SNS

Poll: Teveel betalen, dat wil toch niemand?

• 23 februari 2017
  • 11 Reacties
  • 967 Keer bekeken

• Oud Moderator
  • 903 reacties
Het is je waarschijnlijk niet ontgaan. De hypotheekrente staat al een tijdje behoorlijk laag. Daarnaast lijkt het er op dat de woningmarkt aardig aantrekt. Is dit voor jou een reden om in actie te komen? Welke van de onderstaande stellingen past het beste bij jou?

We zijn benieuwd naar jouw mening. Voel je vrij om hieronder nog een toelichting te geven of een vraag te stellen.

Welke stelling past het beste bij jou?

11 reacties

Erg moeilijk voor ons. Wij hebben nog een oude aflossingsvrije hypotheek. Leuk, met deze lage rentestand. Zelfs de goedkoopste huurwoning is nog stukken duurder dan mijn huidige hypotheek. Maar ja, het blijft natuurlijk geen feestje.
Oversluiten zou een idee zijn voor ons maar er kleeft een dikke 'maar' aan voor ons.
Mijn man is helaas afgekeurd en heeft een WIA. Heeft altijd goed verdiend maar met al die nieuwe regelingen die Den Haag verzonnen heeft is er niks meer over van zijn mooie inkomsten.
De kans is zeer groot dat het inkomen veel te laag ligt om welke bank dan ook geinsteresseerd te krijgen om ons de hypotheek te laten oversluiten.
Altijd goed betaald, nooit ook maar 1 dag te laat maar daar kijken ze niet naar.
En bovendien zullen we waarschijnlijk ook veel meer moeten gaan betalen per maand. Nu betalen we tenslotte ook alleen maar rente en met een nieuwe hypotheek zal er toch ook afgelost moeten gaan worden.
Keuzes....keuzes.....keuzes
Hoi Biancahey,

Dat is inderdaad een lastige keuze. Je kunt altijd een kosteloos oriëntatiegesprek aanvragen bij een adviseur. Wie niet waagt, wie niet wint, toch?
Badge +1
Hoi Biancahey, als de rente die je nu betaald geen probleem is (niet erg hoog is), kun je toch er zelf voor kiezen om, naar draagkracht, zelf af te lossen. Je kunt nl. een aflossingsvrije hypotheek ook zien als een aflossingsvrijheidshypotheek. Zo kijk ik er ook naar en nu ik studerende kinderen heb, heb ik mijn aflossingen daarop aangepast. Als je dan probeert het rente voordeel ontstaan uit aflossing te reserveren voor extra aflossing, dan kom je automatisch op een annuïteitenhypotheek uit.
Je kunt ook proberen via rentemiddeling je hyptheekrentelast naar beneden te krijgen en met dat voordeel te gaan aflossen: vraag naar de voorwaarden bij je bank of dat mag/kan.
Is op zich natuurlijk wel een goed idee. Dan zal ik of apart een aflossing moeten gaan betalen of de hypotheekverstrekker moeten vragen maandelijks meer af te gaan houden. De betalingen lopen automatisch dus het initiatief ligt bij hen. Ik weet niet of ze dat doen. Maar goed, het is natuurlijk een idee om contact met ze op te nemen om te vragen of dat zomaar mag en hoeveel ik zonder kosten mag aflossen.
Wel iets om over na te denken in ieder geval.
Badge +1
Hoi Biancahey, meestal mag je bij een aflossingsvrijehypotheek tussen de 10% en 20% van de hoofdsom (oorspronkelijke waarde) per (kalender) jaar aflossen zonder boete. Bij sommige hypotheken kun je dat per maand doen, bij andere moet je elke aflossing telkens het aanvragen. In het laatste geval spaar je er voor in b.v. een spaarpotje en aan het eind van het jaar (begin november) zoek je contact met je hypotheekverstrekker om te vragen hoe te regelen, kun je het nieuwe jaar in gaan met een lager bedrag.
Er staat geen stelling tussen die op ons van toepassing is. Wij zijn eind vorig jaar (net voordat de hypotheekrentes weer omhoog gingen 😉 ) namelijk al verhuisd dankzij de lage rente.
Geen hypotheek bij de SNS. We hebben een deel aflossingsvrij en annuiteiten. een andere verstrekker had voor die beide een aantrekkelijke rente.

