SNS

Betalingsopdracht uitvoeren bij voldoende saldo.

• 26 september 2012
  • 13 Reacties
  • 1897 Keer bekeken

Wellicht is het een idee om een functie in te bouwen in het Internet Bankieren waarbij je de betaal opdrachten alwel kunt versturen naar de bank maar dat deze pas worden uitgevoerd wanneer er voldoende saldo op de rekening is.

Ik zet vaak betalingen klaar voor het eind v/d maand (Datum uitvoeren in de toekomst).
Maar ik vergeet nogwel eens de uitvoerdatum aan te passen, dan komt er direct een melding dat de betaling niet is uitgevoerd omdat je een ontoereikend saldo hebt.
Dus moet ik de hele betaling opnieuw (met de uitvoer goede datum) aanmaken.

13 reacties

Reputatie 3
Badge +1

De ontwikkelaars van Mijn SNS hebben je idee onder de loep genomen. Ze begrijpen de gedachte achter je idee, maar er zijn een aantal zaken die hier invloed op hebben. Ten eerste zitten er juridische haken aan; mogen wij als bank zomaar een transactie uitvoeren zonder dat je daar specifiek opdracht – hiermee wordt de uitvoeringsdatum bedoeld - voor hebt gegeven? Daarnaast zijn er zaken in Mijn SNS met prioriteit, ook techniek en budget spelen hierbij een rol.

Als we kijken naar de uitvoering, ontstaat een mogelijk probleem dat andere incasso”s in gevaar komen. Stel: je hebt meerdere betalingsopdrachten aangevinkt om uit te voeren al het saldo toereikend is. Deze worden dan als eerste afgeschreven als je salaris is gestort. Het kan dan voorkomen dat bijvoorbeeld je hypotheek niet meer afgeschreven kan worden. Dit is niet wenselijk.

Over de juridische aspecten kan ik weinig zinvols zeggen, maar als je het nu eens zo bekijkt:
Regelmatig terugkerende transacties zijn bij uitstek eenvoudig automatisch uit te filteren. Zo kun je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid voorspellen wanneer het salaris binnenkomt en wanneer de hypotheek wordt afgeschreven. Als je dat als uitgangspunt neemt dan kun je het vinkje Uitvoeren bij voldoende saldo opvatten als Uitvoeren wanneer naar verwachting het saldo voldoende is. Hier is een datum aan te koppelen die aan de klant getoond kan worden bij het versturen van de transactie.
Wanneer hierdoor een regelmatig terugkerende incasso onbetaalbaar dreigt te worden - hierbij uiteraard rekening houdend met de vraag of automatisch saldo aanvullen van spaarrekening aanstaat - zou Mijn SNS een waarschuwing kunnen geven. (Weigeren lijkt me weinig zinvol, niets houdt me tegen om mijn rekening met de hand leeg te plunderen en een automatische incasso op die manier te laten mislukken.)

Hi ReinoutS, leuk om je hier weer te zien 🙂 Je idee is erg interessant. We zetten je idee, naast die van Memphis, door als suggestie naar de betreffende afdeling. Erg leuk om te zien hoe jullie allemaal meedenken. 🙂
Badge

De ontwikkelaars van Mijn SNS hebben je idee onder de loep genomen. Ze begrijpen de gedachte achter je idee, maar er zijn een aantal zaken die hier invloed op hebben. Ten eerste zitten er juridische haken aan; mogen wij als bank zomaar een transactie uitvoeren zonder dat je daar specifiek opdracht – hiermee wordt de uitvoeringsdatum bedoeld - voor hebt gegeven? Daarnaast zijn er zaken in Mijn SNS met prioriteit, ook techniek en budget spelen hierbij een rol.

Als we kijken naar de uitvoering, ontstaat een mogelijk probleem dat andere incasso”s in gevaar komen. Stel: je hebt meerdere betalingsopdrachten aangevinkt om uit te voeren al het saldo toereikend is. Deze worden dan als eerste afgeschreven als je salaris is gestort. Het kan dan voorkomen dat bijvoorbeeld je hypotheek niet meer afgeschreven kan worden. Dit is niet wenselijk.

