SNS

Gebruikers van Windows XP groter veiligheidsrisico internetbankieren

• 21 maart 2014
  • 24 Reacties
  • 3763 Keer bekeken

Mijn vader, hij wordt dit jaar 75, gebruikt Windows XP op zijn computer. Aan internetbankieren doet hij niet. Hij zegt altijd tegen mij dat hij daar geen behoefte aan heeft, omdat mijn moeder toch altijd alles uitgeeft...

Ze zijn toch nog steeds gelukkig getrouwd hoor. Om veiligheidsrisico's bij internetbankieren hoeven die twee zich niet druk te maken. 🙂 Hoe zit dat bij jullie?

Op 8 april 2014 stopt Microsoft met het uitbrengen van updates voor Windows XP. Gebruik je Windows XP na 8 april 2014, dan loop je een groter veiligheidsrisico bij internetbankieren en online aankopen.

Het regelmatig updaten van je besturingssysteem is een van de veiligheidsregels voor internetbankieren. Blijf je Windows XP gebruiken, houd er dan rekening mee dat je dan niet voldoet aan de veiligheidsregels.

Meer informatie:
- Lees meer over einde Windows XP
- Lees de veiligheidsregels voor internetbankieren

24 reacties

Reputatie 3
Badge +1
De SNS webserver, waar mijn browser verbinding mee maakt als ik wil internetbankieren, kan zien met welk operating systeem (incl. service pack nummer) en welk type browser (incl. versienummer) ik verbinding maak. Gaat de SNS bank accepteren dat ik met een Windows XP computer ga internetbankieren? Of worden sessies vanaf Windows XP computers actief geblokkeerd? 😕

Als SNS gewoon blijft accepteren dat klanten met Windows XP computers internetbankieren, dan ben ik van mening dat de SNS bank zelf niet voldoet aan haar eigen veiligheidsregels door fout gedrag van klanten te blijven faciliteren. :o M.a.w. de SNS bank heeft dan geen recht van spreken.

Als SNS beveiliging serieus wil nemen, dan moeten ze hun internetbankieren omgeving zodanig inrichten dat klanten netjes een waarschuwing krijgen wanneer de versie van hun browser of type operating systeem niet voldoet aan de minimale veiligheidseisen, op het moment dat ze willen inloggen. Dit had de afgelopen maanden al moeten gebeuren, waardoor de SNS bank nu had kunnen configureren dat mensen met een Windows XP computer vanaf 8 april definitief geen toegang meer krijgen tot het internetbankieren. :p
Jullie bedoelen nu eigenlijk dat de SNS bank geen verantwoording meer hoeft te nemen voor lekken in jullie electronisch bankieren systeem. Ik gebruik XP al sinds het is uitgekomen, heb al jaren mijn automatisch updaten uit staan, want ook Microsoft probeert steeds meer dingen ter controle in te bouwen, net als Google. Niets is meer veilig voor de Software ontwikkelaars, alle zogenaamde privacy regels ten spijt. Ik heb nog nooit enige verdachte transactie meegemaakt door derden, maar wel volgens alle creditcard maatschappijen en banken die steeds weer proberen je rekeningen te blokkeren zodat je niet bij je eigen geld kunt. Nu willen de banken zich ook nog gaan onttrekken aan hun eigen verplichtingen ten aanzien van het beveiliging van de rekeningen. Is het nu lekker altijd de schuld van de klant omdat deze geen Windows 8 op zijn computer heeft gezet. Ik wil er nog niet mee begraven worden. Mischien dan maar terug naar Windows NT, maar dat zal ook wel niet deugen. Dan zullen we misschien maar moeten blijven bankieren met Android als dat volgens de banken wel deugt. Het is zoals altijd allemaal een kwestie van het zich onttrekken aan de verantwoordelijkheid, je ziet het op het werk waar je overal voor moet tekenen voordat je iets mag doen en nu bij de banken dus ook. Gaan we gewoon terug naar een oude sok, dat is zo zeker als wat zolang je hem maar op de goede plaats neer legt. Kan er niemand aankomen behalve de vrouw als de sok in de was moet, beschik je altijd over je eigen geld en zijn de enigste verdachte transacties degenen die je vrouw doet.
De SNS webserver, waar mijn browser verbinding mee maakt als ik wil internetbankieren, kan zien met welk operating systeem (incl. service pack nummer) en welk type browser (incl. versienummer) ik verbinding maak. Gaat de SNS bank accepteren dat ik met een Windows XP computer ga internetbankieren? Of worden sessies vanaf Windows XP computers actief geblokkeerd? 😕

