SNS

Rehabilitatie Hetty van de Laar.

  • 28 september 2017
  • 33 Reacties
  • 26606 Keer bekeken

Ik zag vanavond Een vandaag (lees hier) met een onderwerp over de "oude" SNS / Reaal.
Het ging er o.a. over dat een klokkenluider (Hetty van de Laar) inmiddels behoorlijk in de lappenmand zit (heel erg zacht uitgedrukt, haar integriteit (en eigenwaarde) is enorm onderuit geschoffeld) en van plan is oud aandeelhouders te helpen met informatie.
Ik ken zelf zo´n situatie en ken verschillende mensen met / uit zo´n situatie. De reden is vaak heel verschillend (klokkenluider misstand, verdachte, slachtoffer enz.), maar de reactie is overal identiek; de persoon in kwestie wordt onderuit gehaald en aan haar / zijn lot overgelaten.
Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, maar om iemand echt "kapot" te willen maken is voor mij uit den boze. Helemaal als zelfs de persoon "het juiste" heeft gedaan.
Rehabiliteren van iemands integriteit zou standaard moeten zijn.
Dus Volksbank bij deze mijn oproep: rehabiliteer Hetty van de Laar!
Ik hoor er graag over.
Groet,
Ben 🆒
PS Het is ongelofelijk dat dit soort situaties vaak op de zeer lange baan worden geschoven. Persoon in kwestie is daarmee extra gedupeerd!

33 reacties

Ik heb nu toch een beetje meer aandacht besteed aan deze kwestie.
Ten eerste heb ik bepaald niet de indruk dat het prima gaat met Hetty van de Laar. Zij leeft nog, en is nog steeds bezig met de verwerking van de jarenlange trauma's. Ze heeft zich kennelijk opgericht - maar om dat prima te noemen...
Ten tweede moeten aandeelhouders zich realiseren dat ze zonder haar ook niets gehad zouden hebben. Ik vind het frappant dat ze nu probeert de gedupeerde aandeelhouders te helpen aan compensatie.

Hoi Koos,
dank dat je je er een beetje in verdiept hebt.
Mijn eerste en grootste probleem is dat indien iemand "iets meld" zij/hij het risico loopt, nee sterker nog, meestal onderuit wordt geschoffeld!
Het wordt nog erger voor die iemand indien deze haar/zijn kop een beetje boven het maaiveld uitsteekt/uitstak en er "invloedrijke" (vaak zich bedreigd voelende) personen zijn die dan de kans zien zo iemand echt onderuit (beter zou zijn; kapot te maken) te halen.
Ik ben een naoorlogs kindje, maar herinner me vooral; "ik (wij) stond er bij en keek er naar". Ik ben in de positie me daar niet zo passief bij neer te leggen.
Klokkenluiders zijn het waard beschermd te worden tegen "oneigenlijke" aanvallen!
Ik roep altijd (ben hier nog erg voorzichtig geweest) iedereen op deze mensen te steunen.
Groet,
Ben 🆒
Badge
Mijn laatste (email)contact met haar dateert van 29-07 j.l.
Het klopt dat ze zelf geen aandeelhouder is geweest, maar als werknemer van SNS klokkenluider geworden is.
Ik wil nogmaals benadrukken dat de toenmalige aandeelhouders (waaronder ikzelf) de dupe zijn geworden van ernstig mismanagement (wanbeleid) en megalomanie waarop zij geen invloed konden uitoefenen en als zodanig ten onrechte al jaren wachten op een adequate compensatie.
Ik heb nu toch een beetje meer aandacht besteed aan deze kwestie.
Ten eerste heb ik bepaald niet de indruk dat het prima gaat met Hetty van de Laar. Zij leeft nog, en is nog steeds bezig met de verwerking van de jarenlange trauma's. Ze heeft zich kennelijk opgericht - maar om dat prima te noemen...
Ten tweede moeten aandeelhouders zich realiseren dat ze zonder haar ook niets gehad zouden hebben. Ik vind het frappant dat ze nu probeert de gedupeerde aandeelhouders te helpen aan compensatie.
Het is groteske waanzin om te menen dat aandeelhouders verantwoordelijkheid dragen voor de ontstane situatie.Ze zijn vooral slachtoffer en wachten al jaren op een compensatie die de toenmalige minister Deijsselbloem niet wilde toekennen.
Met mevrouw van der Laar gaat het overigens prima; zij vecht zowel voor rehabilitatie alswel voor voornoemde terechte compensatie.

