SNS

Banken: internetfraude betalingsverkeer in 2011 verdrievoudigd

• 26 maart 2012
  • 3 Reacties
  • 1609 Keer bekeken

Banken: internetfraude betalingsverkeer in 2011 verdrievoudigd

De schade door fraude in het Nederlandse betalingsverkeer via het internet is in 2011 verdrievoudigd tot een bedrag van 35 miljoen euro. Criminelen zouden vooral toeslaan via phishing. Ook skimming vormt nog steeds een probleem.

De Nederlandse Verenging van Banken heeft maandag cijfers openbaar gemaakt over fraude in het betalingsverkeer in Nederland. In 2011 bedroeg de totale schade door fraude voor de banken 92 miljoen euro, terwijl het schadebedrag in 2010 nog uitkwam op 57 miljoen euro.

In het bijzonder internetfraude liet een sterke stijging zien; in 2011 werd volgens de branchevereniging voor het bankwezen voor 35 miljoen euro aan fraude gepleegd. Dat is driemaal zo veel als in 2010. Vooral phishing, waarbij criminelen bankgegevens proberen te achterhalen door vervalste e-mails te sturen of door malware te installeren, zou een grote schadepost vormen.
http://tweakers.net/nieuws/80907/banken-internetfraude-betalingsverkeer-in-2011-verdrievoudigd.html?nb=2012-03-26&u=1500

Lijkt wat meer openheid te komen!

Het gaat de klant dus steeds meer geld kosten (zolang we het nog pikken dat het wordt omgeslagen op alle klanten)!

Je kunt er op wachten dat het niet lang meer duurt voordat je persoonlijk wordt aangeslagen voor fraude op je eigen rekening.

Internetbank meer slachtoffer (of juist niet)?? (wordt gesuggereerd dat het m.n. "onervaren" en "oudere" internetters zijn!!!????).

Groet,

Ben

3 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Wat ik mij afvroeg is of het mogelijk is om een bankpas aan te vragen zonder magneetstrip. Die zou dan ook voordeliger kunnen zijn, omdat daar het frauderisico kleiner is. Uiteindelijk betalen we als klant toch de rekening van het skimmen!

Of nog beter: de SNS bank kan transacties met de magneetstrip simpel onderscheiden van transacties met de EMV chip. De SNS bank kan dus een optie invoeren (bijvoorbeeld in Mijn SNS) waarbij je als klant kunt kiezen om het gebruik van de magneetstrip te (de-)blokkeren. Als je dan naar het buitenland gaat, kun je de magneetstrip tijdelijk activeren totdat je weer terug bent in Nederland.

Ik vraag me af wat er is gedaan met eerdere suggesties hier op de community m.b.t. het skimmen: het aan-/uitzetten van de magneetstrip via Mijn SNS. Mij lijkt dit nog altijd de beste manier om op relatief korte termijn de fraude door skimmen tegen te gaan. Aangezien alle PIN (maestro) transacties door de bank (card issuer) on-line worden gevalideerd en het dus bij de autorisatie al duidelijk is of het een EMV chip- danwel magneetstrip transactie is, moet het volgens mij niet zo moeilijk zijn om iets te doen aan het skimmen van de magneetstrip. Als aan-/uitzetten niet kan: misschien is een lagere daglimiet op de magneetstrip transacties een goed alternatief.

Kortom: mij lijkt het niet zo moeilijk om snel iets te doen aan die 38,9 miljoen schade door skimmen. Of zie ik iets over het hoofd?

PS.: ik kan me voorstellen dat de banken geen gedetailleerde inzage willen geven in welke maatregelen ze momenteel treffen tegen fraude, maar ik zou het zeer op prijs stellen dat er iets meer informatie onze kant uitkomt. Linksom of rechtsom; als klant betalen we uiteindelijk toch de rekening!
Hi Stefan,

Goed dat je hier weer over begint. We hebben je suggesties doorgegeven aan de afdeling Veiligheidszaken. Zodra we meer weten laten we dit zo snel mogelijk weten.
Hi Stefan, Goed dat je hier weer over begint. We hebben je suggesties doorgegeven aan de afdeling Veiligheidszaken. Zodra we meer weten laten we dit zo snel mogelijk weten.

En die laten vermoedelijk niet van zich horen (tenzij de cijfertjes naar beneden gaan natuurlijk, dan hoor je; Zie je wel...!)

Groet,

Ben

Reageer