SNS

Wat check jij (te) vaak?

• 23 maart 2017
  • 31 Reacties
  • 13152 Keer bekeken

Toon eerste bericht

31 reacties

Badge +1
Herinner me eraan terugkoppeling te geven als ik het tegen die tijd weer ben vergeten. Van de Mods verwachten we toch ook dat ze zonder herinnering op eigen initiatief terug koppelen?

P.S.
Salderen tot 2023 betekent dus als je nu installeert een garantie voor 5 jaar (2017 is voor zonneënergie zo goed als voorbij). Die 5 jaar is niet genoeg om terug te verdienen. Ik ben zelf begonnen in 2013 en heb tot nu toe 4MWh/per jaar gedraaid, maar de terugverdientijd blijft achter omdat de voorgestelde progressieve ontwikkeling van de kWh-prijs achter blijft. De energie prijzen schommelen al jaren rond de 20 a 21 cent/kWh (all in). Het voordeel is dat de begrootte opbrengst van 3.7 MWh overtroffen wordt. Ik reken nog steeds met een terugverdientijd van 9 a 10 jaar.
Gelukkig was het verdienen voor mij geen essentieel deel van de doelstelling. Terugverdienen is wat mij betreft al OK.
Maar ik ben het wel met je eens dat de prijsontwikkelingen vooral dienen als angst-argument om meerjarencontracten te kunnen afsluiten.

En zoals je in een ander topic kunt lezen, staat dat eigen initiatief van SNS (of het aan de Mods ligt durf ik niet met zekerheid te zeggen) al flink ter discussie. Vandaar dat ik de Mods ook opriep om te klagen binnen de organisatie.
Maar het is wel een leuke test of hierin wel zelfstandig actie wordt ondernomen, toch?

Ik doe het nog steeds, dagelijks checken en verwerken in een speadsheet.

Dagelijks verwerken in een spreadsheat...pfff ik zou er gek van worden 🙂
Mijn panelen draaien al mee sinds 2006, en in 2007 heb ik alles volledig geautomatiseerd. Elke 5 minuten worden de statistieken verwerkt op pvoutput.org en lokaal worden ook grafieken en csv bestanden bijgehouden. Dagelijks maakt de software een tweet berichtje, en als het internet eruit ligt, worden de statistieken op pvoutput.org achteraf volledig bijgewerkt.
Het werkte zo goed dat ik de software open source heb gemaakt. Het draait denk ik op honderden omvormers, als ik de downloads mag geloven.

Omdat ik maar een kleine setup heb, kan ik pas binnenkort een 5MW feestje vieren. Gros van onze groene stroom wekken we op met een windmolen. We hebben 4 shares in "De Jonge Held" van de Windcentrale.
https://www.windcentrale.nl/molens/
Elke dag dat het waait, check ik de app! Maar meestal valt het tegen...
Wees gerust, ook de site van SolarEdge registreert een en ander in grafieken. Maar ik wil zelf iets andere vergelijkingen maken mede op grond van het Greenchoice-verbruik en het terugleveren, zodat ik een beter netto-overzicht heb.
Wellicht scheelt het dat ik geen "slimme" meter heb en wil.

Mooi dat je ook nog wind hebt. Nu nog wachten op een fatsoenlijke accu.

Ik doe het nog steeds, dagelijks checken en verwerken in een speadsheet.

Dagelijks verwerken in een spreadsheat...pfff ik zou er gek van worden 🙂
Mijn panelen draaien al mee sinds 2006, en in 2007 heb ik alles volledig geautomatiseerd. Elke 5 minuten worden de statistieken verwerkt op pvoutput.org en lokaal worden ook grafieken en csv bestanden bijgehouden. Dagelijks maakt de software een tweet berichtje, en als het internet eruit ligt, worden de statistieken op pvoutput.org achteraf volledig bijgewerkt.
Het werkte zo goed dat ik de software open source heb gemaakt. Het draait denk ik op honderden omvormers, als ik de downloads mag geloven.

Omdat ik maar een kleine setup heb, kan ik pas binnenkort een 5MW feestje vieren. Gros van onze groene stroom wekken we op met een windmolen. We hebben 4 shares in "De Jonge Held" van de Windcentrale.
https://www.windcentrale.nl/molens/
Elke dag dat het waait, check ik de app! Maar meestal valt het tegen...

Welke software gebruik je hier lokaal voor Marcel?
Ik stuur mijn gegevens ook naar PVoutput maar wil ook de slimme meter uitlezen en alles lokaal beschikbaar hebben. Dan ben ik tenminste niet afhankelijk van de energieleveranciers.

Omdat ik maar een kleine setup heb, kan ik pas binnenkort een 5MW feestje vieren. Gros van onze groene stroom wekken we op met een windmolen.

Als ik feestjes zou willen gaat het gelukkig bij ons sneller. In de loop van de achtste maand zullen we de 4 MWh bereiken. Daarmee zijn we blij, omdat het meer is dan ons huidige jaarverbruik.

Reageer