SNS

Beantwoord

Hoe wijzig ik 'Waarde woning' in Mijn SNS?

• 28 juli 2016
  • 7 Reacties
  • 7268 Keer bekeken

hoi, als ik inlog en kijk bij Hypotheken dan zie ik een (volgens mij hele oude waarde) van denk wel 15 jaar terug van mijn woning staan. Hoe kan ik die aanpassen?
icon

Beste antwoord door Dennis 1 augustus 2016, 16:25

Ik heb inmiddels een reactie van de productmanager. Als je een nieuwe waarde kan laten zien die hoger is dan de oude waarde, dan kan dit inderdaad een lagere rente betekenen. Mocht de waarde echter lager zijn, betekent het voor de lopende rentevaste periode niets. Op het moment dat er bijvoorbeeld een nieuwe rentevaste periode gekozen wordt, rekenen we met de nieuwe waarde. Op dat moment leidt het dus wel tot een hogere rente.

Overigens is het juist wel slim om de bank te vertellen dat je woning onder water staat. We denken immers graag met je mee om te kijken of het slimmer of anders kan. We hebben er als bank niets aan als een klant een achterstand heeft of in de problemen komt. Dit helpen we graag voorkomen.
Bekijk origineel

7 reacties

hoi, als ik inlog en kijk bij Hypotheken dan zie ik een (volgens mij hele oude waarde) van denk wel 15 jaar terug van mijn woning staan. Hoe kan ik die aanpassen? het is één of ander omgerekend euro bedrag 😛
Hoi Mullie,

Leuk om je weer terug te zien op de community. Het gaat hier waarschijnlijk om de waarde die bij ons bekend is vanuit het taxatierapport of de WOZ-verklaring. Deze vragen we op als je een hypotheek bij ons afsluit. Ik vermoed dat het bedrag van guldens is omgerekend naar euro's. Ik weet natuurlijk niet wat er staat, maar er is vast een en ander veranderd in de waarde van je woning. Wil je het bedrag aanpassen? Dan ontvang ik graag een nieuw taxatierapport of een WOZ-verklaring op webcare@sns.nl o.v.v. 'Community - Hoe wijzig ik waarde woning in Mijn SNS?'. Ik kan geen garanties geven, omdat ik de vraag nog niet eerder heb gezien. Het lijkt me wel een eenvoudige aanpassing voor ons.
Goededag,

Wat is het "nut" van deze toevoeging? Doet de SNS daar zelf ook nog wat mee?

Bij mij klopt de waarde namelijk ook voor geen meter..

En in tegenstelling tot wat jij zegt, Irene, lijkt mij dit helemaal niet zo'n makkelijke aanpassing.
Badge +1
Het aanpassen van deze waarde zou, afhankelijk van soort hypotheek, tot een lagere rente kunnen leiden omdat je b.v in een andere staffel (openstaand hypotheek bedrag vs huidige woningwaarde) komt. Voor het aanpassen van de staffel moet je nl ook taxatie of WOZ waarde doorgeven.

Het zou ook kunnen betekenen dat de bank te weten komt dat je woning onderwater staat, dat is minder handig (in het algemeen gesproken) om aan de hypo.verstrekker door te geven.
Goedemorgen mannen,

Ik leg jullie vragen voor aan de productmanagers. De getoonde marktwaarde is, zoals Irene al aangaf, de waarde die ooit is opgegeven. Als je het gevoel hebt dat je in aanmerking komt voor een andere tariefgroep (bijvoorbeeld doordat de marktwaarde van je woning hoger is), dan kun je een afspraak maken met een hypotheekadviseur om dit te laten beoordelen aan de hand van een taxatierapport of een WOZ-verklaring.
Ik heb inmiddels een reactie van de productmanager. Als je een nieuwe waarde kan laten zien die hoger is dan de oude waarde, dan kan dit inderdaad een lagere rente betekenen. Mocht de waarde echter lager zijn, betekent het voor de lopende rentevaste periode niets. Op het moment dat er bijvoorbeeld een nieuwe rentevaste periode gekozen wordt, rekenen we met de nieuwe waarde. Op dat moment leidt het dus wel tot een hogere rente.

Overigens is het juist wel slim om de bank te vertellen dat je woning onder water staat. We denken immers graag met je mee om te kijken of het slimmer of anders kan. We hebben er als bank niets aan als een klant een achterstand heeft of in de problemen komt. Dit helpen we graag voorkomen.
Badge +1
Het enkele feit dat mijn huis onderwater staat staat geheel los van het feit of ik wel of niet een betalingsachterstand zou hebben. Een bank zal m.i. nerveuzer reageren als ze weten dat mijn huis onderwater staat. De risico's op hun belangen zijn groter.
Het is altijd slim om te vertellen als je door omstandigheden (tijdelijk) niet aan je betalingsverlichtingen kunt voldoen. Daar heeft Dennis gelijk in.

Reageer