SNS

Oproep gebruikerstest SNS Bank Mobiel Bankieren app

• 3 september 2012
  • 20 Reacties
  • 3382 Keer bekeken

Beste SNS Community leden,

Binnenkort lanceren we de volgende versie van de SNS Mobiel Bankieren app. Deze bevat onder andere de mobiele pincode. vòòr de lancering willen we de gebruiksvriendelijkheid van de app testen. Daar hebben we jouw hulp voor nodig!

We zoeken klanten die de nieuwste versie van de SNS Mobiel Bankieren app willen testen. De gebruikerstest vindt plaats in ons hoofdkantoor te Utrecht (precies achter Centraal Station Utrecht). De test neemt ongeveer 1 uur in beslag. Maak je geen zorgen over een eigen smartphone of tablet. Wij zorgen voor de smartphone/tablet waarop je de app gaat testen. Je kunt kiezen uit de volgende data:

- Vrijdagmiddag 21 september

- Woensdagmiddag 26 september

Als beloning ontvang je een cadeaubon van Bol.com en we vergoeden je reiskosten.

Wil je meedoen? Stuur dan een e-mail naar: [email]community@sns.nl[/email]. Geef hierin aan welk tijdstip in de middag je het beste uitkomt.

Werk mee aan SNS Mobiel Bankieren app
De komende tijd testen we actief op SNS Community verdere ontwikkelingen van SNS Mobiel Bankieren app. Lijkt het je leuk om mee te denken en hieraan mee te werken? Houd SNS Community dan vanaf nu goed in de gaten.

20 reacties

Geachte mevrouw Mariella,

Opsteller van deze mail is evenyueel bereid mee te doen aan de hierboven genoemde test.
Mijn voorkeur gaat uit naar woensdag 26 september omstreeks 14:00 uur.
Mag ik rekenen op een reactie over al of niet doorgaan.
Met vriendelijke groet,

Peter.
Beste Peter,

Leuk dat je je aanmeldt om mee te doen! Zodra de planning bekend is, brengen we je op de hoogte of je wel of niet bent ingedeeld. Ik geef je zo snel mogelijk een reactie. 🙂
Reputatie 3
Badge +1
Ik doe uiteraard ook mee (al per mail aangemeld)
:D
Stefan
Helaas ik dus niet, woon te ver weg.
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 4
Badge +1
@BigBen
maak er gewoon een lekker dagje Utrecht van 😉
Ik doe ook wel mee als het kan. Lijkt me wel leuk om te testen.
@Sanne,
Ach, Lowlands moest ik ook al missen ...:)
Ik denk dat ik al gauw 2,5u onderweg ben met de auto (en dan hetzelfde terug), is me net een beetje teveel van het goede. Blijft dan ook niet veel tijd over om Utrechts binnenstad met een bezoek te vereren...:eek:
Groet,
Ben 🆒
Ik kan er helaas niet bij zijn, maar heb wel 'n tip :

- Zorg bij het testen ook dat voorgeinstalleerde andere software toetsenborden (Swype, QuickKey, etc..) worden getest.

Grt., K.
Ik kan er helaas niet bij zijn, maar heb wel 'n tip :

- Zorg bij het testen ook dat voorgeinstalleerde andere software toetsenborden (Swype, QuickKey, etc..) worden getest.

Grt., K.

@Kees: Bedankt voor de tip! Ik ga dit meteen doorgeven. Jammer dat je er deze keer niet bij kunt zijn. 🙂
Hartstikke bedankt voor alle aanmeldingen!

We hebben ruim tweekeer zoveel aanmeldingen binnengekregen dan het aantal beschikbare testplekken. Helaas hebben we daarom deze keer niet iedereen kunnen indelen. Ontzettend fijn dat jullie allemaal graag willen meedenken! Zoals eerder aangegeven gaan we steeds vaker onderdelen van de app in de community testen. Dus ben je niet ingedeeld, laat je mening dan vooral gelden op SNS Community 🙂
Reputatie 3
Badge +1
Hartstikke bedankt voor alle aanmeldingen!

