SNS

Wat check jij (te) vaak?

• 23 maart 2017
  • 31 Reacties
  • 13152 Keer bekeken

• Oud community manager
  • 67 reacties
Even je saldo checken. Op Buienradar kijken of het droog blijft. En op weg naar huis je social media doorlopen. We checken wat af op een dag. Uit onderzoek dat PanelWizard in opdracht van SNS deed, blijkt dat we gemiddeld een maand per jaar kwijt zijn aan checken. Maar waarom doen we dat en wat levert het ons eigenlijk op?

We zijn benieuwd naar jouw checks.

Wil je alle resultaten weten van ons onderzoek en inzicht krijgen in de checks die je wel iets opleveren? Lees dan dit topic: https://forum.snsbank.nl/sns-nieuws-99/check-gek-11057

Kies hieronder de check die jij (te) vaak doet

31 reacties

Waarbij (voor mij) de SNS community niet te versmaden is, minimaal al gauw 30min. per dag, uitlopend tot soms dik over een uur (of soms nog meer) :)
Scheck!
Groet,
Ben 🆒
Daar kun je nooit teveel tijd aan besteden, Ben. We zijn blij met de tijd die je in onze community steekt 🙂
Ik kijk eerst wat er aan post is binnen gekomen en lees de diverse kranten AD, Telegraaf, De Groene Amsterdammer, 1Limburg en stuur die vervolgens weer door naar mensen buiten Nederland, zodat ze het Nederlands kunnen leren of niet vergeten. Als ik na Facebook ga, kom ik de eerste uren er niet meer van af. Dan bezoek ik nog de veilinghuizen catawiki en delcampe of er nieuwe oude kaarten zijn gekomen, die ik leen en weer ga zetten op Facebook voor de hobby.
Nieuws: digitale Volkskrant, papieren Stentor, nu.nl.
Indien van belang voor mijn geplande activiteiten: buienradar of weeronline.
Directe contacten: telefoon en Skype.

Echt checken: antwoordapparaat, fysieke brievenbus en email.
Op SNS kom ik voornamelijk door attenderingsmails.Ook mijn saldo check ik doorgaans 1 keer per maand (ook meestal door een saldo-attentie).
Het meest fanatiek check ik de laatste weken gegevens rond mijn stroomverbruik en -levering. Maar dat is nieuwigheid: ik beschik sinds een maand over zonnepanelen, dus dat volg ik nauwgezet.

Inderdaad, geen Facebook, Twitter of soortgelijks. Mijn ervaringen op Facebook waren dermate negatief dat ik er vrijwel mee gestopt ben.
check vaak saldo zien hoe ik ervoor staverder veel media wat niets oplevert
De fysieke brievenbus check ik regelmatig per dag. Ik heb er een 'touwtje' inhangen die naar beneden valt als de klep open gaat. Zo weet ik dat de postbode, krantenbezorger of iemand anders de klep heeft opgetild (en er mogelijk iets in heeft gegooid).

@Koos: leuk dat je zonnepanelen hebt. Hoeveel, wat voor vermogen, etc. We zijn wel nieuwsgierig geworden.
Ik kijk eerst wat er aan post is binnen gekomen en lees de diverse kranten AD, Telegraaf, De Groene Amsterdammer, 1Limburg en stuur die vervolgens weer door naar mensen buiten Nederland, zodat ze het Nederlands kunnen leren of niet vergeten. Als ik na Facebook ga, kom ik de eerste uren er niet meer van af. Dan bezoek ik nog de veilinghuizen catawiki en delcampe of er nieuwe oude kaarten zijn gekomen, die ik leen en weer ga zetten op Facebook voor de hobby.

Goedemorgen deboerbeuseker,

Je bericht bevatte commerciële links, wat niet is toegestaan volgens de huisregels van de community. Daarom heb ik je reactie aangepast.

Wat mooi om te lezen dat je de kranten doorstuurt. Het is een kleine moeite, maar anderen hebben er veel profijt van. Mijn complimenten 🙂
check vaak saldo zien hoe ik ervoor staverder veel media wat niets oplevert

Goedemorgen caterpillar68,

Dat zijn ook mijn grootste 'checkers'. De media levert misschien niets op, maar het is wel vermaak en informatief over wat er in de wereld gebeurt. Of denk je daar anders over?

@Koos: leuk dat je zonnepanelen hebt. Hoeveel, wat voor vermogen, etc. We zijn wel nieuwsgierig geworden.

