SNS

Spook binnensteden?

• 11 maart 2016
  • 7 Reacties
  • 1555 Keer bekeken

Badge +1
  • Oud SNS Medewerker
  • 928 reacties
Er lijkt geen einde aan te de reeks winkelfaillissementen te komen. Schoenenreus, Dixons, V&D; een kleine greep uit de lijst met namen die in 2015 faillissement hebben aangevraagd. Ook in 2016 hebben winkelketens, zoals Perry Sport en Aktiesport, het moeilijk.
De gevolgen voor de medewerkers van deze winkels zijn uiteraard het ergst, maar ook voor de binnensteden is dit een negatieve trend. Steeds meer panden staan leeg.
Hoewel ik zelf niet vaak in de binnenstad ben om te winkelen (lang leve webwinkels ;)), vind ik het toch wel een vreemd gezicht. Ik kan me dan ook geen binnenstad zonder winkels voorstellen.

Het is een beetje koffiedik kijken (maar dat mag in de koffiekamer); hoe zien jullie deze ontwikkelingen voor je?

7 reacties

Reputatie 3
Badge +1
Ik zie het als een nieuwe kans voor de lokale ondernemer die een paar decennia terug is weggeconcurreerd door diezelfde grote warenhuizen en megawinkels die nu zelf het onderspit delven t.o.v. de concurrentie van webwinkels.

Terug naar de gezellige winkels waar de lokale ondernemer met passie en hart voor het product elk van ons weer als speciale (unieke) klant behandelt. Dat levert meerwaarde voor mij als consument waar ik graag een eindje voor omloop en wat extra voor wil betalen (omdat ik het die ondernemer persoonlijk gun). In plaats van die mega warenhuizen, zullen de koffie-/kaas-/wijn- en andere speciaalzaken, kledingboetiekjes, restaurants en lunchrooms, etc. weer het straatbeeld in het centrum gaan domineren. Persoonlijk vind ik het een verbetering. Ook zullen dienstverlenende ondernemers zoals kappers, zonnestudio's, etc. weer terugverhuizen van de rand naar het midden van het centrum, waar voorheen de vierkante meter domweg te duur was geworden.

Het is natuurlijk supervervelend voor de mensen die nu zonder werk zitten, maar als een warenhuis alleen maar concurreert op prijs, houd je uiteindelijk weinig meerwaarde over als distributeur van producten. Dit zag je al jaren terug gebeuren met witgoed- en elektronicawinkels, maar dringt nu ook door tot andere marktsegmenten. Als prijs het belangrijkste is, dan kopen mensen - net als voor de industriële revolutie en de opkomst van retail - gewoon weer rechtstreeks bij de bron waar het product wordt gemaakt, waarmee je alle tussenschakels (distributie) elimineert. Ook in geval van 'Made in China'; het internet maakt kopen op internationale afstand gewoon mogelijk (eBay, AliExpress, Amazon, etc.). Uitzonderingen daargelaten, zijn de gepassioneerde klantmanagers in warenhuizen door de prijsdruk gereduceerd tot slecht betaalde kassières waar je het gewenste product (zonder advies) afrekent.
Simpel, steeds meer "koffietentjes" end. . Er zijn steeds meer terrassen te vinden lijkt mij.
Sinds ik in Duitsland woon, heb ik ontdekt dat er in Nederland bij heel veel zaken (dus niet alleen huizen prijzen, maar ook bijv. waarde diploma´s, kosten in winkels en restaurants, kwaliteit bij winkels, in gesprekken, lonen enz. enz. Kortom er is heeeel veel lucht, dure lucht in NL).
Het probleem wat er nu ook nog is, is dat het er op lijkt dat er veel starters zijn die Überhaubt geen goed uitgewerkt plan hebben. Men wil/moet bepaalde inkomsten hebben en aan de hand daarvan wordt dan een prijs bepaald. Dit lijkt mij, en met mij velen lijkt mij, de omgekeerde wereld. Ik hou van Italiaans ijs, ik kom al bolletjes (dus ook nog klein ook nog) van €1.50 tegen!!! Echte waanzin bij €3 á €4 de liter. En ze hebben ook nog eens geen Goudlaagje :(
Het wordt tijd dat men weer leert met beide benen op de grond te staan, oftewel "normaal" te doen! (waar ken ik dat van?).
Groet,
Ben 🆒
PS Ik winkel ook heel weinig in binnensteden
Badge +1
Hi Stefan en Ben,

Leuk dat jullie je visie delen 🙂. Ik zie dat knusse, persoonlijke en ambachtelijke wel zitten. Waar ik benieuwd naar ben, is of dit soort bedrijven de huurprijzen in de binnensteden kunnen betalen. Kortom; blijft er nog wat van hun winst over?
Waar ik benieuwd naar ben, is of dit soort bedrijven de huurprijzen in de binnensteden kunnen betalen. Kortom; blijft er nog wat van hun winst over?
Wat dacht je met die "beroemde" Hollandse lucht(en)? :$
Men moet eerst duizenden euro´s huur/pacht opbrengen, voordat je ook maar één cent hebt om je leveranciers, je personeel, jezelf, belastingen en verzekeringen, bank enz enz. kunt betalen. Winst moet natuurlijk ook nog, je wilt tenslotte "groter" worden (meer verdienen).
Tsja, het systeem lijkt dichtbij ineen storten. Winst maximalisatie is een doodlopende weg, je moet er vroegtijdig uit stappen.
Groet,
Ben 🆒
Ik denk dat binnensteden uiteindelijk een andere functie zullen gaan krijgen; meer horeca en belevenis, maar ook andere winkels.
Naast de kleine ondernemers waar Stefan het over heeft, zullen er nog steeds warenhuis achtige concepten blijven, maar ook kledingzaken etc. Ik denk alleen dat uiteindelijk minder fysiek verkocht wordt. Mensen gaan een dagje uit, kunnen passen, combineren en uiteindelijk laten maken; men past een bepaalde blouse bij bijv. H&M; de juiste maat wordt bepaald, knoopjes, kleur, afwerking kan zelf worden gekozen en via een webomgeving besteld... op naar een bakje koffie en morgen ligt er een pakketje in de bus...
Al zou het zomaar kunnen dat nog steeds hele volksstammen door de stad willen lopen; met geld smijten en uiteindelijk met enorme tassen vol aankopen naar huis willen gaan...geeft ook een lekker gevoel:P

Wel denk ik dat grote centra het van de regionale grijze muizen zullen gaan winnen.
Ik probeer zoveel mogelijk mijn inkopen in de regio te doen. Mijn dorp is nu nog behoorlijk leefbaar, dus ik wil mijn bijdrage daaraan ook wel leveren.
Dat betekent dat ik niet altijd voor het allergoedkoopste ga. Ik begrijp ook wel dat een fysieke winkel meer kosten met zich meebrengt.
Al moet het verschil wel redelijk blijven...
Ik wil in ieder geavl geen misbruik maken van fysieke winkels: dus daar advies vragen en zo, en vervolgens bij een goedkope webwinkel bestellen. Zo consequent wil ik toch proberen te blijven.
Badge +1
Gaaf om te lezen dat jullie bewust de afweging maken wat waar te kopen. Hopelijk volgt de rest van Nederland jullie voorbeeld 😉.

Reageer