SNS

We mogen bijna stemmen

• 25 februari 2017
  • 33 Reacties
  • 9280 Keer bekeken

De verkiezingen zijn op 15 maart en we ontkomen er niet aan: overal op televisie en in de kranten zie je de politici voorbij komen. De stemwijzer heb ik ingevuld en inmiddels heb ik ook het stembiljet binnen. Mijn zus gaat voor me stemmen, omdat ik zelf op vakantie ben.

Zijn jullie er ook klaar voor?

33 reacties

Hoi Irene ,
Zo langzamerhand komt de datum dichterbij dus......
Het zou handig zijn als we wisten welke politieke partijen hun voorkeur hebben uitgesproken voor de functie van SNS= Nutsbank.
In de verkiezingswijzers kom je dit onderwerp uiteraard niet tegen.
met vriendelijke groet , Axasjaak
Hoi Axasjaak,

Afgelopen zomer is besloten dat het nieuwe kabinet een besluit gaat nemen over de toekomst van SNS. Zo snel ik heb opgezocht, is dit punt niet meegenomen in de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen.

Welke onderwerpen vind je nog meer belangrijk in het bepalen van je voorkeur?
Ik stem SP (Emile Roemer). Lijkt mij wel wat..

Hij is de enige waarmee ik een biertje kan drinken zonder iemand van kant te maken 😉
Ik heb de papieren in huis en moet deze binnenkort opsturen. Ik moet dus vroeg briefstemmen.
Ik heb al jaren de balen van de verkiezingen. We hebben hier (in NL / het westen) een democratisch systeem opgezet en maken er eigenlijk een puinhoop van. Velen kiezen niet of vanuit hun onderbuik, leuke uitspraak of leuke kop; daar kies ik op! Ik heb de indruk dat velen de democratische taak die je hebt, niet echt serieus nemen. Wie verdiept zich nu echt in wat de partijen willen gaan doen.
Ik heb altijd zo links mogelijk gestemd en ga dat dus nu ook doen. De SP is eigenlijk de enigste partij die ook echt actief politiek bedrijft. Roemer hoorde ik een tijd geleden ook een verhaal houden over de wereldse problemen. Hij is de enigste politicus van wie ik daar wat over hoorde.
Wij hebben (het westen) een deel van de wereld arm gehouden / gemaakt en de mensen van daar komen nu ook welvaart hier halen. Hadden we het ze daar eerder ook gegund dan hadden we nu totaal geen vluchtingen (voor oorlog of economisch).
De meeste politici zijn wel erg beperkte en korte termijn denkers (vooral eigen (groep) belangen).
Ik hoop dat velen de verantwoordelijkheid nemen en gaan stemmen. Veel succes bij het bepalen van op wie je je stem uitbrengt.
Groet,
Ben 🆒
Mag ik deze gelegenheid aangrijpen om te citeren uit het GroenLinks-verkiezingsprogramma:

Een van de lessen uit de kredietcrisis is dat banken zich weer moeten gaan toeleggen op datgene waarvoor zij zijn opgericht: geld van mensen die sparen, uitlenen aan mensen die op verantwoorde wijze ondernemen, of die een huis willen kopen. Die functie mag niet in gevaar worden gebracht door speculatieve beleggingen in ondoorzichtige financiële producten. GroenLinks eist daarom een strikte scheiding van nuts- en zakenbanken. Er komt meer ruimte om een maatschappelijke bank op te richten, die alleen een sociale functie heeft. Zakenbanken komen nooit in aanmerking voor redding met belastinggeld.

Dikgedrukt van mij. De hele paragraaf vind je hier: https://groenlinks.nl/standpunten/banken-en-de-financi%C3%ABle-sector

Full disclosure: ik ben zelf actief in het bestuur van GroenLinks afdeling Rotterdam.
Reputatie 4
Badge +1
Ja ja, volop campagne tijd. Wil je de uitslag van je stemwijzer met ons delen Irene? Alle begrip indien niet, maar ik ben altijd nieuwsigierig 😉

Bij mij kwam dit er uit:

