Innovatie en Roadmap?

• Aan het opstarten
  • 1 reactie
Beste SNS,

Ik heb enige tijd terug besloten om klant van jullie te worden. Jullie zijn goed geprijsd op veel vlakken. Echter nu denk ik weer aan een overstap, de reden waarom lijkt mij een goede om met jullie te delen.

Betaalverzoekjes sturen is al ontzettend lang een ding. En een groot gemis wat mij betreft.
Ook zie ik veel innovatie op het gebied van Wallets en NFC betalen.

Vanuit de SNS echter, helemaal niks. Er is niks innovatiefs gaande mijn inziens.
Hoe zit dit? Hebben jullie een roadmap voor dit soort dingen?

Met vriendelijke groet,
Martijn Smit

16 Reacties

Hoi Martijn,

Welkom op de community. Zo te lezen houdt innovatie je bezig, dat maakt dan 2 van ons :) Ik heb je vraag intern uitgezet, zodra ik meer weet laat ik van me horen.
Hey Dennis,

De aard van een programmeur denk ik ;)
Maar ik ben zeer benieuwd, zijn enkele onderdelen die niet te missen zijn in deze tijd mijn inziens.
Reputatie 1
Ze zijn er mee bezig, ergens anders stond wel een ETA (wel dit jaar dacht ik).

Voorlopig werkt Tikkie voor mij prima.
Goedemorgen Nyreve,

Er is helaas geen openbare roadmap, maar achter de schermen gebeurt er van alles. Ik kan een aantal zaken met je delen. Wist je bijvoorbeeld dat je met SNS Mobiel Betalen betaalt met NFC? Het betaalverzoek is in ontwikkeling, hierover hoor je snel meer. Mooie voorbeelden op het gebied van innovatie zijn de samenwerkingen die SNS (de Volksbank) heeft met verschillende start-ups. Op de community zijn bijvoorbeeld al ‘the Moneyer’ en het ‘Een-Tweetje’ voorbij gekomen. Op dit moment zijn collega’s bezig met allerlei nieuwe functionaliteiten, die mensen vooral helpen om meer inzicht te krijgen en overzicht te geven en financieel slimmer/handiger te worden. We verwachten aan het eind van deze maand ook een bèta-app te lanceren. Hierin testen we vanaf dan met een beperkt aantal klanten allerlei nieuwe functies. Als die vervolgens helemaal werken zoals het hoort, voegen we die toe aan SNS Mobiel Bankieren. Zodra deze nieuwe app gelanceerd wordt, plaatsen we ook een oproep op de community om mee te testen. Als dit je aanspreekt, hou dan de community de komende tijd dan goed in de gaten :)
Mooi Marijke !
En welke plaats neemt MijnSNS in in dit geheel?
Er wordt hard gewerkt aan de doorontwikkeling en innovatie van het internetbankieren voor de merken van de Volksbank, dus ook voor SNS. Dit geldt zowel voor de SNS Mobiel Bankieren app als Mijn SNS. Er zijn een aantal zaken waar nu aan gewerkt wordt en waarvan het bijna zeker is dat ze dit jaar worden gerealiseerd. In de mobiele app hebben we de IBAN-Naam Check net live gezet. Daarnaast werken we aan het betaalverzoek waarvan we verwachten dat dit aan het einde van de zomer live komt. Voor Mijn SNS geldt ook dat de IBAN-Naam Check wordt toegevoegd aan het einde van de zomer, daarnaast willen we het mogelijk maken om een proces en later ook een betaling te signeren met je mobiele pincode. De livegang hiervan staat in het najaar op de planning. Verder werken we hard aan het responsive maken van Mijn SNS en dan eerst het gedeelte 'Overboeken'. Binnenkort volgt hierover meer informatie en het streven is om het dit najaar te introduceren.

We hebben hierboven al even kort de Sl!m app besproken. Naast de doorontwikkeling hebben we ook een innovatieteam dat aan de slag is met de SNS Mobiel Bankieren app. Dit team heeft een eigen app in het leven geroepen (kopie van de bestaande app) waarin ze aan een selecte klantgroep nieuwe innovaties presenteren. Medio augustus gaat deze app live. Indien de groep tevreden is over deze nieuwe functionaliteiten, worden ze live gezet in de mobiele app. De 1e nieuwe functionaliteit die voor Sl!m wordt uitgewerkt is: vooruitzicht (hoeveel heb ik nog te besteden).
Marijke schreef:

Er wordt hard gewerkt aan de doorontwikkeling en innovatie van het internetbankieren voor de merken van de Volksbank, dus ook voor SNS. Dit geldt zowel voor de SNS Mobiel Bankieren app als Mijn SNS. Er zijn een aantal zaken waar nu aan gewerkt wordt en waarvan het bijna zeker is dat ze dit jaar worden gerealiseerd. In de mobiele app hebben we de IBAN-Naam Check net live gezet. Daarnaast werken we aan het betaalverzoek waarvan we verwachten dat dit aan het einde van de zomer live komt. Voor Mijn SNS geldt ook dat de IBAN-Naam Check wordt toegevoegd aan het einde van de zomer, daarnaast willen we het mogelijk maken om een proces en later ook een betaling te signeren met je mobiele pincode. De livegang hiervan staat in het najaar op de planning. Verder werken we hard aan het responsive maken van Mijn SNS en dan eerst het gedeelte 'Overboeken'. Binnenkort volgt hierover meer informatie en het streven is om het dit najaar te introduceren.

We hebben hierboven al even kort de Sl!m app besproken. Naast de doorontwikkeling hebben we ook een innovatieteam dat aan de slag is met de SNS Mobiel Bankieren app. Dit team heeft een eigen app in het leven geroepen (kopie van de bestaande app) waarin ze aan een selecte klantgroep nieuwe innovaties presenteren. Medio augustus gaat deze app live. Indien de groep tevreden is over deze nieuwe functionaliteiten, worden ze live gezet in de mobiele app. De 1e nieuwe functionaliteit die voor Sl!m wordt uitgewerkt is: vooruitzicht (hoeveel heb ik nog te besteden).

.
Hoi Marijke,
Dank voor je toelichting op SNS innovatie en Roadmap.
Hier zijn velen stil van denk ik, zelfs ik heb "verwerktijd" in acht genomen.
Blijft alleen nog:
.

.
Groet,
Ben :cool:
Wat fijn dat er wat aan innovatie gedaan wordt! Echter wordt er constant achter de feiten aangelopen op het gebied van IT ontwikkeling t.o.v. de andere grote jongens lees: ABN, Rabo en ING. Kijk eens naar Bunq wat die in een relatief korte periode voor een app hebben ontwikkeld met zelfs Apple Pay! (nog niet in Nederland overigens)

Als ik kijk naar de release notes van de app, zijn er in de afgelopen 10 maand 2 noemenswaardige features opgeleverd namelijk:
- Met minder stappen een iDEAL betaling afronden
- IBAN-Naam check

Dit is mijns inziens te weinig ontwikkeling in een tijd waarbij alles draait om mobiele apps en toepassingen.
Hoi Calipso,

Ons ontwikkelteam werkt hard aan verschillende zaken. We kunnen niet bij andere banken in de keuken kijken en gaan hier ook niet over oordelen. Iedere bank heeft zijn eigen doelstelling en ambities en zet daar uren voor in. Wij kiezen hiervoor en hopen nog veel nieuwe 'snufjes' in de mobiele app en Mijn SNS te implementeren.
@Calipso en @Nyreve

Ik zal hier SNS niet gaan verontschuldigen, en dat jullie features missen is gewoon legitiem.

Wat ik hier wel onder de aandacht wil brengen is dat SNS beperkter ontwikkelresources voor IT zal kunnen vrijmaken dan de grote banken in Nederland, je hoeft geen SNS medewerker te zijn om dat te kunnen begrijpen. Al gaan we op ons kop staan, veel hieraan veranderen kunnen we niet.

Misschien is dat als een nadeel te noemen van het gebruiken van een minder grote bank. IT functionaliteit is een van de redenen waarom mensen bij een bank als SNS klant zijn. Voor veel mensen is de beperkte grootte van een bank naast een probleem ook een feature. Een kleinere bank kan sneller reageren op veranderingen en kan een meer persoonlijke benadering kiezen, meer afgemeten op de menselijke schaal. Hiervoor heeft SNS trouwens wel voldoende mandaat nodig binnen het Volksbank concern.

Naar SNS toe kan de vraag gesteld worden hoe de beperkte IT resources worden ingezet voor nieuwe features of het verbeteren van bestaande features. Om die IT resources zo effectief mogelijk te gebruiken zou SNS met de klantenraad kunnen spiegelen of ze met de juiste dingen bezig zijn. De dingen die Calipso zo kan noemen zijn volgens mij trouwens essentiële basics waarover weinig discussie hoeft te zijn.

