SNS

Beantwoord

Overboekingen naar externe spaar-/beleggingsrekeningen via digicode?

• 21 december 2015
  • 9 Reacties
  • 1706 Keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1
Op dit moment kun je via internetbankieren (Mijn SNS) interne overboekingen doen met de digicode. Overboekingen naar externe rekeningen moeten altijd via de digipas (om veiligheidsredenen). Nu ik een beleggingsrekening bij ASN heb, wegens het beëindigen van SNS Zelf Beleggen, loop ik tegen het probleem aan dat ik telkens mijn digipas bij me moet hebben als ik geld wil overmaken van mijn SNS spaarrekening, via mijn SNS betaalrekening naar mijn ASN beleggersrekening. Ook voor een spaarrekening bij Zwitserleven bank, SpaarOnline (NN) of MoneYou heb ik die digipas nodig.

Is het (op termijn) mogelijk om overboekingen naar een select aantal externe rekeningen (te beheren binnen Mijn SNS) te autoriseren met de digicode?

NB: via de mobiele app kan het wel, maar ben ik beperkt tot de daglimiet van 500 euro...
icon

Beste antwoord door Kirsty 22 december 2015, 13:10

Hoi leden,

Inmiddels heb ik een terugkoppeling. Volgend jaar onderzoeken we of we inloggen en signeren in Mijn SNS makkelijker kunnen maken.
We moeten daarin een goede balans vinden tussen veiligheid en gebruiksgemak.

Bijvoorbeeld: waarschijnlijk is het mogelijk om een browser op een PC te registreren (net als een app), daarna kun je op die PC met die browser inloggen en signeren met een pincode. Dit moeten we echter nog verder onderzoeken en testen.
Bekijk origineel

9 reacties

Hoi Stefan,

Wat heb jij veel rekeningen zeg 😉. Ik vraag dit voor je na en kom erop terug.
Reputatie 3
Badge +1
Tja, een extra spaarrekening is zo aangevraagd en kost verder niets om aan te houden. Het spaargeld staat op die rekening die de hoogste rente biedt. Aangezien de rentes niet allemaal tegelijk veranderen...
Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Verder eens met Stefan: Online spaarrekeningen koetsen niets en zijn ideaal.
Badge +1
Hoi leden,

Inmiddels heb ik een terugkoppeling. Volgend jaar onderzoeken we of we inloggen en signeren in Mijn SNS makkelijker kunnen maken.

Bijvoorbeeld: waarschijnlijk is het mogelijk om een browser op een PC te registreren (net als een app), daarna kun je op die PC met die browser inloggen en signeren met een pincode. Dit moeten we echter nog verder onderzoeken en testen.
Reputatie 3
Badge +1
Hoi leden,

Fijn dat dit onderzocht gaat worden. Uiteraard moet goed gekeken worden naar de (beveiliging tegen) de extra risico's. Zelf zat ik te denken aan een lijstje van vertrouwde externe rekeningnummers die je binnen 'Mijn SNS' kunt beheren. Uiteraard moeten toevoegingen van rekeningnummers aan dat lijstje via de digipas, maar daarna zou je overboekingen naar die rekeningnummers kunnen autoriseren via de digicode (of pincode). Volgens mij loop je dan geen noemenswaardige extra risico's.

Het voorbeeld dat Kirsty aanhaalt lijkt me minder veilig; als een kwaadwillende de controle over mijn geregistreerde PC krijgt, heeft deze persoon veel te veel mogelijkheden om mijn geld over te maken naar een willekeurig nieuw rekeningnummer.
Hoi Stefan ,
Alhoewel ik geen SNS betaalrekening heb , heb ik toch een vraag over dit probleem :
Is het niet mogelijk om binnen het adresboek in mijn SNS dit soort mogelijkheden tot overboeken in te bouwen , met als veiligheid de digipas of digicode ?
Groet ,
Axasjaak
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Stefan ,
Alhoewel ik geen SNS betaalrekening heb , heb ik toch een vraag over dit probleem :
Is het niet mogelijk om binnen het adresboek in mijn SNS dit soort mogelijkheden tot overboeken in te bouwen , met als veiligheid de digipas of digicode ?
Groet ,
Axasjaak

Hoi Axaslaak,
Dat zou ik ook een mooie oplossing vinden. Op die manier kun je per begunstigde aangeven of je overboekingen mag autoriseren met de digicode. Ik denk wel dat je dan dit soort mutaties in het adresboek wel eenmalig moet autoriseren met de digipas. Anders wordt het wel erg makkelijk voor een hacker die jouw digicode heeft ontfutseld om je rekeningen te plunderen.
Groeten,
Stefan

PS: het verlossende antwoord moet ik je schuldig blijven, dat kan ik je als klant van SNS bank niet geven :$
Wellicht dat een moderator dit idee kan aankaarten bij de juiste afdeling bij SNS.
Hoi Stefan ,
Groet ,
Axasjaak

Hoi Axasjaak,

Dat is alvast een mooie aanzet voor een onderzoek. Ik heb deze doorgezet naar de verantwoordelijke productmanager. Als het zover is, lees je op de community natuurlijk alles over de bevindingen,
Hoi Stefan en Dennis ,
Ik ben blij om als niet- SNS-betaalrekeninghouder toch mijn steentje te kunnen bijdragen en ben benieuwd naar de uitkomst.

Reageer