Is crowdfunding iets voor jou?

• Oud Moderator
  • 903 reacties
Door middel van crowdfunding proberen steeds meer bedrijven investeerders aan te trekken zonder tussenkomst van een financieel intermediair, zoals een bank. Op deze wijze kan een bedrijf een bepaald project financieren met behulp van particulieren en ondernemers. Het grote voordeel is dat de geldlener een lagere rente krijgt en de geldgever een hoger rendement.

Er zijn diverse crowdfundingwebsites waar je als particulier kunt investeren. Het rendement dat wordt aangeboden is stukken hoger dan de gemiddelde spaarrente bij de Nederlandse banken. En ze bieden inzicht in het project waar je investering naar toe gaat.

Heb jij al eens geïnvesteerd in een crowdfunding project? Of denk je erover na om dit te gaan doen?

16 Reacties

Reputatie 3
Ik heb er geen ervaring mee; kwam laatst wel iets tegen waar dat kon. De grote vraag is natuurlijk, hoe veilig je geld is als je dat in crowdfunding stopt. Dus als ik dat ga doen (vanwege het hogere rendement) dan slechts met een klein gedeelte. 
In een andere toppic heb ik al eens gereageerd op crowdfunding. Vandaar even een stukje copy/paste met aanvulling.

Wat crowdfunding betreft niet alleen aan (grote) bedrijven denken zeker ook aan jong talent, jonge ondernemers.
Ik vind crowdfunding erg leuk en erg goed. Je investeert in nieuw talent, dat is een risico maar kijk eens wat een inspanning men dan doet om je te belonen voor je bijdrage. Bijvoorbeeld jonge zanger(s)essen die dan instaat zijn een CD te maken. En van de concerten die ze geven de groep sponsers uitnodigen en als eerste de cd geven als cadeau. Investering in succes.
Zie dit voorbeeld http://www.hkconcerten.nl/nieuws/nieuw-sandy-dane-festival/

Of moet ik een bijdrage leveren aan een voetballer die een inkomen heeft van 3 miljoen/jaar?

Zelf vind ik crowdfunding dus een uitkomst.
Beter dan alle collectes aan de deur waar je vaak nauwelijks van ziet waar het geld voor gebruikt wordt of in de jaarrekening ziet welke commissarissen en bestuurders ongelooflijk profiteren.
Hetzelfde geldt natuurlijk ook met sponsoring van bedrijven aan allerlei instanties. Het product van het bedrijf wordt duurder en mogelijk vindt sponsoring plaats aan instanties waar je zelf echt op tegen bent.

Een mooi voorbeeld is hoe dit bedrijf d.m.v. crowdfunding letterlijk en figuurlijk uit de brand geholpen werd. https://www.crowdaboutnow.nl/haasbeekherenhof Het was ongelooflijk hoeveel mensen bijdragen leverden. In een recordtempo was meer dan het gevraagde bedrag binnen. Inmiddels draait het bedrijf weer op volle toeren.

Wat ik dan ook zo goed vind van SNS is duidelijk op de centjes letten om hun product goed neer te zetten en tegen de laagste kosten. Een SNS wat ook niet aan sponsoring doet. Maar ook geen automatiseringsfratsen en franjes. De wat kleinere bedrijven staan vaak veel dichter bij de klant.
Reputatie 2

Wat ik dan ook zo goed vind van SNS is duidelijk op de centjes letten om hun product goed neer te zetten en tegen de laagste kosten. Een SNS wat ook niet aan sponsoring doet. Maar ook geen automatiseringsfratsen en franjes. De wat kleinere bedrijven staan vaak veel dichter bij de klant.

