SNS

Verkocht aan de hoogste bieder

• 23 juni 2017
  • 18 Reacties
  • 7421 Keer bekeken

De laatste tijd oriënteer ik me wat meer op de woningmarkt in Utrecht en Groningen. Het zijn 2 geliefde steden voor kopers, want de mooie plekjes zijn vaak binnen enkele dagen verkocht met verkoopprijzen die over de kop gaan. Het is dus een interessante markt om te verkopen en met de lage hypotheekrentes staan er genoeg kopers klaar. Deze week zag ik dit artikel en het verbaasde me dan ook niets dat er meer woningen verkocht zijn vorige maand. Opvallend: in Limburg was de grootste stijging te zien. Denken jullie dat steden zo populair blijven of trekken we ons binnenkort weer terug de provincie in?

18 reacties

Reputatie 4
Badge +1
Urbanisatie is voorlopig de trend. Ligt ook een beetje aan de leeftijdscategorie maar over het geheel genomen zeker.

De woningmarkt in de Randstad is compleet gestoord. Succes ermee!
Zeg maar gerust dat de woningmarkt de gelijkenis vertoont van een luchtbel , die op zekere tijd leegloopt.
Het lijkt er inderdaad op dat we zo snel mogelijk weer een huizenbubbel ingaan. Urbanisatie is inderdaad - wereldwijd zelfs - een trend.
Mijn zoon was in Haarlem net op tijd als starter.

Wat mij vooral verbaast is dat je zegt:
of trekken we ons binnenkort weer terug de provincie in?
Terugtrekken klinkt als "een nederlaag accepteren". Nog afgezien van een kennelijke bijbetekenis van provincie.....
Zelfs de overheid is geneigd het buitengebied niet meer mee te ontwikkelen. De randstedelijke organisaties vinden het bijvoorbeeld niet de moeite waard om daar te zorgen voor fatsoenlijke infrastructuur in de zin van kabel of glasvezel. De scheiding tussen steden en "provincie" wordt zo ook in de hand gewerkt.
Dat lijkt me absoluut geen nederlaag en zo is het niet bedoeld, Koos. Zelf kom ik uit een dorp en ik krijg een warm gevoel als ik terugdenk aan mijn jeugd daar. Het is mij nog onbekend waar mijn kinderen ooit zullen opgroeien.
Gelukkig maar.
Toch is het niet slecht dat men naar de steden trekt. Blijft het hier lekker rustig. Actie opzoeken is makkelijk genoeg. 😃
Na een wild leven in de stad kan je altijd nog https://www.omroepmax.nl/droomhuisgezocht/ hier terecht 😃
Hoi BLAKKER,

Welkom op de community.

Dat is zeker een mooie optie. Het lijkt me heerlijk om ooit nog in het buitenland te wonen.

Om wegwijs te worden lees je het topic Welkom op de community door. In de Koffiekamer kom je meer te weten over andere leden en stel je jezelf voor.
Hallo Irene..ik kom oorspronkelijk uit een (wat) kleiner dorp. Ik heb er altijd met plezier gewoond en had eigenlijk niks te klagen. Nu woon ik in een grotere stad en hoor je mij ook niet klagen. In een klein dorp is alles overzichtelijk en het meeste is er eigenlijk wel. Het is er compact en je hoeft niet bijster ver te reizen. Misschien dat sommige business zullen we maar zeggen meer in de steden zit, maar ik denk dat er eigenlijk geen touw aan vast te knopen is waar mensen zullen gaan wonen. Uiteraard, wanneer je de totale wetenschap erop loslaat zal er wel een bepaalde formule zijn, maar ik denk niet dat deze formule 1,2,3 uit de mouw geschud kan worden omdat hij ernorm aan verandering onderhevig is. Ik heb hier bijv. ook vrienden in de grote stad die in een aangelegen dorp gaan wonen vanwege kinderen e.d.

Overigens, wel heel leuk dat je een huis wilt kopen. Ikzelf denk dat ik dit misschien te vroeg en te impulsief heb gedaan. Ik raad je aan om goed je tijd te nemen. Ik had toen een vriendin en ja, gewoonweg niet zo heel goed nagedacht over de gevolgen. Het tekenen van het contract was zo gebeurd. Achteraf niet zo heel erg veel spijt van gehad, maar mij simpelweg niet gerealiseerd op 22 jarige leeftijd dat ik er zo aan vast zou zitten.

