacht ik dat het raak was; een vals briefje in m’n handen. Het papier voelde dun aan en ik vond de kleur niet helemaal helder. Na wat onderzoek bleek het vals alarm te zijn. Waarschijnlijk was het briefje meegegaan in de was 😛.

Zelf ben ik hier altijd extra alert op. Ik moest meteen denken aan een reportage van EditieNL (16 juli j.l.) over een populaire bijbaan: het verspreiden van vals geld. Het komt steeds vaker voor en veel ondernemers hebben er last van.

Heb jij weleens te maken gehad met vals geld? En wat deed jij in die situatie?

Op de site van De Nederlandse Bank staat een leuke quiz om je kennis over papiergeld te testen. Ik ben benieuwd naar jullie uitkomst.

Ik werkte vroeger in een AH to Go en daar kwam het soms voor dat er betaald werd met vals geld. De 50,- biljetten moesten we onder een scanner houden. Het kwam gelukkig niet heel vaak voor. Ik geloof dat ik in de 5 jaar dat ik er werkte 1 of 2 keer vals geld eruit heb weten te pikken. Ik denk dat ze het tegenwoordig misschien zelfs nog beter kunnen namaken dan vroeger. Ik geloof dat wij in de winkel ook geen briefjes van 100,- aannamen vanwege het wisselen en de kans dat het vals was.
haha heb die quiz gedaan 
had er 4 van de 5 goed
Reputatie 3
Badge +1
Ja ik heb in het verleden wel een paar keer vals geld in mijn handen gehad.

Waar ik opgroeide had je in het begin geen koffieshop dus kocht je wiet bij een dealer die rondreed op een scooter. Ik heb twee keer meegemaakt dat mijn wisselgeld vals was, de 1e keer kwam ik er te laat achter, sindsdien ben ik er op gaan letten. Ook de dealer begon er toen beter op te letten ;)

Daarnaast heb ik een tijdje bij een geldtel centrale gewerkt van ABN-AMRO waar al die stortingen van bedrijven via Brinks/Geldnet binnen kwamen. Ook daar een paar keer creatieve vervalsingen gezien, maar de meeste zijn behoorlijk amateuristisch en komen dus in er alleen door in circuits waar transacties veelvuldig en snel gaan (horeca enzo).

Met euro's heb ik slechts een keer een vals 50-euro briefje gezien, diegene baalde als een stekker....

Eerlijk gezegd heb ik de laatste jaren niet meer zoveel Cash in mijn handen, doe het meeste per pin. Krijg ik echter ergens toch biljetten van 20 euro of hoger, dan check ik die gewoonte getrouw even voordat ik ze in mijn portomonee stop. Maar blijkbaar is het  toch wel een probleem, omdat je tegenwoordig echt overal van die scanners ziet. Vroeger hadden ze bij de supermarkt een UV licht, maar nu zie ik die dingen echt overal...

Ik had trouwens 6 uit 6 goed bij die quiz.
@Sjaakie93,

Wat mij opviel in de reportage was dat het personeel pas later het biljet controleerde op echtheid. Dat schiet niet echt op 😉.

@ schuttertje en Sanne: nette score! Dat stelt mij gerust 🙂.

@ Sanne,

Haha, mooi verhaal!
Ik pin ook het liefst, ben geen papiergeld meer gewend. Misschien dat ik daarom ook een beetje achterdochtig was 😉.
Wat mij trouwens nu te binnen schiet: ik heb nu al een paar keer een ‘nep’ munt van € 2 gehad met een Indiaanse olifant erop. Waarschijnlijk wel een echt betaalmiddel maar geen € 2 waard.
Kirsty, wij controleerden het ter plekke..
Het zal je maar overkomen......wat zijn momenteel eigenlijk de belangrijkste kenmerken van een vals biljet?
Hoi Berlinda,

De kenmerken van valse biljetten verschillen. Je kunt hierbij denken aan slapper briefpapier of een vals hologram. Op de website van De Nederlandsche Bank vind je alle echtheidskenmerken op een rij. Briefjes van €20 en €50 worden het vaakst nagemaakt. Extra checken dus. 😉

Reageer