Als SNS gewoon blijft accepteren dat klanten met Windows XP computers internetbankieren, dan ben ik van mening dat de SNS bank zelf niet voldoet aan haar eigen veiligheidsregels door fout gedrag van klanten te blijven faciliteren. :o M.a.w. de SNS bank heeft dan geen recht van spreken.

Als SNS beveiliging serieus wil nemen, dan moeten ze hun internetbankieren omgeving zodanig inrichten dat klanten netjes een waarschuwing krijgen wanneer de versie van hun browser of type operating systeem niet voldoet aan de minimale veiligheidseisen, op het moment dat ze willen inloggen. Dit had de afgelopen maanden al moeten gebeuren, waardoor de SNS bank nu had kunnen configureren dat mensen met een Windows XP computer vanaf 8 april definitief geen toegang meer krijgen tot het internetbankieren. :p

Stephan, jij bent helemaal een lekkere. Wil je nu echt dat alle mensen die allerlei computers thuis hebben staan straks verplicht een speciale computer moeten gaan inrichten om te kunnen internet bankieren? Of denk je dat alle mensen nu voor elke pc thuis een windows 8 versie gaan aanschaffen ? Get Real !! 
Ik snap uberhaupt niet dat mensen nog gebruik willen maken van Windows XP. 
Het is een besturingsysteem wat al 12 jaar oud is, en niet meer is opgewassen tegen alle bedreigingen van vandaag de dag. 
Accepteer dat het verouderd is, en doe jezelf en vooral ook anderen een lol, en upgrade naar een nieuwere versie. 

Je bent een risico voor jezelf en voor anderen als je willens en wetens geen updates installeerd. Is ongeveer zoiets als de voordeur barricaderen, maar de achterdeur gewoon open laten.  

En lekken in online bankieren ? 
Het valt wel mee...de meeste lekken zitten in je browser en als je die niet dicht... is dit alleen jezelf te verwijten, en niet de bank. 
Dus als ik het nu goed begrijp moet ik Windows XP weg doen, niet omdat XP zo beroerd is maar omdat de gebruikte Browsers zo lek als een maandje zijn.
Zou het dan niet beter zijn een goede Browser te ontwikkelen inplaats van mensen te dwingen weer een overstap naar een andere Windows te maken? 
De Browsers staan los van het besturings-systeem, daar heeft de rechterspraak voor gezorgd destijds.

En als ik mijn geld bij de buurman neer leg, moet ik toch zorgen dat zowel mijn Voor als Achterdeur goed gesloten blijven, anders kunnen de inbrekers via mijn achterdeur het geld bij de buren weghalen. De logica ontgaat me een beetje.

Ik ben zelf al iets ouder dan 12 jaar en nog steeds opgewassen tegen de gevaren van de hedendaagse maatschappij, althans, die mening ben ik toch toegedaan.
Ik ben blijkbaar alleen zo dom om mijn buurman met mijn geld te vertrouwen, dus geef ik hem slechts het hoogst noodzakelijke en ga zeker niet sparen omdat het een beetje rente oplevert wat niet opweegt tegen de overduidelijke risico's en ook niet tegen de inflatie is opgewassen.

