SNS

Beantwoord

Kosteloos gebruik maken van de SNS Mobiel Bankieren app?

• 13 september 2019
  • 17 Reacties
  • 20913 Keer bekeken

Heeft de SNS Bank nog plannen om (net zoals de ING en de RABO) het betalen met de mobiele telefoon ook gratis te maken?

De functie is natuurlijk interessant, maar hier wederom extra betalen natuurlijk niet; dus toen ik hoorde dat andere banken tot inkeer gekomen zijn blijkbaar dacht ik toch eens vragen 🙂
icon

Beste antwoord door Evelyn SNS 18 december 2019, 11:24

Hoi @Koos10,

Mijn SNS (internetbankieren) en Mobiel Bankieren app zijn onderdeel van SNS Betalen, voor het aanhouden van betaalrekeningen betalen klanten een vaste vergoeding per maand. Voor SNS Mobiel Betalen betaal je een vast bedrag per maand - per rekening, per persoon. Op onze website staat een uitgebreide toelichting over SNS Mobiel Bankieren/SNS Mobiel Betalen en tref je een overzicht van de kosten aan in de Tarievenwijzer Betalen. 

Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Hoi @rknabben,

Bedankt voor je leuke vraag. Dat je liever geen kosten maakt begrijp ik, maar ik heb geen geluiden gehoord over het kosteloos aanbieden. De SNS Mobiel Betalen app is er voor Apple en Android en voor slechts € 0,50 beschik je over al deze mogelijkheden. Onze mobiele apps kun je gratis downloaden en in de voorwaarden lees je wat je van ons kunt verwachten.

Is anders de app Payconiq misschien iets voor jou? Daarmee betaal je gemakkelijk met je telefoon in winkels, online en onderling. Hier lees je meer en kun je de app downloaden.

@Evelyn SNS , de informatie op de site waar je via “al deze mogelijkheden”  naar verwijst klopt m.i. niet of is misleidend. Op de site staat dat je via Mobiel bankieren ook contactloos kunt betalen. Zoek je daarover meer informatie op, dan wordt aangegeven dat daar een aparte app voor nodig is, namelijk mobiel betalen. Dus je kan met de mobiel bankieren app feitelijk niet contactdoos betalen, terwijl dat wel in de lijst staat aan diensten die kosteloos worden aangeboden via mobiel bankieren.

Mobiel betalen kost €0,50 per maand. Voorwaarde is wel dat je ook moet beschikken over de mobiel bankieren app. Het zijn echte twee verschillende apps.

Ik denk dat het voor de lezer duidelijker is om op de site over mobiel bankieren de optie contactloos betalen te verwijderen, als zijnde functionaliteit wat je met de app kan doen. Je kan daarnaast wel een melding maken dat er een aparte app is om contactloos te betalen en dat daar kosten aan verbonden zijn.

Wel zo helder lijk me.

groet

Ivanka

Ik heb al eerder gewaarschuwd voor de te verwachten verwarring met deze onduidelijke productnamen, maar dat die verwarring bij de SNS zou optreden is toch verrassend.

Reputatie 4
Badge +4

Beste @Iva2,

Dank voor je reactie en je heldere, kritische noot over de verschillende apps die we aanbieden. Op zich begrijp ik wel dat de termen (namen van de apps) dichtbij elkaar liggen, maar dat staat los van de juistheid van de informatie die we op onze website aanbieden. Omdat we onze klanten duidelijk, eerlijk en transparant willen informeren, kun je voordat je gebruikt maakt van onze apps de voorwaarden rustig doorlezen. 

De 2 verschillende apps van SNS hebben ieder een specifieke functie en zijn apart van elkaar te downloaden. Vandaar dat het belangrijk is om ze allebei te noemen. Voor het regelen van je geldzaken (overboeken, saldo, bij- en afschrijvingen checken) kun je gebruik maken van de SNS Mobiel Bankieren App. Voor wie daarnaast ook eenvoudig en contactloos wil betalen is er de SNS Mobiel Betalen app

Dat mensen liever geen kosten maken begrijpen we hoor, maar op dit moment zijn er geen plannen voor het kosteloos aanbieden van onze apps. Nogmaals dank voor je betrokkenheid en een fijne avond Ivanka! 

Dat mensen liever geen kosten maken begrijpen we hoor, maar op dit moment zijn er geen plannen voor het kosteloos aanbieden van onze apps.

Mobiel bankieren is toch al kosteloos?

Reputatie 4
Badge +4

Hoi @Koos10,

Mijn SNS (internetbankieren) en Mobiel Bankieren app zijn onderdeel van SNS Betalen, voor het aanhouden van betaalrekeningen betalen klanten een vaste vergoeding per maand. Voor SNS Mobiel Betalen betaal je een vast bedrag per maand - per rekening, per persoon. Op onze website staat een uitgebreide toelichting over SNS Mobiel Bankieren/SNS Mobiel Betalen en tref je een overzicht van de kosten aan in de Tarievenwijzer Betalen. 

