SNS

Jouw baan, mijn baan

• 3 april 2015
  • 8 Reacties
  • 3732 Keer bekeken

Badge +1
  • Oud SNS Medewerker
  • 928 reacties
Sinds vorige week is de discussie over de salarissen van bankiers weer opgelaaid. Er was veel verontwaardiging over de hoogte van het salaris, maar ook over de procentuele verhoging van het salaris in verhouding met de prestaties.
Wanneer ik de reacties over dit onderwerp lees, dan lees ik vaak het volgende: “Voor dat geld zou ik het beter kunnen…”, of “Nou, geef mij maar zo’n baan!

Als ik de baas zou zijn van het journaal…
Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan; zeggen dat je beter zou functioneren dan de huidige ‘topbankiers’. Toch snap ik de reacties wel, en het haalde de volgende vragen in mij naar boven:

Met wie zou jij willen ruilen van baan en waarom? Zou jij bijvoorbeeld een tijdje meer zeggenschap willen hebben over een multinational, om het bedrijf duurzamer te maken? Óf ben je zo enthousiast over een bepaalde baan en lijkt het je inspirerend om die koers juist vast te houden?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

8 reacties

Badge
Sinds vorige week is de discussie over de salarissen van bankiers weer opgelaaid. Er was veel verontwaardiging over de hoogte van het salaris, maar ook over de procentuele verhoging van het salaris in verhouding met de prestaties.
Wanneer ik de reacties over dit onderwerp lees, dan lees ik vaak het volgende: “Voor dat geld zou ik het beter kunnen…”, of “Nou, geef mij maar zo’n baan!

Als ik de baas zou zijn van het journaal…

Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan; zeggen dat je beter zou functioneren dan de huidige ‘topbankiers’. Toch snap ik de reacties wel, en het haalde de volgende vragen in mij naar boven:

Met wie zou jij willen ruilen van baan en waarom? Zou jij bijvoorbeeld een tijdje meer zeggenschap willen hebben over een multinational, om het bedrijf duurzamer te maken? Óf ben je zo enthousiast over een bepaalde baan en lijkt het je inspirerend om die koers juist vast te houden?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Ha Kirsty,

Volgens mij is het te gemakkelijk om maar wat te roepen als “Voor dat geld zou ik het beter kunnen…”, of “Nou, geef mij maar zo’n baan!”

Het zou in eerste instantie fijn zijn om eens met een paar van de direct betrokkenen een vraaggesprek te hebben over o.a hoe zij nu zelf in het leven staan (realiteitszin) en wat nu daadwerkelijk de gemaakte afspraken zijn, of men dan ook kan inzien als er afspraken gemaakt zijn en de tijden veranderen, je dan niet uit je zelf op de afspraken moet terugkomen. I.p.v. het te laten afdwingen door anderen want dan heb je de slag v.w.b. geloofwaardigheid volledig verloren.
Nu hoor je keer op keer dat er betrokkenen zijn die verbaasd zijn over de reacties vanuit de media en/of van klanten terwijl je echt zou mogen verwachten dat ze die reacties wel hadden kunnen bedenken of door mensen met meer gevoel hadden kunnen laten influisteren of beter nog, daarover vooraf betere informatie hadden kunnen geven waardoor de commoties er niet of beperkt was gekomen.

Pas dan onstaat het beeld wat er nu werkelijk aan de hand is.
En pas dan kan je voor je zelf vaststellen welke reactie je zelf moet geven.
Nu hoor je slechts enkele punten veelal op uiterst eenzijdig wijze en vooral negatief gebracht door de media. Met die informatie kun je óf mee gaan schreeuwen, óf helemaal niets.
Het helpt in ieder geval aan beide kanten niet.

Van één van de ander banken was iemand anders een paar jaar geleden bestuursvoorzitter. En deze man was werkelijk verbaasd over de reacties op zijn bonus.
De reacties stonden ook in een groot contrast met de manier waarop hij in binnen en buitenland geprezen werd. En misschien klopt zijn verbazing dan ook wel. Dit als voorbeeld over realitettszin niet om de daadwerkelijke inhoud.