Als je stelt dat de lekken in On-Line Bankieren wel mee vallen, wordt het toch tijd dat men zich eens achter de oren gaat krabben, mee vallen is geen optie, het moet gewoon waterdicht zijn. Alleen de fantasie van de programmeurs van het On-Line bankieren Systeem is waarschijnlijk niet opgewassen tegen de vindingrijkheid van de echt slimme jongens die de lekken weten te vinden.
Reputatie 3
Badge +1

Stephan, jij bent helemaal een lekkere. Wil je nu echt dat alle mensen die allerlei computers thuis hebben staan straks verplicht een speciale computer moeten gaan inrichten om te kunnen internet bankieren? Of denk je dat alle mensen nu voor elke pc thuis een windows 8 versie gaan aanschaffen ? Get Real !! 

Ernest,
Nee hoor, ik wil alleen maar schrijven dat de bank de verantwoordelijkheid voor de beveiliging van internetbankieren niet zomaar mag afschuiven naar haar klanten. Als de SNS bank werkelijk het gebruik van windows XP onveilig vindt, dan moet ze niet meer toestaan dat gebruikers met een dergelijke computer inloggen op internet bankieren. Zoiets is betrekkelijk eenvoudig in te richten aan de zijde van de SNS bank.
Met vriendelijke groet,
Stefan
Stephan,

In dat geval ben ik het helemaal met je eens. De bank kan en mag inderdaad niet simpelweg de verantwoording bij de klant neerleggen. Als ze dat wel willen doen zullen zij ons van een gecertificeerd besturings systeem moeten voorzien. Als klant hebben wij geen enkele invloed op de te gebruiken software en zijn we geheel afhankelijk van wat ze ons verkopen c.q. in de maag splitsen. Als klanten met XP geweigerd worden dan zijn ze binnenkort een heleboel klanten kwijt en dat willen ze verwacht ik ook niet. En anders maar geen Electronisch Bankieren dan via de PC. Alsof Android zo veilig is. Het valt of staat allemaal met HUN beveiligings software, de wijze van inloggen en de wijze van overboeken, die moet het onmogelijk maken om via die zogenaamde achterdeur geld van een andermans rekening af te halen zonder het gebruik van beveiligings calculator, telefoon of wat er nog meer gebruikt kan worden. Zo simpel is het gewoon, al zal de praktijk iets lastiger zijn. Wij als klant geven ons geld bij hen in bruikleen, bij wijze van spreken en ze worden geacht alles in het werk te stellen dat dat veilig daar geparkeerd kan worden. En daar blijf ik bij, ongeacht het besturings systeem en of dat nu lek is of niet of dat het helemaal vergeven is van de zgn virussen.
Hoi Ernest en anderen,

Ik hoor zowel kritische als relativerende geluiden, dank voor beide bijdragen aan de discussie. Graag geef ik hier de reactie van onze collega's door.

De veiligheid van internetbankieren is een gedeelde verantwoordelijkheid. We doen ons best dat zo veilig mogelijk te maken, maar ook de klant heeft daar een belangrijke rol in. De klant heeft wel degelijk invloed op de te gebruiken software. Hij kan namelijk zelf zorgdragen voor een actueel en veilig besturingssysteem. Dat is ook wat we van de klant vragen en verwachten, in bijvoorbeeld de uniforme veiligheidsregels.

Natuurlijk is een veilige pc niet alleen belangrijk voor internetbankieren 🙂. Als klant wil je ook geen met malware of virussen geïnfecteerde computer om je eigen privacy en persoonlijke gegevens (denk aan foto’s en documenten) te beschermen. Met een verouderd en niet up-to-date besturingssysteem lopen ook deze gevaar.