Een ingewikkelde manier om te vertellen dat de mobiel bankieren app geen extra kosten met zich meebrengt maar de mobiel betalen app wel.

Het is even zoeken, maar dan heb je ook wat...

Dag @Evelyn SNS 

ik begrijp het verschil tussen de apps en ik begrijp ook dat je moet betalen voor mobiel betalen. Dat is mijn punt niet.

Mijn punt is dat de informatie op de site niet juist is.

De kop van de site heet Wat kun je allemaal met de SNS Mobiel bankieren app. Onderaan staat de optie “Betalen met je Smartphone”. Met een groen vinkje bij “Android”. Ik verwachte als klant dus dat ik met deze gratis app, mobiel kon betalen. Zo wordt het namelijk op de site namelijk wel gepresenteerd.

Met de “SNS Mobiel bankieren app” kun je echter niet mobiel betalen. De informatie is dus feitelijk misleidend en onjuist. 

Als dienstverlener ben je verplicht de consument juist te informeren. Derhalve mijn suggestie om de kop “Betalen met je smartphone” en bijbehorende tabel op deze site te verwijderen en daarvoor in de plaats een aparte tekst te plaatsen dat er een aparte app is om contactloos te betalen en dat daar kosten aan verbonden zijn.

Bijvoorbeeld:

Wil je betalen met je smartphone?

Download dan ook de SNS Mobiel betalen app. Deze is vooralsnog alleen beschikbaar voor toestellen met een Android besturingssysteem. De kosten voor betalen met je telefoon bedragen € 0,50 per maand.

Op diezelfde manier verstek je juiste informatie aan (potentiële) klanten.

groet

Ivanka

Reputatie 4
Badge +4

Goedemorgen Ivanka @Iva2,

Hartelijk voor je reactie, ik begrijp dat je het graag anders ziet. Ondanks je attente aanvulling/aanpassing zijn we van mening dat we (op onze site en met de voorwaarden) onze klanten transparant, helder en duidelijk informeren over het gebruik en de kosten van beide apps. In mijn reactie van 17 december heb ik het toegelicht, mensen die aanvullend geïnformeerd willen worden, kunnen de voorwaarden en de tarievenwijzer erop naslaan. 

Badge +1

@Iva2 , De aangehaalde pagina adresseert de “SNS Mobiel Bankieren” dat is wat anders dan de “SNS Mobiel Betalen”. Maar ik kan ook begrijpen dat de SNS hier deze functionaliteit wil benoemen. Op deze pagina wordt echter niet gesproken over gratis/betalen enkel over mogelijkheden.

@Evelyn SNS, Ik denk omdat de pagina volgens opschrift niet gaat over “SNS Mobiel Betalen” maar gaat over “SNS Mobiel Bankieren” de informatie onvoldoende duidelijk is. Als de pagina het opschrift zou bevatten (bv) “SNS Mobiel” Apps en dan het overzicht in twee delen zou opdelen dekt de informatie wel de lading. Ook een oplossing is om onder aan de pagina een button te maken om naar de “SNS Mobiel Betalen” pagina te gaan. Want vanaf deze pagina is het lastig navigeren naar deze app.

Reputatie 4
Badge +4

Beste @Iva2 en @eRik19,

Geen zorgen, ik begrijp het punt. Ondanks dat ik niet kan beloven dat de tekst wordt aangepast, zal ik jullie feedback onder de aandacht brengen. Pak ik gelijk de kans om jullie alvast vrolijke kerstdagen te wensen :relaxed:

Reputatie 3
Badge

Nog even reagerend op de originele vraag van @rknabben: Op dit moment verwacht ik dat nog lang niet iedereen contactloos wil betalen met een smartphone.

Deels wordt dit beïnvloed doordat er kosten aan zijn verbonden. Een andere invloedsfactor is dat voor genoeg mensen een smartphone nog niet het meest vanzelfsprekende betaalmiddel is. Desondanks is er een flinke groep die zich geen leven zonder betalende smartphone kan voorstellen. 

Toch is dat contactloos betalen, op wat voor manier dan ook, in Nederland nog maar zes jaar oud, waarbij in de eerste jaren de pasjes in de meerderheid zullen zijn geweest. Als je die ontwikkeling doortrekt dan kan de smartphone als betaalmiddel op zijn retour raken voordat ze goed en wel aanslaat. Bijvoorbeeld omdat die rol door wearables als smartwatches wordt overgenomen.

In het licht van het bovenstaande is het nog maar de vraag of de smartphone op een gegeven moment tot het meest populaire betaalmiddel zal uitgroeien. Vanuit die optiek is het niet logisch om het merendeel van de klanten te laten meebetalen voor een dienst die bedoeld is voor een minderheid van de klanten. Niets is gratis, de contactloze betaalapp zou dan zorgen dat de kosten voor de bankrekening voor iedereen wat stijgen.

Door de functionaliteit op te knippen in afzonderlijke modules kan iedereen installeren wat daadwerkelijk wordt gebruikt. Bijvangst is dat voor extra functionaliteit eenvoudig geld kan worden gevraagd.