Ik wilde hier niet starten met een discussie over aandeelhouders. Ik wilde het in perspectief plaatsen dat mevr. van de laar wel erg geslachtofferd wordt.
Natuurlijk heeft ook zij mee gedaan in de structuur die dit verhaal mogelijk maakte, net als aandeelhouders en andere betrokkenen.
Voor mij dus "samen" verantwoordelijk.
Als er dan iemand zegt; dit kan toch niet! Dan vind ik dat je die persoon dient te beschermen en dus niet moet "opofferen" om er vooral zelf beter uit te komen.
Kernbegrip is volgens mij hier; GELD!
Groet,
Ben 🆒
PS @Dennis, ik (wij?) verwachten van jullie ook geen "uitspraak" (dat is o.a. aan de rechter). Wat ik wel jammer vind is, dat niemand van jullie ook maar enige compassie, met hoe deze (of meestal klokkenluiders) onderuit wordt gehaald. hier toont. Ook ik heb steeds gezegd geen zicht te hebben op de zaak zelf en de betrokkenheid van alle medespelers.
Badge
Het is groteske waanzin om te menen dat aandeelhouders verantwoordelijkheid dragen voor de ontstane situatie.Ze zijn vooral slachtoffer en wachten al jaren op een compensatie die de toenmalige minister Deijsselbloem niet wilde toekennen.
Met mevrouw van der Laar gaat het overigens prima; zij vecht zowel voor rehabilitatie alswel voor voornoemde terechte compensatie.
Hoi leden,

Ik verwijs jullie graag naar de reactie van onze (inmiddels oud) communitymanager eerder in dit topic. SNS is geen partij in deze zaak, daarom kunnen we hier geen uitspraak over doen.

Beste leden,

Op onze community gaan wij graag het gesprek met jullie aan over hoe we de dienstverlening van SNS kunnen verbeteren. Ook beantwoorden we vragen over onze producten en laten we jullie meedenken over ideeën die bij SNS leven.
Het is duidelijk dat jullie meeleven met mevrouw Van der Laar, hopelijk snappen jullie ook dat het voor ons onmogelijk is om op deze complexe zaak in te gaan. Bovendien zijn wij hierin, zoals eerder aangegeven, geen partij. Dat is SRH (voorheen SNS REAAL).
En toen bleef het weer stil. Ik denk dat voor beiden "het was leuk" het enigste is wat overblijft.
Ik hoop voor Hetty van de Laar dat ze de kracht vindt om weer rechtop te kunnen lopen.
"De" aandeelhouder (een aantal aandeelhouders hadden natuurlijk al vroegtijdig "gecached") heeft (mogelijk) een financieel verlies, maar is anderzijds ook medeverantwoordelijk voor de ontstane situatie. Het zal misschien pijn doen, maar ze zijn vermoedelijk niet "geknakt"!
Groet,
Ben 🆒
PS Klokkenluiders zijn meestal naast financiële slachtoffer, ook geestelijk, lichamelijk en sociaal slachtoffer. Hun "beroep" kunnen ze vaak ook taboe zeggen. Voor mij staat dus de "schade" in geen verhouding.
Het lijkt me redelijk om compensatie voor Hetty van de Laar een hogere prioriteit toe te kennen.
Badge
Zou wel graag op de hoogte gehouden worden (b.v. via dit forum) inzake de ontwikkelingen aangaande de te verwachten compensatie voor voormalige SNS -aandeelhouders
Nog een vervolg op dit onderwerp: (ontdekte dit net toevallig)
.
Niet één maar twee jaar celstraf voor frauderende ex-SNS interim-directeur Groenhof
Lees hier;
https://www.transparency.nl/nieuws/2018/06/twee-jaar-celstraf-frauderende-sns-interim-directeur-groenhof/
Groet,
Ben 🆒
Even "Bumpen" .
Lees hier het commentaar van Katerine Keyl;
https://vrouw.nl/artikel/catherine-keyl/47783/dan-ben-je-wat-mij-betreft-een-heldin
Ze sluit af met;
Eigenlijk zouden alle SNS-medewerkers van nu solidair met haar moeten zijn; ze hebben hun baan aan haar te danken. Maar Hetty is alles kwijt: iedereen heeft haar in de steek gelaten. Haar vriend, haar familie... Iedereen. Als je dan volhoudt, ben je wat mij betreft een heldin.
Groet,
Ben 🆒
PS nogmaals ik kan inhoudelijk deze zaak niet beoordelen, wel zie ik dat er iemand "geslachtofferd" wordt, daar ben ik tegen en daar wil ik me ook tegen uiten/verzetten!
Dank voor je ondersteuning.
Er is een spreekwoord; als er 1 schaap over de dam is, volgen er meer.
Helaas is het in dit soort situaties juist andersom, men "schurkt" allen bij elkaar en geeft "niet thuis"! In dit soort gevallen is ook "leiderschap" gevraagd. Deze zouden juist nu het "lef" (leiderschap) moeten tonen en de kudde meenemen in de juiste richting (niet de richting die men denkt in het belang van de kudde).
Maar ja, "leiderschap" wordt duur betaald, maar is afwezig in situatie waar deze gevraagd is.
Groet,
Ben 🆒
PS Reaal heeft ook niet echt een leuk "vervolg", las net dit https://nos.nl/artikel/2224698-topman-moederbedrijf-reaal-zwitserleven-verdacht-van-miljardenfraude.html
Hoi Ben ,
Dank je wel voor deze info en dat je aandacht blijft vragen voor Hetty.
Als voormalig klant van een dochteronderneming van REAAL heb ik ondervonden dat afrekeningen werden samengesteld op basis van "schattingen" in plaats van op de realiteit.Het zou de SNS ( lees Volksbank ) in elk geval sieren om zich nadrukkelijk te distantiëren van deze treurige voorgeschiedenis en haar trots uitspreekt over de moedige personen die de REAAL puinhoop naar buiten hebben willen brengen.
BigBen ,
Who the hell is Betty van de Laar ?