77% D66
63% GroenLinks
57% PvdA

Full disclosure: ik ben zelf actief als raadslid namens D66 in mijn gemeente
Badge +1
Ik was m.b.t. één partij verrast ...:
84% SP
82% Denk
79% CU
Gelukkig kan ik trouw blijven aan mijn voorkeur.
De oplossing voor veel problemen: meer samenwerking op Europees gebied. Mijn stem staat al vast.
Hier een overzicht van (alle?) stemwijzers.
Mijn uitslag van de stemwijzer: 76 % D'66, 64 % VVD, 61 % LP
Hallo ,
Mijn uitslag van de stemwijzer verraste mij voor de plaatsen 2 en 3 :
1 Groen Links , 2 Partij v.d. Dieren en 3 Denk.
Vooral de partij Denk verbaast mij tamelijk , gelukkig past Groen Links mij prima.
Ik ben niet van plan mijn stem te laten beinvloeden door zo'n mallotig websitetje.
Leuk voor ReinoutS: voorlopig houd ik het op GroenLinks. Waarschijnlijk een voorkeurstem voor Van Tongeren - weet je meteen wat ik belangrijk vind.
........... Waarschijnlijk een voorkeurstem voor Van Tongeren - weet je meteen wat ik belangrijk vind.
Ik dacht dat die weduwe al lang was overleden.............
@Koos: laat me raden, het dichtdraaien van de Groningse gaskraan? 🙂
Zo, vanavond de stembiljetten ingevuld, kunnen dan morgen op de post als we in NL zijn.
Doordat de enveloppen boven de 25gr uitkomen, moeten we dus ook nog 2 postzegels plakken. Iszo.
Hoeven we dus niet meer alle onzin aan te horen / zien die er nu nog uitkomt, scheelt enorm veel ergernis.
Sterkte voor die nog moet en, niet vergeten; ga wel stemmen!
Onze democratie verdiend dat!
Groet,
Ben 🆒
@Koos: laat me raden, het dichtdraaien van de Groningse gaskraan? :)
Het gaat wel een heel stuk breder dan dat - Ik zie Groenlinks niet als one-issue partij. Maar inderdaad, de energietransitie staat bij mij hoog en krijgt voor deze verkiezingen - overigens heel begrijpelijk - te weinig aandacht.
Koos, hoe zou jij bedrijven die veel stroom verbruiken, zoals bv. Tata Steel (voormalige Hoogovens) van groene stroom willen voorzien?
Sinds wanneer moeten we onze doelstellingen en idealen opzij zetten omdat er op de korte termijn praktische hobbels zijn? Moeten we dan niet die hobbels proberen op te lossen in plaats van bij voorbaat de handdoel in de ring te gooien? En waarom moet ik die oplossen? Ik los ze voor mezelf op, en ook dat is morgen nog niet klaar.
Heb inmiddels diverse kieswijzers ingevuld, en uit elke kieswijzer komt weer een andere partij rollen. De meest verrassende voor mij... 50 Plus... die sla ik dus even over.... Denk : Denk het ook niet.

Er zijn er dit jaar gelukkig ook niet zoveel :D

Ik ga mn mening wellicht nog even laten beïnvloeden door een aantal politiek televisie programma's . Ben er nu iig nog niet uit. Maar stemmen ga ik hoe dan ook.
Al is het om te voorkomen dat die blonde kuif de meeste stemmen krijgt .
Sinds wanneer moeten we onze doelstellingen en idealen opzij zetten omdat er op de korte termijn praktische hobbels zijn? Moeten we dan niet die hobbels proberen op te lossen in plaats van bij voorbaat de handdoel in de ring te gooien? En waarom moet ik die oplossen? Ik los ze voor mezelf op, en ook dat is morgen nog niet klaar.
Die hoef je helemaal niet opzij te zetten. Het gaat erom m.i. dat we reëel moeten zijn in de transitie naar zgn. groene energie. De stroom voor bv. elektrisch rijden moet ook opgewekt worden! Alle kleine beetjes helpen. Misschien. Neemt niet weg dat wat we zelf kunnen doen, we dat niet hoeven na te laten.
Hallo allemaal,

Vandaag is een belangrijke dag voor de Nederlandse politiek. Zelf ben ik bij de stembus geweest. Gaan jullie vandaag stemmen en wat is jullie reden om wel of niet te stemmen?
Hoi Wouter ,
Vanmorgen heb ik inderdaad gestemd ,er hing een prettige positieve sfeer op het stembureau.
Ik denk het stemrecht een belangrijk grondrecht is in Nederland , daarom ga ik in elk geval stemmen.
Gisteren nog even het partijprogramma gecheckt van de 50+partij , het blijkt dat de AOW leeftijd sowieso naar 65 moet , naast een volledige handhaving van de HRA. Deze combinatie is dus onbetaalbaar.
Vriendelijke Groet ,Axasjaak
Reputatie 2
Badge +1
Vanochtend op het stembureau gezeten als voorzitter. Uiteraard ook zelf gestemd. De opkomst tot nu toe is goed geweest en de sfeer is ook prima!

Het mogen en in alle vrijheid kunnen stemmen is een voorrecht dat op mondiale schaal gezien absoluut nog geen vanzelfsprekendheid genoemd kan worden. Dus maak er vooral gebruik van!

#dagvandedemocratie
Dat stemmen een voorrecht is, zijn veel mensen met je eens. Volgens de peilingen is de opkomst fors hoger dan 4 jaar geleden. Vooral in de grote steden, waar de opkomst traditioneel laag is, hebben veel meer mensen gestemd. In Amsterdam was de opkomst om 13 uur bijvoorbeeld 11% hoger dan in 2012. Ik ben benieuwd wat de uiteindelijke opkomst en de uitslag wordt.
@Dennis, en, wat vind je van de uitslag?
Hoi Blacktomcat,

De uitslag verbaast me niet, het komt redelijk overeen met de laatste peilingen. Ik ben benieuwd naar welke partijen gaan regeren en welke compromissen worden gesloten. Heb jij de Stemwijzer gevolgd en op D66 gestemd?
Ik ben pro Europa en heb gestemd op de partij die in mijn ogen het meest voor Europa is.
De oplossing voor veel problemen is volgens mij door nog veel meer samen te werken in plaats van je af te zonderen van de rest en een hek erom heen.

Reageer