SNS

Vraag

Hoe kan ik handiger met de cookies van SNS Community omgaan?

• 28 juli 2019
  • 8 Reacties
  • 8943 Keer bekeken

SNS verdient een compliment voor het bieden van de mogelijkheid om cookies wel of niet te accepteren op verschillende niveaus. Ik weiger ze zoveel mogelijk. Voor de zekerheid is mijn browser zodanig ingesteld dat na afloop van de sessie de cookies worden verwijderd.

Dat heeft één nadeel. Mijn keuze voor deze cookie-instelling wordt altijd verwijderd. Dus iedere keer als ik op dit forum kom, moet ik flink scrollen en klikken voordat ik echt kan beginnen.
Welk cookie van SNS bevat mijn cookies-instelling? Dan kan ik die laten staan en kan ik makkelijker naar de community. En ook belangrijk: staat er meer info in dit specifieke cookie?
Probleempje zou kunnen zijn dat de cookies in Firefox geclusterd worden weergegeven. Ik zie nu drie clusters met 17 cookies. Ik kan ze niet afzonderlijk openen.

8 reacties

Dat heeft één nadeel. Mijn keuze voor deze cookie-instelling wordt altijd verwijderd. Dus iedere keer als ik op dit forum kom, moet ik flink scrollen en klikken voordat ik echt kan beginnen.
Welk cookie van SNS bevat mijn cookies-instelling? Dan kan ik die laten staan en kan ik makkelijker naar de community. En ook belangrijk: staat er meer info in dit specifieke cookie?
Probleempje zou kunnen zijn dat de cookies in Firefox geclusterd worden weergegeven. Ik zie nu drie clusters met 17 cookies. Ik kan ze niet afzonderlijk openen.

Hoi Koos,
ik ken Firefox onvoldoende, maar ...
Vaak is er een optie om bepaalde Cookies juist niet te verwijderen.
Omdat het nogal een uit gezoek is, heb ik het ook maar geaccepteerd telkens weer, enz.
Het "gemak" waarmee website beheerders beslissen over wat wij wel of niet moeten accepteren is ondertussen wel erg groot. Omgekeerd ook waarschijnlijk, ze weten dat de meeste bezoekers de Cookies accepteren, dus hebben ze succes.
Naar mijn mening moeten we website beheerders aanspreken op hun integriteit.
Extra na bovenstaande: Firefox nieuwe versie er op gezet. Mij teveel uitzoeken voor nu. SNS (Volksbank, websitebeheerders) zouden er natuurlijk voor kunnen kiezen om de "noodzakelijke" Cookies als standaard in te stellen. Dan krijg je niet meer ongevraagd (nou ja) alle extra´s.
De SNS heeft de uitgebreide optie als standaard!!!!
Groet,
Ben 😎
Als aanvulling op mijn vorig bericht;
er is een Datavakbond opgericht. Deze wil opkomen voor het recht van de gebruiker (oa). Kijk hier op hun website!
Groet,
Ben 😎
PS Ga altijd met de cursor over een link en kijk linksonder welk internet adres daar staat. Vertrouw je het niet? Niet op de link klikken! Dat geld dus ook hier in de community!
Leuke aanvulling !
Misschien word ik wel lid.
Reputatie 5
Badge +4
Beste @Koos en @BigBen,

Als je onze website bezoekt, plaatsen we cookies op je computer, tablet of mobiele telefoon. We gebruiken functionele cookies, cookies voor webstatistieken (meten van bezoeken en kliks), cookies voor persoonlijke berichten in Mijn SNS (die noemen we hierna ‘tracking cookies’) en cookies voor social media en advertenties. Lees in de afbeelding voor elk type cookie hoe ze werken en met welke partijen we samenwerken. Hoe lang een cookie op je computer blijft staan, hangt af van het soort cookie. Een tijdelijke cookie wordt automatisch verwijderd als je je browser afsluit. SNS Bank gebruikt tijdelijke cookies en cookies die langer op je computer blijven staan. We vinden het belangrijk dat het duidelijk is hoe we met je persoonsgegevens omgaan. Dit kun je lezen op onze website onder: Privacy- en Cookiereglement.

