Beantwoord

Mijnverzekeringenopeenrij

Verzekeraars lanceren overzichtssite
Nederlandse verzekeraars introduceren een website voor overzichten van verzekeringen. De site moet consumenten meer inzicht in hun verzekeringen en de dekkingen ervan geven.

Consumenten kunnen sinds kort bij Mijnverzekeringenopeenrij.nl zelf een overzicht van hun verzekeringen maken, zo laat het Verbond van Verzekeraars weten. Zo kunnen zij zien of ze dubbel zijn verzekerd of juist dekking missen.

Doet SNS, of het volmachtkantoor, ook mee aan deze dienst mee?
icon

Beste antwoord door Marijke 10 april 2018, 10:39

Goedemorgen Jan,

De SNS Verzekeringen zijn op dit moment niet zichtbaar bij mijnverzekeringenopeenrij.nl. We onderzoeken wat de impact is wanneer we onze verzekeringen daar weergeven. Aan de hand van de uitkomst bepalen we of en wanneer onze verzekeringen alsnog worden toegevoegd. Twijfel je of je goed bent verzekerd?

Bekijk origineel

12 Reacties

Jan van Dieren schreef:

Verzekeraars lanceren overzichtssite
Nederlandse verzekeraars introduceren een website voor overzichten van verzekeringen. De site moet consumenten meer inzicht in hun verzekeringen en de dekkingen ervan geven.

Consumenten kunnen sinds kort bij Mijnverzekeringenopeenrij.nl zelf een overzicht van hun verzekeringen maken, zo laat het Verbond van Verzekeraars weten. Zo kunnen zij zien of ze dubbel zijn verzekerd of juist dekking missen.

Doet SNS, of het volmachtkantoor, ook mee aan deze dienst mee?

Hoi Jan,

Dat verwacht ik wel, maar ik zoek het voor de zekerheid uit. Na het weekend kom ik erop terug.
Bedenk wel dat je met het geven van toestemming die online partij toegang geeft tot informatie die best persoonlijk is. Laat het nu net zo wezen dat ik met de informatie op dat toestemmingsblad moet gaan beoordelen of ik akkoord ga met het delen. Pas na akkoord te hebben gegeven kan ik rondkijken op de site om naar nadere informatie te zoeken.

Nu is mijnverzekeringenopeenrij een portal van de stichting De Poliskluis. Benader ik de site van De Poliskluis (https://stichtingdepoliskluis.nl/contact/), dan blijkt dit alleen een toegang voor de deelnemende verzekeraars en gevolmachtigde assurantiebedrijven te zijn.

Wat ik dus niet onwaarschijnlijk acht is dat de informatie die met onze toestemming op genoemde portal wordt gedeeld niet alleen de verzekerden van extra informatie voorziet, maar vooral ook toegankelijk is voor verzekeraars en hun tussenpersonen. Dit laatste vind ik geen prettige gedachte. Ook wordt informatie (tja, wat eigenlijk wel en wat niet?) gedeeld met derde partijen:

Ook derde partijen kunnen deze cookies plaatsen via Mijnverzekeringenopeenrij.nl, zoals bijvoorbeeld het geval is bij het gebruik van software om het bezoekersgedrag te registreren. Zulke derde partijen zijn DoubleClick, Freshdesk (met freegeoip), Google AdWords, Analytics, Optimize en Tag Manager, Hotjar, Jotform en YouTube. Uw internetgedrag kan door deze derden gevolgd worden door middel van deze cookies.

Vooral deze frase geeft mij totaal geen houvast meer wat er allemaal met die informatie gebeurd.

