SNS

Veilig bankieren: ken jij de termen?

• 24 april 2017
  • 25 Reacties
  • 10657 Keer bekeken

• Oud community manager
  • 67 reacties
Criminelen verzinnen steeds weer nieuwe trucjes. En ieder trucje brengt weer nieuwe woorden met zich mee.
Vaak zijn dat Engelse termen maar je hebt ook oer-Hollandse geldezels en babbeltrucs. Hoe goed ken jij de termen?

Welke van onderstaande termen heeft niets met veilig bankieren te maken?

25 reacties

Ik begrijp niet goed waarom er maar één antwoord wordt geaccepteerd. Zowel malware als social engineering kunnen desastreuze gevolgen hebben. Misschien Sharing is Caring ook, maar die term ken ik niet.
Koos is moet jouw interpretatie van de vraagstelling negeren.
Hoi Koos,

Je bent op de goede weg. Er is 1 antwoord dat niet met veilig bankieren te maken heeft. Kom je er zo uit?
Dank eRik19: inderdaad, ik heb de vraag volledig anders geïnterpreteerd. Dan kom je er nooit uit.
Ik zat dus op een compleet verkeerde weg, Wouter.
Dubieuze vraagstelling
Vooral een dubieuze uitslag!
Haha, kip en ei verhaal
We proberen rond internetbankieren de term dubieus juist uit te sluiten 🆒

Wat vinden jullie apart aan de uitslag?
Malware scoort heel laag.
Dat is zeker waar. Malware heeft te maken met veilig bankieren, daarom is dit niet het juiste antwoord.
Daar heb ik nu juist het dubieuze karakter van de vraagstelling gezien. Malware heeft in mijn ogen niets te maken met veilig bankieren, maar juist met oplichterij.
Een goede firewall kan er aan meehelpen dat onbekende verbindingen (of kwaadwillende software) tegen te houden. Middels social engineering probeert men de inloggegevens te achterhalen, bijvoorbeeld voor internetbankieren. Mogelijk kan hier malware voor gebruikt worden.

Sharing is Caring, is iets wat ik niet kan plaatsen in combinatie met veilig bankieren.
We proberen rond internetbankieren de term dubieus juist uit te sluiten 🆒

Wat vinden jullie apart aan de uitslag?

Dan minder dan 50% van de respondenten het goede antwoord geeft. Zou kunnen komen omdat de vraag lastig is gesteld: er zijn mensen die h'm verkeerd lezen. Maar ook goed mogelijk dat mensen gewoon te weinig kennis hebben. Daar gaat de investering in al die pagina's over veilig bankieren...
We nemen de feedback uit de poll zeker mee. Het aantal foute antwoorden is inderdaad hoog, voor SNS een goed leermoment.
Ik zou toch eerste eens een correcte vraag stellen.
Dat is geen zwaar verwijt, want ik vind de overgrote meerderheid van online vraagstellingen / enquetes van een ongelooflijk bedroevende kwaliteit, waarbij je dikwijls een verkeerd antwoord moet geven als je de intentie van de vraag eenmaal doorhebt.
Kennelijk is dat een extreem moeilijke tak van sport.
Ik zou toch eerste eens een correcte vraag stellen.
Verklaar u nader, wat is niet correct aan de gestelde vraag en hoe zou je het beter doen?
De vraag verwacht één correct antwoord, maar ik zie drie antwoorden die met veilig bankieren te maken hebben:
- malware: moet je proberen te voorkomen om veilig bankieren mogelijk te maken.
- social engineering: idem dito
- firewall: kan helpen om veilig te bankieren.
Hebben dus alle drie met veilig bankieren te maken, hetzij in positieve, hetzij in negatieve zin.
De vraag stelling is: Welke van onderstaande termen heeft niets met veilig bankieren te maken?
Er worden dus termen genoemd die iets met veilig bankieren te maken hebben. Maar één (Welke ... heeft niets) is niet gerelateerd aan veilig bankieren.
Maar zoals je opmerkte, de termen hebben eerder met mogelijk compromitteren van veilig internetbankieren te maken. Gezien het feit dat je hier de mist ingaat als trouwe lezer op die forum, geeft het aan dat de vraagstelling niet helder genoeg is voor een enquête.
Dat is de andere benadering:
Zowel malware als social engineering zitten in de onveilige hoek. Met die benadering zijn er zo al twee antwoorden.Deze benadering was ook mijn eerste insteek en de aanleiding voor mijn eerste reactie op dit topic.
Hoe je de vraag ook leest, er blijft altijd ruimte voor meer interpretaties.
Als je "mijn" twee interpretaties samenvoegt, blijft er inderdaad maar één antwoord over. En dat is de enige term die ik niet kende. Misschien toch geruststellend voor SNS.
Maar dit alles maakt het moeilijk om conclusies te trekken uit de antwoorden.

