SNS

Beantwoord

Noodzaak cookies

• 23 september 2014
  • 40 Reacties
  • 2231 Keer bekeken

Toon eerste bericht

40 reacties

Alternatieven: Leven en laten leven en/of geven en nemen. Ken het verschil tussen het mijn en het dijn (en houd die twee ook uit elkaar).
Wat banekn en dus ook de SNS moeten besefeen is dat alle medewerkers (incl. de hele top en wat daar nog boven zit) betaald wordt door hun klanten en ze spelen met andermans geld!  Over normaal gesproken, als de SNS weer normaal wil zijn, zouden ze misschien contact kunnen opnemen met de muziekband 'Normaal'; ik denk dat er zeker liedjes van hen zijn die passen bij het nieuwe imago (dat de SNS wil opbouwen). HØKEN is NORMAAL.
Badge
Hi Koos en Ben,

Jullie zijn duidelijk geen voorstander van cookies! Het nadeel van cookies is voornamelijk dat ze een negatief imago hebben, omdat ze gelinkt worden aan commerciële doeleinden. Bijvoorbeeld om reclames te tonen, die nogal prominent in beeld komen. Ontzettend irritant.

De functionele cookies zijn juist reuze handig. Deze zorgen namelijk voor gemak in het surfen op internet. Zoals Kirsty al terecht aanhaalde, zou het zelfs onmogelijk zijn om rond te klikken in Mijn SNS of bijvoorbeeld bij webwinkels te onthouden dat je iets in het winkelmandje hebt geplaatst.

Deze functionele cookies onthouden ook geen persoonlijke informatie van jou, maar enkel dat jouw computer kortgeleden succesvol heeft ingelogd op MijnSNS.

Je zou de vergelijking kunnen maken met het bezoeken van een pretpark: je krijgt, na het betalen, een toegangskaartje waarmee je kunt bewijzen dat je in het park mag. Dit kaartje moet je de rest van de dag bij je hebben om in een attractie te mogen. Bij het verlaten van het park wordt je kaartje echter waardeloos.

Bij Mijn SNS is het net zo. De functionele cookies zijn jouw toegangsbewijs tot alle pagina’s van Mijn SNS. Ze zijn ook daadwerkelijk functioneel: het is geen doen om bij elke pagina die je opent, opnieuw met je digicode of digipas in te moeten loggen. Dat past zeker niet bij heel normaal 🙂.

Tot slot ben ik erg benieuwd waar jullie mening ten opzichte van cookies vandaan komt? Wat is jullie beeld hiervan, en hoe is dit ontstaan? Hebben jullie hier negatieve ervaringen mee?

Dennis,een nieuwe gast op jullie forum, maar ook een cookies tegenstander.
ik heb ook het idee dat als je allleen fnctionele cookies accepteert, je een 2e rangs klant ben,want wij moeten  bij elk
bezoek aan SNS internet bankieren, het menu "cookies zelf instellen " invullen.
maar dat geldt waarschijnlijk niet als je cookies geaccepteerd hebt.
het internet SNS internet bankieren,begint bij ons altijd met een lelijk woord.
groetjes Racam
ik heb ook het idee dat als je allleen fnctionele cookies accepteert, je een 2e rangs klant ben,want wij moeten  bij elk
groetjes Racam

Racam: kKan het zijn dat je de instellingen van je browser zo hebt sdtaan dat alle cookies verwijderd worden als jeje browser afsluit? Of gebruik je misschien een cleaner programma zoals bv. CCleaner, die alle cookies weghaalt? Je meot dan inderdaad aan het begin van een sessie je cookies weer opnieuw instellen. Ik vermoed dat het eerder aan één van je instellingen te maken heeft dan aan het cookiesbeleid van de SNS. 

BTW, ik erger mij er ook aan. Ik heb geen behoefte aan cookies die volgen welke sites ik bezoek, die een link met social media (mogelijk) maken, etc. Ik wil gewoon een recht toe recht aan website.

Succes met je cookies 🙂
Ik ben inderdaad een tegenstander van cookies. Daarover wil ik twee dingenkwijt.

1. Sommige voorstanders wijzen erop dat functionele cookies erg handig zijn. Dat zal ik niet ontkennen. Maar wat ik wel ontken, is dat dit de enige manier zou zijn om die functionaliteit te realiseren. Er zijn ook andere manieren !! En die hoeven geen toegang te hebben op mijn computer en kunnen ook werken wanneer ik mijn browser cookies verbied.

