SNS

News

Inloggen in Mijn SNS met de app en een QR-code

• 2 december 2019
  • 41 Reacties
  • 13430 Keer bekeken

Toon eerste bericht

41 reacties

bericht in mijn berichtenbox van de SNS waarin o.a. staat:

De digicode verdwijnt

Er verandert nog iets: vanaf 31 januari 2020 kunt u niet meer inloggen in Mijn SNS met uw digicode als u een betaalrekening bij ons hebt. Dus niet meer met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Vanaf dat moment kunt u dus alleen nog uw huidige digipas gebruiken om in te loggen. Of de SNS Mobiel Bankieren app met de QR-code natuurlijk.

Vandaag, 5 februari 2020 kan ik nog steeds inloggen met mijn digicode.

Was de deadline van 31 januari te vroeg?

Ik zou zeggen: houden zo, in ieder geval voor het forum.

Ik gebruikte nog steeds de digicode om in te loggen. Tot vandaag. Nu krijg ik nog steeds het “Inloggen met digicode” scherm waar ik naam en wachtwoord in kan vullen. Dit leidt echter tot de melding: “Inloggen is mislukt. Controleer je ingevulde gegevens en probeer het nog een keer”.  

Ben ik mijn wachtwoord vergeten, ligt de website in storing of is dit een uitermate onbeholpen manier om te zeggen dat de Digicode vanaf nu niet meer werkt?

Ik had het toch netter gevonden als de pagina “Inloggen met digicode” dit feit als zodanig zou weergeven in plaats van mij te sarren door me een paar keer - steeds zorgvuldiger - mijn wachtwoord in te laten tikken net zo lang tot het kwartje valt.

Eigen schuld, dikke bult, zeggen jullie nu? Ik was toch gewaarschuwd dat de digicode verdwijnt? Ja, dat klopt, maar dat kun je ook op een sjieke manier kenbaar maken. Bovendien ben ik absoluut niet blij met het verdwijnen van de digicode, omdat dit betekent dat ik voor iedere overboeking in Mijn SNS weer die kwetsbare digipas tevoorschijn moet halen. Zelfs voor overboekingen tussen eigen rekeningen!

Dat heeft mij ervan weerhouden om voortijdig over te schakelen.

Waarom is het nodig om mijn digipas te pakken voor dingen die ik op mijn telefoon met een vaste 5-cijferige code kan doen? Dat is toch helemaal niet handig, laat staan logisch?

Ik kan nog steeds inloggen met mijn Digicode. Ook overboeken naar mijn SNS-spaarrekening gaat gewoon met de digicode. Misschien dat ze de digicode gefaseerd laten verdwijnen?

Ik kan ook nog via mijn wachtwoord-manager binnenkomen.

Reputatie 3

@Okkie Het klopt dat het vanaf vandaag bij sommigen niet meer lukt om in te loggen met je digicode als je een digipas hebt. We voeren dit inderdaad gefasseerd uit. Voor klanten zonder digipas, blijft inloggen met je digicode mogelijk. De melding die je krijgt is inderdaad niet echt de meest klantvriendelijke manier om aan te geven dat inloggen met je digicode niet meer kan. Dit heb ik inmiddels doorgezet en hopelen kunnen we dit tackelen met een duidelijker uitleg. Dank voor je feedback hierop. Goed nieuws: het is niet nodig om overal je digipas erbij te hebben. Je kunt het zo instellen dat je overboekingen in de app ondertekent met je mobiele pincode. Je wijzigt dit onder 'Instellingen'.

@Okkie Het klopt dat het vanaf vandaag bij sommigen niet meer lukt om in te loggen met je digicode als je een digipas hebt. We voeren dit inderdaad gefasseerd uit. Voor klanten zonder digipas, blijft inloggen met je digicode mogelijk. De melding die je krijgt is inderdaad niet echt de meest klantvriendelijke manier om aan te geven dat inloggen met je digicode niet meer kan. Dit heb ik inmiddels doorgezet en hopelen kunnen we dit tackelen met een duidelijker uitleg. Dank voor je feedback hierop

Graag gedaan. Fijn te horen dat er wat feedback gedaan wordt.