We hebben ruim tweekeer zoveel aanmeldingen binnengekregen dan het aantal beschikbare testplekken. Helaas hebben we daarom deze keer niet iedereen kunnen indelen. Ontzettend fijn dat jullie allemaal graag willen meedenken! Zoals eerder aangegeven gaan we steeds vaker onderdelen van de app in de community testen. Dus ben je niet ingedeeld, laat je mening dan vooral gelden op SNS Community :)

Leuk om te lezen dat zoveel leden zich hebben aangemeld. 🙂
Hi Mariella, Voor mij gaan gemak en gebruiksvriendelijkheid hand in hand; als beveiliging namelijk niet gebruiksvriendelijk is gemaakt, gaan mensen er omheen werken wat uiteindelijk de veiligheid weer om zeep helpt. [...]En tot slot: kijk naar andere succesvolle apps: "beter goed gejat, dan slecht verzonnen!"

Stefan,

Bedankt voor je uitgebreide toelichting in het topic: https://forum.snsbank.nl/showthread.php?t=6909

Heb je deze zaken ook aangegeven bij de gebruikerstest?

Hoe is de gebruikerstest verder verlopen? Als je het leuk vind om te beschrijven hoe de gebruikerstest in zijn werk ging, kun je hier gerust een nieuw topic voor aanmaken 🙂 Ik ben namelijk erg benieuwd!
Reputatie 3
Badge +1
Stefan,

Bedankt voor je uitgebreide toelichting! Heb je deze zaken ook aangegeven bij de gebruikerstest?

Hoe is de gebruikerstest verder verlopen? Als je het leuk vind om te beschrijven hoe de gebruikerstest in zijn werk ging, kun je hier gerust een nieuw topic voor aanmaken :) Ik ben namelijk erg benieuwd!

Mariella,
Deze informatie heb ik - nog veel gedetailleerder dan hier - uiteraard ook aangegeven bij de gebruikerstest vorige week, samen met nog vele andere kleine details en verbeterpunten. Ik vond het positief dat de SNS app niet helemaal overhoop wordt gehaald, maar dat er vooral functionaliteiten aan worden toegevoegd. Daarmee wordt de app langzaam maar zeker volwassen en komt deze op vergelijkbaar niveau t.o.v. de concurrentie. Ook hebben we het gehad over de volgende stappen en de ambitie van SNS om weer koploper te worden, ook op het vlak van mobiel bankieren. Ik hoop dat jullie het waar gaan maken!
De test was leuk om te doen. Wel een beetje spannend omdat alles werd opgenomen en niet alles tijdens de test goed ging. De demo smartphone vertoonde enige kuren, vooral bij het tweede testscenario. We hebben de test wel kunnen uitvoeren op de laptop (emulatie), dus kon ik toch al mijn feedback over de werking kwijt.
Het positieve aan de test vond ik dat hij individueel werd afgenomen. Daarmee kon ik in alle rust alles kwijt wat ik ook kwijt wilde, zonder dat je achteraf denkt dat je toch iets vergeten bent te zeggen. Omdat wordt doorontwikkeld op basis van de huidige app, kon ik ook hierover mijn bevindingen kwijt. Sommige zaken daarvan waren inderdaad bekend en (deels) opgelost in de nieuwe versie, andere zaken worden weer meegenomen zodat ze beoordeeld kunnen worden op haalbaarheid e.d..
In eerste instantie vond ik het een beetje summier dat er slechts 2 testscenario's waren ie aan de orde kwamen, maar achteraf gezien hadden het er ook niet meer kunnen zijn vanwege de tijd die je per testscenario kwijt bent (wil je het goed en volledig doen). Ook was er voldoende ruimte voor algemene feedback en het creeren van een referentiekader; als techneut en ICT security architect (werkzaam in de financiele sector) heb ik immers een andere kijk op dit soort zaken dan menig andere gebruiker.
Samenvattend: een positieve ervaring!
Hi Stefan,

Goed om te horen dat de gebruikerstest geslaagd is en je in alle rust je feedback kon geven. Nu nog hopen dat de app zelf net zo'n succes wordt 😉 Maar daar gaan we natuurlijk wel van uit!

Heb je nog bekende community leden ontmoet?
Hi Stefan,

Ik ben blij om te horen dat het een positieve ervaring was! Heel fijn dat je uitgebreide toelichting en verbeterpunten kon aangeven tijdens de test. Wel jammer dat de techniek je in de steek liet. 😞 Gelukkig kon de app alsnog op de laptop getest worden.

Ik denk dat je gelijk hebt dat jij er met andere ogen naar kijkt dan testkandidaten die niet in de ICT werken. Het is voor ons prettig om feedback van klanten met verschillende achtergronden te krijgen. Zo kunnen we alle wensen er gebruikerservaringen meenemen om de app zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken voor alle klanten.