2. Vergeet niet dat de SNS onderscheid maakt tussen cookies op 4 niveaus. Dat is tamelijk uniek. Doorgaans is het gewoon ja of nee, waarbij je volledig in het ongewisse blijft wat ermee gebeurt en waartoe het dient. Nu moeten we de SNS ook geloven op de blauwe (inmiddels paarse) ogen, want je hebt geen inzicht in wat de cookies echt doen. Maar in verreweg de meeste gevallen krijg je helemaal niets te weten. Ze kunnen heel goed dingen doen waar je niet blij van wordt.
Toevoeging: In het pretpark-voorbeeld: wanneer de controle bij de ingang goed is geregeld, heb je de rest van de dag helemaal geen kaartje meer nodig.
Badge +1
groetjes Racam

Hi Racam,

Welkom op de community 🙂. Vervelend dat je het gevoel hebt, dat je een tweederangs klant bent. Dat ben je zeker niet! Kun je wat met de tips van Blacktomcat?

Hopelijk zien we je vaker op de Community. Misschien is het leuk om het topic ‘Welkom op de community’ eens door te lezen. Verder kun je jezelf eventueel voorstellen in de Koffiekamer.
@deHond:
Je gaat ver in je maatregelen. Verder dan ik.
Daarom verbaast het me buitengewoon dat je kennelijk een Gmail-account hebt, een product van Google.
Als er toch één bedrijf op deze aardbol is, dat leeft van en misbruik maakt van allerlei gegevens die ze met hun applicaties verzamelen, is het wel Google.

Waarom ga je met Gmail in zee? Dat is dweilen met de kraan open.....
Is het dan beter een eigen domeinnaam te hebben en van daaruit je email te beheren? En hoe zoek je dan een betrouwbare host voor je domein? Of is elke host beter dan Google/Gmail?
Ik heb inderdaad mijn mail op eigen domein bij een Nederlandse hoster die zijn servers in Nederland heeft staan (Oxilion).
Ik weet dat dit geen absolute garantie geeft, maar bij Google heb je wel garantie dat je gegevens worden gebruikt. Ik heb in ieder geval meer invloed.
Ik heb inderdaad mijn mail op eigen domein bij een Nederlandse hoster die zijn servers in Nederland heeft staan (Oxilion).
Ik weet dat dit geen absolute garantie geeft, maar bij Google heb je wel garantie dat je gegevens worden gebruikt. Ik heb in ieder geval meer invloed.

Eigenlijk wel een goed idee. En zo'n eigen domein kost je ook de kop niet meer tgenwoordig. Enig idee waar die (het) goedkoop(st) zijn?
Da's moeilijk. In de tijd dat ik de keuze maakte voor Oxilion, waren ze zeer goedkoop. Inmiddels ijn er goedkopere varianten, maar ik ben dermate tevreden over de klantenservice en alles er omheen dat ik er geen moment over denk om een ander te zoeken. Zou me misschien 1 a 2 euro schelen per maand. Waar hebben we het dan over....
Ik betaal  zo'n 45 euro per jaar, en dan heb ik ook nog een website daarvoor.
Reputatie 2
Er is geen enkele reden om iemand die wel inlogt en niet een keuze maakt in het cookie scherm te blijven pesten met het cookie keuze scherm.
Voor de login heb je enkel een session cookie nodig. En het feit dat een klant geen keuze gemaakt heeft kun je makkelijk serverside opslaan onder het userid, of hier zelfs een cookie voor te plaatsen.

Verder zie ik hier drie trackers.
Google analytics. Hier kan ik nog inkomen (al zijn er veel betere alternatieven).
Maar wat doen Twitter en een addThis social componenten op het SNS forum?
Waarom laat men twitter en addThis weten wanneer ik dit forum bezoek?
Zouden ze ervoor betaald worden 😕
Zouden ze ervoor betaald worden 😕

Of zou het "gratis" (de klant betaald met zijn gegevens) reclame kunnen zijn voor de SNS? (wordt immers daar vermeld!).
Groet,
Ben 🆒
Dit item maar weer eens "bumpen".
Ik kwam vandaag een mooie "uitleg" (lekker veel om flink te verwarren) tegen. Zeer de moeite waard eens door te spitten wat er zoal met een "cookie" kan (en gebeurd). Dus hier de links als voorbeeld. En dat allemaal bij een veel gebruikte site (is interressant voor cookie plaatsers) als Buienradar
Hier een link naar een uitgebreide verklaring/uitleg en inleiding.
Hier de link naar een overzicht (klik ook op de plusjes voor aan in een regel) van wie wat allemaal met die ene toestemming doet!!! (link staat beetje onopvallend in de eerste tekst).
Veel lees plezier!
Groet,
Ben 🆒
Ps Het blijft belangrijk de cookie plaatsers goed op de vingers te kijken.
Ps ze hebben wel heeel veel tekst nodig om het uit te leggen.

Reageer