Klanten van SNS Bank ontvangen vanaf nu meldingen en berichten in Mijn SNS. We verwijzen in al onze communicatie naar de Waarschuwingsdienst en de Consumentenbond. Deze partijen geven voorlichting en objectieve informatie over andere besturingssystemen en de overige alternatieven, informatie die ook onze klanten verder kan helpen.
Hoi Nanda en alle andere geinteresseerden,

Het klinkt allemaal erg leuk, dat als wij maar regelmatig Windows updaten, we over een veilig besturings-systeem zouden beschikken. Nou, MicroSoft heeft van meet af aan mogelijke lekken ingebouwd om zelf uw besturings-systeem op afstand te kunnen controleren cq onze bewegingen te kunnen volgen. Als je een dergelijke mogelijkheid inbouwt creer je zonder meer een potentieel lekv voor kwaadwillenden. Wij kunnen inloggen op de bank computer middels enkele aan ons toegewezen sleutels / paswoorden of calculators. MicroSoft kan onze computer in zonder dat wij hen een sleutel of paswoord verstrekken. Het gaat zogenaamd allemaal anoniem en met alle repect voor onze privacy, maar we zijn toch met z'n allen niet helemaal achterlijk. Nu heeft MicroSoft met een jaloers oog naar Google gekeken en probeert nu ongetwijfeld net zoveel informatie van ons los te peuteren als Google dat met onze mobieltjes doet. Dat is allemaal niet erg, want we hebben natuurlijk geen van allen iets te verbergen, behalve onze privacy gevoelige foto's misschien. Maar we moeten ophouden met naief te zijn. Het is de Amerikanen en MicroSoft er alles aan gelegen om zoveel mogelijk van ons te weten te komen, zelfs onze telefoongesprekken. Je zou toch ook wel achterlijk zijn om niet van de gelegenheid gebruik te maken als je min of meer de alleen heerschappij op dit gebied hebt. Je weet maar nooit waar het goed voor is. Kennis is macht en daar zijn ze verzot op. Dus laten we nu niet denken dat het besturings-systeem veilig is bij regelmatig updaten. Misschien veiliger voor een grote groep kwaadwillenden, maar de lekken blijven, het is alleen zaak de anderen een stap voor te zijn. Maar er lopen meer slimme jongens rond, niet alleen bij MicroSoft. Ze kunnen zelfs hun eigen bron-codes niet beschermen, is ook gewoon bijna ondoenlijk zogauw er meer dan 1 persoon aan een besturings-systeem werkt.