Bedankt voor je verslag! 🙂
Reputatie 3
Badge +1

Heb je nog bekende community leden ontmoet?

Nee, de test werd immers individueel afgenomen en ik ben de persoon die voor mij had getest niet tegen gekomen.
Update! De gebruikerstesten zijn goed verlopen 🙂 De algemene conclusie is dat de vernieuwe app gebruiksvriendelijk is. Natuurlijk zijn er details die beter kunnen. Hier werpen we nog een blik op tijdens de afrondende fase van de ontwikkeling.

Zodra er meer nieuws is over de app, lees je dat uiteraard op SNS Community 😃
Resultaten gebruikerstest SNS Mobiel Bankieren

@Alle deelnemers: ontzettend bedankt voor jullie medewerking. Jullie feedback was erg bruikbaar!

Over het algemeen waren de nieuwe functionaliteiten zoeken en verzendlijst goed bruikbaar. De meeste functies waren gemakkelijk te vinden en werden als gebruiksvriendelijk ervaren.

Hierbij de belangrijkste resultaten van de gebruikerstest:

Aanpassingen in zoekfunctie
• Balk onder het zoekveld met de buttons mag meer opvallen (zoeken op naam/bedrag/rekeningnummer)
• Bij zoeken op bedrag mag de t/m-button ook geactiveerd worden wanneer spatie/streepje/slash wordt ingetoetst
• Duidelijk de periode vermelden waarin gezocht wordt
• Verduidelijken wanneer op het toestel of op de server wordt gezocht

Aanpassingen in verzendlijst
• Rode badge laten staan totdat bewaarde overboeking is verwerkt

Wensen voor toekomst
• Bij overboeken autocomplete (zoekopdracht automatisch afmaken) bij invullen van optie naar rekeningnummer
• Automatisch meer transacties/zoekresultaten laden bij bereiken onderkant van lijst
• Overzicht vernieuwen door het scherm even naar beneden te trekken
• Incasso's inzien en stopzetten
• Niet automatisch uitloggen bij het verlaten van de app, maar de app vijf minuten actief houden. Op deze manier kan men bijvoorbeeld een rekeningnummer uit een e-mail kopiëren.

Niet opgepakt
• In het overboekenscherm bij de optie naar rekeningnummer het rekeningnummer en de tenaamstelling omdraaien
Reden: wens van 1 klant, geen wens van alle klanten.
• Verwijderen extra bevestiging bij uitloggen
Reden: bij het terug navigeren van bijvoorbeeld transactieoverzicht naar rekeningoverzicht kan per ongeluk een keer teveel worden geklikt. Dit resulteert dan in een automatische uitlog wat we willen voorkomen.
• Bij het overboeken de tabjes: normaal en eigen rekening omdraaien.
Reden: uit cijfers blijkt dat deze evenveel gebruikt worden, waarmee de huidige volgorde als goed wordt gezien.
Extra info voor testers met een iPhone
Begin dit jaar heeft een aantal van jullie de SNS Mobiel Bankieren app getest met een beta-versie. Om de iOS-app werkend te krijgen, is toen een voorzieningenprofiel geïnstalleerd. Dit profiel verloopt binnenkort waardoor je een melding kan krijgen.
Deze melding heeft verder geen gevolgen, je kunt gewoon blijven mobiel bankieren. Het profiel hoort namelijk bij de test-app en deze werkt niet meer.
Krijg je deze melding? Dan kun je het voorzieningenprofiel gemakkelijk verwijderen onder: Instellingen – Algemeen – Profiel.
Reputatie 3
Badge +1
Extra info voor testers met een iPhone
Begin dit jaar heeft een aantal van jullie de SNS Mobiel Bankieren app getest met een beta-versie. Om de iOS-app werkend te krijgen, is toen een voorzieningenprofiel geïnstalleerd. Dit profiel verloopt binnenkort waardoor je een melding kan krijgen.
Deze melding heeft verder geen gevolgen, je kunt gewoon blijven mobiel bankieren. Het profiel hoort namelijk bij de test-app en deze werkt niet meer.
Krijg je deze melding? Dan kun je het voorzieningenprofiel gemakkelijk verwijderen onder: Instellingen – Algemeen – Profiel.

Bedankt voor de melding. Ik had het voorzieningenprofiel bij de update naar iOS7 al handmatig verwijderd. Ik wist alleen niet meer dat deze bij de SNS mobiele app hoorde...
😮

Reageer