Is crowdfunding iets voor jou?

• Oud Moderator
  • 903 reacties
Door middel van crowdfunding proberen steeds meer bedrijven investeerders aan te trekken zonder tussenkomst van een financieel intermediair, zoals een bank. Op deze wijze kan een bedrijf een bepaald project financieren met behulp van particulieren en ondernemers. Het grote voordeel is dat de geldlener een lagere rente krijgt en de geldgever een hoger rendement.

Er zijn diverse crowdfundingwebsites waar je als particulier kunt investeren. Het rendement dat wordt aangeboden is stukken hoger dan de gemiddelde spaarrente bij de Nederlandse banken. En ze bieden inzicht in het project waar je investering naar toe gaat.

Heb jij al eens geïnvesteerd in een crowdfunding project? Of denk je erover na om dit te gaan doen?

16 Reacties

Reputatie 3
Ik heb er geen ervaring mee; kwam laatst wel iets tegen waar dat kon. De grote vraag is natuurlijk, hoe veilig je geld is als je dat in crowdfunding stopt. Dus als ik dat ga doen (vanwege het hogere rendement) dan slechts met een klein gedeelte. 
In een andere toppic heb ik al eens gereageerd op crowdfunding. Vandaar even een stukje copy/paste met aanvulling.

Wat crowdfunding betreft niet alleen aan (grote) bedrijven denken zeker ook aan jong talent, jonge ondernemers.
Ik vind crowdfunding erg leuk en erg goed. Je investeert in nieuw talent, dat is een risico maar kijk eens wat een inspanning men dan doet om je te belonen voor je bijdrage. Bijvoorbeeld jonge zanger(s)essen die dan instaat zijn een CD te maken. En van de concerten die ze geven de groep sponsers uitnodigen en als eerste de cd geven als cadeau. Investering in succes.
Zie dit voorbeeld http://www.hkconcerten.nl/nieuws/nieuw-sandy-dane-festival/

Of moet ik een bijdrage leveren aan een voetballer die een inkomen heeft van 3 miljoen/jaar?

Zelf vind ik crowdfunding dus een uitkomst.