SNS

Social Media: hoe maken we het interessant voor jou?

• 9 augustus 2010
  • 25 Reacties
  • 12683 Keer bekeken

Steeds meer organisaties zijn actief op het terrein van Social Media. Ze zijn aanwezig op onder meer Hyves, Facebook en Twitter. SNS Bank is ook initiatieven in die richting aan het ontwikkelen. Vind jij het belangrijk dat SNS Bank aanwezig is op Social Media? Hoe zouden we Social Media volgens jou kunnen inzetten zodat het interessant voor je is? En als we het niet zouden doen, zou je het dan missen?

25 reacties

Liz,
In algemene zin heb ik het idee dat er lekker wordt mee-ge-hyped en dat er weer veel tijd en effort wordt gestoken om maar mee te kunnen doen. Dat lijkt me geen zorgvuldige vastgestelde en gexecuteerde strategie. Het zou veel zinvoller zijn om socialmedia (whatever that may be....) te gebruiken als middel om het doel te bereiken. : ik zit echt niet als klant te wachten opdat er iemand in jullie club gaat lopen twitteren etc..

Wat ik wel als consument wil is geholpen worden met mijn personal financial issues. Het perforeren van een A4tje van de SNS bank en vervolgens in een map stoppen voegt echt niets meer toe. Ik heb tegenwoordig besloten vrijwel alles direct weg te gooien aangezien het managen van al die papieren communicatie (verzekeraar, bank, energiebedrijf, etc.. etc..) kostbaarder is qua tijd/effort/opslagruimte dan de instantie te bellen voor een kopieafschrift..

Andere ontwikklingen ogv persoonlijk financieel beheer zijn cruciaal aan het worden voor de huidige consumenten. Voorbeeld: ipv het exporteren van zeer gevoelige data uit de SNS site en invoeren in 3rde partij tools (zoals Yunoo, Bankingtools, etc) zou de SNS kunnen overwegen om dergelijke functionaliteit zelf op sns.nl te introduceren, pragmatisch stap-voor-stap.

Ook denk ik dat we in een tijdperk beland zijn waarbij de gebruikers-profielen en financieel gedrag van SNS klanten kunnen worden gekoppeld aan maatwerk advies. Voorbeeld: stuur mij een trigger als ik b.v. budgetten overschrijd etc..

Kortom zorg voor dat uniforme persoonlijke-dashboard waarin je AL je bankzaken kunt regelen (hier kun je natuurlijk ook data vanuit social media pushen naar het dashboard 😉.

mvrgr,

Haydar
Hoi haydardotcom,

Dankjewel voor je reactie en ideeen. Martijn als formulemanager Internet van de SNS Bank heeft een aantal blogs geschreven over de ontwikkelingen binnen SNS Bank op het gebied van internet. Misschien is het wel interessant om zijn blogberichten te lezen.

Als je verder nog vragen of ideeen hebt kun je op Martijn's blogs reageren of een vraag stellen in het forum.

Groetjes,
Liz
Hoi Anna,

Leuke ideeen! Ik denk zeker dat je jongeren inderdaad via zulke sociale netwerken meer erbij kunt betrekken. Ik zal je suggesties doorgeven. Misschien is het interessant om je vragen over de initiatieven van SNS op dit gebied onder de Q&A rubriek te plaatsen?

Groet Liz
Inderdaad ben ik ook aan het wachten op een SNS bank app voor op Android dan in mijn geval. Heb de app gezien die de Rabobank hiervoor heeft gelanceerd en is echt een gemak om mobiel te bankieren.
Hoi olischlager,

Dankjewel voor je reactie. Martijn heeft een tijdje geleden een blog hierover geschreven (Mobiel bankieren) en als het goed is, zal de SNS Bank app niet meer lang op zich laten wachten!

Groet Lizet
Hoi Haydar,
Allereerst bedankt voor je reactie.
Dit helpt ons om een goed beeld te krijgen, waarop klanten echt zitten te wachten!