Ik zie nu je vraag pas.
Welnu, het gaat om 20 panelen van 290 Wp, oftewel 5800 Wp. Dat lijkt erg veel, maar het meest geschikte dak ligt op WNW. We willen 4000 kWh per jaar opwekken. Ons verbruik is 3600, maar we gaan over op elektrisch koken, dus een beetje ruimte is in de planning opgenomen.
De start was op 1 maart, dus we hebben nog geen winterse cijfers. Maar tot vandaag hebben we al ruim 1 MWh opgewekt, zo'n 37 % meer dan we in die periode verbruikten.

Enige probleem: de keukenleverancier die de gewenste inductieplaat niet wil plaatsen.
Alleen voor de CV-ketel moeten we de Groningers nog even lastig vallen.
Badge +1

De start was op 1 maart, dus we hebben nog geen winterse cijfers. Maar tot vandaag hebben we al ruim 1 MWh opgewekt, zo'n 37 % meer dan we in die periode verbruikten.

Dat klinkt als een goede en groene investering, Koos 🙂 Heb je een idee na hoeveel jaar je de investering hebt terugverdiend?
Een tamelijk onmogelijke vraag. De prijsontwikkeling van energie (olie, gas) heeft zich de laatste jaren absoluut niet gehouden aan de verwachtingen (van deskundigen!). Bovendien is het volstrekt onduidelijk hoe er straks met de salderingsregeling en energiebelasting wordt omgegaan. Mogelijk wordt de aanschaf van een accu bij verdere ontwikkeling nuttig.
Dus geen zinnig woord over te zeggen naar mijn idee, en mogelijk financiële voordelen hebben dan ook een ondergeschikte rol gespeeld bij de beslissing.
Bij gelijkblijvende omstandigheden, en geen rekening houdend met in- of deflatie kom ik op zo'n 10 jaar. Maar het zou ook best 7 of 13 kunnen worden...
Vergeet niet dat de investering relatief hoog was door de minder gunstige ligging van het dak. Anders hadden we met minder panelen kunnen volstaan.

Overigens las ik gisteren een zeer belangwekkend artikel over een tamelijk nieuw product, waarmee je op de nok van het dak ook windenergie kunt opwekken, zonder de nadelen van een windmolen: http://www.duurzaamthuis.nl/windturbine-op-nok-van-je-dak. Nu nog duur, maar wel iets om in de gaten te houden.
Reputatie 2
Badge +1
Overigens las ik gisteren een zeer belangwekkend artikel over een tamelijk nieuw product, waarmee je op de nok van het dak ook windenergie kunt opwekken, zonder de nadelen van een windmolen: http://www.duurzaamthuis.nl/windturbine-op-nok-van-je-dak. Nu nog duur, maar wel iets om in de gaten te houden.
Eindelijk een oplossing om als particulier ook windenergie op te wekken voor eigen gebruik zonder veel (visueel) overlast te veroorzaken op je omgeving (zoals bij de huidige windmolens het geval is).

Bedankt voor het posten Koos 🆒
Persoonlijk vind ik de visuele overlast van windmolens wel meevallen, als je daarmee horizonvervuiling bedoelt. Ik vrees de geluidsoverlast en de mogelijkheid van slagschaduw (toch visueel) veel meer.
Reputatie 2
Badge +1
@Koos: dat bedoel ik ook. Of iemand last heeft van een windmolen is deels empirisch vast te stellen, maar is ook voor een deel esthetisch van aard.
De impact van deze nieuwe kleinschalige vorm van windenergie is fundamenteel kleiner en zal daarmee maatschappelijk gezien meer aanvaardbaar zijn (is mijn persoonlijke verwachting :8).
Bij ons staan in een straal van zeg 10km al gauw 20 - 30 van die (zeer) grote windmolens. Tendens; stijgende. De molens worden nog steeds groter (hoger).
Wij hebben er over het algemeen weinig tot geen last van. Bij veel (stormachtige) wind geven vooral de oudere molens een enorm geluidsoverlast (jankend, zeer irritant geluid).
Maar ja, een autoweg, (kleuter) school of zelfs een café naast je, geven ook "overlast".
Groet,
Ben 🆒
Dat maakt de klachten van mensen die er echt last van hebben niet minder.
Zo kun je alles kapot relativeren. Of er aanhalingstekens om overlast moeten staan, kan alleen door de slachtoffers worden bepaald.
Badge +1
Goedemorgen,

Over windmolens gesproken: ik zag een paar dagen geleden op het nieuws dat het grootste windpark van Nederland is geopend. Dit windpark produceert ieder jaar 2,6 TWh aan duurzame energie en vermindert de CO2 uitstoot met 1,25 miljoen ton. Er worden 75 tot 100 nieuwe banen gecreëerd. Het windpark is overigens vanaf de kust niet zichtbaar.