Kortom, wij als als klant of gebruiker zijn aan de goden overgeleverd en hebben geen enkele invloed op een veilig(er) besturings-systeem. Soms ontstaan er zelfs lekken na updaten, geen enkel software pakket is bug-vrij. Dus ik blijf bij mijn standpunt dat wij als klant niets mag of kan worden verweten bij misbruik van ons elektronisch bankieren. Het moet mogelijk zijn om het systeem tijdens het bankieren waterdicht te maken, hetzij door een niet te kraken versleuteling of wat dan ook, (iets wat momenteel in feite al het geval is), zolang de sleutel maar tijdens de verbinding wordt geinitieerd enz.enz. Enfin, het gaat te ver oplossingen aan te dragen, want daar is vast al voldoende over nagedacht en ongetwijfeld reeds geimplementeerd. Dus SNS bank en andere banken, bij jullie ligt de oplossing. Die kunnen wij niet aanreiken. 
Volgens mij lopen hier juiste, maar ook onjuiste uitspraken, door elkaar heen.
Ik ben geen computer deskundige, maar heb inmiddels al wel aardig wat ervaring.
"Gebruikers van Windows XP groter veiligheidsrisico internetbankieren"
Volgens mij kun je dat zo niet zeggen. Iemand die goed op de hoogte is met XP, die zorgt voor goede en up-to-date beveiligingsprogramma´s, kan misschien wel een mindere risico vormen dan iemand met een modernere besturingsysteem, die niet van wanten weet (pc dus niet voldoende up-to-date houd).
Wel is het volgens mij zo dat geen enkel besturingsysteem "veilig" is (het is "mensenwerk"), maar dat oudere besturingsystemen meer bekende (samenhangende) fouten hebben. In nieuwe besturingsystemen heeft men "geleerd" van de "fouten" in de oudere systemen.
Bovendien lijkt mij, is het zo dat naarmate een besturingsysteem "ouder" wordt, er meer "fouten" in ontdekt zullen worden door ook nog eens steeds meer mensen die "kwaad" willen. M.a.w. naarmate een besturingsysteem ouder wordt, komen er meer mensen die steeds makkelijker misbruik van fouten in dat systeem kunnen (zullen) maken.
Bij nieuwere besturingsystemen moeten kwaadwillenden eerst fouten gaan zoeken en ontdekken, om er misbruik van te kunnen maken.
Mij lijkt; gebruik een besturingsysteem dat nog wel door de producent onderhouden wordt. Je loopt dan minder risico indien je zelf niet voldoende de veiligheid in het oog hebt/houd.
Niet "updaten" lijkt mij een heel slechte optie, niet doen zou ik denken. (waarom zou je niet ingaan op een terugroep aktie van de fabrikant van jouw auto???)
Groet,
Ben 🆒
PS Het blijft maar doorgaan; 
Banken zelf de grootste lekkers van klantgegevens lekkende kraan
28 mrt. 2014 door René Schoemaker Google+
Nieuws - Banken zijn zelf de grootste lekkers van klantgegevens en niet de klanten zelf. Robeco presteert het zelfs om inloggegevens van klanten onversleuteld per e-mail te sturen.
Dat meldt de Consumentenbond in de nieuwste uitgave van de Geldgids. "De ING slaat de gebruikersnaam onversleuteld op in een 'cookie' op de pc van zijn klanten als die 'gebruikersnaam onthouden' aanvinken. In Internet Explorer 11 is het zelfs mogelijk om de gebruikersnaam én het wachtwoord van ING-bankieren op te slaan", foetert de Consumentenbond.
Robeco is aangesproken door de Consumentenbond op het onversleuteld versturen van de inloggegevens en kreeg daar een opmerkelijk antwoord op. "Volgens de klantenservice van Robeco kan een ander daar niets mee: 'want om in te loggen is ook een e-mailadres nodig'. Maar die staat juist boven de e-mail."

Lees hier verder.
We kunnen wel doorgaan met speculeren over hoe het allemaal werkt maar ik blijf uiteraard bij mijn mening. Ik vond vooral het laatste stukje over dat banken zelf de grootste lekkers zijn van bank-gegevens wel een aardig stukje. Wat ervan waar is weet ik natuurlijk allemaal niet. Maar waarschijnlijk is het grootste probleem in deze maatschappij dat er teveel schapen rondlopen die op posten worden neergezet die ze eigenlijk niet aankunnen of niet goed begrijpen wat de implicaties van hun acties kunnen zijn. Het is niet voor niets dat de mensen tegenwoordig alles maar voorgekauwd wordt met procedures en checklisten. De boel is zo complex geworden dat de doorsnee werknemer niet meer weet hoe het allemaal in elkaar steekt en hoe hij moet reageren. En nu het gezonde verstand ook nog aan de kant is gezet door al die voorgekauwde procedures is de chaos helemaal compleet. Gewoon met z'n allen achter de meute aan hollen, dan kunnen we het toch niet verkeerd doen. Dan springen we ook met z'n allen tegelijk in de dezelfde sloot. Geef het volk wat te eten en een spelletje en iedereen is braaf. Dat doen we hier in Nederland al veels te veel. Ik hou erover op, het is allemaal tegen de stroom inzwemmen. 
We kunnen wel doorgaan met speculeren over hoe het allemaal werkt maar ik blijf uiteraard bij mijn mening. Ik vond vooral het laatste stukje over dat banken zelf de grootste lekkers zijn van bank-gegevens wel een aardig stukje. Wat ervan waar is weet ik natuurlijk allemaal niet. Maar waarschijnlijk is het grootste probleem in deze maatschappij dat er teveel schapen rondlopen die op posten worden neergezet die ze eigenlijk niet aankunnen of niet goed begrijpen wat de implicaties van hun acties kunnen zijn. Het is niet voor niets dat de mensen tegenwoordig alles maar voorgekauwd wordt met procedures en checklisten. De boel is zo complex geworden dat de doorsnee werknemer niet meer weet hoe het allemaal in elkaar steekt en hoe hij moet reageren. En nu het gezonde verstand ook nog aan de kant is gezet door al die voorgekauwde procedures is de chaos helemaal compleet. Gewoon met z'n allen achter de meute aan hollen, dan kunnen we het toch niet verkeerd doen. Dan springen we ook met z'n allen tegelijk in de dezelfde sloot. Geef het volk wat te eten en een spelletje en iedereen is braaf. Dat doen we hier in Nederland al veels te veel. Ik hou erover op, het is allemaal tegen de stroom inzwemmen. 

