SNS

Beantwoord

Noodzaak cookies

• 23 september 2014
  • 40 Reacties
  • 2231 Keer bekeken

Ik ondervind problemen met inloggen op Mijn SNS.
Na enig zoekwerk begin ik het idee te krijgen dat inloggen alleen kan wanneer je cookies accepteert.
Dus twee vragen:
1. Is deze conclusie juist?
en
2. Zo nee, wat kan er dan aan de hand zijn, in aanmerking genomen dat het op een andere computer in mijn netwerk met dezelfde Windows- en browserversie (Firefox) wel lukt?
Zo ja, waarom is dat het geval en kan dat niet anders?
icon

Beste antwoord door Kirsty 24 september 2014, 15:22

Hi Koos,

Je hoeft niet alle cookies te accepteren. Sommige cookies staan standaard aan. Zo is er bijvoorbeeld een cookie die onthoudt dat je bent ingelogd. Anders moet je bij elke ‘klik’ in Mijn SNS opnieuw inloggen en kan je geen overboekingen doen. We vragen alleen toestemming voor de ‘commerciële’ cookies.
Bekijk origineel

40 reacties

Ik weet niet of je niet kunt inloggen indien je geen cookies accepteert. Volgens mij kun je bij de vraag naar cookies, aangeven dat je de getoonde onderdelen niet wilt (niets van bovenstaande oid). Als je dan op oké klikt accepteer je volgens mij wel de functionele cookies. (zijn meen ik nodig om te kunnen MijnSNS-en). Indien je op een andere manier de cookies tegen houdt, zou het lijkt mij, dus kunnen dat het niet werkt.
Dus mijn vraag; hoe verloopt dat proces bij jou?
Mij lijkt dat er iets anders aan de hand is, omdat het op een andere computer wel lukt.
Je zou een andere browser eens kunnen proberen.
Ben benieuwt,
Groet,
Ben 🆒
Bedankt voor het meedenken, BigBen. Natuurlijk waren dit soort onderzoekjes de basis voor mijn veronderstelling. 
Er zitten inderdaad licht verschillende instellingen wat betrft privacy: de volgvoorkeuren, de cookies en de geschiedenis..
Het gaat mij erom de zaak zo strak mogelijk in te stellen, dus wil ik weten welke daarvan welk doel dient.
Ik vind dat cookies zoveel mogelijk, liefst geheel onnodig zijn voor de functionaliteit van de site. Moet technisch gesproken ook geen probleem zijn.
Daarom heb ik deze topic gestart.
Bedankt voor het meedenken, BigBen. Natuurlijk waren dit soort onderzoekjes de basis voor mijn veronderstelling. 
Er zitten inderdaad licht verschillende instellingen wat betrft privacy: de volgvoorkeuren, de cookies en de geschiedenis..
Het gaat mij erom de zaak zo strak mogelijk in te stellen, dus wil ik weten welke daarvan welk doel dient.
Ik vind dat cookies zoveel mogelijk, liefst geheel onnodig zijn voor de functionaliteit van de site. Moet technisch gesproken ook geen probleem zijn.
Daarom heb ik deze topic gestart.

Hoi Koos,
Hier in de community hebben we al vaker gesproken over het nut en de onzin van cookies, kijk bijv. eens hier (als je het zelf nog niet gevonden had).
Ik denk dat je daar heel veel standpunten en info kunt vinden.
Groet,
Ben 🆒
Badge +1
Hi Koos,

Je hoeft niet alle cookies te accepteren. Sommige cookies staan standaard aan. Zo is er bijvoorbeeld een cookie die onthoudt dat je bent ingelogd. Anders moet je bij elke ‘klik’ in Mijn SNS opnieuw inloggen en kan je geen overboekingen doen. We vragen alleen toestemming voor de ‘commerciële’ cookies.
Bedankt Kirsty, jij geeft het antwoord.