Keerzijde is wel dat verwarring kan ontstaan wat nu precies wat is.  Vooral omdat de omschrijving van die functie, contactloos betalen met de smartphone, in toelichtingen steeds net anders lijkt te gebeuren.

Nu is mijn (professionele) frustratie met andere software die gedreven wordt door een bepaalde licentieopbouw dat de opdeling in die (deel)licenties vaak de functionele opbouw van die software nadelig beïnvloedt. Door de licentiegrenzen krijgt de opbouw van de software, en de manier waarop we met die software werken, iets gekunstelds, alsof het net iets omslachtiger werkt dan nodig is.

Mede door die ervaringen ben ik er een groot voorstander van om beide apps in elkaar te integreren. Het contactloos betalen kan nog altijd een betaalde extentie blijven. Dit zal de manier van werken meer vanzelfsprekend maken omdat het contactloos betalen geintegreerd raakt met de andere functies van de betaalapp. Ook vermoed ik dat een dergelijke extentie minder kan kosten omdat het dubbele werk in de huidige twee apps wegvalt. Ook wordt dan de drempel lager om andere extenties te ontwikkelen voor smartwhatches of andere devices.

Ik zou hierom willen verzoeken. Vermoedelijk is SNS al bezig met die app integratie. De verwarring over de huidige apps en handleidingen is dan snel verleden tijd verwacht ik.

Nog even reagerend op de originele vraag van @rknabben: Op dit moment verwacht ik dat nog lang niet iedereen contactloos wil betalen met een smartphone.

Goed punt.

Ik wil niet betalen met mijn smartphone omdat die minder handig is dan de bankpas en ik hem daarom dikwijls niet bij me heb. Bovendien heb ik mijn bankpas sneller bedrijfsklaar dan de phone.

En ik wil niet contactloos betalen omdat mijn reflectiemoment dan is verdwenen. Het gebeurt net iets te vaak dat er toch iets niet helemaal klopt. In die gevallen geeft het pincode-moment net de kans om je dat te realiseren, voldoende om de transactie niet te laten doorgaan. Dat bedoel ik dan ook met de regie in eigen hand.

Verder lijkt het alsof het draait om het gemak voor de klant. Dat is er wel, maar uiteindelijk is het natuurlijk het belang van de ontvanger: de drempel tot betalen liefst helemaal laten verdwijnen.

Reputatie 4
Badge +4

Goedemorgen allemaal,

Veel dank voor jullie reactie @Ferd en @Koos  met daarin jullie persoonlijke visie op bankieren dan wel betalen met onze apps.

Dat sommige mensen gemakkelijk en eenvoudig willen betalen met hun pasje begrijp ik wel. Maar er zijn ook mensen die alleen een telefoon bij zich hebben en de voorkeur geven aan contactloos betalen. We faciliteren allebei, dus klanten kunnen een eigen keuze maken. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om de Mobiel Bankieren app en de Mobiel Betalen app te downloaden op je telefoon, maar het hoeft niet. Voor die klanten hebben we Mijn SNS. Om op de vraag van @Ferd  terug te komen: ondanks dat we onze apps doorlopend verbeteren, zijn er geen plannen om deze samen te voegen. 

Reputatie 4
Badge +4

Goedemorgen @Iva2 en @eRik19,

Zoals beloofd heb ik aandacht gevraagd voor de informatie op onze site over de SNS Mobiel Bankieren app en de Mobiel Betalen app. Ondanks jullie suggesties wordt de tekst niet aangepast. Dit omdat we van mening zijn dat we transparant en helder informeren over het gebruik en de kosten van beide apps. Mensen kunnen gemakkelijk de voorwaarden erop naslaan en de kosten terugvinden in de tarievenwijzer. 

Ondanks dat we niet op het verzoek ingaan, wens ik jullie vrolijke kerstdagen en de beste wensen voor een gezond en voorspoedig nieuw jaar. Veel plezier! 

Goedemorgen allemaal,

We faciliteren allebei, dus klanten kunnen een eigen keuze maken.

Jammer genoeg is dat niet helemaal waar. Laatst wilde ik gebruik maken van een WC op een NS-station. Om erin te komen was contactloze betaling vereist….

Gelukkig hield iemand de deur voor me open.

De promotie van een nieuwe ontwikkeling betekent vaak het einde van een “oude” voorziening.

Reputatie 4
Badge +4

Jammer genoeg is dat niet helemaal waar. Laatst wilde ik gebruik maken van een WC op een NS-station. Om erin te komen was contactloze betaling vereist….

Gelukkig hield iemand de deur voor me open. De promotie van een nieuwe ontwikkeling betekent vaak het einde van een “oude” voorziening.

Hoi @Koos

Oei wat een ongemakkelijke situatie, ik reis veel met de trein en bij mijn weten kan op op veel stations met mijn pasje terecht. Toch, als bedrijven ervoor kiezen om slechts 1 manier van betalen aan te bieden, dan ligt het niet aan de keuze die je hebt bij SNS. 

Reageer