SNS

Voorlopige WOZ-waarde

• 13 oktober 2016
  • 17 Reacties
  • 3639 Keer bekeken

Afgelopen maand lag er een brief van de gemeente Groningen op mijn deurmat. Ik kan voortaan mijn voorlopige WOZ-waarde van tevoren inzien en bezwaar maken als ik niet akkoord ga. Dit is een nieuwe actie, waarmee de gemeente wil laten zien dat bewoners invloed kunnen uitoefenen op het beheren van hun gegevens.
Ik woon pas 2 jaar in mijn huidige woning en was meer nieuwsgierig naar de opbouw van de waarde en de groei, dan dat ik van plan was om bezwaar te maken. Zo gezegd, zo gedaan.

De waarde van de woning is gestegen. Begrijpelijk, maar jammer voor mij, want je moet er immers belastingen over betalen. Daarna kwam ik in een spinnenweb terecht van informatie over de oppervlaktes, inrichting en het onderhoud. De schaal liep van ‘ouderwets’, via ‘modern’ naar ‘luxe’. Dat is natuurlijk op verschillende manieren te interpreteren.
Is het in jouw gemeente ook mogelijk om de voorlopige WOZ-waarde te bekijken en heb je dit al gedaan?

17 reacties

Hoi Irene ,
Dat is wel een goede actie van de gemeente Groningen. In mijn gemeente Heerhugowaard valt in de loop van het jaar de aanslag op de deurmat , met een uitleg over referentiewoningen e.d. en waar je deze informatie vinden kunt.
Bezwaar maken kan dus alleen achteraf volgens een vastgestelde procedure.
In jouw gemeente kan de bewoner zich dus alvast een beeld vormen of de toekomstige aanslag redelijk is of niet , en zich daarop oriënteren. Zo kun je alvast nadenken of bezwaar maken zinvol is of niet.
Groet , Axasjaak
Hoi Axasjaak,

Het is inderdaad een goede actie. De openheid van zaken bevalt mij goed. Het is wel een technisch verhaal waar je in terechtkomt als je wil weten hoe de WOZ-waarde wordt bepaald. Krijg je in de loop van het jaar ook de specificatie van de opbouw op papier?
Hoi Irene ,
Zo ongeveer februari ontvangt men een aanslagbiljet waarop de WOZ beschikking vermeld staat. Er zit dan wel een bijsluiter bij over de bezwaarprocedure en globaal hoe de gegevens gevonden kunnen worden op grond waarvan het bedrag bepaald is.
Mijn gemeente kan dus een voorbeeld nemen aan de procedure in Groningen, een specificatie van de opbouw van het vastgestelde bedrag vind je dus niet zomaar , als die al bestaat.
Groet , Axasjaak
Vorig jaar vond er een pilot plaats in bepaalde wijken en nu is het in de hele gemeente mogelijk. Waarschijnlijk duurt het niet lang meer voordat dit landelijk wordt doorgetrokken. Het is leuk om te zien hoe je huis wordt beoordeeld.
Er gaat niets boven ..... :$
.
Juist
.

.
Groet,
Ben 🆒
Helemaal eens, Ben 🙂
Helemaal eens, Ben :)
Och, nog eentje dan....

.
SPROAKWOTTER (facebook)
.
Groet,
Ben 🆒
Irene ,
Ik ben blij dat BigBen zo trots op Groningen is.
En dan te bedenken dat Groningen oorspronkelijk bij Friesland hoorde.........
Je schrijft dat de WOZ waarde van je woning gestegen is en dat je daar belasting over betaalt.
Voor de inkomstenbelasting kun je dat minimaliseren door je hypotheek geheel of bijna gedeeltelijk af te lossen.
Er wordt dan een aftrek toegepast vanwege geen of geringe aftrek hypotheekrente.
Prettig weekend in het mooie Groningen !
Groet , Axasjaak
Zo Axasjaak stel dat je nog jong bent dan moet je voor de besparing die je oppert wel heel veel geld neertellen :P

Interessant om te horen dat Groningen ook nog kijkt naar de 'staat'. Ik dacht dat bij ons alleen naar inhoud en tuinoppervlak werd gekeken. Daardoor kan het zijn dat verouderde (grote) huizen een WOZ waarde hebben die aanzienlijk hoger ligt dan de marktwaarde.

Op zicht goed idee wat ze in groningen doen.
Allen: hier een link waar je van een aantal gemeenten de WOZ-waarde kunt bekijken van alle woningen. Zakelijke panden kun je wel aanklikken, maar de WOZ-waarde ervan is niet openbaar. Uiteraard hoort de staat van het huis medebepalend te zijn voor de WOZ-waarde. Dat kun je ook aangeven in je bezwaar tegen de hoogte; tenminste, als je vind dat je huis in een veel slechtere staat verkeert dan vergelijkbare huizen met een vergelijkbare WOZ-waarde).

https://www.wozwaardeloket.nl/
Dank je wel , Blacktomcat , voor deze uiterst nuttige link.
Groet , Axasjaak
Daar gaat het inderdaad om, Blacktomcat. Ze beoordelen het onderhoud binnen- en buitenshuis en de inrichting van je badkamer en keuken.
Kan ik je verder nog ergens mee helpen aangaande de WOZ?
Ja, graag zelfs. Hoe beoordeel je de staat van onderhoud? Is dat 'nattevingerwerk'?
Ja. Ik zou via de eerder genoemde link (https://www.wozwaardeloket.nl/) de waarde van vergelijkbare woningen opzoeken. Als je dan nog steeds vindt dat jouw woning te hoog is ingeschat, zou je bezwaar kunnen maken. Als mogelijk argument haal je dan aan dat jouw woning slechter is onderhouden/meer achterstallig onderhoud heeft dan die andere woningen. In je bezwaar kun je aangeven wat jij vindt dat jouw woning dan wel waard is. En dan moet je je net zo opstellen als wanneer je een auto inruilt voor een nieuwe(re) en de verkoper aan je vraag wat jij vindt dat je auto waard is. Dan geef je natuurlijk een hogere waarde op dan de andere kant verwacht. Bij je woning geef je dan juist een lagere waarde op; probeer wel enigszins reëel te blijven. Er bestaat dan een grote kans dat ofwel je bezwaar wordt afgewezen ofwel dat er een 'inspecteur/taxateur' komt om je woning te bekijken. Er zijn meerdere redenen te bedenken waarom jouw woning minder waard is. Bijvoorbeeld omdat je woning naast of tegenover een hondenuitlaatplek ligt; drugsoverlast in de buurt; meer dan gemiddeld verkeerslawaai of last van fijn stof. Bedenk maar wat jouw woongenot aantast in vergelijking met die andere woningen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Dat is een goede tip. De schilder is al bij verschillende buren geweest, behalve bij mij. En wat een mooie vergelijking, je hebt helemaal gelijk.
.......... je hebt helemaal gelijk.
Weet ik!! 😉

Reageer