SNS

Verkiezingen 18 maart 2015

• 18 maart 2015
  • 12 Reacties
  • 677 Keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1
Vandaag zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten en de Waterschappen. Wie gaat er stemmen en waarom wel/niet?

Ga je stemmen vandaag?

12 reacties

Vandaag zijn er verkiezingen voor de Provinciale Staten en de Waterschappen. Wie gaat er stemmen en waarom wel/niet?

Heel simpel als je niet stemt moet je ook de (politieke) bestuurders niet aanvallen op hun daden. Je had tenslotte inspraak hoe weinig het dan ook mag zijn.
Bij mij in de hele familie is het al vanaf de stemmogelijkheid gebruikelijk om te gaan stemmen. En als je niet kan dan gebruiken we de machtigingen.
Zelfs toen mijn zus en zwager in het buitenland woonden regelden zij de machtigingen.
Dus óf stemmen, óf mond dicht houden. HAHA

Geen politici die gaan regeren aanvallen omdat zij om een coalitie mogelijk te maken een compromis moeten sluiten met andere partijen. Dat is inherent aan het aantal partijen daar moeten we wat aan doen.

Wel proberen de bestuurlagen in te perken. Maar daar helpt het wel of niet stemmen niet bij.
Wat mij betreft mag de eerste kamer helemaal verdwijnen. Deze extra laag is uiterst belemmerend.

Wel of niet stemmen is ook niet de oplossing voor bovenstaande punten want geen enkele partij heeft dit soort vereenvoudigingen in het programma staan.

We zien elkaar rond het rode potlood. En graag respect voor het stembureau als je ziet wat deze mensen voor een dag maken! Begroet ze of neem een appeltaartje voor ze mee.
Ben het met Carel in grote lijnen eens. Alleen t.a.v. de Eerste Kamer in het geheel niet. Belangrijk dat dit er is, alleen moeten/mogen ze niet meestemmen met de waan van de politieke dag. De politiek wordt te veel gedreven door korte termijn (herverkiezing) en dat is natuurlijk heel menselijk tegenwoordig (We hebben niet voor niets overal verkeersdrempels). Maar een orgaan dat ook lange termijn in de gaten houdt en af en toe ergens een stok tussen steekt vind ik prima.

@Carel,
Dat van die spiering is niet zo erg ...
Hm slechts 5 reacties. Als dit de opkomst landelijk wordt vandaag. :mad:
Badge +1
We kennen in Nederland al veel bestuurslagen:
- gemeenteraad
- regionaal: gemeenschappelijke regeling tussen 2 ef meer gemeentes (indirecte democratie)
- waterschappen
- provinciale staten en (indirect gekozen) de eerste kamer
- tweede kamer
- europees parlement

Dat mag best een beetje minder wat mij betreft. Dus ik ben het met Carel eens. De democratie hoort geen baantjesmachine te zijn voor politici.

Groeten,
Stefan

PS.: de eerste kamer is een relikwie uit de tijd dat Belgie nog bij Nederland hoorde en eigenlijk overbodig na de afsplitsing...
PS2.: ik moet de eerste bestuurslaag nog tegenkomen die besluit zichzelf op te heffen (helaas).
PS3.: gelukkig zijn de deelraden afgeschaft (toch?)
PS4.: ik ga uiteraard wel stemmen
Voor m’n werk gestemd voor de Provinciale Staten en het Hoogheemraadschap 🙂.
Hoewel het Hoogheemraadschap een van de oudste instituties is, vind ik eigenlijk dat het bestuur geen politieke kleur hoort te hebben.
Voor m’n werk gestemd voor de Provinciale Staten en het Hoogheemraadschap 🙂.
Hoewel het Hoogheemraadschap een van de oudste instituties is, vind ik eigenlijk dat het bestuur geen politieke kleur hoort te hebben.

Kirsty, volledig mee eens. Eigenlijk net als Ondernemingsraden bij bedrijven. Die moeten samengesteld zijn uit personeelsleden met inhoudelijke kwaliteit en niet volgens een verdeelsleutel van vakbonden, die overleg voeren met de bestuurder.
Er moet een duidelijk onderscheid zijn tussen onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden, Bedrijf met Vakbonden, en toezicht en inspraak volgens de wet OR.
Klopt Carel!
Voor de geïnteresseerde lezers: https://www.hhnk.nl/portaal/overzicht-standpunten_41451/.