Achter de schermen zijn we hard aan het werk om snsbank.nl nog beter in te richten.
Zo wordt er al gewerkt aan jouw idee om klanten meer inzicht te geven in hun persoonlijke financi?le situatie. Begin 2011 wordt aan mijn SNS functionaliteit a la Yunoo toegevoegd!
Ook jouw idee om meer te doen met gebruikersprofielen (personaliseren van snsbank.nl) zit in ons denken. Zo tonen we nu al persoonlijk relevante berichten en aanbiedingen in mijn SNS en op de homepage. In de toekomst willen we de hele site stapsgewijs persoonlijker maken, zodat het echt jouw SNS Bank wordt.

Daarnaast wordt hard gewerkt om het beleggen en verzekeren gedeelte van mijn SNS beter in te richten. In 2011 wordt een uitgebreid beleggingsplatform toegevoegd en wordt het mogelijk om al je verzekeringen online te raadplegen, wijzigen en schade te melden.
Tevens zien we dat onze klanten steeds mobieler worden. Daarom verschijnt er eind 2010 een mobiele versie van mijn SNS, waarmee je overal toegang hebt tot je bankzaken!

Mocht je naar aanleiding van bovenstaande nog andere goede suggesties hebben, laat het ons dan weten. Zo kunnen we samen het bankieren naar een hoger plan tillen, zodat iedereen zijn/haar bankzaken goed kan regelen.

Met vriendelijke groet,
Peter

(Formulemanager SNS Bank)
Lastige vraag wel. Een uithangbord bij Hyves, Facebook, Twitter is best leuk maar er moet dan geen geld in gaan zitten zonder dat het wat oplevert. Worden nieuwe klanten aangeboord of klanten tevreden gehouden d.m.v. deze sociale media? Met alle maatregelen de laatste jaren is het wel een bank voor jonge mensen geworden maar ik denk toch dat er niet veel extra's te halen valt uit deze sociale media. Anderzijds is deze community met blog en fora zeker een prima initiatief!
Blij te horen dat je deze community een goed initiatief vindt.

We hebben onlangs een onderzoek gehouden onder SNS-klanten en daaruit blijkt dat ook de oudere leeftijdsgroepen actief zijn op internet en social media! Meer informatie en de uitgebreide resultaten volgen snel op deze community.

Ook heeft Ferdy, die werkzaam is bij de SNS klantenservice een leuke anekdote over oudere klanten die de jongere generatie nog het 1 en ander over computer/internet kunnen leren. Zie Cursus Mijn SNS.

Groet Liz
Ik ben benieuwd!
Reputatie 4
Badge +1
Bij gebrek aan functionaliteit maar ff zo;

Begin 2011 wordt aan mijn SNS functionaliteit a la Yunoo toegevoegd!
Ook jouw idee om meer te doen met gebruikersprofielen (personaliseren van snsbank.nl) zit in ons denken. Zo tonen we nu al persoonlijk relevante berichten en aanbiedingen in mijn SNS en op de homepage. In de toekomst willen we de hele site stapsgewijs persoonlijker maken, zodat het echt jouw SNS Bank wordt.

Daarnaast wordt hard gewerkt om het beleggen en verzekeren gedeelte van mijn SNS beter in te richten. In 2011 wordt een uitgebreid beleggingsplatform toegevoegd en wordt het mogelijk om al je verzekeringen online te raadplegen, wijzigen en schade te melden.
Tevens zien we dat onze klanten steeds mobieler worden. Daarom verschijnt er eind 2010 een mobiele versie van mijn SNS, waarmee je overal toegang hebt tot je bankzaken!

Kijk dat zijn dingen die graag hoor, m.n. die Yunoo functionliteit en verbeteringen mbt beleggen. Dat maakt me weer wat enthousiaster om bij SNS te zitten en te blijven.

Jammer dat ik dit dan weer pas weken na de oorspronkelijke post zie 😉
Hier kwam ik toevallig langs: http://www.indenty.nl/nieuws/50-plussers-ontdekken-social-media.html

".. Wel is bekend dat 65% van de senioren internet gebruikt en bij de jongeren onder ons is dit 100%. Op het sociaal netwerk Hyves zijn er maar liefst 1,4 miljoen 50 plussers actief. Dit is bijna 13% van alle hyves gebruikers."
Blij dit te horen.

Alle nieuwe berichten (voor alle rubrieken) worden op de thuispagina weergegeven. Dus als je wilt weten wat er aan nieuwe discussies, blogs, vragen en nieuws opstaat, kun je ook altijd de homepage raadplegen.

