Beantwoord

"Kopieer opdracht naar overboeken" ook bedrag en omschrijving laten kopieren

Ik heb een (on)regelmatig terugkerende handmatige overboeking, deze plan ik in via de app. Vanwege de administratie wil ik dat de omschrijving iedere keer hetzelfde is. Ik zou het bijzonder practisch vinden als de optie "Kopieer opdracht naar overboeken" niet alleen het rekeningnummer en de rekeninghouder zou overnemen, maar ook het bedrag en de omschrijving.

Nu biedt deze functionaliteit voor mij weinig toegevoegde waarde ten opzichte van het adresboek.
icon

Beste antwoord door Marijke 14 maart 2018, 09:57

Dat deze optie voor jou geen toegevoegde waarde heeft, dat snap ik. Degene waarnaar je de overboeking doet staat waarschijnlijk ook in je adresboek en daarom verschilt die optie bij jou niet van de optie waarbij je kiest voor 'Kopieer opdracht naar overboeken'. Stel dat je ooit geld naar iemand hebt overgemaakt die niet in je adresboek staat, dan is de knop handig omdat je dan het rekeningnummer niet hoeft over te schrijven. Je idee heb ik voorgelegd aan de productontwikkelaar om te polsen wat de mogelijkheden zijn.

Bekijk origineel

28 Reacties

Een eenmaal ingediende opdracht ("ingeplande overschrijving") kan compleet met omschrijving worden gekopieerd naar de verzendlijst in MijnSNS.
Ik weet niet of / hoe de app dat doet.
Ik heb het niet over een ingeplande overschrijving. Ik heb het over een overboeking die in het verleden is uitgevoerd. Als ik deze overboeking in de app opzoek, dan heb ik dan de mogelijkheid om in het menu te kiezen voor "Kopieer opdracht naar overboeken". Deze kopieert dus alleen het rekeningnummer en de rekeninghouder, geen bedrag en omschrijving.
Hoi appelboom,

Heb je de tip van Koos al uitgeprobeerd? Het klopt dat je alleen het rekeningnummer en de naam van de ontvanger kopieert als je kiest voor 'Kopieer opdracht naar overboeken'. Voordat je deze optie kiest, kun je de tekst in het omschrijvingsveld selecteren en kopiëren. Als je daarna op de knop 'Kopieer opdracht naar overboeken' klikt, dan plak je in het omschrijvingsveld de tekst die je daarvoor hebt geselecteerd. Je hoeft het dan niet zelf opnieuw te typen. Het is niet de oplossing die je zoekt, maar misschien biedt het uitkomst voor nu. Verder leg ik je idee voor aan de productontwikkelaars met de vraag of het mogelijk is om ook de omschrijving en het bedrag te kopiëren.
De tip van Koos kan ik niet proberen, want een al uitgevoerde overboeking is niet zichtbaar is bij ingeplande overboekingen. Ik vind het een beetje suf om een overboeking aan te maken die pas over 100 jaar plaatsvindt, alleen zodat er iets is wat gekopieerd kan worden. Maar het is inderdaad een work-around.

Ik zie nu vooral de toegevoegde waarde niet van de 'Kopieer opdracht naar overboeken' optie niet, aangezien dit de opdracht niet kopieert.
In de app kan ik overigens geen optie vinden om een ingeplande overboeking te kopiëren. Dus dit is ook geen work-around.
Dat deze optie voor jou geen toegevoegde waarde heeft, dat snap ik. Degene waarnaar je de overboeking doet staat waarschijnlijk ook in je adresboek en daarom verschilt die optie bij jou niet van de optie waarbij je kiest voor 'Kopieer opdracht naar overboeken'. Stel dat je ooit geld naar iemand hebt overgemaakt die niet in je adresboek staat, dan is de knop handig omdat je dan het rekeningnummer niet hoeft over te schrijven. Je idee heb ik voorgelegd aan de productontwikkelaar om te polsen wat de mogelijkheden zijn.
appelboom schreef:

Ik heb het niet over een ingeplande overschrijving. Ik heb het over een overboeking die in het verleden is uitgevoerd. Als ik deze overboeking in de app opzoek, dan heb ik dan de mogelijkheid om in het menu te kiezen voor "Kopieer opdracht naar overboeken". Deze kopieert dus alleen het rekeningnummer en de rekeninghouder, geen bedrag en omschrijving.