Maarja, das nu allemaal gebeurd. Ik ben mijn woning aan het aflossen, maar in die straat is de gem. verkoopprijs veel lager als wat ik nu voor'n hypotheek heb.

Succes in ieder geval. Ga je alleen wonen of met je vriendje? Groetjes en een fijne dag.
Hoi Sjaakie93,

Waarom ben je van een dorp naar de stad verhuisd? Ik heb die stap 6 jaar geleden gemaakt in verband met mijn studie. Groningen is dé studentenstad, zoals je waarschijnlijk wel weet. In mijn omgeving zie ik ook meer stellen in dorpen settelen zodra het onderwerp 'kinderen' aan bod komt. Daarom durf ik nu nog geen uitspraken te doen over welke plaatsen ik nog ga bewonen.

Was je eerste woning een impulsieve aankoop omdat je graag wilde samenwonen? Ik wil inderdaad samenwonen, maar ben me bewust van de risico's. Ik krijg er via Webcare elke dag mee te maken. Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik dit het beste kan aanpakken. De huizenprijzen in Utrecht zijn hoger dan in Groningen, dat is een factor die meespeelt. Het mooiste scenario zou voor mij zijn dat we het op 1 naam kopen. Heb je nog tips voor me? Groetjes terug 🙂
Goedemorgen Irene,

Het was inderdaad een impulsaankoop (stom he) en ik was erg naief in die tijd. Maarja allemaal achteraf praten..nu is het dus zorg dragen om de woning goed af te lossen e.d.

Ik zou het zeker op 1 naam kopen..dat is punt 1 daarnaast zou ik vragen of je enkele dagen in de woning kan slapen om de buurt te leren kennen. Goed afdingen op zaken die kapot zijn, rapport aanvragen.

Ik vind de buurt heel belangrijk. Dat zou voor mij haast doorslaggevend zijn bij het kopen van een nieuwe woning, dus ik geef je die dan ook als tip mee.

Daar "moet je het straks mee doen" en als de buren de hele dag teringherrie draaien kan je in de grootste problemen komen.

Leuk dat je gaat samenwonen. Overigens..niet alle mensen met 1 kind of meer verhuizen naar het platteland..de stad is ook prima..vind ik
De uitspraak 'liefde maakt blind' is niet uit de lucht komen vallen, soms maken we gekke beslissingen. Ik vind het niet stom hoor, juist heel menselijk.

Wat een mooie tip om te slapen in een huis. Een tijd geleden zag ik in het nieuws dat het steeds vaker wordt aangeboden. Dan kun je het huis 'voelen', maar ook veel praktische zaken ontdekken. Daarnaast ben ik ook gevoelig voor de sfeer in de buurt, het moet me een veilig gevoel geven. Heb je dit gedaan voordat je je huidige woning kocht? Overigens ben ik nog nieuwsgierig: heb je plannen om ooit terug te verhuizen naar een dorp?
Heel vaak wordt verwezen naar de drie belangrijkste aspecten bij de keuze van woning:
no 1: locatie
no 2: locatie en
no 3: locatie.
Een huis kun je (tot op zekere hoogte) veranderen, de locatie niet.

Misschien overbodig: steek niet onredelijk in met afdingen. Wij hebben ooit een woning NIET verkocht aan een bieder, terwijl vraag en aanbod nog maar 1000 gulden (!) uit elkaar lagen. De bieder had ons zodanig het bloed onder de nagels gehaald, dat we het hem niet meer gunden. Woedend was-ie, maar daar moesten we alleen om lachen.
Daar wordt vaak over gesproken als de 3 L-en van de vastgoedwereld: locatie, locatie, locatie. Uit je verhaal maak ik op dat emotie ook een rol speelt bij het gunnen van een huis. Een huis wordt vaak met een vraagprijs of een vanaf-prijs aangeboden. Dan spelen de hoogte van het (openings)bod, aanvullende voorwaarden en de gunfactor inderdaad een rol. Fijn dat jullie smakelijk hebben gelachen 😉
Badge +1
Gelukkig dat mensen niet voor het hoogste bod gaan. Recent nog meegemaakt dan jong koppel een appartement wilde kopen, ze werden telkens afgetroefd, maar vorige week werd hun de koop gegund omdat de verkoper zijn appartement niet aan een 'investeerder' (kamerverhuur oid) kwijt wilde maar aan een 'gewone' bewoners.
Ook bij vertrek uit je eigen omgeving is enige verantwoordelijkheid naar de achterblijvers op zijn plaats.
Heb je dit gedaan voordat je je huidige woning kocht? Overigens ben ik nog nieuwsgierig: heb je plannen om ooit terug te verhuizen naar een dorp?