Hiermee beantwoord ik niet gelijk de vraag van @Koos: welk cookie van SNS bevat mijn cookies-instelling? Dan kan ik die laten staan en kan ik makkelijker naar de community. En ook belangrijk: staat er meer info in dit specifieke cookie?
Die vraag heb ik intern uitgezet en daar kom ik graag later op terug.

Geweldig antwoord, al is het niet direct op mijn specifieke vraag. Zo'n uitgebreide toelichting is zeer verhelderend.
Dank je wel.
@SNS, heel mooi dat jullie inhoudelijk op dit thema nu ingaan. Natuurlijk betekend dat wel dat nu een verdere discussie niet meer is te voorkomen.
  1. Cookies zijn NIET nodig voor het tonen van een website
  2. Om de website meer op de website beheerder en de bezoeker toe te snijden, zijn Cookies "uit gevonden" en steeds meer "min of meer" dwingend "noodzakelijk
  3. Website beheerders hebben inmiddels vele (voor de bezoeker vaak "verstopte") tools tot hun beschikking om Cookies meer mogelijkheden te geven
  4. Door deze tools en het combineren van zo verkregen informatie, zijn steeds betere bezoekers "plaatjes" beschikbaar.
  5. Websitebeheerders gaan steeds verder in het zo vergaren van informatie, het is min of meer een vorm van Darkweb" gebruik onder het "normale" internet (ik gebruik hier bewust het begrip "Darkweb" omdat dit met name aanduid dat het voor de "normale internetgebruiker" min of meer "onzichtbaar" is Dat is het gedoe met de Cookies ook, de meesten zijn er niet transparant in).
Mijn suggestie aan de SNS om standaard "noodzakelijke " Cookies in te stellen als aangevinkte optie (ipv "alle Cookies toestaan" zoals nu het geval is) wordt dus door de SNS niet overgenomen. Jammer, goede bedoeling en mooie woorden alleen bouwen geen kastelen.
De SNS zou voortrekker kunnen zijn in het besef dat "klanten" (het zijn vaak geen "bezoekers" maar "Klanten", jullie hebben daar een relatie mee) moet worden gevraagd wat ze willen en niet zonder meer een voor de SNS gunstige antwoord min of meer voor programmeren.
Zo, eerste aanzet.
Groet,
Ben 😎
PS Het lijstje doornemend zit ik toch op minstens 12 Cookies van/via de SNS / Volksbank!

Mijn suggestie aan de SNS om standaard "noodzakelijke " Cookies in te stellen als aangevinkte optie (ipv "alle Cookies toestaan" zoals nu het geval is) wordt dus door de SNS niet overgenomen. Jammer, goede bedoeling en mooie woorden alleen bouwen geen kastelen.

Dat zou een geweldig idee zijn en mij een heleboel kliks besparen. Maar omdat ik veel weerstand verwacht, houd ik het voorlopig even op dat ene cookie... Ik wacht met spanning op het antwoord.
Reputatie 5
Badge +4

Mijn suggestie aan de SNS om standaard "noodzakelijke " Cookies in te stellen als aangevinkte optie (ipv "alle Cookies toestaan" zoals nu het geval is) wordt dus door de SNS niet overgenomen. Jammer, goede bedoeling en mooie woorden alleen bouwen geen kastelen.Dat zou een geweldig idee zijn en mij een heleboel kliks besparen. Maar omdat ik veel weerstand verwacht, houd ik het voorlopig even op dat ene cookie... Ik wacht met spanning op het antwoord.

Beste @BigBen en @Koos,

De manier waarop we functionele cookies, cookies voor webstatistieken, cookies voor persoonlijke berichten in Mijn SNS (tracking cookies) en cookies voor social media en advertenties instellen dan wel gebruiken wordt niet veranderd. Op de vraag: welk cookie van SNS bevat mijn cookies-instelling? En: staat er meer info in dit specifieke cookie? heb ik nog geen reactie ontvangen, graag nog even geduld.

Reageer