We hebben er bewust voor gekozen om het bedrag en de omschrijving niet mee te kopiëren. Ik snap dat het een handige optie is als het bedrag en de omschrijving gelijk zijn, maar dit is niet altijd het geval. Als we het bedrag en de omschrijving wel kopiëren, dan is het volgende verbetervoorstel om hiermee te stoppen omdat mensen dit dan weer moeten verwijderen :)
Jammer dat de naam van het menu dan misleidend is, de opdracht wordt immers niet gekopieerd.
PetervR schreef:

We hebben er bewust voor gekozen om het bedrag en de omschrijving niet mee te kopiëren. Ik snap dat het een handige optie is als het bedrag en de omschrijving gelijk zijn, maar dit is niet altijd het geval. Als we het bedrag en de omschrijving wel kopiëren, dan is het volgende verbetervoorstel om hiermee te stoppen omdat mensen dit dan weer moeten verwijderen :)

Het is overigens heel wat makkelijker om iets te verwijderen dan omschrijvingen, zeker met lastige codes als klantnummers of hypotheeknummers bijvoorbeeld, op te moeten zoeken. Ik vind het dus geen slimme keuze.
Ik zou ook graag de optie in de app willen zien.
Simpelweg een oude overboeking oppakken en naam, IBAN en omschrijving overnemen.
Bedrag zou dan eventueel nog weggelaten kunnen worden.

Of dat je in het adresboek een standaard omschrijving mee kan geven bij een contactpersoon.
Dan hoeft het niet vanuit een oude overboeking overgenomen te worden.

Kan toch niet zo zijn dat dit niet realiseerbaar is. Is misschien niet een 5 minutenklusje, maar kom op. In deze tijd van alle apps en online verplichtingen moet dit toch kunnen?

ps. Kan iemand wat aan die leninggek doen?
@DerMax (en anderen)
Zojuist heb ik Edens geblokkeerd en zijn (haar?) bijdragen verwijderd.
We hebben er destijds bewust voor gekozen om de omschrijving en het bedrag niet te kopiëren. We gaan dit niet aanpassen. Er is altijd wel een groep personen die het niet/wel fijn vindt dat de omschrijving en het bedrag worden gekopieerd. En zoals Peter zegt: Als we het bedrag en de omschrijving wel kopiëren, dan is het volgende verbetervoorstel om hiermee te stoppen omdat mensen dit dan weer moeten verwijderen :)
En daarmee is er dus voorbij gegaan aan het tweede deel van mijn reactie. Het opnemen in de functionaliteit in het adresboek. Dus bij een contactpersoon de mogelijkheid gegeven een standaard omschrijving mee te nemen.

Hier zie ik nu geen reactie op. Alleen maar een herhaling van de eerdere vermeldingen die nog in relatie staan tot het kopiëren van de volledige overboeking.

Verder in de quote van Koos: Het is overigens heel wat makkelijker om iets te verwijderen dan omschrijvingen, zeker met lastige codes als klantnummers of hypotheeknummers bijvoorbeeld, op te moeten zoeken. Ik vind het dus geen slimme keuze.

Het is blijkbaar dus niet iets wat Appelboom en ik interessant vinden.
DerMax schreef:

Verder in de quote van Koos: Het is overigens heel wat makkelijker om iets te verwijderen dan omschrijvingen, zeker met lastige codes als klantnummers of hypotheeknummers bijvoorbeeld, op te moeten zoeken. Ik vind het dus geen slimme keuze.

Het is blijkbaar dus niet iets wat Appelboom en ik interessant vinden.

Het ging mij vooral om de logica van de gemaakte keuze, en daarom interessant. In de praktijk kom ik deze situatie niet zo vaak tegen. Als het om een niet regelmatig terugkerende transactie gaat (dus geen maandbetalingen of zoiets), zal bij mij de omschrijving ook altijd anders zijn. Met gelijke omschrijving wordt het ook lastig om verschillende transacties te onderscheiden, dus wijzigingen zullen er toch altijd zijn.
Als je vanuit "Ingeplande overschrijvingen" in MijnSNS kiest voor de optie "Kopiëren naar verzendlijst" (knop achter één van je ingeplande overschrijvingen), dan worden wel het bedrag en de omschrijving overgenomen. Alleen de datum van de gekopieerde overschrijving wordt aangepast naar vandaag.
Mijn grootste bezwaar is de misleiding van de naam 'Kopieer opdracht naar overboeken'. Als deze optie 'Kopieer begunstigde naar overboeken' had geheten, had ik niet de verwachting gehad dat het bedrag en de omschrijving ook gekopieerd zouden worden, deze zijn immers onderdeel van de opdracht.