Dat we allemaal een consensus hebben over het feit dat SNS met de goede dingen bezig is zal denk ik helpen voor meer begrip bij de klanten wanneer een functie er nog niet is, maar dat de bank het al wel in haar planning heeft meegenomen. Als klanten hierbij, via een klantenraad mede invloed kunnen uitoefenen op de prioriteitsstelling welke functionaliteit wanneer voor ontwikkeling aan bod komt kan dit ook de bank meer scherp houden. Het gebruik van een roadmap zou die prioriteitsstelling inzichtelijk moeten kunnen maken. Misschien moet uit concurrentieoverwegingen die roadmap niet publiek worden gemaakt en alleen alleen met een klantenraad worden gedeeld.

Misschien ligt hier een rol voor iets als een klantenraad om hierover met de bank mee te praten. Vanuit de bank is dan wel het vertrouwen naar de klantenraad toe nodig die in een vroeg stadium wordt bijgepraat over de actuele roadmap. En SNS, los van het bovenstaande, een roadmap is hartstikke noodzakelijk, juist omdat SNS zo moet woekeren met haar resources.

Om het bovenstaande zou ik graag zien dat SNS meer de dialoog met de klanten opzoekt, enerzijds voor draagvlak, anderzijds om zeker te zijn dat de schaarse resources zo goed als mogelijk worden ingezet. Over de informatie voorziening van SNS naar het forum toe is al veel gezegd, dat een roadmap niet openbaar kan zijn begrijp ik nog wel, het vertegenwoordigd te veel van je product, maar dat die dialoog met klanten over IT ontwikkelingen desondanks pas achteraf plaatsvindt, als die ontwikkelingen al bezig zijn, dat zou SNS niet moeten willen. Daarvoor zijn de keuzes te kritisch, en is het draagvlak van de klanten te belangrijk.
Hoi Ferd,

Bedankt voor je bijdrage. Ik zie dat je dit onderwerp inmiddels als input hebt opgegeven voor de agenda van de klantenraad.
Goed om dat hier ook nog even te melden Dennis, had ik vanmorgen even geen tijd meer voor. Mijn hoop is door van het IT beleid een vast agendapunt te maken de communicatie met SNS meer een gesloten lus kan vormen. Uiteindelijk denk ik dat het in het belang van SNS en klanten is als SNS ook aan haar klanten kan uitleggen welke prioriteiten ze stelt.
Goedemiddag,

Zojuist plaatste ik dit topic waarin je leest dat het betaalverzoek vanmiddag online gaat. Ook in het topic 'Kan ik in de app een iDEAL-betaling aanmaken?' heb ik het bericht geplaatst. Zodra de update voor de mobiele app beschikbaar is, kun je aan de slag.
Ferd schreef:

Mijn hoop is door van het IT beleid een vast agendapunt te maken de communicatie met SNS meer een gesloten lus kan vormen. Uiteindelijk denk ik dat het in het belang van SNS en klanten is als SNS ook aan haar klanten kan uitleggen welke prioriteiten ze stelt.

In de laatste bijeenkomst ven de Klantenraad heeft Ton Timmerman aangegeven dat meer transparantie in dit soort zaken goed zou zijn. We wachten het graag af, maar niet te lang...
@Marijke, goed om te zien dat met de voor SNS beperkte capaciteit functionaliteiten tot stand komen. Ook goed dat het op het forum even wordt aangetipt.

@Koos: iets waar de Klantenraad zich misschien zelf over kan buigen is hoe haar feedback naar SNS zo betekenisvol mogelijk kan zijn. De richting waarin ik denk is of ze op een of andere wijze een poll onder de SNS klanten organiseert over wat zij belangrijke functionaliteit vinden. Of dat de Klantenraad SNS een poll laat organiseren. Het meest geschikte platform hiervoor is hierbij nog wel een punt. Ik weet bijvoorbeeld niet of de bezoeker van het SNS forum een typische doorsnede is van de SNS klanten.
@Ferd
Ik heb daar mijn twijfels bij. Ten eerste is mijn ervaring met polls over het algemeen bar slecht.
Als ik op het forum kijk zie ik ook wat drempels: Veel wensen die worden geuit houden geen rekening met fundamentele keuzes van SNS. Zoals: Niet per se voorop lopen in technologische foefjes. Veel mensen wijzen alleen maar naar andere banken "waar het wel kan". Ja, ING heeft wel de pretentie voorop te lopen, maar als je voor SNS kiest gelden er andere uitgangspunten. Je loopt dus de kans veel meningen te horen van mensen die eigenlijk niet de primaire doelgroep vormen.

Ik vind dat gevaarlijk. Ik ben nu ook niet zo enthousiast wanneer ik alle aandacht gericht zie op de mobiele app, terwijl er nog steeds fundamentele missers zitten in de basis, die een goed financieel beheer dwars zitten en kunnen leiden tot financiele problemen voor de klanten.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)