Je kunt nl. een aflossingsvrije hypotheek ook zien als een aflossingsvrijheidshypotheek.
Zo zie ik het ook, heb een aflossingsdoel per jaar. (Kun je een mooi spaarpotje voor aanmaken in SNS). Hou ik wat extra`s over los ik extra af, iets tekort los ik wat minder af.
Hoi Vincent,

Het belangrijkste is dat jullie een goed gevoel hebben bij de hypotheek. Volgens mij is dat het geval. Fijn dat je overzicht hebt door een spaarpot aan te maken voor de aflossing.
Is op zich natuurlijk wel een goed idee. Dan zal ik of apart een aflossing moeten gaan betalen of de hypotheekverstrekker moeten vragen maandelijks meer af te gaan houden. De betalingen lopen automatisch dus het initiatief ligt bij hen. Ik weet niet of ze dat doen. Maar goed, het is natuurlijk een idee om contact met ze op te nemen om te vragen of dat zomaar mag en hoeveel ik zonder kosten mag aflossen.
Wel iets om over na te denken in ieder geval.
ik zit in de zelfde situatie dus met wat ik nu krijg als uitkering kan ik net aan rond komen dus het word zeer moeilijk om wat af te lossen
Hoi g.f.devreugd,

Welkom op de community. Leuk dat je direct op deze poll reageert.

Dan is het inderdaad lastig om extra af te lossen op je hypotheek. Welke andere tips heb jij om te besparen op je vaste lasten?

Om wegwijs te worden lees je het topic Welkom op de community door. In de Koffiekamer kom je meer te weten over andere leden en stel je jezelf voor.
Erg moeilijk voor ons. Wij hebben nog een oude aflossingsvrije hypotheek. Leuk, met deze lage rentestand. Zelfs de goedkoopste huurwoning is nog stukken duurder dan mijn huidige hypotheek. Maar ja, het blijft natuurlijk geen feestje.
Oversluiten zou een idee zijn voor ons maar er kleeft een dikke 'maar' aan voor ons.
Mijn man is helaas afgekeurd en heeft een WIA. Heeft altijd goed verdiend maar met al die nieuwe regelingen die Den Haag verzonnen heeft is er niks meer over van zijn mooie inkomsten.
De kans is zeer groot dat het inkomen veel te laag ligt om welke bank dan ook geinsteresseerd te krijgen om ons de hypotheek te laten oversluiten.
Altijd goed betaald, nooit ook maar 1 dag te laat maar daar kijken ze niet naar.
En bovendien zullen we waarschijnlijk ook veel meer moeten gaan betalen per maand. Nu betalen we tenslotte ook alleen maar rente en met een nieuwe hypotheek zal er toch ook afgelost moeten gaan worden.
Keuzes....keuzes.....keuzes

Beste Bianca,

Ik ben geen hypotheek adviseur, maar ben wel recentelijk van hypotheek geswitcht vanwege nieuwboouw. Als je destijds een aflossingsvrije hypotheek had, mag je die behouden ook als je oversluit (volgens mij). Hoe het komt met de nieuwe hypotheek (rente) gezien je man's gezondheidssituatie heb ik geen idee van. Maar misschien kan een hypotheekadviseur (1e gesprek vaak gratis) je er wat over vertellen.

In ieder geval sterkte met de situatie. Gezondheid is al vervelend genoeg en dan ook nog de financiele gevolgen. Heel naar.

Groeten,
JR

Reageer