Ik weet niet zeker dat SNS niet aan sponsering doet. Ik meen dat er wel degelijk een fonds is, maar het zou ook bij Reaal kunnen zijn. Ik meen wel eens iets ergens gelezen te hebben over (mede) sponsor zijn van SNS.
Groet,
Ben :cool:
PS Bij veel Crowdfunding betaal je vooraf voor een product of dienst, waardoor men dat kan gaan leveren, en je dan ook iets/wat daarvan krijgt. (Naast rente natuurlijk). Anderzijds gaan er heel veel "starters" per jaar weer onderuit, dus dan weg geld. M.a.w. let goed op het risico. (daarom willen banken niet) 
PS2 Ik ben er zeker voor, omdat dit soms onmogelijkheden mogelijk maakt (bijv. in het verleden een (bevriende) natuurarts zo ondersteund om een praktijk te kunnen openen.
PS3 Wat is financiering van Museum in Kampen?

Ik weet niet zeker dat SNS niet aan sponsering doet. Ik meen dat er wel degelijk een fonds is, maar het zou ook bij Reaal kunnen zijn. Ik meen wel eens iets ergens gelezen te hebben over (mede) sponsor zijn van SNS.
Groet,
Ben :cool:

Één van de mods gaf een paar dagen geleden aan dat SNS niet aan sponsoring doet.
En dat vind ik prijzenswaardig.

Ik kan het draadje alleen niet zo snel vinden.
Draadje gevonden.

Onderwerp Sponsoring Olaf zegt daar: Quote
1 Week geleden
SNS heeft als beleid dat ze niet sponsort. Als we een uitzondering maken, dan is dit meestal gekoppeld aan een commerciële actie. Een sponsoraanvraag voor regionale of lokale sponsoring kun je doen in de SNS Winkel. Zij kunnen sponsorverzoeken aanvragen. Voor culturele initiatieven kun je een sponsorverzoek indienen bij Fonds 21, dat voortkomt uit het SNS REAAL Fonds.

Unquote

En inderdaad wel iets met Reaal  Fonds. Maar gelukkig geen Sky-Boxen etc.
Mooi voorbeeld van crowdfunding bij boekhandel Haasbeek Herenhof, Carel.

Ik las dit weekend een artikel over crowdfunding van het kaartspel Exploding Kittens. Voor dit crowdfundingproject was 'slechts' 10.000 dollar nodig en heeft momenteel al ruim 5 miljoen dollar opgehaald. Het volgende filmpje is niet geschikt voor kattenliefhebbers ;)https://www.kickstarter.com/projects/elanlee/exploding-kittens.

Mooi voorbeeld van crowdfunding bij boekhandel Haasbeek Herenhof, Carel.

Ik las dit weekend een artikel over crowdfunding van het kaartspel Exploding Kittens. Voor dit crowdfundingproject was 'slechts' 10.000 dollar nodig en heeft momenteel al ruim 5 miljoen dollar opgehaald. Het volgende filmpje is niet geschikt voor kattenliefhebbers ;)https://www.kickstarter.com/projects/elanlee/exploding-kittens.

Wat een bijzondere geest moet je hebben om dit te ontwikkelen.

Maar crowdfunding vind ik leuk en ik doe daar ook aan mee. Je ziet vaak snel de resultaten. En je kan duidelijk zelf keuzes maken. Het voorbeeld van onze boekhandel is echt lokaal en de betrokkenheid was heel erg groot.
Uiteraard heb ik ook een paar automatische donaties aan instellingen waarvan ik zeker weet en onderzocht heb dat de gelden ook echt besteed worden en waaraan. Je bent dan veel structureler bezig.
En dat geeft een betere gevoel dan een bedrijf dat sponsort. Of subsidies zoals via overheidsgelden aan de NOS die dan de presentatoren op de TV giga salarissen geeft, iets waar ik geen grip op heb en wat ik echt een schandaal vind.
Dus het wachten is op de mods die op een gegeven moment met een geweldig crowdfunding project aankomen HAHA :o

Stel dat je nou een leuk project hebt. Iets opbouwends waar een hoop mensen mee gediend zijn en waar b.v. het milieu ook nog mee gediend is. Hoe zou het zijn als de SNS en de SNS community de weg naar (voor)financiering van zo'n project wat makkelijker zou maken? D.W.Z. zonder ambtelijke taal?
Een leuk initiatief. Ik heb je topic verplaatst naar een bestaand topic over crowdfunding. Zo blijft het overzichtelijk.

