SNS

Beantwoord

Inlogprocedure op de inlogpagina Mijn SNS

• 31 januari 2020
  • 5 Reacties
  • 2108 Keer bekeken

Badge

Het valt mij op dat op deze pagina de cursor niet automatisch verspringt naar het veld waar het antwoordgetal dient te worden vermeld terwijl dit wel steeds geschiedt bij betalingen. Ikzelf zou dat verspringen wel handig vinden eigenlijk.

icon

Beste antwoord door Evelyn SNS 4 februari 2020, 10:15

Goedemorgen @unweit,

Ik ben bij dat ik je snel antwoord kan geven, dit komt omdat de ontwikkelaar liet weten dat we de vraag vaker hebben gekregen. De reden waarom we de cursor niet automatisch laten verspringen is tweeledig:

• Op de inlogpagina plaatsen we meldingen die belangrijk zijn om te lezen (over onderhoud of over  actuele fraude issues zoals phishing). Als de cursor meteen op het eerste invoerveld zou staan, dan zou je op je mobiel dit soort berichten gaan missen. 
  • Hetzelfde geldt ook in het kader van drempelvrij. Als de focus op het eerste invoerveld staat, dan zal eens screenreader het deel van de pagina boven dit veld niet meer voorlezen. Dan is het mogelijk dat mensen belangrijke berichten missen of de context van de pagina missen. Aangezien we trachten zo inclusief mogelijk te zijn, willen we ook voor mensen met een screenreader de beste keuzes maken.
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Hi @unweit,

Goede vraag, het is me nog nooit opgevallen. Ik kan me voorstellen dat je verspringen van de cursor handig zou vinden. Ik doe gelijk navraag voor je en dan kom ik er later op terug. 

Badge

Alvast bedankt.

Reputatie 4
Badge +4

Goedemorgen @unweit,

Ik ben bij dat ik je snel antwoord kan geven, dit komt omdat de ontwikkelaar liet weten dat we de vraag vaker hebben gekregen. De reden waarom we de cursor niet automatisch laten verspringen is tweeledig:

• Op de inlogpagina plaatsen we meldingen die belangrijk zijn om te lezen (over onderhoud of over  actuele fraude issues zoals phishing). Als de cursor meteen op het eerste invoerveld zou staan, dan zou je op je mobiel dit soort berichten gaan missen. 
  • Hetzelfde geldt ook in het kader van drempelvrij. Als de focus op het eerste invoerveld staat, dan zal eens screenreader het deel van de pagina boven dit veld niet meer voorlezen. Dan is het mogelijk dat mensen belangrijke berichten missen of de context van de pagina missen. Aangezien we trachten zo inclusief mogelijk te zijn, willen we ook voor mensen met een screenreader de beste keuzes maken.
Badge

Een helder en in zich volstrekt logisch antwoord.

Toch blijf ik het wat ongemakkelijk vinden.

Dank voor het snelle en volledige antwoord.

Reputatie 4
Badge +4

Graag gedaan en tot een volgende keer! 

Reageer