Over de juridische aspecten kan ik weinig zinvols zeggen, maar als je het nu eens zo bekijkt:
Regelmatig terugkerende transacties zijn bij uitstek eenvoudig automatisch uit te filteren. Zo kun je met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid voorspellen wanneer het salaris binnenkomt en wanneer de hypotheek wordt afgeschreven. Als je dat als uitgangspunt neemt dan kun je het vinkje Uitvoeren bij voldoende saldo opvatten als Uitvoeren wanneer naar verwachting het saldo voldoende is. Hier is een datum aan te koppelen die aan de klant getoond kan worden bij het versturen van de transactie.
Wanneer hierdoor een regelmatig terugkerende incasso onbetaalbaar dreigt te worden - hierbij uiteraard rekening houdend met de vraag of automatisch saldo aanvullen van spaarrekening aanstaat - zou Mijn SNS een waarschuwing kunnen geven. (Weigeren lijkt me weinig zinvol, niets houdt me tegen om mijn rekening met de hand leeg te plunderen en een automatische incasso op die manier te laten mislukken.)
Hi Memphis,

Zo zie je maar dat er het een en ander bij komt kijken. Je idee is in ieder geval bekend binnen de organisatie. Mochten we hier concreet iets mee gaan doen, laat ik dit uiteraard weten. :D

Ik zet vaak betalingen klaar voor het eind v/d maand (Datum uitvoeren in de toekomst).
Maar ik vergeet nogwel eens de uitvoerdatum aan te passen, dan komt er direct een melding dat de betaling niet is uitgevoerd omdat je een ontoereikend saldo hebt.
Dus moet ik de hele betaling opnieuw (met de uitvoer goede datum) aanmaken.

Als je bent vergeten de juiste datum in te voegen, hoef je de opdracht niet helemaal opnieuw in te voeren. Ga naar de verzendlijst en kies “geweigerde overschrijvingen”, hier staat de geweigerde opdracht in. Klik dan bij “Ga Naar” op “kopiëren” en pas de opdracht aan met de juiste datum. Dit scheelt je een hoop invulwerk en mogelijk ook frustratie 😉
@Mariella: Bedankt alvast, CV is verstuurd naar het door jou opgegeven adres.

Goed om te horen, succes!
@Mariella: Bedankt alvast, CV is verstuurd naar het door jou opgegeven adres.
Hi Memphis,

Ik heb je zojuist een privebericht gestuurd met de vraag of je je CV kunt mailen.

Het voorstel voor de optie om betalingen uit te voeren zodra het saldo toereikend is, wordt nog besproken. Zodra ik hier meer duidelijkheid over heb, lees je dat hier terug.
@Marielle: Niet toevallig opzoek naar nieuw ontwikkelaars ? Leuk dat je interesse toont! Ontwikkelaars voor de website bedoel je? Ik zal het eens voor je navragen en kom er later op terug. Eentje maar á 137,00 Euro Oei, dat is een pittige 😞

Ontwikkelaars voor alles op ICT gebied 🙂
@Marielle: Niet toevallig opzoek naar nieuw ontwikkelaars ?

Leuk dat je interesse toont! Ontwikkelaars voor de website bedoel je? Ik zal het eens voor je navragen en kom er later op terug.

Eentje maar á 137,00 Euro

Oei, dat is een pittige 😞
@Marielle: Niet toevallig opzoek naar nieuw ontwikkelaars ?
Gewoon een vinkje van "Uitvoeren bij voldoende saldo", wanneer je salaris dan gestort wordt kunnen de verkeers boetes 🙂 de deur uit. Staat genoteerd! Ps. Hopelijk niet al te hoge verkeersboetes? 😉

Eentje maar á 137,00 Euro
Gewoon een vinkje van "Uitvoeren bij voldoende saldo", wanneer je salaris dan gestort wordt kunnen de verkeers boetes 🙂 de deur uit.

Staat genoteerd!

Ps. Hopelijk niet al te hoge verkeersboetes? 😉
Hi Memphis, Wat een goed idee! 🙂 Hoe zie je dit precies voor je? Bijvoorbeeld dat je een vinkje kunt zetten tijdens de opdracht 'uitvoeren bij voldoende saldo'? Of dat alle betalingen automatisch worden aangevuld zodra er voldoende saldo op de rekening staat? Of op een andere manier? Ik kaart je idee in ieder geval aan bij de ontwikkelaars van Mijn SNS. Ik ben benieuwd naar hun reactie. Wat vinden andere leden van dit idee?

Gewoon een vinkje van "Uitvoeren bij voldoende saldo", wanneer je salaris dan gestort wordt kunnen de verkeers boetes 🙂 de deur uit.
Hi Memphis,

Wat een goed idee! 🙂 Hoe zie je dit precies voor je? Bijvoorbeeld dat je een vinkje kunt zetten tijdens de opdracht 'uitvoeren bij voldoende saldo'? Of dat alle betalingen automatisch worden aangevuld zodra er voldoende saldo op de rekening staat? Of op een andere manier?
Ik kaart je idee in ieder geval aan bij de ontwikkelaars van Mijn SNS. Ik ben benieuwd naar hun reactie.

Wat vinden andere leden van dit idee?

Reageer