In de gevallen dat ik niets kan, accepteert mijn browser helemaal geen cookies. Jij geeft aan dat er bepaalde cookies noodzakelijk zijn voor Mijn SNS.
Blijft mijn laatste vraag natuurlijk nog staan. Want ik vind dat het zonder zou moeten kunnen.

@BigBen: ik zal jouw link eens goed bekijken. Bedankt.
@BigBen,

Interessant: ik ben kennelijk - wij zijn niet de enigen die geen cookies willen.
Ik ben het met je eens dat het technisch mogelijk moet zijn om zonder cookies te werken.

Verrassend was wel de mededeling van Lindsay, dat bij het weigeren van cookies een cookie over deze keuze wordt geplaatst !! En dat mag dan wettelijk wel. Gekker kunnen ze het toch niet maken. Omdat het dan functioneel heet.

Intussen hebben we de discussie gehad over de betekenis van NORMAAL bankieren (de campagne lijkt gestart).
Ik heb er steeds de nadruk op gelegd dat het buitengewoon belangrijk is om als klant de regie te houden. Daar passen cookies uiterard niet in. Wat betreft de functionaliteit zijn er genoeg andere mogelijkheden.
@BigBen,

Interessant: ik ben kennelijk - wij zijn niet de enigen die geen cookies willen.
Ik ben het met je eens dat het technisch mogelijk moet zijn om zonder cookies te werken.

Verrassend was wel de mededeling van Lindsay, dat bij het weigeren van cookies een cookie over deze keuze wordt geplaatst !! En dat mag dan wettelijk wel. Gekker kunnen ze het toch niet maken. Omdat het dan functioneel heet.

Intussen hebben we de discussie gehad over de betekenis van NORMAAL bankieren (de campagne lijkt gestart).
Ik heb er steeds de nadruk op gelegd dat het buitengewoon belangrijk is om als klant de regie te houden. Daar passen cookies uiterard niet in. Wat betreft de functionaliteit zijn er genoeg andere mogelijkheden.

Ik heb er geen problemen mee indien er een functionele cookie wordt geplaatst. Dat houdt in; gegevens die het (beter) mogelijk maken om met betreffende website om te gaan. Het verhoogd dan de waarde van de functies op/van de website.
Zo zijn cookies ook begonnen. Er is altijd gegevens uitwisseling tussen website en computer, dat is dus niets nieuws.
Voor mij ontstaan de problemen op het moment dat men er meer mee gaat doen. Ik heb het al eens vergeleken met iemand die ongevraagt, stiekem rond ons huis loopt , overal naar binnen kijkt en dat alles gebruikt om te proberen mij wat te verkopen/ aan te smeren of mij ergens bij te betrekken.
Zou men dus niet moeten doen. Maar ja , de wereld draait door en de ontwikkelingen staan niet stil.
Ik probeer op te letten wat anderen bij / met mij proberen. Dat men wat probeert oké, maar ik wil de grens bepalen.
Volgens mij heeft de SNS het eigenlijk redelijk netje geregeld met de cookies. Ze doen het niet stiekem en je wordt in de gelegenheid gesteld te kiezen, wel of geen "stiekeme" info verzamelen.
Groet,
Ben 🆒
PS Dit is weer een mijlpaal (voor wat dat waard is). 2048, een mooi digitaal getal. Te delen door 8, 2x 1mb enz. 🙂
Hi Koos en Ben,

Jullie zijn duidelijk geen voorstander van cookies! Het nadeel van cookies is voornamelijk dat ze een negatief imago hebben, omdat ze gelinkt worden aan commerciële doeleinden. Bijvoorbeeld om reclames te tonen, die nogal prominent in beeld komen. Ontzettend irritant.

De functionele cookies zijn juist reuze handig. Deze zorgen namelijk voor gemak in het surfen op internet. Zoals Kirsty al terecht aanhaalde, zou het zelfs onmogelijk zijn om rond te klikken in Mijn SNS of bijvoorbeeld bij webwinkels te onthouden dat je iets in het winkelmandje hebt geplaatst.