C
Hoi Kirsty,
ik moest er even over nadenken of ik Überhaupt zou reageren. Het is nogal een open deur. Door dat soort uitspraken letterlijk te nemen, ontken je eigenlijk het aangesneden probleem; er zijn lui die giganties worden betaald en er een puinhoop van hebben gemaakt.
Er zijn wel meer werknemenrs die er (soms) een puinhoop van maken, maar die "verdienen" aanzienlijk minder en vliegen bij een fout (of voordien al) zonder "vergoeding" er uit. 
Het is een gospe dat mensen aan de top durven te zeggen "dat verdien ik". Mijn vader had met 45jr z´n rug kapot (werkte op een steenfabriek op 15km afstand, zomer en winter op het fietsje naar de ploegendienst, niks geen "auto van de zaak" oid.). Mijn vader verdiende nauwelijks genoeg om het eten te betalen. Ik heb nooit van hem gehoord dat hij naar het kantoor was gelopen en uit de kluis een flink bedrag heeft gehaald, met de woorden; "dat verdien ik".
Dit soort mensen kunnen we echt missen! Van het "salaris" (het komt nauwelijks uit mijn mond, ik vind salaris wat anders) wat deze mensen zichzelf (en hun "maatjes", het is tenslotte een "kliek"!) toebedelen, kunnen we een kleine 10 Kirsty`s aanstellen. Ik denk dat het niet zoveel moeite kost om deze uitgeselecteerde 10 Kirstyý het werk te laten doen van die "topbankier" (echt een vreselijke uitdrukking, het betrefd (gelukkig dus voor de bankiers) niet alleen de banken, maar alle grootbedrijven en als we niet oppassen betrefd het ons allemaal zelf, want zou jij stoppen met het verhogen van je "salaris"?) en na wat ervaring opdoen, een aanzienlijk beter resultaat zullen zien.
Nee, het kost ongeveer evenveel, maar geef mij maar 10 Kirsty´s.
Och en ik zou nog wel even door kunnen gaan met argumenten, die vooral diegene die het aangaat, niet zullen herkennen. Nee, want dat verstoord hun "droom". Ik vind het in één woord walgelijk gedrag.
Groet,
Ben 🆒
PS Carel, samen hebben we al weer een heel stuk getikt, en volgens mij nog niet alles beschreven. Wie helpt?
PS2 Ik zou wel een paar "topbankiers" willen coachen. Gratis!!!! (nou ja, onkostenvergoeding dan)
Reputatie 4
Badge +1
Eerst even over de beloningen van topbankiers: in een vrije markt mag een bedrijf wat mij betreft zelf weten hoeveel ze iemand aan salaris betalen.
Wat steekt is natuurlijk dat bankiers met hun onverantwoorde gedrag een crisis hebben veroorzaakt waarna wij als belastingbetalers de banken mochten redden.
Ondertussen zijn zij binnen voor het leven en verdienen vaak nu alsnog in een jaar meer dan ik in mijn hele werkzame leven. Dan kan ik me voorstellen dat mensen daar kritischer op worden en eisen dat daar paal en perk aan gesteld wordt.  De oplossing heb ik ook niet, alhoewel ik wel wat voel voor een NUTS-bank.
Liever nog zou ik zien dat er wat gedaan wordt aan het hele systeem, waarvan eigenlijk de wortels al corrupt zijn: https://forum.snsbank.nl/algemene-bankzaken-60/bancaire-monetaire-systeem-zwaar-corrupt-1337/. Betwijfel echter of ik dat ga mee maken.

Goed, met wie zou ik willen ruilen? Ik moet zeggen dat veel banen mij leuk lijken om bijv. een dagje te doen. Maar ik zou wel willen ruilen met Mark Rutte of Barack Obama. Of ik dat echter jaren vol zou houden betwijfel ik, vergis je niet hoor, die banen zijn zwaarder dan ze misschien lijken.

groetjes,
Sanne

P.S.
Dit linkje mag natuurlijk niet ontbreken: Als ik de baas zou zijn van het journaal...
@Sanne,
we zijn het vaak eens, maar nu echt niet.
We hebben geen "vrije markt", we hebben een gereguleerde markt. En daar zit al een heel groot probleem.
Niet alleen voor de consument hier, maar ook voor de "niet vrije wereldhandel".
Met als gevolg; steeds meer erg rijken en ook steeds meer erg armen op de aarde. Dit geeft steeds meer spanningen en steeds meer verplaatsingen van mensen naar daar waar het "eten" is.
Stoppen met deze waanzin en acuut beginnen met een betere herverdeling. Dit zal ook de waanzin van extremisten op den duur stoppen.
Ik ben optimist, maar wordt steeds somberder. Hoe is het in godsnaam mogelijk dat mensen niet verder (kunnen?) nadenken.
Groet,
Ben 🆒
-
Tuut-Tuut.
-
Groet,
Ben 🆒
PS Er zijn er meer. (effe lezen)
PS2 De laatste zin in mijn vorige bericht, was niet persoonlijk bedoeld, maar t.a.v. de gehele mensheid!
Badge +1
Hoi heren,

Bedankt voor jullie reacties.
Ik weet niet of het een open deur is Ben, ik denk namelijk echt dat er echt mensen zijn die deze mening hebben. Voornamelijk omdat men niet weet wat de werkzaamheden zijn van topbankiers, maar ook van CEO’s van andere grote bedrijven.

Wat mij betreft ligt hier een mooie kans voor documentairemakers. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat een documentaire over een enkele CEO staat voor een hele groep. Ik ben ervan overtuigd dat dit wel kan leiden tot meer inzicht etc.

