Beantwoord

Komt een geweigerde incasso in het incasso-overzicht?


Ik heb een vraag over het incasso overzicht. Hierin staan de incasso's die uitgevoerd zijn. Wat gebeurt er met incasso's die niet uitgevoerd konden worden, bijvoorbeeld omdat er saldo tekort was ? Ik krijg bericht dat ik een rekening van 28 juli niet betaald heb, maar die had via automatische incasso geincasseerd moeten worden. In mijn geval was er wel voldoende saldo aanwezig, dus geen probleem toch ? Nou, ergens in de keten van aanbieden incasso tot verwerken ervan is iets fout gegaan en ik ben wel nieuwsgierig of het mogelijk is te achterhalen waar het fout ging. En verder: heeft iemand meegemaakt dat een incasso fout liep omdat er te weinig saldo was en is dat zichtbaar in het incasso overzicht ?
icon

Beste antwoord door Dennis 10 september 2018, 10:11

Hoi Wodan58,

Een automatische incasso wordt altijd afgeschreven, ook als je onvoldoende saldo hebt. In de Europese wetgeving is afgesproken dat het bedrag door de bank wordt teruggehaald als je saldo dat niet binnen 4 dagen wordt aangevuld. Een uitzondering hierop is een geblokkeerde incasso. Je hebt de mogelijkheid om een specifieke incasso of alle incasso's te blokkeren. Daarnaast blokkeert SNS een incasso als deze 3x is teruggeboekt door saldotekort. In deze gevallen zie je een boeking van € 0 met in de omschrijving de reden in je transactieoverzicht. Aangezien je aangeeft dat er voldoende saldo op je rekening stond, denk ik dat de incasso niet bij SNS is aangeboden. Vraag je dit na bij de betreffende instantie?

Bekijk origineel

7 Reacties

Hoi Wodan58,

Welkom op de community. Wat vreemd dat de incasso niet is afgeschreven. Zelf heb ik geen geweigerde incasso's, dus ik kan het niet in Mijn SNS testen. Er zijn een aantal community topics waarin wordt gesproken over geweigerde incasso's in het incasso-overzicht. Voor de zekerheid zet ik je vraag uit bij een specialist, ik verwacht na het weekend met een definitief antwoord te komen.
Hoi Wodan58,

Een automatische incasso wordt altijd afgeschreven, ook als je onvoldoende saldo hebt. In de Europese wetgeving is afgesproken dat het bedrag door de bank wordt teruggehaald als je saldo dat niet binnen 4 dagen wordt aangevuld. Een uitzondering hierop is een geblokkeerde incasso. Je hebt de mogelijkheid om een specifieke incasso of alle incasso's te blokkeren. Daarnaast blokkeert SNS een incasso als deze 3x is teruggeboekt door saldotekort. In deze gevallen zie je een boeking van € 0 met in de omschrijving de reden in je transactieoverzicht. Aangezien je aangeeft dat er voldoende saldo op je rekening stond, denk ik dat de incasso niet bij SNS is aangeboden. Vraag je dit na bij de betreffende instantie?
Hi Dennis,

Dat ga ik zeker navragen. De vraag is namelijk ook of de automatische incasso slechts een hulpmiddel is en dat ik na het verstrekken van een machtiging verantwoordelijk blijf voor het betalen van de rekening, of dat de verantwoordelijkheid bij het bedrijf komt te liggen. En dat ga ik ook navragen. Ik wil weten of ik volledig kan vertrouwen op de automatische afschrijving, of dat ik evengoed alle betalingen in de gaten moet houden. Bedankt voor het antwoord, zover.

Met vriendelijke groet,
Ruurd Wiersma
Een automatische incasso is een overeenkomst tussen een bedrijf en een klant. SNS voert incasso-opdrachten uit wanneer deze binnenkomen en heeft dus een ondersteunende rol. Laat je de antwoorden op je vragen aan het bedrijf weten? Ik ben benieuwd waarom het bedrag niet is afgeschreven.
Wodan58 schreef:

Hi Dennis,

Dat ga ik zeker navragen. De vraag is namelijk ook of de automatische incasso slechts een hulpmiddel is en dat ik na het verstrekken van een machtiging verantwoordelijk blijf voor het betalen van de rekening, of dat de verantwoordelijkheid bij het bedrijf komt te liggen. En dat ga ik ook navragen. Ik wil weten of ik volledig kan vertrouwen op de automatische afschrijving, of dat ik evengoed alle betalingen in de gaten moet houden. Bedankt voor het antwoord, zover.


Het lijkt mij aan te raden om incasso's ALTIJD te controleren. Je hebt ruim de tijd om te storneren (8 weken meen ik zonder opgave van reden, 13 maanden met opgaaf).
Automatisering klinkt leuk, maar je hoeft de krant niet vaak te lezen om te ontdekken dat er nog wel eens iets fout gaat.
Hi Dennis,

Het bedrijf geeft toe dat er een fout gemaakt is. Bij een aantal klanten werd de incasso niet aangeboden aan de bank.
De automatische incasso wordt verder gehandhaafd.
Fijn dat je dit laat weten en dat nu duidelijk is wat er misging. Prettig weekend.

Reageer

    • :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)