Deze functionele cookies onthouden ook geen persoonlijke informatie van jou, maar enkel dat jouw computer kortgeleden succesvol heeft ingelogd op MijnSNS.

Je zou de vergelijking kunnen maken met het bezoeken van een pretpark: je krijgt, na het betalen, een toegangskaartje waarmee je kunt bewijzen dat je in het park mag. Dit kaartje moet je de rest van de dag bij je hebben om in een attractie te mogen. Bij het verlaten van het park wordt je kaartje echter waardeloos.

Bij Mijn SNS is het net zo. De functionele cookies zijn jouw toegangsbewijs tot alle pagina’s van Mijn SNS. Ze zijn ook daadwerkelijk functioneel: het is geen doen om bij elke pagina die je opent, opnieuw met je digicode of digipas in te moeten loggen. Dat past zeker niet bij heel normaal 🙂.

Tot slot ben ik erg benieuwd waar jullie mening ten opzichte van cookies vandaan komt? Wat is jullie beeld hiervan, en hoe is dit ontstaan? Hebben jullie hier negatieve ervaringen mee?
Hi Koos en Ben,

Jullie zijn duidelijk geen voorstander van cookies! Het nadeel van cookies is voornamelijk dat ze een negatief imago hebben, omdat ze gelinkt worden aan commerciële doeleinden. Bijvoorbeeld om reclames te tonen, die nogal prominent in beeld komen. Ontzettend irritant.

Hoi Dennis,
Volgens mij bagataliseer je nu de tegenstand tegen cookies. 
Zoals ik al eerder heb aangegeven (ook in andere discussies) was er in den beginne ( :) ;) geen enkel probleem met cookies. Nee, ze waren behulpzaam.
Tot gerafineerde programmeurs ontdekten dat je er nog veel meer mee kon en dat aan hun bazen vertelden. Die zagen dat natuurlijk wel zitten.
Oplossing is heel simpel; SNS gebruik ALLEEN functionele cookies! En hou je daar ook aan (dat was de optie, je kon de rest uitzetten!! Met de nieuwe "normaal" campagne kan dat ineens niet meer. Thats the problem!!).
Groet,
Ben 🆒
PS Cookies kunnen mij eigenlijk geen zier schelen, maar als we het er toch over hebben; weg ermee.
@ Dennis,

Uit jouw reactie proef ik dat cookies noodzakelijk zouden zijn. Ik betwijfel dat. Ik heb ooit - jaren geleden - een website voor een vereniging gebouwd met dezelfde problematiek: hoe regel ik toegang tot alle pagina's voor uitsluitend ingelogde leden. Ik heb dat niet met cookies, maar met session-variabelen opgelost.

Ik denk dus (niet gehinderd door up-to-date kennis) dat die cookies voortkomen uit gemak / kosten / luiheid. Met als grootste nadeel dat ik als klant toch weer de regie kwijt ben: ik moet de bank op zijn/haar blauwe ogen vertrouwen.
Nu heb ik in de SNS meer vertrouwen dan in menig ander, maar het blijft vertrouwen.

Kortom, ik ben het eens met BigBen dat functioneel noodzakelijke cookies mogelijk zouden kunnen, maar liever niet, en van de noodzaak ben ik nog niet overtuigd.
Hi Koos en Bigben,

Leuk om te lezen dat jullie zo betrokken zijn. Ik moet toegeven dat ik me heb laten inlichten door een echte IT’er om jullie te kunnen antwoorden. Graag deel ik de onderstaande reactie van mijn collega:

Het gebruik van cookies komt voort uit de aanvullende opties die cookies bieden. Zoals Koos terecht aangeeft zijn er andere technische mogelijkheden om klanten ingelogd te laten blijven gedurende hun bezoek aan Mijn SNS. Het nadeel is alleen dat, bijvoorbeeld met de optie van session-variabelen die jij noemt Koos, we geen gepersonaliseerde extra’s toe kunnen voegen. Een koppeling met Facebook, Twitter of andere sociale media zoals we in onze ‘Heel Normaal’-campagne gebruiken, was dan niet meer mogelijk. Terwijl dit juist heel erg van deze tijd is! We zouden met andere opties dus blijven steken op het niveau website van rond de eeuwwisseling.