Als het gefaseerd gaat, kan ik me voorstellen dat het wat lastiger is om de digicode-pagina aan te passen. Je moet dan onderscheid maken tussen “inlogfout, want geen digicode meer” en “inlogfout, andere reden”. Dat kan lastig zijn, als je ook niet teveel informatie weg wil geven aan kwaadwillenden. 

Suggestie: als de inlog via digicode lukt, dan zou je verwezen kunnen worden naar een pagina met een uitleg dat dit niet meer werkt en dat je opnieuw moet inloggen met ofwel de digipas ofwel de QR-code. Dat scheelt in ieder geval wat verwarring en wat foute inlogpogingen. Uiteindelijk komen we met een doel naar Mijn SNS en dat doel is meestal niet om inlogpuzzeltjes op te lossen. ;-)

Goed nieuws: het is niet nodig om overal je digipas erbij te hebben. Je kunt het zo instellen dat je overboekingen in de app ondertekent met je mobiele pincode. Je wijzigt dit onder 'Instellingen'.

Dit vind ik dan weer geen goed nieuws. Ik had het namelijk niet over de App. Die heb ik al zo ingesteld dat ik met mijn mobiele pincode of een vingerafdruk over kan maken. Maar ik wil juist niet altijd via de App overmaken. Ik doe veel vanuit Mijn SNS, wat ik altijd afsluit met een CSV-download van mijn recente transacties. Dit is iets wat in de App nieteens kan. Ik wil dus in Mijn SNS geld overmaken tussen eigen rekeningen en overboekingen regelen.  In Mijn SNS kon ik de meeste transacties bevestigen vanuit mijn password manager met mijn digicode. Alleen externe overboekingen moesten bevestigd worden met de digipas.

Als ik met de QR-code inlog, moet ik ALLE transacties bevestigen met de digipas. De work-around is dat ik interne overboekingen met mijn telefoon regel, maar dan moet ik dus telkens schakelen tussen PC en GSM.

Persoonlijk had ik liever dat jullie nog even hadden gewacht met uitfaseren van de digicode tot je ook met QR overboekingen kan bevestigen. In ieder geval zou het handig zijn als interne overboekingen nog met de digicode bevestigd kunnen worden. 

Hoop dat jullie hier ook wat mee kunnen.

goede morgen.

vraag,als ik met mijn telefoon (qr code )inlog op mijn sns  via pc,gaat goed.

als ik nu een betaling doe via de pc kan ik de betalijng alleen bevestigen met de digipas.

dit moet toch ook kunnen met de telefoon qr code?

grt Ton 

Reputatie 4
Badge +4

Goedemorgen @hensen Ton,

Je vraag over het inloggen met een QR-code heb ik verplaatst omdat deze in dit topic wordt besproken. Je kunt inderdaad een overboeking met de app en een QR-code ondertekenen. Maar alleen als je het nieuwe Mijn SNS gebruikt.

Dat werkt zo: als je bent ingelogd en naar ‘Overschrijven’ gaat, kun je bovenin kiezen voor de nieuwe Mijn SNS. De keer daarna dat je overboekt, kom je vanzelf op de juiste plek terecht.Voor sommige wijzigingen heb je je digipas nog nodig. Bewaar deze dus goed.

Voor het gemak hieronder in beeld hoe je kunt inloggen en overboeken met je QR-code in Mijn SNS en de mobiele app. Deze informatie lees je ook terug op onze site. En lukt iets niet? Dan helpen we je graag snel verder.

Reputatie 2

Kan de SNS ook kijken naar de QR code voor iDin, scheelt de digipas telkens te moeten pakken voor iDin gebruik.

Reputatie 3

Dat zijn mooie aanvullingen @Okkie en @youst Om meteen op je laatste suggestie te komen, we zijn continue bezig om alle opties binnen Mijn SNS te optimaliseren. Voor nu heb je echt nog je digipas nodig.

@Okkie Je persoonlijke mening over het wachten met uitfaseren in jouw situatie snap ik. Omdat de digicode helemaal uit het systeem is gehaald vanwege het uitfaseren, is het niet mogelijk om zaken zoals interne overboekingen te bevestigingen in stand te houden.

