SNS

Makkelijk saldo checken?

• 9 juni 2020
  • 12 Reacties
  • 5692 Keer bekeken

Het is inmiddels uitermate simpel om op je phone het saldo te checken. Uiterst simpel mer de Bankieren app.

Wel is het erg jammer dat een dergelijke faciliteit een stuk ingewikkelder is geworden in Mijn SNS. Niks “even kijken". Ook voor het saldo is het noodzakelijk om de digipas te voorschijn te halen om in te loggen. Ook als je helemaal geen transacties in de planning hebt.

Is dat nodig? Niet voor de veiligheid, lijkt me. Ik heb eerder aangegeven dat ik vrees dat het gebruiksgemak van MijnSNS te lijden zal hebben onder de focus, die nu op het mobiel bankieren wordt gelegd. Dit is één van die aspecten.

Regelmatig saldo checken wordt aangeraden in het adagium van financiele zelfstandigheid. Maar wordt zo toch een beetje tegengewerkt. In de praktijk controleer ik nu minder vaak dan tevoren.

12 reacties

Reputatie 3

Hoi Koos, veel mensen checken meestal hun saldo in de mobiele app. Dit is makkelijk, eenvoudig en snel zoals je zelf al aangeeft. Daarnaast kun je ook in Mijn SNS de huidige stand van zaken checken, dit is een fluitje van een cent gebleven.

Fijn om te horen. Maar hoe doe ik dat dan zonder de digipas te voorschijn te moeten halen?

Bij kiezen voor Digicode kom ik er niet in. Ook niet onder mijn partner's credentials.

Aanvulling: dit is kennelijk een Volksbank-dingetje, want ook bij ASN lukt het niet.

Badge +1

... Daarnaast kun je ook in Mijn SNS de huidige stand van zaken checken, dit is een fluitje van een cent gebleven.

@Sanne-K SNS, dat is niet helemaal waar. Als je een betaalrekening hebt kun je niet meer met je digi-code inloggen. Dat was al een poosje geleden aangekondigd. Je moet inloggen op MijnSNS via digipas of mobiel met QR code.

@Koos, je zult wel met je tijd mee moeten gaan of accepteren dat je je digipas aan een ketting onder je kleren draagt.

... Daarnaast kun je ook in Mijn SNS de huidige stand van zaken checken, dit is een fluitje van een cent gebleven.

@Sanne-K SNS, dat is niet helemaal waar. Als je een betaalrekening hebt kun je niet meer met je digi-code inloggen. Dat was al een poosje geleden aangekondigd. Je moet inloggen op MijnSNS via digipas of mobiel met QR code.

@Koos, je zult wel met je tijd mee moeten gaan of accepteren dat je je digipas aan een ketting onder je kleren draagt.

Dat laatste hoeft niet, juist omdat het onderweg met de app heel makkelijk is.

Maar met MijnSNS op de PC, veilig thuis,  moet ik echter wel een extra apparaat uit de la trekken.  Vreemd.

Mijn kernpunt is, dat de aandacht voor mobiel ten koste gaat van MijnSNS. Dat is hiermee duidelijk aangetoond.

Badge +1

...

Maar met MijnSNS op de PC, veilig thuis,  moet ik echter wel een extra apparaat uit de la trekken.  Vreemd.

Mijn kernpunt is, dat de aandacht voor mobiel ten koste gaat van MijnSNS. Dat is hiermee duidelijk aangetoond.

Met digicode mis je de two-factor-authentication. Dat was van de eisen voor PSD2 implementatie voor betaalrekeningen.

Ook geldt dat thuis PCs zijn erg gevoelig voor virussen.

Ik ken die eisen wel, maar begrijp ze niet goed.

In beide gevallen is er sprake van een wachtwoord / pincode (zowel voor de phone als voor mijn PC). Toch hoef ik voor de app  geen extra gadget te hebben, maar moet dat bij de PC wel.

De vooronderstelling is, dat een phone strikt persoonlijk is en de personal computer niet. Maar ik heb wel degelijk ook toegang tot mijn partner's phone (weet de pincode), dus die vooronderstelling klopt niet. Daarmee is dat uitgangspunt afhankelijk van de wijze waarop je de phone gebruikt.

Bovendien is mijn wachtwoord voor de PC veel moeilijker te raden dan de pincode op de app.

Tot slot: als ik de berichten in de media mag geloven wordt er via de phones erg veel door oplichters uitgespookt - misschien niet door virussen, wel op andere manieren.

Ik vraag trouwens alleen maar digicode-toegang voor het raadplegen van het saldo, niet om transacties uit te kunnen voeren. 

Kortom: ik kan de logica wel volgen, maar het is niet zo zwart-wit qua veiligheid.

Reputatie 1

Wat fijn dat jouw partner jou zo vertrouwt. Onze klanten zijn en blijven zelf verantwoordelijk voor het gebruik van betaal- en bankiermiddelen, wij leveren de tools om dit mogelijk te maken. Als jullie inloggegevens delen, dan is dit jullie keuze. Zoals je weet zijn de middelen die wij verstrekken strikt persoonlijk. Dit staat ook in onze voorwaarden.

wij leveren de tools om dit mogelijk te maken. Als jullie inloggegevens delen, dan is dit jullie keuze. Zoals je weet zijn de middelen die wij verstrekken strikt persoonlijk. Dit staat ook in onze voorwaarden.

Helaas is dat niet alleen onze keuze. Zoals je weet levert SNS mij en mijn partner niet alle informatie, die nodig is voor goed financieel beheer. Het is dus de keuze van SNS om op deze wijze een vorm van identiteitsdiefstal te moeten plegen. Daar is al meermalen op gewezen.

Deze keuze van SNS zorgt dus indirect voor ondermijning van de eigen voorwaarden en veiligheid. Ik kan het niet anders zien.

Gelukkig heeft Evelyn gezegd dat dit probleem (inzage in alle ingeplande overschrijvingen) opgelost gaat worden. Helaas geen termijn, en voorlopig is het nog niet zo ver.

Overigens is daarmee mijn oorspronkelijke vraag:

Hoe kan ik mijn saldo checken zonder digipas

nog steeds niet beantwoord.

Ik vermoed dus dat mijn veronderstelling van hierboven juist is.

Dit kan zonder digipas Koos.  Wanneer je achter je pc zit, zet dan de app op je telefoon aan maar log niet in en klik op de QR-code. Heb je dit al geprobeerd?

Dank, @Simone SNS , maar een beetje zinloos. Als ik alleen een saldo wil checken kan dat op de phone direct.

In MijnSNS niet. Of ik daarbij een digipas nodig heb of een phone maakt natuurlijk niets uit. Als ik toch de phone moet pakken voor die QR-code, kan ik beter direct op de app kijken…

Dat ben ik met je eens, Koos. Via je telefoon is het opvragen van je saldo een gemakkelijk proces. Zonder je digipas, is de QR-code wel handig. Ook wanneer je onderweg bent en je digipas niet bij de hand hebt en niet je saldo wil opvragen Het is een extra service om in te loggen.

Reageer