SNS

Zo jaag je klanten weg met IT-beveiliging

• 19 november 2014
  • 6 Reacties
  • 516 Keer bekeken

Leuk stuk, past eigenlijk op meerdere plaatsen, maar zet het maar in "the Kaffee kamer".

Zo jaag je klanten weg met IT-beveiliging!
19 nov. 2014 door Galen Gruman
Opinie - Forse beveiliging is een goede zaak. Totdat het klanten begint te frustreren. We kunnen slimmer naar security te kijken.
Ik heb vorige week mijn geldzaken naar een andere bank overgedaan omdat ik het zat was verstrikt te raken in beveiligingssystemen die ervoor zorgden dat ik onderweg niet meer kon bankieren. De bankmanager vertelde me dat ik niet alleen stond in mijn klacht en het is dan ook een goede les voor wat er gebeurt als je het te bont maakt met security.

Paranoia in security
Het afgelopen decennium is IT in een paranoïde staat gebracht en het resultaat is een gebrek aan perspectief bij risicobeoordeling en de daaruit volgende bizarre beveiligingsstrategieën. Niemand wil de mist ingaan bij beveiliging - met andere woorden: een dreiging geen strobreed in de weg te staan - en daarom kiezen bedrijven voor één oplossing: maak van je netwerk de equivalent van een superveilige gevangenis.

Lees hier verder (2 pagina´s).
Groet,
Ben 🆒
PS Iets om 12 dec. in het achterhoofd te hebben?

6 reacties

Hoi Ben,

Dat is inderdaad een leuk stuk. Ik kan het niet uit het artikel halen, weet je over welke bank dit gaat?
Hoi Ben,

Dat is inderdaad een leuk stuk. Ik kan het niet uit het artikel halen, weet je over welke bank dit gaat?

Hoi Dennis,
Nee geen idee. Staat er niet in meen ik.
Wat wel toevallig is, dat ik vanmorgen dit artikel las en vanmiddag hoorde over het "lekken" van info bij de politie. Het lijkt er op dat daar het geval is wat in dit artikel werd beschreven. Zeker is het niet, speculaties, maar toch. Er duiken steeds meer berichten op dat de "over beveiliging" op meer plaatsen tot eigen oplossingen heeft gevoerd.
Groet,
Ben 🆒
Badge
[quote]Dennis

[/QUOTE

Dennis, Ben, kwestie van even zoeken. En als inderdaad ook naar de lokatie gekeken wordt dan ben je de klos als je elders bent (op vakantie oid)
http://tweakers.net/nieuws/85643/ing-schakelt-two-factor-authenticatie-in-bij-inloggen.html
[quote]
Dennis

[/QUOTE

Dennis, Ben, kwestie van even zoeken. En als inderdaad ook naar de lokatie gekeken wordt dan ben je de klos als je elders bent (op vakantie oid)
[url]http://tweakers.net/nieuws/85643/ing-schakelt-two-factor-authenticatie-in-bij-inloggen.html[/url]

Bij Google had ik het inderdaad en paar keer in Spanje. Moest dan aangeven dat ik het echt was. Niets op tegen als het fatsoenlijk haalbaar is, maar knudde als je steeds meer moet onthouden of bij je hebben. Dan komt alles op "briefjes" te staan en is de beveiliging dus een wassen neus.
Groet,
Ben  🆒
PS Bedankt voor het verder opzoeken, alhoewel "De Bank in kwestie" er wel niet blij mee zal zijn! ;)
Ja ik word ook meen beetje kriebel van al die apparaatjes die je bij diverse banken krijgt: SNS, Argenta, Knab, Keytrade, Rabo om maar wat te noemen. Een hele kast vol.
Maar zelfs met zo'n random reader van de Rabo is de veiligheid ver te zoeken: Bij mijn weten is Rabo de enige bank waarmee je kunt pinnen en internetbankieren met exact dezelfde pas en pincode. Andere banken hanteren voor deze 2 processen verschillende identificerende zaken. Dat betekent als iemand je pasje + pincode steelt, de dief volledig toegang heeft tot je online spaarrekening en deze dus kan overboeken naar de betaalrekening en cash kan pinnen of overboeken naar een katvanger. Het zou wettelijk verplicht moeten zijn om pinnen en internetbankieren met gescheiden identifiers te doen. Zoals bij SNS en ING.
Hoi Warmbuffet.

Dat is precies de reden waarom wij de betaalpas gescheiden houden van de digipas. Los daarvan: als je bij zoveel verschillende banken een rekening hebt, kun je er natuurlijk op wachten dat je een kast vol apparaatjes hebt 😉

Reageer