Badge

Vanmorgen wilde ik inloggen en werd ik geweigerd.
Ik heb niets veranderd en het wachtwoord werkte gisteren nog goed.
Bij een poging mijn wachtwoord te resetten krijg ik de melding dat mijn gegevens niet juist zijn terwijl ze dat absoluut dus wel zijn.

wat is hier gaande?

Reputatie 4
Badge +4

Vanmorgen wilde ik inloggen en werd ik geweigerd. wat is hier gaande?

Goedemiddag @coinoperator,

In december hebben alle SNS klanten een e-mail of brief en een bericht in het berichtencentrum van Mijn SNS en/of  Mobiel Bankieren app gekregen over de nieuwe manier van inloggen. Uit je vraag in dit topic (en ook uit een andere reactie op de community) blijkt dat je deze informatie niet hebt ontvangen.

We begrijpen dat het ongemakkelijk is als je opeens niet kunt inloggen. Op onze website kun je lezen hoe je kunt inloggen in Mijn SNS met de SNS Mobiel Bankieren app en een QR-code. Ik hoop dat je met deze informatie geholpen bent. Maar laat gerust van je horen als we aanvullend iets voor je kunnen betekenen.

Natuurlijk is beveiliging belangrijk. Maar een inbreker kan via mijn tablet of mobiel, die in de huiskamer liggen, net zoals de PC er staat, zomaar inloggen (mits hij de pincode weet). Via de pc moet er nu (betaalrekening) worden ingelogd met digipas (erg lastig met slechte ogen) of via QR code (werkt “nog” niet). Blijft dus digipas over voor de PC. Ik vind dat erg omslachtig vergeleken met vroeger. Pas geleden kon je nog gewoon inloggen met inlognaam en een wachtwoord, wat makkelijk is als je alleen de rekening wilt zien, betalen moest wel met een digipas, en dat is begrijpelijk.

Ik hoop dat er nog een Bank is die het inloggen wat makkelijk houdt voor de PC.

Waarom het nu zoveel moeilijker is via de PC dan met een mobiel is onduidelijk.

Hans

Het nieuwe inloggen op MijnSNS verloopt niet bepaald soepeltjes. Enkele irritaties:

• Wanneer je de foute inlogmethode kiest (in mijn geval digicode, omdat ik dat al 12 jaar zo doe), dan blijft de inlogpagina in de digicode-modus staan. Ook als ik een pagina terug ga, kom ik niet meer in de inlogkeuze. Ik moet dan mijn browser afsluiten (knap lullig als je een flink aantal vensters open hebt staan).
  • Als ik dan voor digipas heb gekozen, staat de cursor niet automatisch in het digipsas-nummer veld. Omdat ik dat nummer niet uit mijn hoofd ken, zit ik met mijn blik op dat apparaatje gericht terwijl ik het nummer intik, en als ik klaar ben zie ik dat het nummer niet op de webpagina staat. GGGRRRR - kan ik opnieuw beginnen.

Kan dat ietsje gebruiksvriendelijker? De overgang is al vervelend genoeg.

P.S. Evelyn, je hoeft niet opnieuw een verwijzing te geven naar de uitleg hoe het zou moeten...

Reputatie 4
Badge +4

Hi @hensen Ton,

Klopt! Je kunt niet alleen inloggen, maar ook een overboeking met de app en een QR-code ondertekenen. Overboeken is alleen mogelijk als je de nieuwe Mijn SNS gebruikt. Dat werkt zo: als je bent ingelogd en naar ‘Overschrijven’ gaat, kun je bovenin kiezen voor de nieuwe Mijn SNS. De keer daarna dat je overboekt, kom je vanzelf op de juiste plek terecht. Check voor je een overboeking ondertekent altijd of je het juiste bedrag hebt ingevuld en of alle gegevens kloppen.

Hoe het precies werkt lees je ook op onze website. Geef je anders onze klantenservice een belletje als het niet lukt? Dan kijken we waar het precies mis gaat en kunnen je gelijk helpen. 

Reageer