Heb je zelf een project in gedachten waarbij je crowdfunding wil gebruiken om kapitaal aan te trekken?
Wel... ja. Ik heb een idee, ik ben een ideeënman. Ik heb een Project dat al in de ontwikkelfase is maar ik heb een gouden idee dat nog moet worden uitgewerkt. En het is zeker haalbaar...

Het is zo dat ik goed ben in omschrijven, maar dat begrotingen opstellen niet mijn ding is. Dus dan heb ik eigenlijk mensen nodig die geloven in mijn plan maar die bereid zijn het cijferwerk te doen.
beste SNS ik heb zeker een goed idee. maar ik bespreek dat liever niet in het openbaar op een forum. Is er een mogelijkheid om dit eens in een email te omschrijven?
Op dit moment is er geen mogelijkheid om via crowdfunding bij SNS een lening te krijgen. Zakelijke leningen zijn sinds een aantal jaar bij SNS niet meer mogelijk. Misschien heeft een ander communitylid de gouden tip voor je.
Reputatie 3
Andrew, kun je misschien in grote lijnen je idee aangeven?

@Wouter, als Andrew zijn idee aan jou/jullie meedeelt, zouden jullie dat dan onder de experts kunnen/mogen/willen verspreiden? Wie weet wat daar uit voort kan vloeien.
Reputatie 2
@Andrew, je zult toch in de openbaarheid moeten, om evt. geïnteresseerden te bereiken. Daarbij hoef je niet je "idee" prijs te geven, maar;
1. waarom zouden we jou moeten ondersteunen?
2. waar moeten we ongeveer aan denken (zonder concreet het idee te vermelden)?
3. wat stel je er tegenover, wat is ons "rendement"?
Suc6.
Groet,
Ben :cool:

hi Big Ben en de anderen...

oeps ik was nog lang niet zover dat ik daadwerkelijk aan crowdfunding dacht. Ehm.. ik heb grote moeite met het delen van plannen. Vele plannen mislukken omdat ze te vreogtijdig worden gedeeld. Je plan stuit dan vaak op ongeloof of mensen gaan er tegen in. Ook heb ik meegemaakt dat men er met je plan vandoor gaat, klinkt gek maar als je een slecht idee hebt is er niets aan de hand, maar als je een goed idee hebt wil iedereen gelijk achter het stuur van je treintje gaan zitten.
Wat ik kwijt wil is dat er een gigantische markt is in Nederland, werkzoekenden, 50 plussers, mensen die overtollig zijn... die mensen staan te trappelen om iets te gaan doen. Den Haag kan blijkbaar niks verzinnen, maar ik kan wel iets bedenken... Daar heeft het betrekking op...

klinkt arrogant, maar kijk daar ga ik al met mezelf naar beneden halen. Ik kan er eerst nog niets over zeggen, bij echte crowdfunding is het ook zo dat je je goed moet voorbereiden, met een video, een presentatie en een sluitend plan... dus dat moet eerst. En dan heb je eigenlijk ok een paar mensen nodig die als een blok achter je plan staan... anders lukt het niet...
Hi Andrew,

Ik ben zeer benieuwd naar je plannen. Ik wens je succes met het uitwerken van je 'gouden idee'. Er zijn diverse platformen voor crowdfunding; hopelijk vind je daar de weg naar de financiering van je idee.
hoi allemaal,

Het is raar maar crowdfunding klinkt heel hip. En een lening bij een bank aanvragen of subsidie aanvragen klinkt ingewikkeld omdat je je huiswerk heel goed gedaan moet hebben. Maar als je een keer een project indient bij een crowdfunding organisatie dan moet je ook heel veel papieren overleggen, begrotingen overleggen en een goed verhaal hebben.... Maar misschien is er verschile tussen de ene crowdfunding en de andere, dat weet ik niet...

groet,

Andrew.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)