Hoi Ernest,
Ik vind je opvattingen nogal "donkertjes", bovendien klopt het ook niet helemaal. De moeilijkheid lijkt mij ook dat veel zaken erg ingewikkeld zijn geworden. Daarmee is niet gezegd, dat we dan nog maar allemaal vuur moeten maken met vuurstenen. Je hoeft niet voorop te lopen, maar ook niet achteraan te blijven. 
Wij mensen hebben hier op aarde een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Daar zijn veel negatieve zaken over te zeggen, maar ook veel positieve. 
"Stilstaan is achteruitgang" is een gezegde, eentje die veel waarheid in zich heeft, volgens mij.
Je voor ontwikkelingen afsluiten lijkt mij een heel slechte optie.
Keep smiling :)
Groet,
Ben 🆒
PS Ook banken (de mensen achter/bij banken) zijn niet perfect.
PS2 Het nut bij schapen om in een groep te opereren, iets te doen, maakt de schapen groot en sterk. Het blijft voor elk individu een opgave een scheiding te maken tussen goed en slecht.
lees ook dit stukje eens.

http://www.nu.nl/tech/3738980/europol-waarschuwt-toename-hacks-van-windows-xp.html

XP is verouderd, en klaar. Probeer dat te accepteren. 
Beveiliging bestaat uit veel componenten. En is zo sterk als de zwakste schakel. 
De client/gebriuiker is een van deze componenten.  100% veilig lukt je nooit, maar door up to date te blijven pak je best een groot percentage.

@ernest feit is met een nieuwer OS wat wel geupdate wordt ben je beter af dan het oude Windows XP. 
Wordt jouw rekening leeg getrokken omdat je weigert om over te stappen naar een nieuwer OS.
En je dus willens en weten een systeem blijft gebruiken wat een stuk minder veilig is, dan vind ik dat jou dat best aangerekend mag worden. 
Maar dat is mijn persoonlijke mening.  Ik wil nml niet betalen voor de onzorgvuldigheid van anderen. 
Want dat is wat er gaat gebeuren als de banken de verantwoordelijkheid daarvoor moeten nemen, dan gaan de kosten omhoog. 
en 3 keer raden wie dat gaat betalen.

Hallo allemaal,

Ik las onderstaand artikel op nu.nl en het leek me goed om deze hier te delen.

Eerste XP-lek gevonden na einde ondersteuning

Zo'n drie weken nadat Microsoft de ondersteuning voor zijn besturingssysteem Windows XP heeft stopgezet, is het eerste beveiligingslek gevonden.

Het gaat om een kwetsbaarheid in Internet Explorer 6 tot en met 11. Microsoft zegt actie te ondernemen, eventueel via een beveiligingsupdate. Dat geldt echter niet voor Windows XP.

