SNS

Onkraakbare creditcard mogelijk?

• 16 december 2014
  • 2 Reacties
  • 467 Keer bekeken

"ONKRAAKBARE CREDITCARD MOGELIJK DOOR KWANTUMFYSICA"
15 december 2014
Pasjes, zoals identiteitsbewijzen en creditcards, die onmogelijk te kraken zijn. Met een systeem dat gebaseerd is op de kwantumfysica is dit binnenkort mogelijk. Onderzoekers van UT-onderzoeksinstituut MESA+ en de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) ontwikkelden een methode waarmee je sleutels uit kunt lezen die onmogelijk na te maken zijn. Het onderzoek is vandaag gepubliceerd in het nieuwe wetenschappelijke vakblad Optica van The Optical Society en staat ook op de cover van het blad

Lees hier verder.

Mooi toch! Toch mogelijk weer een zorg minder. 
Groet,
Ben 🆒

2 reacties

beste Ben. Gaaf dat ze daar mee bezig zijn, maar helaas is er op het moment nog geen enkele werkende Quantumcomputer die hier gebruik van kan maken. Tot er een is, zijn alle theorieen puur dat. Theorie. Pas als ze na tests ook blijken te kloppen worden dingen zoals creditcards ineens een stuk veiliger.
Er zit ook een keerzijde aan: als kwaadwillenden, of een nieuwsgierige overheid van een willekeurig land, zo'n computer zouden hebben zijn alle huidige manieren van versleutelen in een klap waardeloos. wereldwijd. 
Spannende dingen om naar te kijken, maar ze zijn hier al tig jaar mee bezig, dus zo'n vaart zal het niet lopen schat ik. :(
Badge +1
@Ben leuk artikel. Goede stap voorwaarts, maar waar blijft de koppeling met de eigenaar. Je kunt h'm nog steeds stelen alleen niet meer skimmen. Dit zal zeker banken blij kunnen maken.
@Leroy Leuk je te ontmoeten op het forum! Ik denk dat je helemaal gelijk hebt mbt de Quantumcomputer (maar ik verwacht dat de echte ontwikkelingen in het diepste geheim plaatsvinden bij de NSA, CIA etc). Maar er is hier toch een subtiel onderscheid tussen quantum effecten en quantum computer. Er worden al een aantal jaren quantum effecten gebruikt in de technologie en wat daar in Twente gebeurd bij MESA+ zijn heel leuke dingen...

Reageer