Als ik voor mijzelf spreek hou ik toch liever de kaarten tegen de borst bij welke partijen ik mijn verzekeringen heb. Als nu de overheid als een onpartijdige factor een vehikel zou faciliteren waarmee de burger zijn/haar verzekeringshygiëne in alle discretie kan analyseren, gewoon ter verbetering van de weerbaarheid van haar burgers, dan zou ik dat toejuichen. Dit zou de informatiestatus van de burger verbeteren zonder dat die zich kwetsbaar hoeft te maken.
Reputatie 2
Fred, ik maak me over die cookies en trackers geen zorgen want ik gebruik toch Ghostery plugin in FF en Chrome (dus die komen geen steek verder). Maar wat ik niet wil is dat ik elke week gebeld gaat worden door een assurantiebedrijf omdat ik volgens mijn overzicht geen begrafenispolis etc. heb. Een paar quotes uit het privacy reglement:
privacy reglement schreef:

Iedere keer als u inlogt sturen wij uw verzekeraars automatisch uw naam, geboortedatum en polisnummer(s). Dit gebeurt ook als u een verzekering aan uw overzicht toevoegt. eRik19: Dus al mijn verzekeraars krijgen al mijn polisgegevens ?

Logt u uit? Dan worden alle gegevens over uw verzekering(en) verwijderd uit ons systeem. Die slaan we niet op, behalve de polisnummers en verzekeraars. De gegevens over uw verzekering(en) en documenten die u zelf heeft opgeslagen blijven natuurlijk wel bewaard. En ook uw accountgegevens worden bewaard. Totdat u die zelf verwijdert. eRik19: Wat wordt en nu wel en niet bewaard?

Namens Stichting De Poliskluis verwerkt Info Support te Veenendaal alle gegevens in Mijnverzekeringenopeenrij.nl. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de cloudservice Microsoft Azure. en Stichting De Poliskluis slaat uw gegevens alleen op in landen die op dezelfde manier als Nederland uw gegevens beschermen. Denk hierbij aan andere lidstaten van de Europese Unie. eRik19: In welk land staan die gegevens dan?, Kan nog steeds buiten de EU! (Met de sleepwet aangenomen, kan het ook gewoon in de US zijn, toch?!

Verandert er iets op Mijnverzekeringenopeenrij.nl of in de wet? Dan kan Stichting De Poliskluis het privacybeleid aanpassen. Dit wordt bekend gemaakt op Mijnverzekeringenopeenrij.nl, op deze pagina. eRik19: Dus het kan zo maar veranderen, ik hoef er niet mee in te stemmen, en het is mijn verantwoordelijkheid om tekens dit te controleren!

Dit gaat h'm dus niet worden. Ook nog eens inloggen via de bank U identificeert zich via uw bank met iDIN of iDEAL, vergelijk via bank inloggen bij de belastingdienst of ziektekostenverzekering (ter vervanging van Digid).

P.S.
Ze lijken met deze naam mee te willen liften op mijnpensioenoverzicht.nl, maar dat is niet commercieel.
Wat is hun verdienmodel?

P.S.S.
In de voorwaarden lees ik Stichting De Poliskluis kan op geen enkele wijze garanderen dat gegevens en/of documenten die u opslaat en te zien zijn op Mijnverzekeringenopeenrij.nl, volledig beschermd is tegen misbruik, ongewenste verwijdering of wijziging. Voor zover de wet dit toestaat is Stichting De Poliskluis hier niet aansprakelijk voor. , dus je moet maar afwachten hoe veilig e.e.a. is...

P.S.S.S.
Wat ik redelijk ernstig vind is dat ik ftp://stichtingdepoliskluis.nl kan benaderen. Ik kan niet verder rondkijken, maar dat dit open staat op hun servers is niet best!!!
Reputatie 1
eRik19 schreef:

privacy reglement schreef:

Namens Stichting De Poliskluis verwerkt Info Support te Veenendaal alle gegevens in Mijnverzekeringenopeenrij.nl. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de cloudservice Microsoft Azure. en Stichting De Poliskluis slaat uw gegevens alleen op in landen die op dezelfde manier als Nederland uw gegevens beschermen. Denk hierbij aan andere lidstaten van de Europese Unie. eRik19: In welk land staan die gegevens dan?, Kan nog steeds buiten de EU! (Met de sleepwet aangenomen, kan het ook gewoon in de US zijn, toch?!

Wat is hun verdienmodel?