Internet Explorer 6 tot en met 8 zijn ook te gebruiken op Windows XP. Voor die versies zal het lek niet worden verholpen omdat Microsoft eerder deze maand de ondersteuning voor het twaalf jaar oude besturingssysteem stopzette. Dat betekent dat er geen beveiligingsupdates meer zullen verschijnen en eventuele lekken en kwetsbaarheden dus niet worden gedicht.
Reputatie 3
Badge +1
Wordt het nu geen tijd voor SNS om de toegang tot internetbankieren vanaf een Windows XP computer actief te blokkeren? Redenerend vanuit de zorgplicht van banken zou dat wellicht een verstandige keuze zijn.
Wordt het nu geen tijd voor SNS om de toegang tot internetbankieren vanaf een Windows XP computer actief te blokkeren? Redenerend vanuit de zorgplicht van banken zou dat wellicht een verstandige keuze zijn.

Mee eens,
Maar,
worden de voorlopers van XP eigenlijk ook actief geblokkeerd?
En,
wat gaat de SNS doen om de klanten te porren om ook modernere besturingsystemen veilig te houden (denk aan; gratis of met korting aanbieden van beveiligingspakketten)??
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 3
Badge +1

Mee eens,
Maar,
worden de voorlopers van XP eigenlijk ook actief geblokkeerd?
En,
wat gaat de SNS doen om de klanten te porren om ook modernere besturingsystemen veilig te houden (denk aan; gratis of met korting aanbieden van beveiligingspakketten)??
Groet,
Ben 🆒

Goed punt!
Aan de andere kant biedt SNS natuurlijk wel de diverse (mobiele) apps aan als (gratis) alternatief. Persoonlijk vind ik het wel erg ver gaan als SNS het upgraden van je OS gaat sponsoren.
Reputatie 4
Badge +1
Blokkeren gaat misschien wat ver, misschien beginnen met een grote waarschuwing in beeld met daarin de boodschap dat doorgaan dan op eigen risico is.

eventueel met linkjes naar de MS winkel waar men een upgrade kan aanschaffen en naar een paar gratis verkrijgbare OS zoals Ubuntu of andere Linux distro's.
als je hardware windows 7 niet ondersteunt heb je ook nix aan een linkje naar MS....
Met "gratis of met korting aanbieden van beveiligingspakketten" bedoelde ik niet het up to date houden van computers of besturingsysteem. Ik doelde op z.g.n. Antivirus software. Daar is veel in te krijgen en is soms zelfs gratis.
Bij een computertijdschrift (Chip) hier in DE is voor zo´n pakket vaak een licentie voor een halfjaar gratis. Met een afspraak met zo´n softwaremaker is er vast wel iets leuks te regelen. Men moet voigens mij het willen (er moet een persoontje binnen de organisatie zijn die zich hier hard voor wil maken). Door als bank je hiervoor in te zetten laat je aan de klanten weten dat je het erg belangrijk vindt en je stimuleert klanten er over na te denken. Zo veel hoeft het de bank dus niet te kosten.
Ik heb het bewust over een "pakket" omdat alleen een antivirus programma onvoldoende is. In zo´n pakket zitten verschillende beveiligingsonderdelen. Voordeel is dan dat je alles in één hebt en het op elkaar is afgestemt.
Groet,
Ben 🆒
Gisterenavond las ik onderstaand artikel op nu.nl

Microsoft brengt Internet Explorer-update ook uit voor XP

Microsoft brengt donderdagavond een update uit om het lek in Internet Explorer te dichten. De update komt ook beschikbaar voor Windows XP.

Dat meldt Microsoft op zijn blog. Het grote lek in de browser van Microsoft geeft hackers toegang tot een computer als de gebruiker op een link naar een besmette website klikt.

Het gaat om een kwetsbaarheid in Internet Explorer 6 tot en met 11. Internet Explorer 6 tot en met 8 zijn ook te gebruiken op Windows XP.

De update voor Windows XP is volgens Microsoft een "uitzondering", omdat het lek dermate ernstig is dat het moet worden gedicht. Eerder zei Microsoft geen beveiligingsupdates voor het vijftien jaar oude besturingssysteem meer uit te brengen.

Update

Internet Explorer wordt automatisch geüpdatet als gebruikers automatische updates van Windows hebben ingeschakeld. Anderen moeten eigenhandig de update installeren.