Voorbeeld:
In een kieskompas voor de laatste verkiezingen werd de vraag gesteld of ik de maximum snelheid van 130 km/u zou willen verlaten. Als ik zeg ja, omdat ik 160 wil kunnen rijden, word ik waarschijnlijk richting VVD gestuurd, maar met hetzelfde antwoord met de bedoeling om terug te gaan naar 100 of 120 kom ik bij GroenLinks terecht, vermoed ik. Kortom:de motivatie is soms veel belangrijker dan het antwoord.
Reputatie 4
Badge +1
De vraagstelling is inderdaad op twee manieren op te vatten.

Uit de antwoorden werd echter duidelijk welk antwoord gezocht wordt. Ik heb op de 3e (Sharing is Caring) gestemd. Echter moet je natuurlijk niet je wachtwoorden gaan 'sharen'... 😉
En je moet ook nog eens de inhoud van die 4 begrippen kennen.
En ook ik ben de mening toegedaan dat vraagstellingen in het algemeen duidelijker kunnen.
Een inleiding houden is leuk, maar dan moet ie wel to the point zijn en dus relevant voor de vraagstelling. Wat is trouwens de 'uitslag' van de poll? Of zie ik die alleen als ik stem? Ik zal eens een keertje stemmen. Wordt vervolgd.
Juist, je ziet het dus als je gestemd hebt. 38 stemmen, wouw, daar kun je conclusies uit trekken, zou ik zo zeggen........
Ik ga mijn slogan nu eer aan doen.:)
waarom is het mogelijk een van de antwoorden aan te kruisen? Malware (=spam), sharing is caring (betekent dat je je pincodes etc aan iemand overdraagt) en social engineering (open communicatie) zijn niet veilig i.r.t. veilig internet bankieren?
Firewall is het enige wat goed is als het gaat om veiligheid irt internet bankieren (overigens ook voor heel jouw systeem - firewall moet je tegen mallware en andere virussen beschermen)
Goedemorgen btuj,

Welkom op de community. Er is 1 antwoord goed, daarom kun je kiezen voor 1 van de 4 termen. Voor welke ga je?

Daarnaast ben ik benieuwd wie je bent en wat je doet. In de Koffiekamer stellen de community leden zichzelf voor. In dit topic Het SNS Team stelt zich voor maak je kennis met het moderatieteam. Zo lees je meer over mij en mijn collega's. Veel leesplezier 🙂
@btuj, de vraag is niet wat goed is in relatie met veilig internet bankieren. De vraagstelling is welk begrip NIETS met veilig bankieren te maken heeft.Bij 'Sharing is Caring' hoort denk ik, een ander begrip dan het delen van je pincode. Ik kwam deze uitleg tegen: "Sharing is caring" is iets wat iemand al snel roept bij het plaatsen van informatie in de hoop deze te verspreiden onder eigen vrienden/volgers. Die lijkt mij beter te passen. Dus lijkt dit begrip het antwoord te zijn op de vraagstelling.

Reageer