Hier ver van wegblijven lijkt mij. Internet is ondertussen "vergeven" van (mensen) site´s die zelf niets leveren / doen, maar "iets" presenteren van een andere site.
Die "stichting" is verraderlijk. Meestal is een stichting een "niet commerciële organisatie" (vaak ook nog met een "goed doel"). Ze moeten redelijk veel in de openbaarheid brengen (doelstelling, jaarverslagen enz.), dat moet te vinden zijn.
Ze geven hierboven misleidende informatie, vind ik. "Info support" is dus waarschijnlijk de "verdienkant" van het verhaal. Door dit even ter loops te noemen en de aandacht meteen te verleggen naar de cloudservice (staat erg in the picture vanwege de privacy), valt dat "Info Support" eigenlijk nauwelijks op.
Wat is dan "Info Support"?
"Ik ken geen ander bedrijf wat zo ver gaat om exact te kijken waar ze voor mijn business waarde kunnen toevoegen.
Jaap Mintjes, Project manager New Business & agility enabler bij Fudura B.V."

Is dus een uitspraak van Jaap Mintjes op de website van Info Support. Ik zou zeggen; dit zegt boekdelen!
Ga maar even op deze website kijken ("werken" zelfs "internationaal") voor hun "verhaal" https://www.infosupport.com/alle-verzekeringen-overzichtelijk-op-een-rij-in-een-online-portal/
Groet,
Ben :cool:
PS Zo te lezen is minstens half Nederland al erg positief en de "rest" mist dus wat!!
@eRik19 De openingspage van Mijnverzekeringenopeenrij.nl is inderdaad een grote cookiemelding. Op zich is die melding wel openhartig, maar dat de bezoeker gedwongen is om te accepteren om überhaupt de site op te komen vind ik weer niet netjes. Ik was gisteren wat moe, en alleen die page kapte het voor mij al af. Ghostery, of de equivalente tracking protection en het uitzenden van de donottrack signalen in mijn populairste Firefox browser staan bij mij trouwens niet standaard aan. Soms browse ik op deze manier als ik echt even niet getracked wil worden. Voor volksstammen is dat tracken echter een dagelijkse realiteit.

Je bevindingen bevestigen mijn vermoedens. Wordt informatie op deze manier gedeeld dan krijgen we een vergelijkbare situatie als met de kentekenregistratie (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/auto/vraag-en-antwoord/wie-kan-kentekengegevens-van-mijn-auto-opvragen, klik ook even op de link onderin de page :$) en de administratie van het kadaster (https://tweakers.net/nieuws/121189/computersystemen-nederlands-kadaster-zijn-onveilig.html). Informatie die namens onze overheid door uitvoeringsorganisaties worden geadministreerd is toegankelijk gebleken voor derden. Zo krijgen we wel post van andere automerken die "vinden" (aanmatigend) dat we wel weer eens aan wat anders toe zijn. RDW stelt zelf deze informatie niet actief te delen, toch verspreidt ze zich. Beiden zijn dan nota bene aan de overheid gelieerde organisaties.

@BigBen. Tussenschijforganisaties kunnen bestaan omdat ze mensen een makkelijke optie bieden. Voor het internet bestond hadden we een VVV nodig voor het vinden van een hotelletje in Zeeland, nu kan dit zonder de VVV ook wel. Maar wat zien we? Google manipuleert welk hotel we wel en niet zien, en als dit nog niet genoeg is duiken veel mensen op sites als Trivago.... want het is zo makkelijk. Op zich hoeft het geen schande te zijn dat een organisatie die de hotelprijzen voor mij uitzoekt ook iets verdient aan een transactie. Alleen hoe weet ik zeker dat ik alles zie en het hotel en de mensen die het eigenlijke werk doen nog wel een eerlijke prijs krijgen voor hun diensten? Om eerlijk te zijn heb ik een hekel aan tussenschijforganisaties. Ze voegen weinig toe, hebben sterk de neiging een monopolist te worden, en verstoren eigenlijk de relatie tussen producent en consument.