Maar nu mis ik de optie wel degelijk. Een voorbeeld uit de praktijk:
Wanneer ik een betaling doe met mijn creditcard, dan maak ik dat bedrag direct weer over naar de creditcard. Ik hou namelijk niet van een negatief saldo op mijn creditcard. Dit gebeurt meerdere keren per jaar/maand, maar niet op regelmatige basis en verschillende bedragen.
Om de overboeking op de juiste creditcard te laten aankomen, moet de beschrijving altijd beginnen met mijn klantnummer. De beschrijving er achter kan inderdaad verschillen per overboeking.

Het alternatief dat DerMax beschrijft zou een hele goede oplossing hiervoor kunnen zijn. Het voorkomt in elk geval dat ik voor iedere overboeking mijn klantnummer moet opzoeken. En het voorkomt typefouten die veel geld kunnen kosten.
Stefan schreef:

Als je vanuit "Ingeplande overschrijvingen" in MijnSNS kiest voor de optie "Kopiëren naar verzendlijst" (knop achter één van je ingeplande overschrijvingen), dan worden wel het bedrag en de omschrijving overgenomen. Alleen de datum van de gekopieerde overschrijving wordt aangepast naar vandaag.

Stefan,

Alleen is dit dus niet de oplossing voor wat Appelboom en ik graag zouden zien.
Los van het feit dat dit volgens mij nog veel omslachtiger werkt dan ik zou willen en het weinig toevoegt.

Maar, blijkbaar is onze gedeelde vraag dusdanig uniek dat er totaal geen andere gebruikers zijn die deze optie kunnen waarderen. En voor de volledigheid, de optie adresboek bedoel ik dan.

Het "herhalen" van een eerdere overboeking laten we maar even buiten beschouwing nu. Blijkbaar is men daar al dusdanig over uit, dat deze methode onmogelijk is.

Maar het is dus wel een bestaand probleem. En gebaseerd op eerdere items die hier al voorbij gekomen zijn in het forum als zodanig, lijkt het erop dat SNS een andere lijst met prioriteiten heeft. Want veel van deze zaken zijn niet opgepakt. Jammer. Want met ideeën van de klant, moet je toch blij zijn? Want blijkbaar is er vraag naar.

En hoeveel klanten zitten er daadwerkelijk op het forum? Hoeveel klanten weten van de mogelijkheid af dat je - in meer of mindere mate - via deze weg contact kan hebben met de bank? En dus mogelijk featureRequests kan doen? Of denkt een groot deel van de klanten (terecht mogelijk) dat er toch niet geluisterd zal worden?
Stefan schreef:

Deze optie is bij mijn weten niet beschikbaar in de app.
Of het mogelijk is om bij een contactpersoon een standaard omschrijving mee te geven, heb ik nagevraagd. Mijn collega geeft aan dat het een unieke situatie is en dat de kosten om dit te realiseren hoog zijn. Het is geen ideale oplossing voor appelboom, maar mijn tip is om de omschrijving te selecteren en te kopiëren voordat je op de knop 'Kopiëren naar verzendlijst' klikt. Je kunt de gekopieerde omschrijving dan direct plakken zodat je niets hoeft op te zoeken of je gegevens erbij hoeft te pakken.
Beste Marijke,

Jammer om te horen dat de kosten te hoog zijn, al ontbreekt in dit geval de definitie van hoog.
Ik snap terdege dat het ontwikkelen van mogelijkheden in apps niet zonder investeringen kan gaan. Maar het zo simpel en eenvoudig afdoen als de kosten zijn te hoog is erg teleurstellend.

Voor wat ik tot zover heb kunnen lezen - en mogelijk dus verkeerd begrijp - zou voor Appelboom het best een werkbare optie kunnen zijn als het vanuit het adresboek zou komen.

Specifiek haar reactie:
Het alternatief dat DerMax beschrijft zou een hele goede oplossing hiervoor kunnen zijn. Het voorkomt in elk geval dat ik voor iedere overboeking mijn klantnummer moet opzoeken. En het voorkomt typefouten die veel geld kunnen kosten.

Al met al, laat ik het voor nu maar. Deze functie zal er dus niet komen. Spijtig.
appelboom schreef:

Stefan schreef:

Deze optie is bij mijn weten niet beschikbaar in de app.

Dat klopt; er zijn wel meer functies niet beschikbaar in de app.
Stefan schreef:

Dat klopt; er zijn wel meer functies niet beschikbaar in de app.