Start here; https://forum.snsbank.nl/koffiekamer-44/rehabilitatie-hetty-van-de-laar-11407
Groet,
Ben 🆒
BigBen ,
Who the hell is Betty van de Laar ?
Marc schreef:
@...........Het is voor mij zeer onverstandig om mij op een openbaar platform uit te laten over deze kwestie. Meer dan het officiële standpunt, heb ik je nu dus niet te bieden.
Groet,
Marc

Bij SNS is kennelijk niets verandert. De macht kan alleen uitgeoefend worden met angst. Hetty van de Laar durfde misstanden kenbaar te maken. Eerst intern, daar deed het bonus-management niet mee. Uiteindelijk - na advies van compliance zelf, die intern dus ook niet durfden in te grijpen - extern. Toen moest de klokkenluider kapot. Dat is onjuist, dat is fout, en dat weet ook de huidige directie van SNS. Maar ...., dit nu toegeven, de klokkenluider in ere herstellen en compenseren, dan zou de angst wegnemen. Dat zou betekenen dat nieuwe klokkenluiders en misstanden die kleine groepen intern bevoordelen aan de kaak gesteld zouden worden.

Triest. De houding van de SNS directie betekent dat er bij (de nieuwe) SNS geen verbetering is. Top management. Wordt eerlijk. Wees transparant. En beeindig die angstcultuur.

Iedereen moet Hetty van de Laar op handen dragen voor haar lef en vasthoudendheid. Een voorbeeld voor Marc en zijn zwijgende collegae.
Reputatie 1
Badge
Het is begrijpelijk dat Marc zich als werknemer niet kan uitlaten over deze zaak. Dit zou iemand uit het hogere echelon moeten doen. Dat bedoelde ik met verantwoordelijkheid nemen als je veel geld verdient en een hoge functie vervult. Dan maak je je bonus helemaal waar. Ik vrees echter met grote vreze. Het is natuurlijk gemakkelijker om iedereen met nietszeggende kluiten in het riet sturen en vervolgens alles te laten zoals het was. Ik zou bijna zeggen, doe eens NORMAAL en neem je verantwoordelijkheid.
@...........Het is voor mij zeer onverstandig om mij op een openbaar platform uit te laten over deze kwestie. Meer dan het officiële standpunt, heb ik je nu dus niet te bieden.
Groet,
Marc