Dat maakt de klachten van mensen die er echt last van hebben niet minder.
Zo kun je alles kapot relativeren. Of er aanhalingstekens om overlast moeten staan, kan alleen door de slachtoffers worden bepaald.

In principe met je eens. Mijn opmerking is eerder bedoeld als reactie op soms, naar mijn idee, overtrokken bezwaren. Ik denk hier aan de bezwaren van ver in zee geplaatste molens, je ziet ze.
Ik hier dus heel veel heel dichtbij.
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 3
Badge
Nou, om eerlijk te zijn, mijn banksaldo niet eens zo erg vaak 😳. In ons reguliere bestaan bevindt dat saldo zich eigenlijk meestal in het groene controle gebied. De enige keren dat het saldo in de gaten gehouden wordt is bij de maandelijkse balansopmaak en wanneer er grote bedragen heen en weer schuiven en de spaarrekening soms even moet bijspringen.

Obsessief checkgedrag is mij niet vreemd, toch best een klein aantal sites: Techsite Tweakers en mijn zonnepaneelproductie op sunnyportal op een gedeelde eerste plaats en Volkskrant + buienradar op gedeelde tweede plaats. Regelmatig kijk ik ook op de new York Times (zeker na de laatste presidentswissel wat meer🆒) en de Engelse Times.

@Koos: nee jongen, het is niet alleen nieuwigheid. Je zonnepanelencheck heeft zich nu al diep in je beloningscentrum ingenesteld, en gaat daar niet meer weg. Om het te vergoelijken kan ik aanvoeren dat de beloning ook echt een fysieke is, al wordt die niet minder als niet wordt gekeken. Mijn vrouw gaat wat aan deze nuances voorbij en reageert meer in de trant van: "daar heb je hem weer met zijn zonnepanelen". Let hierbij op het woordje zijn.
Het checken van buienradar deel ik met je, Ferd. Er is niets zo vervelend als een onverwachte regenbui.
Waarbij ik bij buienradar toch steeds meer twijfels krijg, de waarde van de 10dgs voorspelling was tot voor 1-1,5 jr een redelijke goed verwachte trend. Sindsdien zitten ze er erg vaak naast (zelfs met 2-4 dgn!!)
Groet,
Ben 🆒
Het schuift inderdaad vaak op, Ben. Toch kijk ik meer naar de korte termijn voorspelling en dan is het redelijk betrouwbaar. Aan het einde van de dag gaat de natuur toch zijn eigen gang 😉

@Koos: nee jongen, het is niet alleen nieuwigheid. Je zonnepanelencheck heeft zich nu al diep in je beloningscentrum ingenesteld, en gaat daar niet meer weg. Om het te vergoelijken kan ik aanvoeren dat de beloning ook echt een fysieke is, al wordt die niet minder als niet wordt gekeken. Mijn vrouw gaat wat aan deze nuances voorbij en reageert meer in de trant van: "daar heb je hem weer met zijn zonnepanelen". Let hierbij op het woordje zijn.

Je hebt gelijk, Ferd. Ik doe het nog steeds, dagelijks checken en verwerken in een speadsheet.
Voor de belangstellenden kan ik twee zaken melden.
1. De salderingsregeling is verlengd tot 2023, dus wie zijn beslissing daarvan laat afhangen: instappen !
2. De opbrengst valt mij erg mee. Ondanks de relatief ongunstige ligging van mijn panelen heb ik sinds 1 maart al 3200 kWh opgewekt gekregen, oftewel zo'n 85 - 90 % van onze jaarlijkse behoefte in een half jaar. Dat betekent dat de waarschijnlijk heel slechte winteropbrengst in de zomer ruim wordt gecompenseerd.
Dat klinkt goed, Koos. Ik ben benieuwd naar de bevindingen over je opbrengst en verbruik na 1 jaar.
Ik ook. Ik heb de jaarafrekening laten uitstellen tot 1 maart. Ik was bang dat ik een veel lagere vergoeding zou krijgen voor de extra opbrengst, maar daarvoor hoef ik niet meer bang te zijn. Wel moet met dat "tegoed" de winter nog worden doorgekomen en liefst ook nog inclusief de vorige winter. We hadden 1262 kWh verbruikt voordat ze werden geïnstalleerd.
Herinner me eraan terugkoppeling te geven als ik het tegen die tijd weer ben vergeten.

Reageer