Veel van onze klanten vinden het daarnaast juist heel erg prettig dat ze, door het gebruik van cookies, sneller en eenvoudiger door onze website kunnen klikken. Voor de personen die hier niet van gediend zijn, blijven we de optie bieden om alle basisfuncties van onze website te kunnen bereiken met het gebruik van enkel functionele cookies.

Helaas zijn er op dit moment nog geen alternatieven die ons dezelfde mogelijkheden bieden als het gebruik van cookies. Onze IT’ers houden de stand der techniek wel goed in de gaten, juist omdat we op de hoogte zijn van de weerstand die er tegen cookies bestaat.

Als laatste ben ik nog wel benieuwd naar je opmerking over ‘de regie’ die je kwijt denkt te raken met cookies, Koos. Zou je dat willen toelichten?
Hoi Jelmer,

Dank voor je toelichting. Ik begrijp het, al heb ik er niet veel aan. Ik ben de terreur van Facebook en Twitter al veel langer meer dan zat, maar begrijp dat jullie die ontwikkeling moeten volgen.

Wat betreft de regie bedoel ik het volgende.
De ellende met cookies is dat er allerlei dingen mee uitgehaald kunnen worden, waarop ik geen grrep heb. Google stemt er zijn advertenties mee af enz. enz.
Wanneer je nu beweert dat de SNS uitsluitend functionele cookies plaatst zonder bijkomende ongewenste zaken, kan ik dat alleen maar wel of niet geloven. Die blauwe ogen dus (nu donkerpaars ;-)). Ik kan zelf niet nagaan hoever die "basis"- functionaliteit gaat. Daarvoor ontbreekt mij de kennis. De regie dus.

Nu wil ik er direct bijzeggen dat deze problematiek voor talloze andere plekken opgaat, en ik waardeer de openheid van de SNS in deze. Bovendien verdienen jullie een compliment voor de keuze uit vier niveaus van cookies. Maar ik bedoel het fundamenteel, zonder SNS te kort te willen doen.
ook van mij hoeven die cookies niet. Ik wil zelf bepalen wie er over mijn schouder meekijkt (of zoals ben zegt, rond mijn huis loopt en naar binnen kijkt). Big Brother is overal aanwezig. Als individu heb je bijna geen invloed meer. Wat de cookies betreft, zouden we het ook kunnen omdraaien: Standaard alleen functionele cookies (voor het werken van de website) en als je aanvullende dingen wilt (zoals verbinding met Facebook, Twiiter en wat dies meer zij, of je laten volgen welke pagina's je bezoekt , in welke volgorde en hoe lang) dat je die aan het begin van de inlogsessie aan moet vinken. Dus wederom een Opt-in in plaats van een Opt-out. Moet de EU dan ook dit weer gaan regelen? Misschien dat de SNS als eerste hiermee kan komen? Zou een goede reclame zijn in de ganse wereld. veel aandacht omdat de SNS dan waarschijnlijk als eerste dit gaat doen! Btw, ik laat mijn browser alles verwijderen als ik de browser afsluit. Zelfs gedurende de dag verwijder ik vaak de cookies.
Hi Koos en Blacktomcat,