Dat is nu juist waar velen zich aan storen. Dit is niet persoonlijk bedoeld, maar in het algemeen. Als bv. in een ziekenhuis door een arts een fout gemaakt wordt, zal dit in eerste instantie altijd ontkend/afgewezen worden. Ook compassie met de patiënt mag niet, want dat zou wel eens gezien kunnen worden als een bewijs dat het ziekenhuis cq. de arts inderdaad fout zat. Van die mentaliteit moeten we af. Het zijn twee totaal verschillende dingen. Je kunt best medeleven met iemand tonen zonder te zeggen dat je daarmee fout zat.Maar blijkbaar zit het zo diep dat er nog niet eens gezegd mag worden dat het vervelend is hoe het nu met Hetty van de Laar gaat (los van de oorzaak en de schuldvraag). Shame on you.
Dat begrijp ik wel. Jouw manoevreerruimte is beperkt. I won't shoot the messenger.
@Koos. Ik kan me voorstellen dat je er zo over denkt. Het is voor mij zeer onverstandig om mij op een openbaar platform uit te laten over deze kwestie. Meer dan het officiële standpunt, heb ik je nu dus niet te bieden.
Groet,
Marc
@Marc,
Ik ken deze zaak niet, alleen van "horen zeggen". Daarom kan ik begrip opbrengen voor het eerste deel van je antwoord.
Wat mij als onwetende wel stoort, is het slot.
Bovendien zijn wij hierin, zoals eerder aangegeven, geen partij. Dat is SRH (voorheen SNS REAAL).
Dit soort argumenten begint dermate frequent voor te komen in heel uiteenlopende zaken bij heel verschillende - ook gerespecteerde - bedrijven, dat de ergernis dan bij mij opkomt. Het is al erg genoeg dat de consument dikwijls geacht wordt te weten wat er aan - soms volstrekt onnavolgbare - reorganisatie-perikelen gaande is, maar als er dan ook nog iemand het slachtoffer is, wordt het een wel erg makkelijk excuus.
Het is bijna net zo erg als de zinsnede "daar herken(nen) ik (wij) me (ons) niet in". Dat is bij mij inmiddels de ultieme bevestiging geworden dat de aantijging wel degelijk waar is.

Ik neem aan dat jij hierin geen rol speelt. En nogmaals: ik ben onwetend, ik wijs geen schuldige aan. Maar een empathischer houding vanuit SNS / Volksbank zou niet misstaan. Heel normaal, toch?
Beste leden,

Op onze community gaan wij graag het gesprek met jullie aan over hoe we de dienstverlening van SNS kunnen verbeteren. Ook beantwoorden we vragen over onze producten en laten we jullie meedenken over ideeën die bij SNS leven.
Het is duidelijk dat jullie meeleven met mevrouw Van der Laar, hopelijk snappen jullie ook dat het voor ons onmogelijk is om op deze complexe zaak in te gaan. Bovendien zijn wij hierin, zoals eerder aangegeven, geen partij. Dat is SRH (voorheen SNS REAAL).
Volgens mij had ik al een prachtig "voorzetje" gegeven, die makkelijk was in te koppen.
Of de SNS gelijk heeft of niet, kan ik niet beoordelen. Wat ik wel kan beoordelen is dat je mensen niet "kapot" maakt omdat .....
Het is een vorm van kannibalisme die eigenlijk onbegrijpelijk is.
Klets er samen over, kom je er niet uit gebruik een 3e partij.

Maar nee, het is zoals het dus altijd weer gaat: ik ben niet verantwoordelijk.
@Jan; inderdaad als we winnen lopen we allemaal in het Oranje.
Groet
Ben 🆒
PS De SNS reactie (via een moderator) is een officieel SNS (management/directie) reactie, hoe aardig /open / lief ze ook zijn bij bijv. de Klantenraad of community. Ook dat moet duidelijk zijn, we zijn tenslotte klant bij een "Normale" en "duidelijke" SNS.
Het is net als met het Nederlandse voetbalelftal: Als ze winnen hebben wij gewonnen, maar verliezen ze, dan hebben zij verloren.
Ik dacht dat de coach altijd verloor, want die wordt dikwijls weggestuurd...
Het is net als met het Nederlandse voetbalelftal: Als ze winnen hebben wij gewonnen, maar verliezen ze, dan hebben zij verloren.

Reageer