@Sanne, dat zijn zeker twee mooie banen. Zelf zou ik het niet volhouden, want ik functioneer niet zo goed met slaaptekort. Soms zie je ze tot diep in de nacht vergaderen en de dag erna weer vroeg in de kamer verschijnen. Bij de gemeenteraad (daar zit jij toch in?) gaat het er toch niet zo aan toe 🙂?

P.s. Haha, die mag niet ontbreken inderdaad!
P.s. 2 Grappig artikel Ben, deze had ik nog niet gelezen.
Badge
Sanne
..................Eerst even over de beloningen van topbankiers: in een vrije markt mag een bedrijf wat mij betreft zelf weten hoeveel ze iemand aan salaris betalen.
Wat steekt is natuurlijk dat bankiers met hun onverantwoorde gedrag een crisis hebben veroorzaakt waarna wij als belastingbetalers de banken mochten redden.
Ondertussen zijn zij binnen voor het leven en verdienen vaak nu alsnog in een jaar meer dan ik in mijn hele werkzame leven. Dan kan ik me voorstellen dat mensen daar kritischer op worden en eisen dat daar paal en perk aan gesteld wordt.  De oplossing heb ik ook niet, alhoewel ik wel wat voel voor een NUTS-bank.
.......................
groetjes,
Sanne

Wel of niet een vrije markt. De vraag blijft of de inkomens niet ongelooflijk buiten proportie zijn (geworden).
De toppers van ABN/ING/Rabo en SNS hebben allen als achtergrond een studie (Bedrijfs)Economie.
En daarnaast is enige ervaring bij diverse vorige bedrijven aanwezig.

De vraag is of het realistisch is om met een dergelijke achtergrond inkomens te hebben (ik noem één voorbeeld, niet SNS dus) van standaard salaris 1,35 miljoen + een bonus van 1,25 miljoen. En daarnaast ook nog vele fringe benefits (lage hypotheekrente/leasauto etc etc.). Het salaris zou een afspiegeling moeten zijn van opleiding/ervaring en misschien nog grootte van het concern hoewel dat al twijfelachtig is.
Als je bij sommige commissarissen dan ook nog eens kijkt naar de werkelijke uren die men per jaar aan het concern besteedt dan vraag je je echt af waar men mee bezig is.
Er zijn mensen die een uitgebreidere opleiding hebben, een vele malen grotere verantwoordelijkheid en meer risico's op zich genomen hebben. En vaak liggen hun verdiensten zelfs 90% lager.
Als men dan ook nog als argument gebruikt dat deze inkomens normaal zijn ook in het buitenland, dan zijn deze mensen de wereld kwijtgeraakt. En als je slechts de bonussen ter discussie stelt dan is men ook nog verbaasd.

Er wordt kennelijk meer betaald voor de aanwezigheid van de naam in het bedrijf dan de werkelijke prestatie.
Maar goed men betaalt ook 4 miljoen voor een voetballer om maar eens een geheel ander gebied te noemen.
Vaak heb je als consument niet eens iets te kiezen want dan wordt bijvoorbeeld subsidie verstrekt door de overheid, (opgebracht door de belastingbetaler) die als die zou mogen kiezen sommige instanties helemaal niets zou geven alleen al omdat de top van die instantie giga inkomens heeft.
Kijk eens wat er naar de NPO gaat en wat je er voor terug krijgt. En kijk naar inkomens van sommige presentatoren.

Een top chirurg heeft een inkomen van ongeveer € 500.000/jr na een lange studie en vele continue bijscholingen. En daar hangt ons leven soms van af.

Uiteindelijk komen alle kosten bij de consument terecht.Stof tot nadenken dus.

Ik ben blij dat Gerard van Olphen van SNS aangeeft er anders over denkt en anders mee om gaat.

De "mondige" consument had al lang weg moeten lopen bij ABN/Rabo en ING. Maar ook in het bedrijfswezen bij vele vaak oude bedrijven waar inefficiency, te hoge inkomens en slechte producten standaard zijn. Er moet welflink betaald moet worden door de consument vanwege bijvoorbeeld een Koninklijk Predicaat of anderszins bekende naam.

Zie ook topic te hoge lonen banktop
Blijkbaar zijn er bedrijven die zoveel winst maken dat ze die topsalarissen en top-bonussen gemakkelijk kunnen en willen betalen. Zou die enorme winst dan alleen maar te danken zijn aan de toplaag van zo 'n bedrijf? Ik geloof er geen barst van. In ieder bedrijf of organisatie heb je elkaar allemaal nodig. Iedereen is even belangrijk. Dus verdeel dan in elk geval de bonussen over alle medewerkers ( en dan naar rato van het aantal gewerkte uren). Simpel en volgens mij zeer doeltreffend.

Reageer