Waarbij aangetekend volgens mij: het omgekeerde is ook van toepassing. :?
Groet,
Ben :cool:
DerMax schreef:

Stefan schreef:

Stefan,

Alleen is dit dus niet de oplossing voor wat Appelboom en ik graag zouden zien.
Los van het feit dat dit volgens mij nog veel omslachtiger werkt dan ik zou willen en het weinig toevoegt.

Maar, blijkbaar is onze gedeelde vraag dusdanig uniek dat er totaal geen andere gebruikers zijn die deze optie kunnen waarderen. En voor de volledigheid, de optie adresboek bedoel ik dan.

Het "herhalen" van een eerdere overboeking laten we maar even buiten beschouwing nu. Blijkbaar is men daar al dusdanig over uit, dat deze methode onmogelijk is.

Maar het is dus wel een bestaand probleem. En gebaseerd op eerdere items die hier al voorbij gekomen zijn in het forum als zodanig, lijkt het erop dat SNS een andere lijst met prioriteiten heeft. Want veel van deze zaken zijn niet opgepakt. Jammer. Want met ideeën van de klant, moet je toch blij zijn? Want blijkbaar is er vraag naar.

En hoeveel klanten zitten er daadwerkelijk op het forum? Hoeveel klanten weten van de mogelijkheid af dat je - in meer of mindere mate - via deze weg contact kan hebben met de bank? En dus mogelijk featureRequests kan doen? Of denkt een groot deel van de klanten (terecht mogelijk) dat er toch niet geluisterd zal worden?

DerMax,

Los van het feit dat je ook vanuit het menu "Verzonden overschrijvingen" een kopie kunt maken inclusief bedrag en omschrijving, is jouw constatering correct dat dit niet exact hetzelfde is van wat je vraagt. Idealiter zou je inderdaad ook in je adresboek invoervelden willen toevoegen waarmee je optioneel een standaard bedrag en omschrijving kunt toevoegen aan een nieuwe overschrijving.

Gelukkig heeft SNS geen onbeperkt budget om elke wens van iedere klant meteen in vervulling te laten gaan. Dat zou namelijk uiteindelijk betekenen dat de kosten voor de betaalrekening flink gaan stijgen. Ik zit nu juist bij SNS omdat ze voor mij een goede balans weten te vinden tussen kosten en functionaliteit.

Maar omdat ik als klant al enige tijd op deze community actief ben, weet ik dat SNS wel degelijk luistert naar wat hier wordt geschreven. Heel veel verbeteringen op de website en de app vinden hun oorsprong hier op de community. Sterker nog: ik durf wel te stellen dat SNS de enige bank in NL is die op deze manier haar klanten betrekt bij het doorontwikkelen van haar dienstverlening.

Groeten,
Stefan

PS: de community telt ruim 23.000 leden.
De vragen die ik tot nu toe hier op het forum heb gesteld zijn steeds afgedaan met 'kan niet, willen we niet, is te duur' terwijl de vragen die ik stel in mijn optiek niet vreemd zijn. Hoewel de antwoorden anders geformuleerd zijn, komen ze bij mij over als 'wat een domme vraag mevrouw'. Opmerkingen over wat op de site allemaal wel mogelijk is voegt bijvoorbeeld niets toe aan een vraag over de app. Dat mijn ideeën voor aanvullende functionaliteit worden verworpen kan ik begrijpen, wijzigingen kosten nu eenmaal geld. Maar de manier waarop gecommuniceerd, daar ben ik niet van gediend.

Ik geloof dat ik het hier weer met DerMax eens moet zijn, morgen ga ik rekeningen openen bij een concurrent. Die bank biedt overigens wel alle functionaliteit die bij deze vraag en mijn eerdere vragen op dit forum verworpen zijn.
Het is uiteraard je goed recht om je heil elders te zoeken, maar de motivatie vind ik vreemd:

appelboom schreef:

De vragen die ik tot nu toe hier op het forum heb gesteld zijn steeds afgedaan met 'kan niet, willen we niet, is te duur'
....
Maar de manier waarop gecommuniceerd, daar ben ik niet van gediend.

Goed, je hebt niet het antwoord gekregen dat je wilde, zelfs kennelijk eiste.
Je bent niet direct afgekapt, verschillende mensen hebben alternatieven proberen aan te dragen, er is gediscussieerd over de reden waarom voor deze optie is gekozen.
Dat is toch bepaald anders dan een onfatsoenlijke behandeling, zoals je suggereert.

Succes bij de concurrent.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P