Leonard Cohen

Reputatie 2
Leonard Cohen overleden 11-11-2016
"You Want It Darker"
If you are the dealer, I'm out of the game
If you are the healer, it means I'm broken and lame
If thine is the glory then mine must be the shame
You want it darker
We kill the flame
Magnified, sanctified, be thy holy name
Vilified, crucified, in the human frame
A million candles burning for the help that never came
You want it darker
Hineni, hineni
I'm ready, my lord
There's a lover in the story
But the story's still the same
There's a lullaby for suffering
And a paradox to blame
But it's written in the scriptures
And it's not some idle claim
You want it darker
We kill the flame
They're lining up the prisoners
And the guards are taking aim
I struggled with some demons
They were middle class and tame
I didn't know I had permission to murder and to maim
You want it darker
Hineni, hineni
I'm ready, my lord
Magnified, sanctified, be thy holy name
Vilified, crucified, in the human frame
A million candles burning for the love that never came
You want it darker
We kill the flame
If you are the dealer, let me out of the game
If you are the healer, I'm broken and lame
If thine is the glory, mine must be the shame
You want it darker
Hineni, hineni
Hineni, hineni
I'm ready, my lord
Hineni
Hineni, hineni
Hineni
Leonard Cohen (Montreal, 21 september 1934) is een Canadese dichter, folksinger-songwriter en schrijver. Hij is vooral bekend door hits als Suzanne, Hallelujah en So long, Marianne.

8 Reacties

Hoi Ben,

Heb je hem wel eens live gezien? Misschien is dit een mooi moment om het topic met YouTube-filmpjes weer op te pakken?
Hoi BigBen ,
Goed dat je aandacht besteed aan Leonard Cohen.
Luister ook eens naar het toepasselijke nummer "Closing Time".
Groet , Axasjaak
Reputatie 2
Axasjaak schreef:

Hoi BigBen ,
Goed dat je aandacht besteed aan Leonard Cohen.
Luister ook eens naar het toepasselijke nummer "Closing Time".
Groet , Axasjaak

Tekst hier te vinden Klik hier.
Groet,
Ben :cool:
Reputatie 2
Oké, ik brand los:
Vanuit mijn tiener jaren is nog steeds Leonard Cohen een wezenlijk deel van mijn muzikale voorkeur.
De LP (toen nog) "Songs from a room" bevat werkelijke schatten in mijn ogen. Ik denk aan nummers als "Bird on the Wire", "Tonight Will Be Fine", "Lady Midnight" en "The Old Revolution". De "mondharp" is hier te horen en is daardoor (het enigste) instrument geworden, waar ik een beetje mee kan omgaan.
Zijn Hallelujah (hier een live uitvoering) is prachtig.
Erg veel van zijn nummers zijn door andere artiesten uitgevoerd, denk bijv. aan Herman van Veen met Suzanne.
Hier een paar andere Hallelujah`s,
Rufus Wainwright
en nog eentje met Rufus, maar dan met 1500 zangers.
Hij heeft niet alleen mij zeer bewogen, maar met mij heel veel mensen. Laat het hier maar horen.
Groet,
Reputatie 2
"Het komt steeds dichterbij" denk/zeg ik wel eens. Als je een dagje langer meegaat, dan overlijden er steeds vaker mensen die jouw directe voorbeelden waren /zijn.
Zo las ik vandaag deze melding.
Waarschijnlijk bij velen onbekend en in ieder geval minder imposant als Leonard Cohen. Maar toch!
Klik hier
Klik hier
Groet,
Nooit vermoed dat ik hier het "item" Leonard Cohen zou tegenkomen. Op 23 mei 1993 zag ik hem voor het eerst, in De Vereeniging te Nijmegen. Een ingelast concert, blijkbaar, waar ik 4 kaarten voor gekregen had, als dank voor het organiseren van een congres aldaar. Ik wist vrijwel niets van de man. We zaten op de eerste rij, en ik maakte me zorgen over die grote geluidsboxen, "zal dat niet te luidruchtig zijn, op die plek?". Niet langer dan 2 minuten na aanvang, voelde ik, letterlijk, dat ik ten diepste werd geraakt door deze zingende dichter; "het schoot me in de rug", ik kon nauwelijks nog bewegen, van pure emotie. Jaren later bezocht ik meer concerten van hem, te beginnen met Monte Carlo (22 augustus 2009, een "intiem" concert inclusief diner in de Salle des étoiles), later Stuttgart, Wiesbaden (het mooiste), Barcelona, Firenze, Paris, en Rotterdam. Net voor dat concert in Ahoy had ik het "handelsmerk" van hem op mijn bovenarm laten tatoeëren. "Is dat niet wat theatraal?", moest ik van collega's (psychologen) horen......; dan maar theatraal, maar ik ben blij "The unified heart" van de Meester met me mee te dragen. Als eerbetoon aan een prachtig mens.
Nog even een Leonard Cohen link, als het me lukt die hier te plaatsen, een echte LC toespraak.....
https://www.youtube.com/watch?v=VIR5ps8usuo
Reputatie 2
Hoi Charles1,
leuk en verrassend om je reactie te lezen. Onder de indruk, maar herkenbaar, hoe je geboeid werd door Leonard Cohen.
Ik heb hem nooit live gezien (wel op tv bijv.). Mijn band met deze bijzondere mens, stamt al van wat langer terug. Zoals ik al aangaf is zijn vroeger werk in mijn wezen opgenomen.
Er werd de afgelopen dagen, eigenlijk nauwelijks aandacht besteed aan zijn Zen Buddhist monnik zijn. Naar mijn idee was dit voor hem al jaren erg belangrijk (in positieve zin).
Ik was een paar jaar geleden erg geïmponeerd door een film bij de Bos (26-8-2012) (niet meer bestaande Boeddhistische omroep) Hallelujah! Leonard Cohen is terug. Duurt ongeveer een uur, maar voor de in Leonard Cohen geïnteresseerde, zeer de moeite waard.
Groet,

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)