Uit deze partijen mocht ik kiezen. Kort door de bocht willen ze allemaal niet dat de dijken doorbreken (wie wel?) en schoon drinkwater. De een benadrukt efficiëntie, de ander duurzaamheid.
Volgens mij liggen de meningen erg bij elkaar.

Nog een puntje van ‘verwondering’: een aparte 50Plus partij.
Welke 50+ belangen worden extra behartigd? Zijn die zo anders dan mijn (20-er) belangen 😉?

Wat leven we toch ik een mooi land 😃.
Ik heb de pol maar niet ingevuld; ik ga niet stemmen omdat ik niet mag stemmen (in het buitenland mag je alleen voor de 2e kamer stemmen).
Schaf zo snel mogelijk het "elkaar aan een baantje helpen af". Begin met Weekers svp!
En dan de waterschappen weg. In Twente hadden ze bonje met een afvalverwerker. Men heeft door gesteggeld totdat de burger (ik meen) €35 per jaar extra voor dat procederen moest betalen. Weg met die mannetjesputters!
Het moeten "vak organisaties" zijn, die onder politieke verantwoordelijkheid vallen.
Groet,
Ben 🆒
Klopt Carel!
Voor de geïnteresseerde lezers: https://www.hhnk.nl/portaal/overzicht-standpunten_41451/.

Uit deze partijen mocht ik kiezen. Kort door de bocht willen ze allemaal niet dat de dijken doorbreken (wie wel?) en schoon drinkwater. De een benadrukt efficiëntie, de ander duurzaamheid.
Volgens mij liggen de meningen erg bij elkaar.

Nog een puntje van ‘verwondering’: een aparte 50Plus partij.
Welke 50+ belangen worden extra behartigd? Zijn die zo anders dan mijn (20-er) belangen 😉?

Wat leven we toch ik een mooi land 😃.

Ja hoe meer partijen hoe minder men zich onderscheidt. En als het dan tot een samenwerking komt dan is het evident dat er compromissen gesloten moeten worden. Wat blijft er dan nog over van het onderscheid? En jouw belangen zijn minstens hetgeen onze belangen zijn. En dat is maar goed ook. We hebben en gaan er nog steeds alle energie in stoppen. Mogen we er dan wat van zien?
Zoals gebruikelijk heb ik weer op beide biljetten een vrouw aangekruist. Want er moeten veel meer vrouwen op bestuurlijke stoelen komen.
Zoals gebruikelijk heb ik weer op beide biljetten een vrouw aangekruist. Want er moeten veel meer vrouwen op bestuurlijke stoelen komen.

Thats the spirit!
Doe ik ook graag / altijd. Probleem daarbij is soms om een "echte" vrouw te vinden en geen "man" kopie.
Groet,
Ben 🆒
Ja hoe meer partijen hoe minder men zich onderscheidt.
....

Maar ik zou ook geen Amerikaanse toestanden willen. Als door verplichte samenwerking alle partijen op elkaar gaan lijken, dan krijg je een heel democratisch systeem, want alle/veel belangen worden tot op zekere hoogte meegewogen. Ons democratisch systeem lijkt echter steeds meer te verworden tot belangenbehartiging en de grootste groep kan het meeste doordrukken. Naar mijn mening moet een democratie juist er zijn voor allen die daar onderdeel van uitmaken; bestuurlijk gaat het niet om de macht van de grootste/sterkste maar om verantwoordelijkheid dragen voor iedereen.

Kijk daarom stem ik op vrouwen, vooral die ik ken en waarvan ik weet dat hun gezin goed loopt. Eigenlijk heb je niet zo veel aan mannen in een bestuurlijke context (te veel narcisme).

P.S.
Eén PS dan in deze maand: Eva waar blijf je, we hebben je nodig!

P.S.
Eén PS dan in deze maand: Eva waar blijf je, we hebben je nodig!

Ik mis haar ook al een tijdje. 
Ik zal even met je mee roepen (alhoewel ik alleen maar verder weg zit).
Eva, waar ben je?
Groet,
Ben 🆒
PS Ze leest gelukkig nog wel mee!

Reageer