SNS

Strategisch marketeer: wat houdt dat eigenlijk in?

• 20 september 2010
  • 0 Reacties
  • 11070 Keer bekeken

Wat brengt de toekomst ons. Dat is de vraag waar ik me bij SNS Bank veel mee bezig hou. Mijn functie is die van ?strategisch marketeer?. Vanuit marketingoogpunt volg ik langere termijn ontwikkelingen en ben ik bezig met beleid dat een brede impact heeft op de organisatie van SNS Bank. Als strategisch marketeer probeer ik trends te signaleren. Ik volg ontwikkelingen op demografisch, politiek, economisch en technologisch gebied en vertaal deze naar toekomstige behoeften van consumenten en kansen en bedreigingen voor SNS Bank. Dat is een hele mond vol. Laat ik een voorbeeld geven.

Het is nu 2010. Precies 65 jaar geleden is de tweede wereldoorlog opgehouden. Na de oorlog kwam de babyboom generatie, dat wil zeggen, er werden in een aantal jaren erg veel kinderen geboren. Dus? Tsja, die worden de komende jaren allemaal 65. En ze gaan dan de komende 3-5 jaar met z?n allen met pensioen. Die gaan er achter komen dat het pensioen niet altijd even hoog is als men ooit verwacht had. Kunnen we daar wat aan doen? Hoe kunnen we deze mensen helpen? Dat zijn het soort vragen waar ik me mee bezig hou. Om zo SNS Bank relevant voor haar klanten te houden. Nu en in de toekomst.

Bij die vertaalslag naar oplossingen voor onze klanten, ja, daar heb ik inzicht voor nodig in de zaken die bij onze klanten leven. Wat speelt er. Hoe kijken onze klanten tegen de wereld aan. Ik ben dus ook zeer benieuwd naar wat jullie eigen idee?n daarbij zijn. Ik lees hiervoor veel marktonderzoeken, artikelen en volg opiniestukken. Gelukkig biedt het internet een zeer ruime bron aan gegevens hiervoor.

Zelf ben ik getrouwd en vader van twee zoons. De oudste is al ?heel groot? met z?n 3,5 jaar. De jongste (1,5 jaar oud) is vooral erg eigenwijs en luistert nog niet zo goed. Zij zijn mede de reden voor mijn interesse naar de toekomst.

Hoe zal hun leven er uit zien straks? Als ze gaan studeren? Als ze beginnen met werken? Hoe zien hun financi?le behoeften er dan uit? Betalen ze dan nog steeds met contant geld? Komen ze nog wel in een bankfiliaal? Krijgen zij nog wel studiefinanciering? Bouwen ze nog wel AOW op? Zo zijn er legio vragen waar ik niet alleen zelf mee zit, maar waar veel mensen de komende jaren mee te maken gaan krijgen. Daar moeten antwoorden op komen. Of tenminste, moeten er oplossingen geboden worden om te anticiperen op wat komen kan.

0 reacties

Geen reactie

Reageer