Groet,
Liz
Ik zie er zelf geen meerwaarde in als SNS actief zal worden op Hyves, Facebook of andere netwerken. Dergelijke netwerken zijn heel geschikt voor (oppervlakkige) vriendschappelijke contacten, maar ik zal ze nooit gebruiken voor belangrijke, zakelijke en/of financi?le afhandelingen.

Extra functionaliteit op de SNS-site kan wel een meerwaarde zijn. Wel wil ik de absolute zekerheid dat gegevens, planningen, budgetten of wat ik daar dan op regel door NIEMAND behalve mijzelf kunnen worden ingezien. Het koppelen hiervan aan diensten, zoals waarschuwing bij budgetoverschrijdingm dient dan ook UITERST zorgvuldig te gebeuren, en iedere koppeling aan diensten van derden is wat mij betreft ontoelaatbaar. Het gaat om zeer persoonlijke gegevens, en daarvan wil ik gewoon absoluut zeker zijn dat deze ook persoonlijk blijven.

De allereerste uitbreiding dient de mogelijkheid te zijn langer dan anderhalf jaar terug in de betaalgeschiedenis te kunnen kijken. Minimaal 5 jaar terugkijken moet mogelijk zijn.

Een belangrijk punt van aandacht: zorg altijd eerst dat bestaande diensten zoveel mogelijk op orde zijn, voordat er nieuwe diensten bij worden bedacht.

Daarnaast: ik heb liever dat wordt ge?nvesteerd zodat toch een aantal basishandelingen weer aan de balie kunnen worden verricht, dan dat er allerlei nieuwe opties aan de website worden toegevoegd. Vergeet niet het deel van jullie klanten, vooral ouderen, dat geen gebruik maakt van allerlei internet-foefjes, maar gewoon persoonlijke service aan de balie wil.
Hoi Imzadi,

Dank voor je reactie.

Ik heb van Robert (Productmanager Betalen bij SNS Bank) gehoord dat een bank een bewaarplicht heeft en verplicht is gegevens gedurende lange tijd te bewaren. Je kunt deze informatie over transacties die je langer dan 16 maanden geleden hebt uitgevoerd opvragen. Daar zijn wel kosten verbonden.

Groet Liz

Steeds meer organisaties zijn actief op het terrein van Social Media. Ze zijn aanwezig op onder meer Hyves, Facebook en Twitter. SNS Bank is ook initiatieven in die richting aan het ontwikkelen. Vind jij het belangrijk dat SNS Bank aanwezig is op Social Media? Hoe zouden we Social Media volgens jou kunnen inzetten zodat het interessant voor je is? En als we het niet zouden doen, zou je het dan missen?

Vooral geen energie in steken. Binnen de bankwereld kun je op dit moment beter je pijlen richten op de klant is koning dan het onnodig koppelen van netwerken wat in mijn ogen niet meer als hype is die vanzelf weer overgaat en zeker niet bijdraagt aan een betere dienstverlening. Mijn bescheiden mening.

Overigens het koppelen van netwerken en bedrijven via sociale netwerken is oorspronkelijk ontstaan om steeds hoger te scoren in zoekmachines zoals Google (ja natuurlijk wordt e.e.a. anders gebracht). Nu de effecten daarvan steeds minder worden zijn een aantal van deze netwerken al op retour. Vroeger had je de startpagina de linkfarms de blogs en nu nog de profielen, hyves en twitterraars etc. Zodra men merkt dat de effecten op zoekmachines afneemt loopt men weg bij deze sociale media. Vervuiling en niet correcte gegevens blijven vaak achter. Ik zou zeggen hou het grit schoon.
Hoi a.nijborg,

Dank voor je reactie. Iemand anders die er misschien anders over denkt?

groet Liz
Reputatie 2
Badge +1
Ik denk dat social media hooguit interessant zijn voor de SNS bank zelf. Daarbij denk ik niet alleen aan reclame voor SNS producten en diensten, maar ook aan (illegaal?) antecedentenonderzoek naar klanten die bij de bank een lening, hypotheek of verzekering willen afsluiten. Een soort van aanvulling op de BKR toets.

