SNS

Mobiele pincode van SNS voortaan nog veiliger

• 3 april 2019
  • 29 Reacties
  • 18527 Keer bekeken

Toon eerste bericht

29 reacties

Beste Evelyn,

Dank voor de toelichting.
Dat de optie is komen te vervallen is precies het probleem.
Dit wordt inderdaad voor een aanzienlijk deel van de overboekingen opgelost door de naam-nummer controle maar zeker niet voor alle overboekingen - juist diegene waar de check nu handig voor is.

Belangrijker echter is dat een flinke stap uit de beveiliging wordt gehaald als het aankomt op bescherming van ouderen en minder technische gebruikers.
Hopelijk hoef ik niet in detail uit te leggen, op het publieke forum, hoe dit misbruik van ouderen aanzienlijk gemakkelijker maakt. De banken, inclusief SNS, zijn niet al te lang geleden juist opgeroepen om ook hun verantwoordelijkheid hierin te nemen.
Door nu zelfs de optie niet meer bij de klant te laten wordt het risico en verantwoordelijkheid verschoven richting de klant - het tegenovergestelde van wat beoogd was.

Het zal helaas niemand verbazen als de SNS in zulke gevallen straks ook de aansprakelijkheid en schade simpelweg bij de klant legt.

En dan was en is nog steeds onbeantwoord mijn echte vraag: waarom maakt de SNS de keuze voor minder beveiliging vóór mij in plaats van die aan mij te laten?
Badge +1
...
Belangrijker echter is dat een flinke stap uit de beveiliging wordt gehaald als het aankomt op bescherming van ouderen en minder technische gebruikers.
Hopelijk hoef ik niet in detail uit te leggen, op het publieke forum, hoe dit misbruik van ouderen aanzienlijk gemakkelijker maakt. De banken, inclusief SNS, zijn niet al te lang geleden juist opgeroepen om ook hun verantwoordelijkheid hierin te nemen.
Door nu zelfs de optie niet meer bij de klant te laten wordt het risico en verantwoordelijkheid verschoven richting de klant - het tegenovergestelde van wat beoogd was.
...

@AppieR, vooral in combinatie met de invoering van 'instant payment'. Dan is het geld direct weg te sluizen via een paar katvangersrekeningen.
Ik zie al zo het verhaal in een uitzending van 'Opsporing Verzocht' voor me...
Reputatie 4
Badge +3
Beste SNS, waarom zou de gebruiker (klant) dit niet zelf mogen bepalen?

Beste @AppieR,

In je vraag stel je dat je het weghalen van de mogelijkheid om onbedoelde betalingen naar een onbekende rekening te blokkeren niet veilig vindt. We begrijpen je punt. De achterliggende reden is dat we deze instelling ook niet kennen op de digipas. Met het oog op de toekomst hebben we deze gelijkgetrokken voor de nieuwe Login en Sessie Manager (LSM). Inloggen en opdrachten bevestigen in mobiel bankieren en Mijn SNS loopt nu via twee verschillende systemen. Daarom kun je vanuit de mobiel bankieren app bijvoorbeeld niet automatisch inloggen in Mijn SNS. Met LSM is er één centrale applicatie voor inloggen en bevestigen van opdrachten.

In mijn vorige antwoord liet ik weten dat we de IBAN-Naam Check toepassen als je geld (euro's) overmaakt, hiermee worden verkeerde overboekingen voorkomen. Daarnaast monitoren we verdacht gedrag en schatten we het risico van het geschetste scenario laag in. Ondanks dat je van mening bent dat je zélf de keuze had willen maken, zijn we ervan overtuigd dat we een goede en veilige manier van digitaal bankieren aanbieden. Om eventuele bezorgdheid te voorkomen: alle controles die we uitvoeren gelden óók voor Instant Payments overboekingen.
Reputatie 4
Badge +3

Beste allemaal,

Begin april schreef ik over de nieuwe Login en Sessie Manager (LSM). Een nieuwe centrale applicatie voor inloggen en het bevestigen van opdrachten. Om met de nieuwe versie aan de slag te gaan is het wél nodig om eenmalig je mobiele pincode opnieuw te registreren met je digipas of digicode. Zo kan de nieuwe techniek in de app geactiveerd worden. Heb jij de mobiele app geüpdatet en je mobiele pincode opnieuw geregistreerd? Zo kun je na 1 september gewoon inloggen. Hier lees je hoe en waarom.

903db18e-37b3-4b43-8ebc-7080035c4f77.jpg

Gelijk regelen?

• Ga naar ‘Instellingen’ en ‘Inloggen en limieten’.
  • Kies daar ‘Mobiele pincode opnieuw registreren’.
  • Je bevestigt je nieuwe code met je digipas of digicode.

Goed om te weten: je kunt de nieuwe code alleen registreren in de nieuwste versie van de app.

Reageer