@Jan. Ik hoop dat de bovenstaande tirade :cool: je niet kopschuw heeft gemaakt. Zoals je kan zien lezen er soms wat kritische geesten in de topic mee die je antwoorden geven die je niet vraagt. Laat ik los van alles je een compliment geven dat je het forum op het bestaan van dit initiatief hebt geattendeerd.
Beste reageerders en/of reaguurders,
Bedankt voor jullie reacties en commentaren. Ik ben ook wel benieuwd naar het verdienmodel achter deze dienst. Maar ik ben persoonlijk niet zo bang voor mijn privacy. Ik vind het wel prettig om passende aanbiedingen te ontvangen. Zolang ik zelf maar kan blijven uitmaken of ik er wel of niet op in wil gaan. De belofte “Zo kunnen zij zien of ze dubbel zijn verzekerd of juist dekking missen.” spreekt mij wel aan.
Goedemorgen Jan,

De SNS Verzekeringen zijn op dit moment niet zichtbaar bij mijnverzekeringenopeenrij.nl. We onderzoeken wat de impact is wanneer we onze verzekeringen daar weergeven. Aan de hand van de uitkomst bepalen we of en wanneer onze verzekeringen alsnog worden toegevoegd. Twijfel je of je goed bent verzekerd?
Marijke schreef:

Goedemorgen Jan,

@Marijke
Beste Marijke, bedankt voor je antwoord. Ik ben wel nieuwsgierig naar de toegevoegde waarde van deze dienst. Ik twijfel wel aan mijn verzekeringen. Ik heb de meest gebruikelijke verzekeringen (WA, reis, inboedel en opstal) sinds kort bij SNS. Daarvoor zat ik bij een andere maatschappij (namen zal ik hier op het forum niet noemen). Daar betaalde ik voor dezelfde verzekeringen ruim het dubbele van wat ik daarvoor bij SNS kwijt ben. Ik heb wel geprobeerd om de (verzekerings)voorwaarden van de verschillende verzekeringen te vergelijken. Maar dat is onbegonnen werk. Vaak blijkt pas wat je aan een verzekering hebt als je hem nodig hebt. Maar dan is het te laat als je er achter komt dat je toch niet zo goed verzekerd bent. Vaak kennen de concurrenten de zwakke punten van elkaar heel goed. En van mij mogen ze me daar (over en weer) wel attent op maken.
Daar heb je helemaal gelijk in: pas op het moment dat je een verzekering nodig hebt, kom je erachter of je goed bent verzekerd. Deze situatie wil je natuurlijk voorkomen. De polisvoorwaarden beslaan vaak enkele pagina's en het is lastig om een overzichtelijke vergelijking te maken. Zo te lezen ben je goed verzekerd maar het is altijd verstandig om je pakket af en toe onder de loep te nemen.
Wist je dat verzekeraars verzekeringskaarten hebben? Deze hebben dezelfde opmaak, waardoor je eenvoudig ziet wat de belangrijkste verschillen zijn en waarvoor je bent verzekerd. Hier vind je een filmpje met uitleg en de verzekeringskaarten van onze verzekeringen. Vind je dit overzichtelijker?

Ik heb wel geprobeerd om de (verzekerings)voorwaarden van de verschillende verzekeringen te vergelijken.

Dit herken ik ook maar al te goed. Voor mij is het ook al weer wat jaartjes terug dat ik die exercitie heb gedaan. Ik heb mij toen ook aan het vergelijken van die voorwaarden gezet, maar dat was taaie kost. Mijn hobby zal het wel nooit worden. SNS sprong er toen voor mij al positief uit door de klare taal en een aantrekkelijk aanbod voor bepaalde verzekeringen (heb bij hen nu reis/inboedel/opstal). De andere verzekeraars waren op dat moment met die klare taal nog duidelijk minder ver.

@Marijke. Dat van die verzekeringskaarten is voor mij nieuw. Dat klinkt mij als een mooi vergelijkend format. Die ga ik zeker gebruiken als ik weer de moed kan opbrengen de verzekeringen tegen het licht te houden.
@Marijke
Beste Marijke,
Nog bedankt voor je laatste reactie.
Een collega van jou had mij ook al op het bestaan van die "verzekeringskaarten" gewezen. Tot dan toe had ik daar nog nooit van gehoord. Die maken het vergelijken van verzekeringen inderdaad wel eenvoudiger.
Graag gedaan, Jan. Fijn om te lezen dat je de verzekeringskaart handig vindt bij het vergelijken van verschillende aanbieders.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)