Daarmee wil ik absoluut niet de suggestie wekken dat ik dit goedkeur, maar gelijkertijd vermoed ik dat dit al op grote schaal gebeurt (net als bij werkgevers die sollicitanten screenen via social media sites)...

Voor mijzelf zie ik geen enkele toegevoegde waarde in het feit dat SNS meedoet aan deze hype.

Stefan
Dank voor jullie reacties. Uit onderzoek is gebleken dat er vaak verwarring heerst over wat social media precies is. Misschien kunnen jullie aangeven wat jullie er precies onder verstaan? En waar behoort de SNS Community toe?

Liz
Reputatie 4
Badge +1
Twitter: gebruik voor melden van belangwekkend nieuws, eventueel met link naar persbericht

Facebook; tsja, lastige. Als je hier een site gaat maken waar mensen fan van kunnen worden moet je wel af en toe met zinnige updates/nieuwtjes komen danwel discussie items. Doe het goed of doe het niet.

Hyves: ik zou zeggen laat lekker zitten. Maar goed als je toch iemand gaat aannemen voor Social Media kan die dit er ook wel bij doen

Al met al, als je mee wilt met de hype doe het dan goed doordacht, anders is het zonde van het geld en de moeite en zet je jezelf waarschijnlijk ook nog voor schut

Ik zou het trouwens niet missen als SNS hier niets aan doet.

Ik vind deze community site echter wel een goed initiatief, nou nog afwachten of er ook wat met de feedback gedaan gaat worden
Social media zijn 'online media' waar meerdere partijen met elkaar in contact komen, en iets uitwisselen. 'De community' is dit forum? Dan behoort het vaak tot communities/ forums. Het is afhankelijk van welke indeling je erbij pakt; aangezien het een relatief nieuw gebied is is er nog geen standaard wat betreft categorisatie.
Dank voor je bijdrage. Ik vind het interessant om te horen wat jullie onder social media verstaan! Dus meer reacties welkom.

Liz
Reputatie 2
Badge +1
Goed punt. Ik ging er in mijn commentaar van uit dat met "social media" alleen de huidige "hypes" werden bedoeld zoals facebook, linkedin, hyves, twitter, etc..

De definitie van Jim is inderdaad beter, maar dat houdt in dat je ook zaken meeneemt zoals blogs, forums, en niet te vergeten: deze community. Daarmee moet ik mijn eerdere bijdrage in deze discussie nuanceren: een onderwerp-specifiek forum of discussiegroep kan wel degelijk toegevoegde waarde hebben. Uiteraard is deze toegevoegde waarde hoofdzakelijk afhankelijk van de bijdragen van de betrokkenen. In dit geval van de klanten en van de SNS bank!
Ik verwacht weinig van bestaande nieuwe zaken. Op dit moment zie ik niets wat voor mij een toegevoegde waarde heeft. Wel zie ik zeer grote gevaren met mijn privacy bij de huidige (nieuw media) mogelijkheden. Deze community lijkt mij ook van tijdelijke aard. Zo gauw de Bank en haar klanten meer op een lijn zitten, wordt de behoefte minder. Voor mij persoonlijk lijkt het mij ook van tijdelijke aard, even m'n ergenissen/wensen kwijt.

Iets in deze geest bij online bankieren ingebakken, kan ik me wel voorstellen. Ben je online zaken aan het regelen, dan kun je meteen vragen end. stellen en zeer snel geholpen worden (alsof je een filiaal binnen loopt). Of bijv. integratie van Skype (oid). Kun je meteen een medewerker spreken binnen je online zijn bij je bank.

Uiteindelijk heb ik mijn bank nodig als ik door de bank aangeboden diensten wil afnemen. Niet minder, maar ook niet meer. Een zakelijke verbinding dus. Met nieuwe (sociale) media wil je wat anders.

Groet,

Ben
Hoi Ben,

Het idee van de integratie met het online bankieren klinkt erg interessant. Ik kan me voorstellen dat er inderdaad in de (nabije) toekomst een soort communicatie komt die functioneert a la skype en die dan dus de telefonische diensten gaat aanvullen.

Dank voor je bijdrage.

Liz
Met je eens v.w.b de toegevoegde waarde. Een community (forum, blog) worden pas echt interessant als er onderlinge interactie en feedback is. Top dus jullie bijdragen!

Liz

Reageer