Fijn om te lezen dat het huidige beleid van SNS ten aanzien van de cookies enigzins als positief wordt ervaren. SNS zou mijn inziens best het voortouw kunnen nemen zoals Blacktomcat voorstelt.
Op dit moment denken wij een stap in de goede richting te hebben gemaakt met de keuze mogelijkheid omtrent cookies.
Aangezien cookies meerdere functies ondersteund, ook ten behoeve van gebruiksgemak, blijft het huidige beleid onaangepast. Ik sluit niet uit de SNS dit gaat herzien volgend jaar.
Ik kwam vandaag weer een "smerige streek" tegen, die ik hier even wilde melden (ter lering (vooral) en vermaak).
En dit was niet bij een een of ander klein internet bedrijfje, nee NL´s NS!!
Mijn vrouw had een abbo bij NS voordat wij naar DE gingen (ruim 7jr geleden). Sinds de verhuizing probeer ik van de NS af te komen. We hebben er niets meer aan.
En de NS? Die blijft maar doorgaan. 
Vandaag kreeg ik een mailtje met alle "stremmingen" en " vertragingen" de komende tijd. Onderaan het mailtje (keurig) een link (tsja, is wat tegenin te brengen) om direct uitgeschreven te worden als e-mailadres voor deze berichten. Prima dus. 
Klik op de link brengt je op een pagina (zie bijlage schermafdruk) waar wordt aangegeven dat je een vinkje weg moet halen om op te zeggen. Je haalt dus het vinkje weg en klikt op "afmelden"!
Gelukkig heb ik (inmiddels geleerd) verder gelezen en ontdekte dat er onderaan in de tekst (dus erg onopvallend en "niet normaal" (normaal vooraan, zie bovenin scherm) in de tekst een aangevinkt hokje, waarin ik toestemming geef voor... enz.
Ik kan me hel erg kwaad maken over deze doelbewuste misleiding!!:mad: NS Foei!!
Groet,
Ben 🆒
PS SNS gooi medewerkers met dit soort ideeen er maar gelijk uit (of naar de heropvoedingscentrum van Lubbers).
mee eens dat dit soort praktijken verboden moeten worden.
Maar Ben, heb jij er nu 7 jaar over gedaan om van de NS-mails af te komen??
mee eens dat dit soort praktijken verboden moeten worden.
Maar Ben, heb jij er nu 7 jaar over gedaan om van de NS-mails af te komen??

Yep.
Ik dacht dat ik er vanaf was, maar niet dus. Kreeg dit vandaag.
Ik kon in het verleden bij de NS ook geen optie vinden om me uit te schrijven, m´n e-mailadres te laten verwijderen.
Als je niet oppast heb je een dagtaak aan dit soort grapjassen.
Groet,
Ben 🆒
Klopt. Dat geldt ook voor telefonische benaderingen. Al sta je in het bel-me-niet-register, er wordt nog steeds gebeld. Onder het mom van oude klant, ooit eenns informatie opgevraagd, etc. Aan het eind zeggen ze dan dat je een bandje te horen krijgt. Ik zeg dan dat ik gebruik wil maken van het recht van verzet en dat zij dat op dat moiment meteen moeten regelen. Ik weet dat ze daar wettelijk toe verplicht zijn.

@Ben Maar hier zul jij in DE wel geen last van hebben? Hoe is het daar geregeld met telefonische colportage?

@Ben Maar hier zul jij in DE wel geen last van hebben? Hoe is het daar geregeld met telefonische colportage?

In DE is ook zo´n register. Eigenlijk wordt ik hier weinig gebeld. Ik denk dat Duitser hier een hekel aan hebben en dat het zich dus tegen een evt. beller kan keren.
Vanuit NL wordt ik af en toe op m´n mobiel gebeld. Vooral de "Vriendenloteriij" is hardnekkig. Zijn erg vervelende lui.
Groet,
Ben 🆒 
  Vooral de "Vriendenloteriij" is hardnekkig. Zijn erg vervelende lui.

Probeer ze dan te wijzen op het recht van verzet, dat je daar gebruik van wilt maken , dat zij dat op dat moment vanaf hun computer kunnen regelen en dat je ze anders aangeeft bij de Autoriteit Consumenten Markt; moet je ook vragen naar hu8n naam!  Wie weet helpt dat. Good Luck.🆒
Badge
...............
Ben 🆒
PS SNS gooi medewerkers met dit soort ideeen er maar gelijk uit (of naar de heropvoedingscentrum van Lubbers).

