SNS

Ineens Java Script vereist om overschrijvingen te kunnen doen op Mijn SNS?

• 14 juli 2018
  • 9 Reacties
  • 3775 Keer bekeken

Ik wilde net een bedrag overschrijven van mijn ene SNS naar de andere SNS rekening. En tot mijn verbazing werd ik steeds uitgelogd door het systeem in plaats van dat het systeem de overboeking in de verzendlijst zet.

Pas nadat ik Java troep terug op mijn PC had geinstalleerd kon ik overschrijven.

Waarom deze aanpassing? Ik heb nog nooit Java nodig gehad om iets te kunnen doen op Mijn SNS. En eerlijk gezegd, ik wil ook geen client-side scripts moeten kunnen draaien om te kunnen internetbankieren. Dat is vragen om problemen.

Ik weet niet wat er aan de kant van de SNS is veranderd, maar ik snap werkelijk waar niet waarom ik ineens client side scripts moet kunnen draaien terwijl dat jaren lang niet nodig is geweest.

9 reacties

Hoi PepijnK, ik krijg van de beheerders van Mijn SNS dezelfde informatie als MarcelR op 15 juli in dit topic heeft gepost. Aan onze kant is er niets gewijzigd in het gebruik van JavaScript, ik kan dus niet verklaren waardoor je sinds kort tegen een probleem aanloopt.
Badge +2
Hoi PepijnK,

Peter heeft aangegeven dat we er maandag op terug zouden komen, maar ik heb tot nu toe nog geen reactie ontvangen. Ik ga er achteraan; we zijn je niet vergeten 🙂
@MarcelIR, ik weet het detail verschil tussen JavaScript en Java opzich ook wel. Maar ik ben niet zo van het muggeziften als het hier om gaat.

Ik gebruik al jaren NoScript. Waarom? Omdat ik een broertje dood heb aan al het e-stalken dat vooral adverteerders als Google en FaceBook doen op internet. Ik blokkeer standaard eigenlijk alle scripts die client side zouden moeten worden uitgevoerd.

Voor de MijnSNS site was dit tot voorkort geen probleem. De sessie verliep niet zomaar en dingen werkten gewoon goed. En nu ineens niet meer.

Misschien ben ik paranoide, maar ik zie in ongeveer elk script en in iedere banner op internet een mogelijk beveiligings- en privacyrisico. Banners die malware droppen via Flash of andere onzin waren in het verleden een goede reden om flash en banners te blokkeren. Nu zijn het tracking pixels en verborgen iFrames die je overal en nergens volgen, zonder je toestemming.
Ik wil daar gewoon niet aan meedoen, dus ik blokkeer ongezien alles behalve kale HTML. En bij sites die ik regelmatig bezoek stel ik dan specifieke uitzonderingen in voor die ene site. XSS en cross-domain cookies blokkeer ik sowieso, andere cookies heb ik een plug-in voor die ze verwijdert zodra ik de sessie of tab sluit.

@BigBen in een andere browser werkt het wel gewoon, maar ja die gebruik ik niet vanwege de risico's met het toelaten van allerlei scripts, cookies en andere rotzooi.
Ik neem aan dat men bij alle browsers daarmee in de weer is.

Ook bij andere producten van browser-leveranciers. Zo kan ik tegenwoordig Google Search niet meer gebruiken zonder buitengewoon irritante fotovragen te moeten beantwoorden (om te bewijzen dat ik geen robot ben: CAPTCHA). Ik was al geen Google-fan, maar nu heb ik Google-Search er ook uitgegooid. Ik red me prima met DuckduckGo, die ook nog eens minder rekening houdt met bubbels en anoniemer is. Chrome gebruikte ik uiteraard toch al niet. Er zijn zoveel goede browsers (Opera en Firefox mijn voorkeur).
Ik wil best een aantal keren extra klikken (moet ik ook omdat ik geen cookies accepteer en VPN gebruik), maar er zijn grenzen.
Ik gebruik Chroom en weet dat deze steeds meer bezig is "beveiliging" op te schroeven. Ik neem aan dat men bij alle browsers daarmee in de weer is.
Ik heb een paar keer gehad dat Chroom iets niet wilde (wat ik dus wel wilde, maar wat weet ik zo niet meer) en heb toen Edge (of Explorer) gebruikt.
Dus zou een tip kunnen zijn; test het eens in een andere browser.
Groet,
Ben 🆒
JavaScript wordt voor zover ik weet altijd al gebruikt, in deze en vele andere websites. Daarvoor hoef je echter nooit Java te installeren. Java is geen JavaScript! Dat zijn 2 compleet verschillende talen, die (historisch gezien) alleen qua naam op elkaar lijken. Het installeren van een Java virtual machine zoals die van Oracle, zou echt niet nodig moeten zijn. JavaScript afhandeling zit volledig in de browser. Ik heb overigens zelf ook geen java op mijn computer, want het is inderdaad een goede gewoonte om de Java client software niet op je pc te hebben als je die niet nodig hebt. JavaScript uitzetten, is alleen geen goed idee, dan werken heel erg veel sites niet goed. (in jouw situatie merk je dat omdat de browser niet meer in staat is om jouw ingelogde sessie netjes bij te houden)
Ja, dat begrijp je goed. Eerst hoefde ik geen JavaScript te ondersteunen in de browser en nu moet dat wel, anders logt de site je uit als je drukt op "opslaan en naar verzendlijst".

Helder. Ik vraag het na en kom er (waarschijnlijk maandag) op terug.
Ja, dat begrijp je goed. Eerst hoefde ik geen JavaScript te ondersteunen in de browser en nu moet dat wel, anders logt de site je uit als je drukt op "opslaan en naar verzendlijst".
Ik wilde net een bedrag overschrijven van mijn ene SNS naar de andere SNS rekening. En tot mijn verbazing werd ik steeds uitgelogd door het systeem in plaats van dat het systeem de overboeking in de verzendlijst zet.

Pas nadat ik Java troep terug op mijn PC had geinstalleerd kon ik overschrijven.

Waarom deze aanpassing? Ik heb nog nooit Java nodig gehad om iets te kunnen doen op Mijn SNS. En eerlijk gezegd, ik wil ook geen client-side scripts moeten kunnen draaien om te kunnen internetbankieren. Dat is vragen om problemen.

Ik weet niet wat er aan de kant van de SNS is veranderd, maar ik snap werkelijk waar niet waarom ik ineens client side scripts moet kunnen draaien terwijl dat jaren lang niet nodig is geweest.

Hoi PepijnK, begrijp ik goed dat je eerst zonder Java op je pc kon overboeken en nu niet meer?

Reageer