Eerder ontraadde de Nederlandse politie het gebruik van Internet Explorer.
Hallo allemaal 🙂,

Inmiddels hebben wij een reactie ontvangen van de afdeling Informatiebeveiliging (IT):

Een virusscanner/antivirus pakket aan onze klanten leveren lijkt op het eerste gezicht misschien een goed idee. Maar er zitten ook nadelen aan. Veel klanten hebben nu al zo’n pakket op hun PC omdat ze zelf in het verleden de verantwoordelijkheid, voor de veiligheid van hun PC, hebben genomen door zo’n pakket aan te schaffen. We willen klanten de vrijheid geven zelf een keuze te maken in het pakket van hun voorkeur. Wat als wij pakket A zouden leveren, terwijl een klant nu erg tevreden is over pakket B? Zouden we onze klant dan moeten dwingen pakket A te gaan gebruiken? Daarnaast brengt zo’n pakket kosten met zich mee. Natuurlijk zou SNS Bank kunnen proberen met een bepaalde leverancier afspraken te maken over een gereduceerd tarief voor zo’n pakket. Maar kosten zullen er altijd aan verbonden zijn. En uiteindelijk worden die kosten betaald door klanten. Ook de klanten die nu al zelf een pakket van hun eigen keuze hebben en het geboden pakket niet zullen gaan gebruiken. En dat is oneerlijk tegenover de klanten die nu al hun eigen verantwoordelijkheid voor de aanschaf van zo’n pakket hebben genomen.
Stel je voor dat je 2 banken hebt, of 3. En de ene verplicht je tot antivrus A en de anders banken tot B en C. Moet je dan 3 computers kopen? Voor iedere bank een?
Twee Antivirussen op dezelfde PC werken elkaar tegen en houden elkaar vaak in een deadly embrace, waardoor de PC vastloopt. Slecht idee dus.
Hallo allemaal 🙂,

Inmiddels hebben wij een reactie ontvangen van de afdeling Informatiebeveiliging (IT):

Een virusscanner/antivirus pakket aan onze klanten leveren lijkt op het eerste gezicht misschien een goed idee. Maar er zitten ook nadelen aan. Veel klanten hebben nu al zo’n pakket op hun PC omdat ze zelf in het verleden de verantwoordelijkheid, voor de veiligheid van hun PC, hebben genomen door zo’n pakket aan te schaffen. We willen klanten de vrijheid geven zelf een keuze te maken in het pakket van hun voorkeur. Wat als wij pakket A zouden leveren, terwijl een klant nu erg tevreden is over pakket B? Zouden we onze klant dan moeten dwingen pakket A te gaan gebruiken? Daarnaast brengt zo’n pakket kosten met zich mee. Natuurlijk zou SNS Bank kunnen proberen met een bepaalde leverancier afspraken te maken over een gereduceerd tarief voor zo’n pakket. Maar kosten zullen er altijd aan verbonden zijn. En uiteindelijk worden die kosten betaald door klanten. Ook de klanten die nu al zelf een pakket van hun eigen keuze hebben en het geboden pakket niet zullen gaan gebruiken. En dat is oneerlijk tegenover de klanten die nu al hun eigen verantwoordelijkheid voor de aanschaf van zo’n pakket hebben genomen.

Toch een beetje naast mijn betoog!
Jammer.
Groet,
Ben 🆒
Ps Een klant hoeft het niet, het kan. 1 pakket is genoeg en als de klant tevreden is dan niet! Maar; laat zien dat je het belangrijk vindt en de klant wilt stimuleren/helpen!
Hoi Warmbuffet en BigBen,

Bedankt voor het meedenken. We staan altijd open voor suggesties. Zoals in de reacties op het bericht van Othman al te lezen valt, is een virusscanner/antivirus pakket iets persoonlijks. Op dit moment kiezen wij er niet voor om 1 pakket of aanbieder aan te dragen. Mocht dit in de toekomst wijzigen, dan zijn jullie de eersten die het horen 🙂.

Reageer