Laatst was er iemand die een add on voor FirerFox heeft en daar kun je per site de cookies stop zetten begreep ik.
Laatst was er iemand die een add on voor FirerFox heeft en daar kun je per site de cookies stop zetten begreep ik.

Maar daarmee ben je nog niet van de nieuwsbrieven an andere junk email af. Je kunt in je browser ook aangeven dat je alle cookies wilt verwijderen als je bv. de browser afsluit of nooit. Ook kun je uitzonderingen toevoegen, zodat die cookies bewaard blijven. Kijk maar eens bij de opties in je browser war allemaal mogelijk is.
Badge

Maar daarmee ben je nog niet van de nieuwsbrieven an andere junk email af. Je kunt in je browser ook aangeven dat je alle cookies wilt verwijderen als je bv. de browser afsluit of nooit. Ook kun je uitzonderingen toevoegen, zodat die cookies bewaard blijven. Kijk maar eens bij de opties in je browser war allemaal mogelijk is.

Nee klopt. Ik leg bedrijven zoals de Vriendenloterij het vuur aan de schenen om mijn gegevens niet te gebruiken.
Men heeft tegenwoordig ook de gewoonte om post te bezorgen met de adressering "Aan de bewonres van dit adres".
Deze post gaat in de bijgeleverde antwoordenveloppen met al het verpakkingsmateriaal retour zodat ze in ieder geval de porto moeten betalen. Er een baksteen in doen en dan steeds naar de post brengen ging mij te ver HAHA.
Daarnaast heb ik de bekende filters ingesteld zoals MOA Onderzoeksfilter/BelMeNiet/Postfilter/SMS gedragscode en op de deur een sticker "Geen Collectes/Geloofsovertuigers/Verkopers". Bij de meeste Gemeentes is deze gratis verkrijgbaar. Ik steun wel een aantal goede doelen door rechtstreeks overmaken van bedragen.
Voor mijn Gmail heb ik filters ingesteld voor bedrijven die niet luisteren, hun mails worden direct verwijderd. Op de PC gebruik ik MS Outlook en daar staan Rules ingesteld voor mijn domein mailadressen waarbij de door mij gedefinieerde **** meteen permanent verwijderd wordt. Helaas moet dit allemaal. Maar ik bepaal tenslotte wat ik wil en niet een ander.
Van aan de deur bellen en ongewenste telefoon heb ik al jaren geen last meer. Verder ben ik redelijk strak in de leer. Bijvoorbeeld DPD vind ik een waardeloos bedrijf. Dus als ik iets via internet bestel en ik zie dat de leverancier verstuurd met DPD dan meld ik niets bij ze te kopen om die reden. Kan ik alleen maar iets bestellen door verplicht een telefoonnummer in te tikken dan is dat een dummy nummer. Etc. etc.
Precies zoals ik zei "Cave Canem". HAHA
Helaas zijn tegenwoordig al dat soort maatregelen nodig.
Waar is de tijd gebleven van de ouderwetse marskramer die van deur tot deur ging met van alles en nog wat, van jarretel tot koeientouw?
Helaas zijn tegenwoordig al dat soort maatregelen nodig.
Waar is de tijd gebleven van de ouderwetse marskramer die van deur tot deur ging met van alles en nog wat, van jarretel tot koeientouw?

Je wil niet weten wat die "ouderwetse marskramers" allemaal voor streken hadden / allemaal uitvraten! :)
Volgens mij heeft het vooral te maken met de "alles moet kunnen" cultuur, heden ten dage.
Opvoedkundig ontbreekt daardoor een simpele regel; "dat doe je niet!"
Groet uit een vredige, zonnige zondags atmosfeer,
Ben 🆒
PS De actie van de SNS weer "normaal" te doen, zou "dat doe je niet", dus weer op de agenda moeten zetten. Dus SNS; "afschaffen alle niet noodzakelijke toevoegingen aan cookies"!

Reageer