Nee, beste Irene, dit heb ik niet gedaan. Achteraf was dat dus een gok van zo'n 90%..gelukkig goede buren aan de zijkant en onder..heb ik het heel veel jaar erg goed mee kunnen vinden.

Ik ga niet (ik zeg niet nooit) meer verhuizen naar een dorp. Ik vind het hier in Tilburg wel leuk.

Ik ben van mening dat sommige mensen eindeloos kunnen zoeken naar "geluk". Wanneer ze bijv. aan het daten zijn heeft hij/zij dit/dat niet en zo gaat het zowat door totdat ze bijna dood zijn. Ik probeer zelf niet meer langer op die manier te "streven" naar geluk of "perfectie" omdat ik denk dat je dat niet kan vinden op die manier. Daarvoor heeft het voor mij geen zin meer om te zeggen "wat als". Soms kan ik alles vervloeken en soms heb ik gewoon een hele goede dag met heel veel geluk.

Ik heb ooit met mijn vriendin gehad over een pil die je dagelijks supergeluk zou geven..wat als die er zou zijn??!! Daar zou ik wel wanten mee weten, echter je hoofd is niet "gemaakt" volgens haar op een constant geluksgevoel. Het zwakt af naarmate de stofjes weer eens op zijn helaas. Je zou jezelf waarschijnlijk kappotmaken met een constante gelukspil.

Anyway, hier in Tilburg is het prima voor mij. Mijn dochtertje is heel kostbaar, een klein zieltje wat soms rondloopt in de achtertuin met lekker weer en wat er eerst nooit was is er nu wel. Ik zou voor haar door het vuur lopen en proberen de rest van mijn energie die mijn leven nog biedt ook in haar te steken.

Ik vind het dorp niet zo geweldig omdat ik mij behoorlijk snel aan mensen ga irriteren. Dezelfde gezichten..oudere mensen. Ik vind diversiteit (op een normale manier) een fijne manier om mijzelf door de mensen te bewegen. Tilburg is heel divers, maar soms heb ik wel moeite om rond middernacht over straat te fietsen met groepen jongeren die hard brullen en (zowat) over de fietspaden heen kruipen. Ik kan zelf ontzettend moeilijk tegen (enige) vorm van intimidatie en machogedoe door groepen helaas. Daar voel ik me echt nietig door..daarom vind ik het dan ook fijner om overdag gewoon even met mijn dochter naar de supermarkt te gaan die in de buurt zit en even eruit te gaan zonder al die toestanden.
Wat een prachtige toelichting. We streven allemaal naar geluk, maar wanneer is het genoeg? Mooi dat je er zo over na hebt gedacht. Volgens mij is het genieten van al het moois om je heen veel belangrijker dan het streven naar iets beters. Je dochter is voor jou een voorbeeld daarvan en ik doe dat samen met mijn vriend door samen te reizen en de wereld te verkennen.

Elk dorp en elke stad heeft zijn voor- en nadelen. De locatie in de woonplaats maakt ook verschil. In mijn stad merk ik weinig van intimidatie en machogedrag, in het dorp had ik hier meer last van. Zo zie je maar weer dat iedereen een eigen beleving heeft.

Bedankt voor het delen van dit persoonlijke en leuke ervaring, Sjaakie. Fijn om je zo beter te leren kennen 🙂
........... Het mooiste scenario zou voor mij zijn dat we het op 1 naam kopen. Heb je nog tips voor me? .....
Denk goed na over een eventuele 'scheiding'. Regel die zaken van tevoren. En, ik kwam dit artikel tegen, waarin ingegaan wordt op het daadwerkelijke eigendom na een scheiding.
Succes 🙂
Dankjewel voor de tip, Blacktomcat 🙂

Reageer